دسته‌ها
اخبار

جهزیه اهدایی مدرسه دخترانه عفاف با پول کاغذ باطله

مدرسه دخترانه عفاف
مدرسه دخترانه عفاف

مگر می‌شود از کاغذ باطله جهیزیه درست کرد یا با درهای بطری برای مدارس محروم بخاری خرید؟

 این سؤالی است که ابتدای سال تحصیلی، بچه‌های مدرسه دخترانه عفاف از حاج‌آقا حیدری پرسیدند و منتظر جوابش شدند اما وقتی با همت‌شان نخستین جهیزیه ظرف مدت یک ماه تهیه شد از خوشحالی در پوستشان نمی‌گنجیدند و حالا هر روز بیشتر در این زمینه تلاش می‌کنند.

حجت‌الاسلام حامد حیدری که ایده‌پرداز این طرح در مدرسه دخترانه عفاف است در این باره می‌گوید: ابتدای سال تحصیلی بود که تصمیم گرفتم دو موضوع را در مدرسه دخترانه عفاف دنبال کنم؛ یکی بحث جمع‌آوری کاغذ باطله بود و دیگری درهای بطری. در ابتدا مسابقه برگزار کردیم اما کم‌کم بچه‌ها خودشان علاقه‌مند شدند و هر روز برای من کاغذ باطله و در بطری می‌آوردند.

بچه‌ها اول کار باورشان نمی‌شد که از کاغذ باطله‌های آنها جهیزیه‌ای جور می‌شود اما وقتی نخستین جهیزیه را ظرف مدت کوتاهی تهیه کردیم اشتیاق آنها برای ادامه دادن این کار خیر بیشتر شد.

او با تاکید بر اینکه بچه‌ها باید از سنین پایین با کار خیر آشنا شوند می‌گوید: هدف اصلی من از اجرای این طرح‌ها در مدارسی که بچه‌های بهره‌مند در آن آموزش می‌بینند این است که کار خیر را دوباره برای آنها تعریف کنم و آنها را با مشکلاتی که در جامعه وجود دارد و شاید آنها هیچ وقت از آن آگاهی پیدا نکنند آشنا کنم.

وقتی با بچه‌های مدرسه دخترانه عفاف  فیلمی را که در مناطق محروم گرفته شده بود می‌دیدیم همگی با تعجب نگاه می‌کردند و بعد هم می‌پرسیدند واقعا چنین جاهایی هست؟ یعنی ممکن است که الان کسی به خاطر فقر مدرسه نرود یا گوشت نخورد؟

او می‌گوید: برای اینکه نیروهای خیر در مدرسه پرورش دهیم برای بچه‌هایی که در کلاس هفتم، هشتم و نهم درس می‌خوانند مستند پخش می‌کنیم و بعد با هم حرف می‌زنیم و درباره راهکارها بحث می‌کنیم. درباره کاغذ باطله و دربطری هم خیلی با بچه‌ها صحبت کردیم. در ابتدا هیچ کدام فکر نمی‌کردند که بشود با کمک این مواد دورریختنی کاری بزرگ انجام داد اما حالا مطمئن هستند که با قدم‌های کوچک می‌توان کارهای بزرگ انجام داد.

[su_note]

حتما بخوانید : دانلود مستند محیط امن ,درباره استراحتگاه دانشجویان دختر و حجاب دانش‌آموزان

[/su_note]

حیدری با بیان اینکه با هر 2 تن کاغذ باطله می‌توان یک جهیزیه تهیه کرد می‌گوید: بچه‌های مدرسه دخترانه عفاف  هر روز برای من حداقل 300 گرم کاغذ باطله می‌آورند و ما آنها را درون اتاقی می‌گذاریم تا به‌حدنصاب برسد و بعد طی توافقی که با یکی از مراکزی که کاغذ باطله تحویل می‌گیرد انجام داده‌ایم کاغذها را تحویل آنها می‌دهیم و با پولش اقدام به تهیه جهیزیه می‌کنیم.

البته ذکر این نکته ضروری است که مابقی هزینه جهیزیه را از خیرین دریافت می‌کنیم و بسیاری از تولیدکنندگان هم به ما تخفیفات خوبی در خرید کالا می‌دهند و به این شکل پک کامل جهیزیه جور می‌شود.

او می‌گوید: ما خیرین زیادی داریم که می‌توانیم برای تهیه جهیزیه از آنها کمک بگیریم اما با این کار بچه‌ها را از سنین پایین با این موضوع درگیر می‌کنیم تا آنها خودشان برای رفع نیاز محرومان تلاش کنند و ذهنشان با این موضوع عجین شود.

حیدری می‌گوید: بعد از اینکه نخستین جهیزیه را تهیه کردیم آن را در مدرسه چیدیم تا بچه‌ها از نزدیک نتیجه کار خیرشان را ببینند. قرار است نوعروسی که جهیزیه را تحویل می‌گیرد برای بچه‌ها نامه‌ای بنویسد که آن را هم در تابلوی اعلانات مدرسه دخترانه عفاف نصب می‌کنیم.

حیدری با تاکید بر اینکه مدرسه بهترین ظرفیت برای پرورش نیروهای خیر است اضافه می‌کند: باید بچه‌ها را با کارهای خیری که لزوما مالی نیستند آشنا کنیم. بچه‌های ما مهربان‌تر و پاک‌تر از آن چیزی هستند که ما فکر می‌کنیم و وقتی آنها را با مسائل آشنا کنیم همگی پای کار هستند و بیشتر از بزرگترها برای رفع نیاز نیازمندان تلاش می‌کنند.

او در ادامه می‌گوید: یکی دیگر از برنامه‌های ما جمع‌آوری در بطری‌هاست تا به امید خدا بتوانیم با پولی که از این راه تامین می‌شود برای حداقل 10 کلاس درس بخاری تهیه کنیم.خوشبختانه بچه‌ها مشتاقانه در این طرح‌ها شرکت می‌کنند و والدین آنها هم حمایت‌کننده هستند.

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سارا دانشور

از سارا دانشور

سلام . سارا دانشور هستم . نویسنده و گردآورنده مطالب سایت بنیانا . . . | . . . چه تصویر قشنگی‌ست که در صحنه‌ی محشر ؛ما دور حسینیم و بهشت است که مات است . . .

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات