دسته‌ها
گزارش

رستوران امیرکبیر مشهد ؛ نماز جماعت آقای آشپز و گارسون‌ها

رستوران امیرکبیر مشهد ؛ نماز جماعت آقای آشپز و گارسون‌ها
رستوران امیرکبیر مشهد ؛ نماز جماعت آقای آشپز و گارسون‌ها

 

کاربران فضای مجازی برای عکس، عنوان «یک رستوران باخدا در مشهد» را انتخاب کرده‌اند. احتمالا شما هم این عکس را دیده‌اید.
عده‌ای دارند نماز جماعت می‌خوانند و پشت‌سرشان عناوین درشت جوجه‌کباب، پاچین و چلوکباب به چشم می‌خورد. این رستوران در میدان عدل خمینی مشهد واقع شده است؛ محله‌ای که فاصله زیادی تا حرم مطهر رضوی ندارد و از روی پشت بام خانه‌های اطراف رستوران امیرکبیر می‌توان به راحتی گنبد طلایی آقا را نظاره کرد.

حالا حدود 3 سال از نخستین روزی که مراسم نماز جماعت جلوی این رستوران برپا شده، می‌گذرد. در طول این 3 سال پیاده‌روهای حاشیه میدان، تبدیل به مکانی معنوی برای رهگذران و مغازه‌داران شده است.

 

عطر نیایش در خیابان می‌پیچد
باد بهاری به کمک روزه‌داران می‌آید و عرقشان را خشک می‌کند تا تحمل 17ساعت گرسنگی و تشنگی اندکی آسان‌تر شود. مشتریان رستوران گوش جان به نوای دعاهای قبل از افطار سپرده‌اند و در آخرین لحظات غروب، آرزوهایشان را مرور می‌کنند. چند نفر از کارمندان رستوران در پیاده‌رو مشغول پهن کردن موکت برای اقامه نماز جماعت هستند.

 

امیر امیریان، صاحب رستوران امیرکبیر تعیین می‌کند که چه کسانی باید داخل رستوران بمانند. از 25نفری که در رستوران مشغول کار هستند 5 نفرشان داخل می‌مانند تا در لحظه افطار جواب مشتری‌ها را بدهند. بقیه این اختیار را دارند که نماز بخوانند یا به نیروهای داخل رستوران کمک کنند. صدای رادیوی مسجد محله به گوش می‌رسد که می‌خواند: «اللَّهُمَّ لَک صُمْتُ وَ عَلَی رِزْقِک أَفْطَرْتُ وَ عَلَیک تَوَکلْتُ…» تعدادی از مردم با آستین‌های بالازده به سرویس بهداشتی رستوران می‌روند و وضو می‌گیرند.

 

نمازگزاران را می‌توان به 4 گروه تقسیم کرد؛ کارکنان رستوران امیرکبیر ، مغازه‌داران اطراف، رهگذران و مشتریانی که ترجیح داده‌اند قبل از بازکردن روزه پای سفره نیایش بنشینند. گارسون‌ها و آشپزها با لباس‌های متفاوتشان کنار هم می‌ایستند. حاج آقای روحانی چند ثانیه بعد از «الله اکبر» اذان، سر می‌رسد و تکبیره الاحرام می‌گوید. یکی از نیروهای خدماتی مکبر شده . سرنشینان خودروهای گذری با تعجب به این صحنه خیره می‌شوند. عطر نیایش و بندگی در خیابان می‌پیچد و مشام رهگذران را می‌نوازد. اقامه نماز جماعت زیر سقف آسمان، شکوه و جلوه متفاوتی دارد.

 

همه‌چیز از یک موکت کوچک شروع شد
ماجرا از ماه رمضان 3 سال پیش شروع شد؛ هنگامی که چند مشتری می‌خواستند قبل از نشستن بر سرِ سفره افطار از فیض نماز اول وقت بهره‌مند شوند. آنها دنبال نمازخانه می‌گشتند و کارمندان رستوران امیرکبیر چاره‌ای نداشتند جز پهن کردن یک موکت کوچک کف رستوران. امیر امیریان، مدیر رستوران واقع در میدان عدل خمینی مشهد با دیدن این صحنه تصمیم گرفت موکت بزرگ‌تری در بیرون از فضای رستوران پهن کند و اینگونه به خواسته نمازگزاران پاسخ مثبت دهد.

 

بعد ازماه رمضان به یاد دوران نوجوانی خودش افتاد؛ «زمانی که سن کمتری داشتم در فصل زمستان گاهی اوقات نمازم قضا می‌شد چون روزهای زمستان کوتاه است و ساعت 5 -4 اذان می‌گویند. در کبابی سابق تا ساعت 3:30 جواب مشتری را می‌دادم. بعد از آن، موقع ناهار و استراحت می‌شد و گاهی وقت نماز می‌گذشت. الان که خودم صاحب رستوران هستم می‌گویم خدای نکرده یک وقت نماز کارکنان به‌خاطر من قضا نشود.»

 

او برای آنکه نماز همکارانش قضا نشود تصمیم گرفت موکت نماز را علاوه بر شب‌ها، ظهرها هم بیرون از رستوران پهن کند. به‌تدریج یک روحانی را هم آورد تا مردم بتوانند نمازظهرشان را به جماعت بخوانند. کم‌کم برنامه را گسترش داد و زمینه‌ای فراهم کرد که علاوه بر نماز ظهر و عصر، نماز مغرب و عشا هم به جماعت خوانده شود. مراسم نماز جماعت این رستوران در نوبت‌های ظهر و غروب به 2شیوه متفاوت برگزار می‌شود.

 

اینکه چرا مراسم شب بیشتر طول می‌کشد دلیل ظریفی دارد؛ «اذان ظهر همزمان با ساعات اوج کار رستوران است و برنامه نمازجماعت به‌صورت فشرده برگزار می‌شود. همه نمازشان را می‌خوانند و سریع سراغ کارشان می‌روند اما از روحانی نماز مغرب و عشا خواسته‌ایم که هر شب 15دقیقه درباره احکام دینی هم صحبت کند. البته در ظهرهای‌ماه رمضان چون مغازه تعطیل است زمان بیشتری داریم. بعد از نماز یک ساعت جزءخوانی قرآن کریم داریم و روحانی درباره احکام‌ماه رمضان صحبت می‌کند.»

 

در رستوران امیرکبیر کتاب بخوانید و آب سرد بنوشید!

برگزاری نماز جماعت تنها اقدام ابتکاری مدیر این رستوران نیست. او در داخل رستورانش یک قفسه کتابخانه با کتاب‌های متنوع قرار داده تا مشتریان زمان انتظارشان را با مطالعه سپری کنند. در این کتابخانه همه جور کتابی دیده می‌شود؛ از کتاب‌های آموزشی و روانشناسی گرفته تا مذهبی و داستان و… .

 

در ایام ولادت ائمه اطهار مدیر رستوران امیرکبیر با توزیع شیرینی و شربت کام مردم را شیرین می‌کند. او به تازگی یک آبسردکن با هزینه یک میلیون و 600هزار تومان خریده و جلوی رستورانش گذاشته‌است؛ «برای خشنودی دل امام زمان(عج) و امام حسین(ع) آبسردکن گذاشتیم تا زائران و مجاوران پیاده از آن استفاده کنند. خیلی‌ها پول خرید آب معدنی را هم ندارند.»

 

او که هر سال بخشی از درآمدش را صرف کارهای خیریه می‌کند می‌گوید: «من هر سال غیراز خمس و زکاتی که می‌دهم 2درصد از درآمدم را خرج امام زمان(عج) می‌کنم. چند خانواده تحت پوشش من هستند.‌ ماه رمضان هر سال برای کارکنان اینجا از محل همان 2درصد، گوشت، برنج، روغن، چای و قند می‌خرم».

 

رابطه بوی گوشت و پیاز و مسجد
نمازی که اهالی رستوران باخدا می‌خوانند یک نماز بی‌ریا و بی‌غل و غش است. اما صاحب رستوران بدش نمی‌آید که مردم زیادی این صحنه آسمانی را تماشا کنند و تحت‌تأثیر رفتار دسته‌جمعی نمازگزاران قرار بگیرند؛ «از نظر من اقامه این نماز جماعت خودش یک کار تبلیغی است. البته برای دین و نه برای رستوران من. خدا را شکر من اصلا نیاز مادی ندارم.

