دسته‌ها
رسانه ملی

« 20:30 » پرمخاطب‌ترین بخش خبری

20:30
20:30

اعتماد مردم به بخش‌های خبری صدا و سیما

«20:30» پرمخاطب‌ترین بخش خبری

بنابر یک نظرسنجی که چندی پیش در سراسر کشور انجام شد، بخش خبری « 20:30 » به عنوان پر مخاطب‌ترین بخش خبری تلویزیون شناخته شد.

به گزارش «جوان»، این نظرسنجی در دی‌ماه امسال از 4 هزار و ۸۲۹ نفر از افراد بالای ۱۵ سال در سراسر کشور انجام شد و نتایج آن نشان داد که در سطح ملی بیش از ۸۳ درصد از پاسخگویان، اخبار و اطلاعات را از بخش‌های خبری صدا و سیما پی می‌گیرند و کمتر از ۱۷ درصد از آنان علاقه‌مند به پیگیری اخبار نیستند.

تحقیقی که برای مقایسه میزان مخاطب اخبار در سال‌های قبل انجام شده، نیز نشان می‌دهد که مخاطبان اخبار رسانه ملی به نسبت معناداری افزایش یافته‌اند. آنان به خاطر سرعت در خبررسانی، ارائه اخبار واقعی و رعایت بی‌طرفی در پخش اخبار، اعتماد بیشتری به بخش‌های خبری صدا و سیما دارند.

این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد بخش‌های خبری « 20:30 » شبکه 2، بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه یک، بخش خبری ساعت ۲۲ شبکه 3، بخش خبری ساعت ۱۴ شبکه یک، بخش خبری ساعت ۱۹ شبکه یک و بخش خبری ساعت 20:30  شبکه 2 به ترتیب، پربیننده‌ترین بخش‌های خبری تلویزیون هستند و در میان این گروه آماری درصد بینندگان اخبار شبکه خبر در تهران بیش از سایر شهرهای کشور بود.

 

این مطالعه فراگیر نشان داد بالای 80 درصد از این جامعه آماری، اخبار مورد نظر خود را از تلویزیون دریافت می‌کنند. جنسیت در این میزان علاقه تفاوت چندانی را نشان نداده و تعداد علاقه‌مندان به دریافت خبر از سیما در میان مردان و زنان یکسان بوده است.

نکته جالب توجه در این نظرسنجی این است که افزایش سن در پیگیری خبر در میان مخاطبان تلویزیون تأثیرگذار بوده. نکته دیگر میانگین زمانی توجه به بخش‌های خبری در میان این مخاطبان بود.

این رقم به طور متوسط یک ساعت‌و ۳۳ دقیقه در شبانه‌روز گزارش شده است که آن هم با افزایش سن و میزان تحصیلات افراد، ارتباط معناداری نشان می‌دهد، اما جنسیت تأثیر چندانی در این رقم نداشته است و مردان و زنان تقریباً به یک میزان وقت خود را برای دیدن اخبار از بخش‌های مختلف خبری سیما اختصاص می‌دهند.

با تمام این تفاسیر می‌توان گفت که اخبار رسانه‌ها و خبرگزاری‌های کشور و شواهد حاکی از این مسئله است که تحولات خاورمیانه، اخبار مربوط به برجام و توافقات هسته‌ای، مسائل روسیه و ترکیه، اخبار حوزه سلامت، اخبار علمی و فرهنگی، موضوعات محیط‌زیستی و گزارش‌هایی درباره توسعه و پیشرفت کشور به ترتیب موضوعاتی هستند که مخاطبان در این نظرسنجی علاقه خود را به پیگیری آن‌ها در بخش‌های خبری صدا و سیما نشان داده‌اند.

 

نویسنده: بهنام صدقی ؛؛ روزنامه جوان

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سیدحسام علوی

از سیدحسام علوی

سید حسام هستم . یک جنوبی خون گرم . دوست و همراه همیشگی من کتاب های تاریخی هستن . کلا به تاریخ بی نهایت علاقه مندم .با همکاری دیگر نویسندگان سایت بنیانا درباره سبک زندگی اسلامی خبر و مقاله منتشر میکنم . یا علی مدد.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات