دسته‌ها
فیلم کلمات | مقاله، یادداشت، گزارش

راهنمای ثبت نام حوزه علمیه ؛پاسخ به مخالفت والدین تا تعیین هدف

همه ساله حوزه های علمیه در سه مقطع سیکل، دیپلم و مقاطع دانشگاهی تعدادی از برادران و خواهران علاقمند را از طریق آزمون کتبی و مصاحبه برای تحصیل در حوزه های علمیه پذیرش میکند اما برخی از علاقمندان همواره از خود میپرسند با چه شرایطی میتوانند وارد حوزه علمیه شوند؟ امتحان کتبی و مصاحبه چگونه است؟

ورود به حوزه علمیه در چه مقطع تحصیلی مناسب است؟ تحصیل مقدمات در شهرستان بهتر است یا قم؟  تحصیل دوره های کوتاه مدت(سفیران هدایت) خوب است یا دوره های بلند مدت؟ آیا میتوان غیر حضوری در حوزه تحصیل کرد؟ سعی شده است بصورت کوتاه به این سوالات پاسخ داده شود. 

در این مطلب ما به صورت متنی و ویدیویی راهنمای ثبت نام حوزه علمیه و منابع مختلفی را برای مطالعه بیشتر معرفی خواهیم کرد . در ادامه همراه بنیانا باشید

راهنمای ثبت نام حوزه علمیه
راهنمای ثبت نام حوزه علمیه

توجه : اطلاعات موجود در این صفحه براساس دفترچه راهنمای سال 97 تنظیم شده است… بزرگواران لطفا برای دریافت اطلاعات بروز ، دفترچه راهنمای جدید را از سایت پذیرش دریافت کنید و مطالب سایت پذیرش حوزه ( https://paziresh.ismc.ir ) را کامل بخوانید

چه کسانی میتوانند در حوزه تحصیل کنند؟

 الف) شرایط عمومی داوطلبان: برخورداری از صلاحیت های اعتقادی، اخلاقی واجتماعی . اعتقاد و التزام به ولایت فقیه و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران. تابعیت جمهوری اسلامی ایران . برخورداری از سلامت جسمی و روحی. موفقیت در آزمون ورودی و مصاحبه . نداشتن منع قانونی از نظر نظام وظیفه.

ب) شرایط اختصاصی دوره بلند مدت: قبولی حداقل سوم راهنمایی

* سنوات تحصیلی بالاتر از سوم راهنمایی و مدت خدمت سربازی به حداکثر سن اضافه می شود.

* داوطلبان دارای مدرک کاردانی و بالاتر، نباید در زمان ثبت نام، بیش از یک سال از تاریخ فراغت تحصیلی آنان گذشته باشد.

 تعهد تحصیل تمام وقت حداقل تا پایان سطح یک.

ج) شرایط اختصاصی سفیران هدایت:

1-داشتن مدرک دیپلم 

* سنوات تحصیلی بالاتر از دیپلم به حداکثر سن اضافه می شود.

2-تعهد تحصیل تمام وقت به مدت دوره.

3-تعهد خدمت تبلیغی (به مدت سنوات تحصیل) در مناطق مورد نیاز.

د) امتیازات: حافظان حداقل یک ششم قرآن کریم یا نهج البلاغه، خانواده های محترم شهدا، فرزندان جانبازان، آزادگان و داوطلبان مناطق محروم، از امتیاز برخوردارخواهند بود.

ه) حافظان کل قرآن کریم، آزمون کتبی ندارند و قبولی آنان  براساس معدل کل آخرین مدرک تحصیلی و مصاحبه می باشد.

ز) آزمون: به صورت کتبی در سه مقطع سیکل، دیپلم و دانشگاهی با موضوعات قرآن، احکام، معارف اسلامی، ادبیات و زبان فارسی ،عربی، ریاضی، معلومات عمومی، هوش و استعداد برگزار می شود.

ر)مصاحبه: در مصاحبه عمدتا هدف و انگیزه ورود به حوزه علمیه مورد پرسش قرار میگیرد و برخی از مسائل اسلامی اولیه نیز ممکن است مطرح گردد و البته مسائل سیاسی نیز در حد و حدود کم. در برخی از مواقع نیز سوالاتی در راستای تست هوش نیز مطرح میشود. البته در مصاحبه دانشگاهیان ممکن است مباحث فکری مطرح شود تا احیانا برخی از جریان های فکری به اصطلاح منحرف وارد حوزه نشوند.

با چه مقطع تحصیلی وارد حوزه شویم؟

 ورود با مدرک سیکل: از ویژگی های مثبت این مقطع این است که طلبه میتواند از عمر خود بهتر استفاده کند و تا سنین بیست و یک سالگی شش سال مقدمات را تمام کند و در سن بیست و پنج سالگی دوره سطح را نیز تمام کرده است و خلاصه اینکه جلوتر از سن خود میتواند مقاطع تحصیلی را پشت سر گذارد و به مباحث اصلی حوزه وارد شود ویژگی دوم این است که محیط حوزه شرایط خود سازی را برای فرد تسهیل میکند از این رو افراد در سنین پایین تر زمینه بهتری را برای خود سازی دارند و بدون آنکه خود متوجه باشند سیستم به انها کمک خواهد کرد مضاف به آنکه اکثر افراد در سنین پایین زمینه خودسازی بهتری دارند.

اما نکته های منفی: درک برخی از دروس  حوزه علمیه برای سنین پایین کمی مشکل است از این رو ممکن است فرد قدرت لازم را برای فهم این دروس نداشته باشد و با توجه به امتحانات حوزه بعد از یکی دوسال مجبور به ترک  یا اخراج از حوزه شود و این مساله میتواند در زندگی آن فرد تاثیر منفی  بسزایی داشته باشد از این رو بنظر میرسد ورود به حوزه علمیه با سیکل در صورتی مناسب است که طلبه از سوی افراد آگاه پشتیبانی شود. مساله دیگر اینکه برخی از طلبه هایی که با سیکل وارد حوزه شده اند بعدها ممکن است به این نتیجه برسند که ورودشان به حوزه بر اساس احساسات بوده است و بازگشت به گذشته همراه با هزینه های اجتماعی و …خواهد بود.

ورود با دیپلم: بنظر ورود به حوزه با مدرک دیپلم مناسب باشد چرا که افراد در این سنین قدرت انتخاب آگاهانه دارند و بعدها نیز بعید است از ورود به حوزه پشیمان شوند و اینکه افراد در این سنین توان و قدرت فهم دروس حوزه را دارند، درس های حوزه در سالهای اول بسیار مهم است چرا که همین دورس بعدها پایه فهم قرآن و روایات خواهد شد. جهت دیگر اینکه در سنین مناسبی ده ساله اول حوزه تمام شود و فرد میتواند ادامه تحصیل دهد.

ورود با مدرک دانشگاهی: ویژگی مثبت این مقطع این است که افراد علاقمند و دغدغه مند این نوع انتخاب را دارند از این رو رشد بهتری میتوانند داشته باشند و از دروس حوزه استفاده دقیق تری کنند اما مشکل این است که سن افراد افزایش یافته است  چه بسا خانواده و اطرافیان ممکن است انتظارات مالی از فرد داشته باشند و معمولا زمان ازدواج فرد فرا رسیده است و حوزه حمایت مالی مناسبی از طلاب ندارد و با توجه به تحصیل تمام وقت در سالهای اولیه حوزه، فرد نمیتواند همزمان کاری جهت تامین معاش انجام دهد.

مساله دیگر این است که سالهای طولانی تحصیلات در حوزه میتواند فرد را خسته کند چرا که یک فرد با مدرک لیسانس حداقل باید تا چهل سالگی در حوزه ادامه دهد تا دروس سرو سامان  نسبی بگیرند. لازم بذکر است که معادل سازی دروس و کارهایی از این قبیل در حوزه پذیرفته نیست و یک فرد دانشگاهی همان دروسی را یک فرد سیکل میخواند باید بخواند البته ممکن است بتواند کمی با سرعت بیشتری بخواهند. در سالهای اخیر دانشجویان علاقمند به حوزه به نحو چشمگیری افزایش داشته است.

تحصیل مقدمات در قم یا شهرستان؟

اکثر داوطلبین به تحصیل در حوزه علاقمندند از ابتدای تحصیل در حوزه علمیه قم مشغول شوند چرا که تصور میکنند از نظر اخلاقی و علمی مدارس قم زمینه بهتری برای رشد دارند اما باید توجه داشت که در انتخاب مدارس برای تحصیل باید برخی از نکات را در نظر گرفت: اول اینکه برای طلبه هایی که با سیکل وارد حوزه شده اند بهتر است در مدرسه علمیه شهر خود مقدمات را تحصیل کنند چرا که از نظر سن و سال در وضعیتی هستند که نیاز به پشتیبانی عاطفی و معنوی خانواده دارند از این رو دوری از خانواده در این سنین میتواند بعدها مشکلات روحی جدی برای این دسته از طلاب ایجاد کند، آنها میتوانند بعد از اتمام مقدمات، ادامه تحصیلات را در قم ادامه  دهند.

نکته دیگر اینکه کسانی که در شهرستانها تحصیل میکنند انگیزه بالایی برای انتقال به قم دارند از این رو مقدمات را با علاقه میخوانند و زمانی که بقم منتقل میشوند انگیزه مضاعفی برای ادامه تحصیل دارند اما طلابی که از ابتدای تحصیل در قم هستند ممکن است برای ادامه کار انگیزه به این اندازه نداشته باشند.

باید توجه داشت که در درسهای حوزوی اگر چه نقش استاد مهم است اما در مجموع مدارس فاصله چندانی باهم ندارند و بیشتر وابسته به تلاش خود طلبه است، از این رو میتوان طلبه های فراوانی یافت که مقدمات را در شهرستانها تحصیل کرده اند و در ادامه موفقیت های خوبی کسب کرده اند و بودند طلابی که از ابتدا در قم تحصیل کرده و در ادامه موفقیتی کسب نکرده اند، نکته دیگر اینکه طلابی که در شهرستانها تحصیل میکنند از نظر فکری در محیط بازتری هستند و فکر خود را خود سامان میدهند اما طلاب قم در بمباران اطلاعاتی و فکری هستند و ممکن است ذهنشان کانالیزه شود.

در مجموع میتوان گفت کسانی که با مدرک دانشگاهی وارد حوزه میشوند بهتر است در قم تحصیل کنند تا هم با سرعت بیشتری دروس را دنبال کنند و هم اساتید قوی برای اقناع آنها وجود داشته باشد. افراد سیکل بهتر است در شهرستان شروع کنند و دیپلمه ها نیز بسته به شرایط میتوانند قم یا شهرستان را برای تحصیل انتخاب کنند.

مدارس سفیران یا بلند مدت؟

مدارس علمیه سفیران مدارسی است که برای تربیت مبلغ تاسیس شده است و بعد از پنج سال طلبه ها میتوانند و باید به مناطق مختلف رفته و به تبلیغ بپردازند و ادامه تحصیلات خود را بصورت غیر حضوری ادامه دهند، سیستم بلند مدت همان حوزه اصلی است که اکثر مدارس علمیه این رویه را دارد.

باید اشاره کرد مدارس سفیران برای افرادی خوب است که علاقه های کار فرهنگی و تبلیغی دارند و دوست دارند زودتر وارد فعالیت شوند از این رو برخی از دروس کاربردی را یاد میگیرند و وارد جامعه میشوند اما باید توجه داشت که تجربه چند ساله این مدارس نشان داده است که بسیاری از طلاب از ورود به این مدارس ناراضی هستند. اولا بعد از مدتی احساس میکنند که از نظر علمی قدرت خوبی ندارند و این درحالی است که ادامه تحصیل آنها با مشکلاتی روبه رو است و باید مسیری را که از قبل تعیین شده است  طی کنند.

سیستم آنها را به تبلیغ ترغیب میکند و این در حالی است که بسیاری از آنها در سنین بیست تا سی قرار دارند و بهترین موقع تحصیل آنهاست برخی از طلبه ها در میانه تحصیل متوجه انتخاب اشتباه خود میشوند اما چاره ای ندارند چرا که اگر بخواهند وارد سیستم دراز مدت شوند باید از اول شروع کنند.

اما طلابی که از طریق سیتم آموزشی دراز مدت وارد حوزه شوند در آینده تحصیلی خود با انتخاب های متعددی روبرو هستند آنها میتوانند فقه و اصول را ادامه دهند میتوانند در کنار فقه و اصول در مراکز متعدد تخصصی رشته مورد علاقه خود را دنبال کنند، همچنین میتوانند در کنار دروس حوزوی یکی از رشته های دانشگاهی را نیز ادامه دهند و اینها همه در سفیران هدایت قابل دسترس نیست و انتخاب نادرست میتواند تاثیر فراوانی در زندگی طلبه داشته باشد. ضمن آنکه علاقمندان کار تبیلغ در سیستم دراز مدت میتوانند به اهداف سفیران هم برسند.

تحصیل غیر حضوری در حوزه علمیه؟

تحصیل رسمی در حوزه علمیه بصورت حضوری انجام میگیرد و طلبه رسمی کسی است که بصورت رسمی و از طریق آزمون وارد حوزه علمیه شده باشد و بصورت تمام وقت در حوزه مشغول تحصیل باشد و مدارک تحصیلی و امکانات دیگر فقط برای این دسته از طلاب تعلق میگیرد البته طلاب بعد از دوره مقدمات میتوانند غیر حضوری ادامه دهند اما ورودی های جدید دوره مقدمات را باید حضوری بخوانند. علاقمندانی که شرایط ورود را ندارند میتوانند با هماهنگی مدیر یکی از مدارس در کلاسهای آن مدرسه شرکت کنند یا با نوار دروس را دنبال کنند.

منبع متن : وبلاگ رضا تاران (نامه های حوزوی )

……………………………………………………………………………………….

در ادامه مطلب چند ویدیو آموزشی راهنمای ثبت نام حوزه علمیه را می بینیم . محتوای این ویدیوها از متن بالا جداست . تماشای این ویدیوها با توجه به گفتن نکات ریزی که گوینده خود با آنها درگیر بوده است بسیار مفید است .

ویدیو : چرا والدین با طلبه شدن فرزندانشان مخالفند؟ چرا پدر مادر مخالف حوزه رفتن فرزند هستند؟ چگونه با آنها صحبت کنیم ؟

دانلود ویدیو (15مگابایت) | در آپارات | لینک تلگرام | لینک ایتا

ویدیو : آیا قبل از اتمام درس وارد حوزه شویم یا بعد از اتمام دانشگاه؟

دانلود ویدیو (23مگابایت) | در آپارت | لینک تلگرام | لینک ایتا

ویدیو : نکات بسیار مهم برای متقاضیان ورود به حوزه علمیه

دانلود ویدیو 17 مگابایت | در آپارات | لینک تلگرام | لینک ایتا

ویدیو : ده اشتباه در مورد طلبه ها 

دانلود ویدیو (7مگابایت) | در آپارات | لینک تلگرام | لینک ایتا

سایت های رسمی پذیرش حوزه علمیه »

سایت سال 1401 »

سایت پذیرش برادران » https://paziresh.ismc.ir

سایت پذیرش خواهران » http://paziresh.whc.ir

سایت های قدیم »

سایت پذیرش و ثبت نام حوزه علمیه خواهران

سایت پذیرش و ثبت نام حوزه علمیه برادران

سایت پذیرش و ثبت نام حوزه علمیه خراسان

معرفی وبلاگ های مفید :

سایت بلاغ https://www.balagh.ir

پایگاه خبری رجانیوز https://www.rajanews.com

وبلاگ مهندس طلبه zolfaqar.ir ( وبلاگی مفید برای مطالعه درباره حوزه های علمیه و کلی مطالب مفید و جالب دیگر ) 

خبرگزاری ابنا https://fa.abna24.com

خبرگزاری رسمی حوزه https://www.hawzahnews.com

سایت طلبه پاسخگو t-pasokhgoo.ir ( منبع بزرگی از کتاب ها و پرسش و پاسخ های مفید ) 

وبلاگ میس طلبه بلاگ mrstalabe.blogfa.com ( یک وبلاگ خواندنی با کوتاه نوشت های جالب ) 

در ادامه بخوانید »

1- راهنمای ثبت نام حوزه علمیه ؛پاسخ به مخالفت والدین تا تعیین هدف

2- چرا باید به حوزه علمیه رفت ؟ [ درباره آیه 122 سوره توبه ]+ویدیو

3- سخنان استاد پناهیان درباره حوزه های علمیه و روند پیشرفت یا پسرفت طلبه‌ها

4- حوزه برویم یا دانشگاه ؟ [ پاسخ استاد پناهیان در جمع ورودی های جدید ]

5- تحصیل در دانشگاه دور از خانواده گامی به سوی تباهی است [ هشت دلیل برای دانشگاه نرفتن ]


با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سارا دانشور

از سارا دانشور

سلام . سارا دانشور هستم . نویسنده و گردآورنده مطالب سایت بنیانا . . . | . . . چه تصویر قشنگی‌ست که در صحنه‌ی محشر ؛ما دور حسینیم و بهشت است که مات است . . .

رخداد از
guest

2 نظرات
قدیم ترین
جدیدترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات
محمد حسین عظیمی
محمد حسین عظیمی
1 سال قبل

آقای حسینی من خیلی دوست دارم طلبه شوم ولی پدرم به شدید مخالف است چه کار کنم

بنیانا
مدیر
پاسخ به  محمد حسین عظیمی
1 سال قبل

رایزنی کنید . توضیح دهید . گفت و گو کنید. دست پدر را بگیرید به بازدید از حوزه و مسجد و … ببرید. همین فیلم ها را به پدر و باقی خانواده نشان دهید … از اخبار و دستاوردهای حوزه بگویید … مشورت کنید دوباره از نو به پدر توضیح دهید گفت وگو کنید و… از اساتید حوزه در شهر خود کمک بگیرید