دسته‌ها
کتاب الکترونیک

شبهه شباهت جهاد با تروریسم [پاسخ در مقاله علمی]

شبهه شباهت جهاد با تروریسم [پاسخ در مقاله علمی]
شبهه شباهت جهاد با تروریسم [پاسخ در مقاله علمی]

«بررسی مقایسه‎ای امر به قتال در قرآن با پدیده تروریسم» عنوان مقاله‌ای است که در آن به شبهه ماهیت تروریستی داشتن حکم جهاد در قرآن پاسخ داده شده است.در ادامه مطلب همراه بنیانا باشید 

 

تروریسم از جمله موضوعاتی است که از ابتدای خلقت بشریت مورد استفاده افراد یا احزاب منفی برای رسیدن به اهدافشان قرار گرفته است که در این بین عواملی مانند حسادت، برتری‎طلبی، منفعت‎طلبی، زیاده‎خواهی و دشمنی با حق و حق‎مداران در این امر شوم دخیل بوده‎اند. از میان این عوامل آنچه که بیشتر جوامع را تحت تأثیر قرار داده است، همان دشمنی با حق و حق‎مداران است که دارای ابعاد عقیدتی، سیاسی و اجتماعی است.

 

از سوی دیگر امروزه دشمنان اسلام به بهانه‎های مختلف پدیده شوم تروریسم را با جنگی رسانه‎ای به مسلمانان نسبت می‎دهند و آنان را تروریست معرفی می‎کنند. آنچه که دستاویز دشمنان برای نسبت دادن تروریسم به مسلمانان قرار گرفته است، موضوع جهاد است؛ زیرا این شبهه را ایجاد کرده‎اند که مسلمانان به لحاظ قاعده قرآنی جهاد، دست به اعمال خشونت‎آمیز می‎زنند و مردم را به هلاکت می‎رسانند.

 

 بنابراین برای پاسخ به شبهه شباهت جهاد با تروریسم نیاز به بررسی تفاوت‌های موضوع جهاد و ترور است. در این زمینه فاطمه جمشیدی، دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث مقاله‎ای در همین راستا با عنوان «بررسی مقایسه‎ای امر به قتال در قرآن با پدیده  تروریسم» نگاشته است که ضمن معرفی اجمالی آن، جهت مطالعه خوانندگان به اشتراک گذاشته می‎شود.

 

مؤلف در این مقاله با اشاره به موضوع مورد بحث، ضمن بررسی لغوی و اصطلاحی «قتال» و «تروریسم» و بیان وجه تمایز آنها، کوشش کرده است ضمن معرفی آیات قتال، به شرایط قتال در قرآن بر اساس تفاسیر موجود بپردازد که در این بین دو شرطِ «فی سبیل الله» بودن و «حالت تدافعی داشتنِ» قتال را دو شرط مهم برای انجام آن معرفی کرده است و بعد در بخشی از این مقاله به این استنباط می‎رسد که «اسلام، دفاع از حقوق مسلمانان را یک اصل واجب دانسته و تحمل هرنوع زورگویی و خوار شدن در مقابل دشمن را نفی می‎کند» بنابراین در چنین شرایطی جهاد معنا پیدا می‎کند.

 

نکته حائز اهمیت در این مقاله، بررسی شرایط و مقررات ممنوعی است که بر اساس نظر فقها باید مسلمانان در عملیات جهاد از آنها امنتاع کنند که نظریه ماهیت تروریستی بودنِ جهاد را رد می‎کند. در ادامه مقاله پاسخ به شبهه شباهت جهاد با تروریسم ، به موضوع مبانی اعتقادی و رفتاری تروریسم پرداخته شده است که مؤلف پنج مورد از این مبانی را نام می‎برد.

 

در نهایت مؤلف در انتهای مقاله به اصل بحث یعنی «مقایسه قتال و ترور» ذیل عناوین «تفاوت در نوع اقدام»، «تفاوت در هدف»، «تفاوت در نوع اذن»، «تفاوت در  کشته شدن  افراد»، «تفاوت در نوع افراد در هر گروه» و «تفاوت در نوع حمله» و در نهایت به ذکر یک شباهت می‎پردازد که به نظر مؤلف، محل شبهه دشمنان در همین یک نقطه شباهت است.

 

 برای دانلود مقاله اینجا کلیک کنید (500کیلوبایت)

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سارا دانشور

از سارا دانشور

سلام . سارا دانشور هستم . نویسنده و گردآورنده مطالب سایت بنیانا . . . | . . . چه تصویر قشنگی‌ست که در صحنه‌ی محشر ؛ما دور حسینیم و بهشت است که مات است . . .

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات