دسته‌ها
مقاله

حمله نظامی عراق به کویت [آتش بازی در کویت]

551 (1)

کمتر از دو سال پس از پایان جنگ ایران و عراق، از روز دوم اوت سال 1990 م،با تهاجم نظامی عراق به کویت و اشغال خاک این کشور از طرف نیروهای عراقی،بحران عظیمی در خاورمیانه و خلیج فارس آغاز شد که تا پایان سال 1990 م،کلیه حوادث و جریانات مهم دیگر بین المللی را تحت الشعاع خود قرار داد.

 

در پی این تهاجم، کشورهای جهان واکنش تند و یکپارچه ای نشان دادند و شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور چندین قطعنامه درباره محکومیت تجاوز عراق و تاکید بر لزوم تخلیه بدون قید و شرط کویت از نیروهای متجاوز، سرانجام روز پانزدهم ژانویه 1991 م را به عنوان آخرین مهلت تخلیه کویت از طرف نیروهای عراق تعیین نمود و بعد از این تاریخ، توسل به زور برای بیرون راندن نیروهای متجاوز را از کویت تجویز کرد.

[box type=”info” align=”” class=”” width=””]

در اوایل سال 1991 م، پیش از فرا رسیدن ضرب الاجل نیمه ژانویه 1991 م،بیش از پانصد هزار سرباز امریکایی و دویست هزار سرباز از کشورهای متحد امریکا، علیه عراق در منطقه خلیج فارس متمرکز شده بودند.

تعداد هواپیماهای جنگنده و بمب افکن متحدین در این عملیات،بیش از 1200 فروند و تعداد تانک‌های آن‌ها قریب 4000 دستگاه بود.

علاوه بر آن، بیش از یک‌صد کشتی جنگی در آب‌های خلیج فارس و اطراف آن گرد آمده بودند.با چنین تدارکی در منطقه که از پایان جنگ جهانی دوم به این طرف سابقه نداشت،

[/box]

 

شروع عملیات جنگی علیه عراق در صورت خودداری آن کشور از تخلیه کویت قطعی به نظر می‌رسید.با خودداری صدام حسین، دیکتاتور سفاک عراق از پذیرش اولتیماتوم شورای امنیت،حملات امریکا و نیروهای متحد، در کمتر از 48 ساعت پس از انقضای مهلت، آغاز شد و در جریان این حملات، بی سابقه ترین خرابی‌ها و ویرانی‌ها به بار آمد.

USAF_F-16A_F-15C_F-15E_Desert_Storm_edit2 (1)

در این میان شورش میلیونی مخالفان صدام در عراق شکل گرفت اما نیروهای غربی که ادامه حکومت صدام ذلیل و شکست خورده را بر جانشینان احتمالی او که به دنبال حکومت اسلامی بودند، ترجیح می‌دادند، در حالی که ساعاتی تا سقوط بغداد باقی نمانده بود، دست از حملات خود برداشتند و صدام با سرکوب بی رحمانه این شورش، نگرانی‌های امریکا از این جهت را برطرف ساخت.

 

در واقع حمله عراق به کویت که با چراغ سبز امریکا همراه بود و به معنای موافقت ضمنی و یا حداقل عدم مخالفت کاخ سفید تلقی می‌گردید، بهانه ای بود برای حضور نظامی گسترده امریکا در منطقه حساس خاورمیانه.

iraqi-invasion-kuwait (1)

به عبارت دیگر، امریکا علاوه بر برخورداری از نیروهای واکنش سریع، توانست کل این منطقه را در اختیار گرفته و با تحکیم پایه‌های دول منطقه، به آن‌ها در زمینه مواجهه با شکل گیری و رشد جنبش‌های اسلامی کمک نماید.

 

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی نیز با حضور نظامی امریکا در منطقه،ضمن احساس امنیت بیشتر، به جنایات خود ادامه داد.

منیع : پروفایل ayaran313 در افسران

 

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
زهرا .

از زهرا .

نویسنده جدید و پرکار سایت بنیانا هستم . . . |
چه صبحی باشد آن صبحی
که تو در قنوتت دعای
" اللهم عجل لولیک الفرج "
می خوانی
و فرشته یک به یک آمین می گویند.... |

اللهم أصلح کل فاسد من امور المسلمین.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات