دسته‌ها
کیوسک

کدام گیاهان مناسب آپارتمان هستند ؟ + شرایط نگهداری

فهرست محتوای این صفحه ⬇️ پنهان کردن
1. برای اینکه بتوانید از تأثیر رنگ سبز بهره ببرید گزینه‌ای بهتر از خرید گل و گیاه در پیش رویتان نیست. البته بسیاری از افراد به این دلیل که خانه‌شان نور کافی ندارد سراغ گل و گیاه نمی‌روند درحالی‌که برخی از گیاهان برای رشد، به نور چندانی نیاز ندارند و به راحتی می‌توان از آنها حتی در آپارتمان نیز نگهداری کرد. و به اصطلاح گیاهان مناسب آپارتمان هستند
1.2. آگلونما (Aglaonema) بهترین گیاهی است که می‌توان برای منازل کم نور آپارتمانی انتخاب کرد چون این گیاه با آفتاب سازگاری ندارد و با نور لامپ یا نور غیرمستقیم آفتاب هم می‌تواند به رشد و حیات خود ادامه دهد.. به راحتی می توان آن را جزء گیاهان مناسب آپارتمان به حساب آورد

تا به حال به تأثیری که رنگ سبز می‌تواند روی روحیه‌تان بگذارد، توجه کرده‌اید؟ رنگ سبز می‌تواند در انسان ایجاد سرزندگی و نشاط کند و در شرایطی که زندگی شهرنشینی روزبه‌روز در حال گسترش است، کمک گرفتن از این رنگ بسیار ضروری به‌نظر می‌رسد.

برای اینکه بتوانید از تأثیر رنگ سبز بهره ببرید گزینه‌ای بهتر از خرید گل و گیاه در پیش رویتان نیست. البته بسیاری از افراد به این دلیل که خانه‌شان نور کافی ندارد سراغ گل و گیاه نمی‌روند درحالی‌که برخی از گیاهان برای رشد، به نور چندانی نیاز ندارند و به راحتی می‌توان از آنها حتی در آپارتمان نیز نگهداری کرد. و به اصطلاح گیاهان مناسب آپارتمان هستند 

در ادامه مطلب همراه بنیانا باشید

گیاهان مناسب آپارتمان
گیاهان مناسب آپارتمان

پتوس

پتوس (Epipreminum aureum) گیاهی است که در برخی از کشورها به آن گیاه پول هم می‌گویند و خاصیت تصفیه‌کنندگی هوا را دارد. این گیاه برای رشد به نور متوسط نیاز دارد و جزو گیاهان مقاوم به نور کم محسوب می‌شود. البته نوع ابلق آن مناسب منازل با نور کم نیست چون نوع ابلق، رنگ خود را در سایه از دست می‌دهد.

 

یکی از ویژگی‌های این گیاه تکثیر راحت آن است به‌طوری‌که اگر یک گلدان کوچک از آن را بخرید، می‌توانید به مرور زمان تعداد زیادی گلدان درست کنید. برای این منظور کافی است یک قسمت از ساقه را که حداقل 8 بند دارد، جدا کنید و در آب بگذارید. این گیاه می‌تواند رطوبت کم را تحمل کند و بین 2آبیاری، خاک باید حتما خشک باشد. آبیاری، حدود 7 تا 8 روز یک‌بار در پاییز و زمستان برای این گیاه کافی است البته در شرایطی که منزل بیش از اندازه گرم باشد و خاک کاملا خشک شود، می‌توان فواصل کمتری برای آبیاری درنظر گرفت.

 

مه‌پاشی برای این گیاه ایرادی ندارد و می‌توان در پاییز و زمستان یک یا دوبار در هفته، روی گیاه آب اسپری کرد، چنانچه رطوبت منزل بالا باشد انجام چنین کاری ضرورتی ندارد. خاک پتوس نباید سنگین (مثل رس) باشد و خاک باغچه به همراه کمی خاک‌برگ، برای این گیاه مناسب است. پتوس را هم در خاک و هم در آب، می‌توان نگهداری کرد.

 

آگلونما
آگلونما

آگلونما

آگلونما (Aglaonema) بهترین گیاهی است که می‌توان برای منازل کم نور آپارتمانی انتخاب کرد چون این گیاه با آفتاب سازگاری ندارد و با نور لامپ یا نور غیرمستقیم آفتاب هم می‌تواند به رشد و حیات خود ادامه دهد.. به راحتی می توان آن را جزء  گیاهان مناسب آپارتمان به حساب آورد 

 

آبیاری زیاد باعث پوسیدگی این گیاه می‌شود. برای آبیاری باید حتما خاک کاملا خشک شده باشد. آگلونما به خشکی هوا حساس است، بنابراین در آپارتمان‌هایی که هوای گرم و خشک دارند، مه‌پاشی روی گیاه باید انجام شود.اگر برگ‌ها حالت پژمرده پیدا کنند یا نوک آنها خشک شود، نشان‌دهنده پایین بودن رطوبت هواست و مه‌پاشی در چنین شرایطی ضروری به‌نظر می‌رسد.

 

این گیاه نسبت به دود و گاز ناشی از شوفاژ حساس است به‌طوری‌که دچار آسیب می‌شود و برگ‌های خود را از دست می‌دهد. خاکی که از قابلیت نفوذ خوبی برخوردار باشد مثل ترکیبی از خاک‌برگ، خاک باغچه و ماسه برای این گیاه مناسب است.

 

گندمی

گندمی (Spider plant) گیاهی است که با نام گیاه عنکبوتی یا سجافی شناخته می‌شود. این گیاه را می‌توان در نور کم تا متوسط نگهداری کرد البته باید به این نکته توجه کرد که گندمی را نباید از نور پنجره زیاد دور کرد چون برگ‌های آن به‌شدت طویل می‌شوند و ظاهر زیبای خود را از دست می‌دهد.

 

نوع ابلق این گیاه، برای آپارتمان‌هایی با نور بسیار کم (تاریک)، مناسب نیست چون نور کم باعث از بین رفتن ظاهر ابلق آن می‌شود. نگهداری گندمی بسیار آسان است و به راحتی می‌توان آن را تکثیر کرد. آبیاری این گیاه باید زمانی انجام شود که خاک خشک شده باشد. در عین حال باید به این مسئله توجه کرد که آبیاری نباید آنقدر دیر انجام شود که گیاه حالت پژمرده به‌خود بگیرد.

 

آبیاری بیش از اندازه می‌تواند پوسیدگی برای گیاه به‌وجود بیاورد. مخلوطی از خاک باغچه و ماسه برای رشد گندمی مناسب است و استفاده از خاک رس، می‌تواند باعث خفگی گیاه شود. اگر این گیاه را در جای مناسبی قرار بدهید به‌طوری‌که مقداری از سطح زمین بالاتر باشد، حالت آویزان به‌خود می‌گیرد و زیبایی خاصی برای منزل ایجاد خواهد کرد. البته در شرایطی که عادت دارید در فصل‌های پاییز و زمستان، منزل‌تان را زیاد گرم کنید، بهتر است گیاه روی زمین قرار بگیرد تا در اثر گرمای ناشی از ارتفاع، پژمرده نشود.

 

پپرومیا

پپرومیا (‌Peperomia)، گیاهی است که خیلی از افراد آن را با نام برگ قاشقی می‌شناسند. این گیاه انواع مختلفی دارد ولی نوع سبز آن برای آپارتمان‌هایی که نور کم دارند، مناسب‌تر است. این گیاه به‌راحتی می‌تواند سایه داخل آپارتمان را تحمل کند و به رشد خود در شرایط کم نور ادامه می‌دهد.

 

این گیاه رشد سریعی ندارد و اگر گیاهی می‌خواهید که رشد سریع داشته باشد بهتر است سراغ پپرومیا نروید. این گیاه به آب چندانی نیاز ندارد و خاک آن مانند اکثر گیاهان سایه‌دوست، باید در فاصله 2 آبیاری کاملا خشک شود البته نه در حدی که افتادگی برگ‌ها را به همراه داشته باشد. گرمای بیش از اندازه در منزل، می‌تواند باعث افتادن برگ‌های برگ قاشقی شود و به همین دلیل گیاه را از وسایل گرمایشی باید دور نگه‌داشت.

 

در عین حال این گیاه در برابر سرما مقاوم نیست و نباید آن را در جایی که دمایی کمتر از حدود 15درجه سانتی‌گراد دارد، قرار داد. خاک این گیاه باید به خوبی نفوذپذیر باشد تا ریشه و ساقه‌های آن دچار پوسیدگی نشوند. خاکی که ترکیبی از پیت(نوعی خاک)، ماسه و خاک باغچه باشد برای این گیاه مناسب است. سطح خاک گلدان را باید هر چند وقت یک‌بار با بیلچه کوچک بهم زد تا خاصیت نفوذپذیری خود را از دست ندهد.

 

شفلرا

شفلرا (Shefflera) یکی از گیاهانی است که در جای سایه با نور غیرمستقیم، می‌تواند رشد کند به همین دلیل برای نگهداری در آپارتمان، گیاه خوبی محسوب می‌شود. اما در شرایطی که نور بیش از اندازه کم باشد برگ‌ها دچار افتادگی و پژمردگی خواهند شد. خاک این گیاه باید همیشه خیس باشد و به همین دلیل پیش از خشک شدن کامل خاک، باید آبیاری انجام شود.

 

البته خیس بودن خاک بدین معنی نیست که آنقدر به گیاه آب بدهید که روی سطح خاک لجن ایجاد شود یا گیاه را دچار خفگی کند. برای شاداب ماندن و براق شدن برگ‌های گیاه، می‌توان روی آن آب اسپری کرد. شفلرا گیاهی است با رشد کم، به همین دلیل اگر دنبال گیاهی می‌گردید که سریعا رشد کند، شفلرا را انتخاب نکنید.

 

خاک برگ و خاک باغچه برای این گیاه مناسب است و گاهی می‌توان به سطح آن، خاک جنگل نیز اضافه کرد تا نیاز غذایی گیاه تأمین شود. این گیاه به‌شدت مستعد کنه (نوعی آفت گیاهی) است به همین دلیل باید برگ‌ها و ساقه‌های آن را گاه گاهی نگاه کنید و درصورت ابتلا به کنه به فکر درمان آن باشید در غیراین‌صورت گیاه آسیب جدی خواهد دید.

 

هوای خانه را با گیاه تصفیه کن

ناسا برای نخستین بار در سال1989، برخی از گیاهان را به‌عنوان تصفیه‌کننده هوا معرفی کرد. این دسته از گیاهان، برای همه خانه‌ها به‌ویژه خانه‌هایی که در شهرهای آلوده قرار دارند، مناسب هستند. گیاهان تصفیه‌کننده هوا می‌توانند علاوه بر گرفتن دی‌اکسیدکربن و تبدیل آن به اکسیژن، سایر گازهای مضر سمی را از محیط بگیرند. برای استفاده از خاصیت این گیاهان باید حداقل در هر 100مترمربع یک گیاه وجود داشته باشد و گلدان‌های بزرگ در خانه نگهداری شود.

 

گیاهان زیادی قابلیت تصفیه‌کنندگی هوا را دارند که یکی از آنها پتوس است. برگ‌های این گیاه مواد سمی دارد و خوردن آن می‌تواند باعث ایجاد مسمومیت شود و باید دور از دسترس کودکان نگهداری شود البته مسمومیت ناشی از آن، کشنده نیست. گندمی یا سجافی از دیگر گیاهان تصفیه‌کننده هوا معرفی شده است. «اسپاتی فیلوم» گیاه دیگر با خاصیت تصفیه‌کنندگی هوا محسوب می‌شود. «آگلونما» و «نخل شامادورا» نیز جزو این گروه معرفی شده‌اند.

 

«نخل آریکا» و «سانسوریا» هم قابلیت زیادی در گرفتن گازهای مضر از محیط دارند. «آزالیا» گیاهی است که می‌تواند گاز سمی فرمالدئید ناشی از دود سیگار را از محیط کاهش بدهد. مصرف تنباکوی قلیان با تولید گازهای سمی به‌ویژه بنزن همراه است و برای کاهش آن از محیط، می‌توان گیاهانی چون «ژربرا» و «دراسنا» را در خانه نگهداری کرد. البته داشتن این گیاهان به این معنی نیست که با استعمال دخانیات به سلامتی خود آسیب وارد کنید.

 

برخی از تحقیقات نشان داده است که این گیاهان علاوه بر تصفیه هوا، می‌توانند مشکلاتی چون آسم، سوزش چشم، سردرد و… را کاهش بدهند. برگ این گیاهان برای اینکه بتوانند گازهای مضر را از محیط بگیرند، باید تمیز باشند به همین دلیل، هر چند وقت یک‌بار باید سطح برگ‌ها را با یک دستمال تمیز کرد.

 

نکته‌های سبز برای نگهداری از گل های آپارتمانی 

  • گلدان را نباید بلافاصله پس از خریدن تعویض کرد و باید این کار را یک تا دو ماه به تعویق انداخت چون تعویض گلدان بلافاصله باعث آسیب یا خشک شدن گیاه می‌شود.
  • هنگام خرید، پشت برگ‌ها و ساقه‌ها را به دقت نگاه کنید تا روی آنها آفت وجود نداشته باشد.
  • گیاهانی را که برگ‌های آنها پژمرده و زرد و آسیب دیده هستند، خریداری نکنید.
  • گلدان‌هایی را انتخاب کنید که خاک آنها تیره هستند و خاک فشرده و سفت(رس) ندارند.
  • اگر احساس می‌کنید نور منزل‌تان بیش از اندازه کم است بهتر است از لامپ‌های فلورسنت برای تأمین نور مورد نیاز گیاهان استفاده کنید.

 

قیمت‌ها حدودی است و با توجه به اندازه گلدان، کیفیت و محل فروش می‌تواند متغیر باشد

پتوس گلدان متوسط 15هزار تومان

آگلونما گلدان متوسط 20هزارتومان

گندمی گلدان کوچک 10هزارتومان

پپرومیا گلدان کوچک 10هزار تومان

شفلرا گلدان متوسط 35هزار تومان

 

گردآوری توسط : بهاره جلالوند (همشهری دو) 

 

کانال بنیانا در پیام رسان های ایرانی را با ورود به لینک زیر دنبال کنید »»
https://bonyana.com/feeds

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سارا دانشور

از سارا دانشور

سلام . سارا دانشور هستم . نویسنده و گردآورنده مطالب سایت بنیانا . . . | . . . چه تصویر قشنگی‌ست که در صحنه‌ی محشر ؛ما دور حسینیم و بهشت است که مات است . . .

رخداد از
guest

3 نظرات
قدیم ترین
جدیدترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات
ناشناس
ناشناس
6 سال قبل

خیلی مفید بود. ممنونم

morteza
morteza
5 سال قبل

ممنون

مرتضی
مرتضی
5 سال قبل

سلام ممنون از مطلب خوبتون