 

بعضی وقت‌ها جوان‌ها از اینجا رد می‌شوند و صدای ضبطشان موقع اذان بلند است. گفتم شاید این نماز از بین هزار ماشین روی یک ماشین تأثیرگذار باشد و یک نفر صدای ضبطش را کم کند. شاید یک خانم یک ذره حجابش را بیشتر رعایت کند. به همین‌خاطر انگیزه داشتیم که برنامه نماز را هر روز گسترش بدهیم. خوشبختانه صف نمازهای ما هرروز طولانی‌تر می‌شود».

 

نمازخانه روباز و خیابانی رستوران امیرکبیر به اندازه یک مسجد طرفدار دارد. در هر نوبت حدود 40 تا50 نفر پشت سر امام جماعت می‌ایستند.حدود 20 نفر از کارکنان رستوران همیشه در صفوف نماز حاضر می‌شوند و بقیه نمازگزاران هم جزو رهگذران یا مشتریان یا مغازه‌داران محله عدل‌خمینی مشهد هستند.

 

امیر می‌گوید: «دور و بر رستوران ما مسجد هم هست. لباس بچه‌های ما بوی گوشت و پیاز می‌دهد. اگر اینها به مسجد بروند شاید مردم از بوی لباس‌های بچه‌ها اذیت بشوند. ضمن اینکه نماز مسجد 25دقیقه طول می‌کشد و نماز ما 10دقیقه‌ای تمام می‌شود».

 

اقامه نماز اول وقت در جلوی رستوران هم کار کارگران نمازخوان را راحت کرده و هم روی گروه دوم کارگران تأثیر گذاشته‌است؛ «از 25نفر نیرویی که دارم چندنفرشان کاهل نماز بودند که الان وضع‌شان فرق کرده است. یکی از کارگران رستوران که اصلا نماز نمی‌خواند، چندشب پیش به‌صورت خودجوش وضو گرفت و در صف نماز ایستاد. نماز ما اجباری نیست ولی آنهایی که نماز می‌خوانند، هوایشان را بیشتر داریم.»

 

موکت صلواتی و بلندگوی اهدایی
رهگذران علاوه بر اینکه خودشان در نماز جماعت شرکت می‌کنند، دوست دارند با اهدای کالاهای معنوی در ثواب این کار خیر شریک شوند؛ «یکی از عابران برای ما موکت بزرگی خرید و به رستوران اهدا کرد. می‌گفت دوست دارم ثوابش به روح پدر و مادرم برسد. فرد دیگری از سفر کربلا برای ما سجاده سوغاتی آورده است. یک نفر دیگر برای ما بلندگو خریده است. الان من 10 تا لوح تقدیر دارم که رهگذران از ما قدردانی کرده‌اند.»

 

عده‌ای از رهگذران از اینکه مسیر پیاده‌رو بسته‌شده اظهار نارضایتی می‌کنند. امیریان در پاسخ به این گروه می‌گوید: «ما ازشهرداری منطقه 8 مشهد مجوز گرفته‌ایم. ضمن اینکه عرض کامل پیاده‌رو را نمی‌گیریم. چند نفرعابر پیاده به‌راحتی می‌توانند از کنار موکت ما رد بشوند. شهرداری چون دید داریم برای ترویج نماز فعالیت می‌کنیم همکاری خوبی با ما داشت. حتی وقتی آبسردکن نصب کردیم، از طرف شهرداری به ما یک آب‌تصفیه‌کن هدیه دادند».

 

منبع : همشهری دو

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سیدحسام علوی

از سیدحسام علوی

سید حسام هستم . یک جنوبی خون گرم . دوست و همراه همیشگی من کتاب های تاریخی هستن . کلا به تاریخ بی نهایت علاقه مندم .با همکاری دیگر نویسندگان سایت بنیانا درباره سبک زندگی اسلامی خبر و مقاله منتشر میکنم . یا علی مدد.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات