دسته‌ها
رسانه ملی

سبک زندگی و رسانه از نگاه استاد رائفی پور

سبک زندگی و رسانه
سبک زندگی و رسانه

تبلیغ سبک زندگی غربی همراه با بی توجهی به معیارهای ارزشمند خانوادگی در شبکه‌های ماهواره ای، باعث تبلیغ اباحه گرایی در بین مخاطبان شده است.

 

در حالی که نتیجه پژوهش‌ها نشان می‌دهد ۱۷ درصد از طلاق‌ها ناشی از تأثیر تماشای شبکه‌های ماهواره ای است اما همچنان راهکار مسئولان برای کاهش آثار سوء ماهواره‌ها برخورد سلبی با این ابزار ارتباطی است. عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در حاشیه یک برنامه خبری در پاسخ به سؤال خراسان مبنی بر این که با توجه به هشدارهای کارشناسان نسبت به تأثیر تماشای برنامه‌های ماهواره در تغییر سبک زندگی و بروز آسیب‌هایی چون افزایش طلاق آیا برخورد سلبی با این شبکه‌ها را مؤثر می دانید، گفت: برخورد سلبی با این گونه امور غیرقانونی بر عهده دستگاه‌های اجرایی و نیروی انتظامی گذاشته شده است که این اتفاق با حداقل آسیب ، در حد تذکر دادن و جمع آوری آنتن‌های ماهواره‌ای توسط خود مردم انجام می‌شود.

 

به گفته رئیس هیئت مدیره بنیاد صیانت از نهاد خانواده قوه قضاییه و مدیر گروه پژوهش بنیاد علوم رفتاری، نتایج پژوهشی که از ابتدای سال ۹۲ تا پایان سال ۹۳ در گروه اجتماعی بنیاد امور خانواده پژوهشی درباره تأثیر شبکه‌های ماهواره ای بر خانواده آغاز شده است، نشان می‌دهد ۱۷ درصد طلاق‌ها تحت تأثیر شبکه‌های ماهواره‌ای صورت گرفته است. مجید ابهری در گفت و گو با خراسان گفت: این رقم بر اساس یافته‌های تحقیق و دلایل اظهار شده توسط بعضی از زوجینی به دست آمده است که بیننده شبکه‌های ماهواره‌ای بوده‌اند. به نحوی که به دقت می‌توان تأثیر ماهواره‌ها را بر روابط زناشویی دریافت.

 

وی افزود: زشتی زدایی از روابط نامشروع ، توسعه روابط فرا زناشویی، حرمت شکنی، کمرنگ شدن جایگاه خانواده و در یک جمله تغییر سبک زندگی و انحراف آن از زندگی اسلامی و ایرانی در اثر تماشای شبکه‌های ماهواره ای بوده است. علاوه بر آن ایجاد اعتیاد به این برنامه‌ها، اتلاف وقت، کاهش روابط گفتاری بین اعضای خانواده که گاه یک سریال تا ۳۰۰ قسمت یا بیش از آن ادامه دارد وهر شب مخاطب را پای ماهواره می‌کشاند، از دیگر پیامدهای سریال‌های ماهواره‌ای است. وی افزود: در ۹۵ درصد از سریال‌های ماهواره ای روابط فرازناشویی تبلیغ می‌شود و زنان شوهردار و مردان متأهل بدون هیچ گونه محدودیت به دنبال روابط نامتعارف هستند، و جایگاه خانواده به عنوان هسته اصلی جامعه، پایین می‌آید و بی ارزش می‌شود.

 

مدیر گروه پژوهش بنیاد علوم رفتاری با بیان این که جامعه آماری این تحقیق ۸ هزار و ۴۵۰ جوان در گروه سنی ۱۵ تا ۲۸ سال بوده است، اظهار کرد: با توجه به مناطق جغرافیایی این پژوهش در شهرهای تهران، اصفهان، رشت، شیراز و زنجان مشخص شد که برخوردهای سلبی که طی ده سال گذشته صورت گرفته، تاثیری در منصرف کردن مخاطبان از تماشای ماهواره نداشته است و نزدیکی فرهنگی کشورهای تهیه کننده، اشتراک باورهای دینی بین آن‌ها و جامعه ما و شباهت‌های اخلاقی در بیشتر سریال‌ها، در کنار مخاطب سنجی و ارزیابی سلیقه مخاطبان و بهره بردن از مناظر طبیعی از عوامل جذب تماشاگران بوده است.

 

ابهری با بیان این که تبلیغ سبک زندگی غربی همراه با بی توجهی به معیارهای ارزشمند خانوادگی در شبکه‌های ماهواره ای، باعث تبلیغ اباحه گرایی در بین مخاطبان شده است گفت: ایجاد شبکه‌های کابلی و خصوصی و ایجاد رقابت بین تولیدکنندگان محصولات فرهنگی و صداو سیما و دست اندرکاران سینما و تجدید نظر در مخاطب شناسی و سلیقه سنجی مخاطبان، می‌تواند عاملی مؤثر در جذب مخاطبان برای برنامه‌های داخلی باشد

سبک زندگی و رسانه از نگاه استاد رائفی پور  _ قسمت اول

[box type=”download” align=”” class=”” width=””]دانلود ویدیو ؛ قسمت اول

تماشای ویدیو در آپارات 

دانلود ویدیو کیفیت عالی 20مگابایت

دانلود ویدیو کیفیت متوسط 6 مگابایت

[/box]

سبک زندگی و رسانه از نگاه استاد رائفی پور  _ قسمت دوم 


[box type=”download” align=”” class=”” width=””]دانلود ویدیو ؛ قسمت دوم

تماشای ویدیو در آپارات 

دانلود ویدیو کیفیت عالی 18 مگابایت

[/box]

 

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
زهرا .

از زهرا .

نویسنده جدید و پرکار سایت بنیانا هستم . . . |
چه صبحی باشد آن صبحی
که تو در قنوتت دعای
" اللهم عجل لولیک الفرج "
می خوانی
و فرشته یک به یک آمین می گویند.... |

اللهم أصلح کل فاسد من امور المسلمین.

رخداد از
guest

1 دیدگاه
قدیم ترین
جدیدترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات
ماری
ماری
8 سال قبل

باعرض سلام وخسته نباشید خدمت شما
از زحمات شما که در جهت دشمن شناسی واشاعه دین ومذهب شیعی است بسیار سپاسگذاریم