دسته‌ها
گفت‌وگو

تأثیر مستقیم فتنه ۸۸ بر تشدید بیکاری و تحریم‌های بی‌سابقه


خسارت‌های اقتصادی فتنه 88 کمتر مورد توجه قرار گرفته است، خسارت‌هایی که عامل اصلی بحران ارز در کشور بود و حتی میرحسین موسوی اذعان کرده بود با اقداماتش ضربه بزرگی به اقتصاد کشور می‌زند. خسارت‌های اقتصادی فقط به بحث ارز محدود نمی‌شود و به گفته مسعود میرکاظمی باعث تشدید بیکاری در کشور هم می‌شود.

برای بررسی خسارت‌های اقتصادی ناشی از فتنه 88 در حوزه نفت، سراغ مسعود میرکاظمی، وزیر نفت دوران فتنه 88 رفتیم، زیرا وی در دوران مسئولیتش در وزارت نفت با خسارت‌های اقتصادی و نفتی فتنه 88 مواجه شده بود.

در ادامه این گفت وگو همراه سایت بنیانا باشید…

میرکاظمی در ابتدای گفت‌وگو با اشاره به خسارت‌های اقتصادی تظاهرات محدود مردم ترکیه در اعتراض به اردوغان، گفت: دو هفته در ترکیه به صورت محدودی علیه اردوغان و دولت تظاراتی انجام شد که بعد از آن اردوغان عدد بزرگی را به عنوان خسارت‌های دو هفته‌ای تظاهرات محدود مردم اعلام کرد و آنها یک برآورد چند ده میلیارد دلاری را برای مدت کوتاهی که بی‌نظمی در شهرهای ترکیه ایجاد شده بود، داشتند.

وی در مورد خسارت‌های اقتصادی فتنه 88 اظهار داشت: بعد انتخابات سال 88 در ایران هم مشاهده می‌کنید که قشون کشی‌ در خیابان‌ها و آتش زدن‌ها صورت می‌گرفت و تبلیغات چند صد برابری بیگانگان نیز در خارج از کشور، به گونه‌ای بود که اگر کسی در خارج از ایران بود فکر می‌کرد همه ایران یک دست آتش شده و همه مردم علیه نظام به خیابان ریختند و نظام خود را کارآمد نمی‌ببیند و دنبال تغییر نظام هستند؛ رسانه‌های بیگانه اینگونه مطرح می‌کردند و نمی‌گفتند عده‌ای محدود هستند که با بیگانگان عهد بسته‌اند.

وی با تأکید بر اینکه بخشی از تشدید بیکاری‌ها به دلیل فتنه 88 بود، تصریح کرد: فتنه 88 بی‌ثباتی اقتصادی را در کشور به وجود آورد و باعث کاهش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی شد. از سوی دیگر نیز خارجی‌ها کمتر به ایران آمدند و مشاهده کردید که بعد از فتنه، کمترین هیئت‌ها به ایران سفر کردند.

میرکاظمی خاطرنشان کرد: برخی می‌گویند چون هولوکاست مطرح شده بود، ایران منزوی شد در صورتی که هولوکاست در ابتدای دولت نهم مطرح شد و در آن دوره نیز بیشترین سطح روابط اقتصادی و تجاری را داشتیم. شما اگر آمار تعداد کمیسیون‌های مشترک با سایر کشورها، تعداد هیئت‌های خارجی که به ایران آمدند و هیئت‌هایی که از ایران برای مذاکرات اقتصادی به خارج از کشور سفر کردند را ملاحظه کنید، با هیچ دولتی قابل مقایسه نیست.

ولی بعد از فتنه 88 به شدت کاهش پیدا کرد و دیدیم تعداد هیئت‌هایی که به ایران می‌آمدند به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسید.

وی افزود: شما ببینید این‌ها چگونه ما را در صحنه بین‌المللی منزوی کردند و در اوج مشارکت 85 درصدی ما را به جایی رساندند که حتی یک وزیر حاضر نبود به ایران بیاید و یک مذاکره اقتصادی با ایران داشته باشد.

وزیر اسبق نفت در مورد تشدید تحریم‌ها بعد از فتنه 88 نیز گفت: نکته قابل توجهی که می‌توان در حوزه خسارت اقتصادی فتنه 88 به آن اشاره کرد، بحث تشدید تحریم‌ها بود. اگر آمریکا یا اروپا در سال‌های قبل از فتنه 88 می خواست قطعنامه‌ای را علیه ایران اجرا کند و مصوبه آن را بگیرد، باید زحمات زیادی می‌کشید تا بتواند اجماع آن را بگیرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: در فتنه 88 زمینه‌ای فراهم شد و آمریکا و اروپایی‌‌ها به گونه‌ای فضاسازی کرده بودند که آمریکا با کمترین مشکل می‌توانست برای صدور قطعنامه‌ها علیه ما اقدام کند. شما می‌بینید تحریم‌ها را به حوزه نفت رساندند، در حالی که قبلاً جرأت نداشتند به حوزه‌های نفت و بانک مرکزی ورود کنند. متأسفانه این اتفاق افتاد و فتنه 88 باعث شد هزینه‌های سنگینی را بر مردم ما تحمیل کنند.

میرکاظمی کاهش تولید را یکی دیگر از خسارت‌های اقتصادی فتنه عنوان کرد و اظهار داشت: در حوزه کاهش سرمایه‌گذاری می‌توان کاهش رشد تولید هم دید، زیرا وقتی سرمایه‌گذاری صورت نگیرد، افزایش تولید هم نخواهیم داشت.

البته نمی‌گویم مشکل داخلی نداریم ولی بحث و اثر فتنه و اثری که تبلیغات سوءبین‌المللی علیه جمهوری اسلامی داشت را نمی‌توان نادیده بگیریم، زیرا یک دعوای شخصی نبود و یک فتنه گسترده‌ای بود که حاصل ثروت‌های نامشروع داخلی و حضور بیگانگان و افراد بی بصیرت و احمق در داخل کشور بود که بازیچه غربی‌ها قرار گرفتند و توانستند بر نظام هجمه ببرند و خساراتی را به کشور وارد کنند و این خسارات به اقشار مختلف مردم منتقل می‌شود.

وقتی می‌گوییم نظام هزینه فتنه را می‌دهد، یعنی مردم هزینه می‌دهند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه فضای کسب و کار برای داخل و خارج سیاه شد، گفت: در کشور چند ماه درگیری بود و در این درگیری‌ها کسی سرمایه‌گذاری نمی‌کرد و بخش خصوصی هم حاضر نیست در دعوا و درگیری و بی‌امنی و بی‌ثباتی سرمایه‌گذاری کند و به سمت کارهای تجاری کوتاه مدت پرسود می‌رفت که این مسئله هم اوضاع نابسمان اقتصادی را تشدید می‌کرد.

وزیر اسبق نفت در مورد تحریم‌های نفتی ناشی از فتنه 88 نیز گفت: در ابتدای دولت دهم و بعد از فتنه 88، غربی‌ها به شدت روی عدم ورود بنزین به ایران تمرکز کردند.

در آن زمان باید 22 میلیون لیتر بنزین وارد می‌شد تا بتوانیم 44 میلیون لیتر کشور را که قابل استفاده نبود را قابل استفاده کند، زیرا در آن زمان تولید داخل ما استاندارد نبود و این 22 میلیون لیتر باید به کشور وارد می‌شد تا با 44 میلیون لیتر داخل مخلوط شود تا بتواند بنزین کشور را قابل مصرف کند.

وی افزود: حالا شما فرض کنید این 22 میلیون لیتر بنزین قطع شود، چه اتفاقی برای مردم می‌افتد، آیا مردم می‌توانستد به ادامه امور روزمره خود بپردازند.

اینکه آمریکا و صهیونسیت‌ها و انگلیس خبیث مشارکت مستقیمی در فتنه 88 داشتند و توانستند فضای بین‌المللی را آماده کنند تا بتوانند تحریم بنزین را انجام دهند، همان فتنه است. یعنی می‌دانستند به مردم فشار می‌آید ولی به راحتی اجرا کردند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطر نشان کرد: آنها محدودیتی را به نام قیمت جهانی دارند و برایشان مهم بود، یعنی می‌خواستند به گونه‌ای ایران را از لحاظ نفتی تحریم کنند که قیمت جهانی افزایش پیدا نکند.

بنابراین شرایط اقتصادی بین‌المللی به آنها اجازه تحریم نفتی را نداد، وگرنه با فضاسازی‌های که بعد از فتنه 88 انجام داده بودند، آمادگی را به آنها داده بود که بتوانند نفت ایران را تحریم کنند و شما دیدید وقتی عرضه بیشتر از تقاضا شد، شروع به تحریم نفت ایران کردند و فتنه این فضا را برایشان آماده کرد تا بتوانند فشارهای بیشتری بیاورند.

وی افزود: در حوزه اقتصاد بین‌المللی در سال 88 و 89 امکان اینکه بتوانند نفت ایران را یک میلیون بشکه کاهش بدهند، نداشتند. به محض اینکه شرایط اقتصاد بین‌المللی وقتی عرضه و تقاضای نفت در سطح بین‌المللی به گونه‌ای شد که تحریم علیه ایران را انجام دهند، بلافاصله تحریم را انجام دادند.

میرکاظمی در مورد تحریم بانک‌ها ناشی از فتنه 88 نیز گفت:‌بعد از مدتی شما دیدید تحریم بانک‌ها و نفتی ایران انجام شد و هم تحریم بیمه حمل نفتکش‌ها و سوخت‌رسان‌ها را که خیلی جدی‌تر دنبال کردند.

حتی نمایندگانی را در برخی از کشورها و برخی از بانک‌ها و موسسات بیمه‌ای مستقر می‌کردند تا این بانک‌ها و مؤسسات به ایران کمک نکنند و تحت کنترل آنها باشد.

وی افزود: این شرایط تا قبل از فتنه 88 برای آنها فراهم نبود و نمی‌توانستند به راحتی به بعضی از کشورها امرونهی کنند. فتنه توانست کاری کند تا آنها به راحتی مسیری را که می‌خواستند علیه نظام جمهوری اسلامی در پیش بگیرند را طی کنند و هیچگونه مقاومتی از طرف سایر کشورها با آنها صورت نگیرد. فضاسازی و زمینه‌سازی یکی از دستاوردهای فتنه برای آنها بود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: بعد از مدتی شما دیدید تحریم بانک‌ها و نفتی ایران انجام شد و هم تحریم بیمه حمل نفتکش‌ها و سوخت‌رسان‌ها را که خیلی جدی‌تر دنبال کردند.

حتی نمایندگانی را در برخی از کشورها و برخی از بانک‌ها و موسسات بیمه‌ای مستقر می‌کردند تا این بانک‌ها و مؤسسات به ایران کمک نکنند و تحت کنترل آنها باشد.

وزیر اسبق نفت در مورد اثر فتنه 88 در تحرکات بین‌المللی در زمینه اقتصاد نیز تصریح کرد: تا پایان دولت دهم تحرکات بین‌المللی کم شد و هنوز هم آثار فتنه را در کشور می‌بینیم. شما فکر می‌کنید در دولت یازدهم که نزدیک یک سال و نیم از این دولت می‌گذرد چند هیئت خارجی به ایران آمدند یا کمیسیون مشترک اقتصادی برگزار شده است؟!

این‌ها ناشی از پیامدهای سنگین فتنه بود و به راحتی قابل زودودن نیست و خسارات فتنه متوجه مردم ضعیف هم می‌شود و مردم ضعیف این خسارات را پرداخت می‌کنند.

مشروح گفت‌وگوی خبرگزاری تسنیم با مسعود میرکاظمی را در زیر می‌خوانید:

تسنیم: بسم‌الله الرحمن الرحیم. آقای میرکاظمی با توجه به اینکه در دولت دهم و در جریان فتنه سال 88 شما به عنوان وزیر نفت توانستید از مجلس رأی اعتماد بگیرید، تنها شخصیتی هستید که از نزدیک در جریان مشکلات اقتصادی و تحریم‌های نفتی ناشی از فتنه 88 بودید. اگر اجازه بدهید گفت‌وگو را از همین جا شروع کنیم. فتنه سال 88  چه خسارت‌هایی را در حوزه نفتی کشور وارد کرد؟

میرکاظمی:‌ بسم الله الرحمن الرحیم. من ابتدا توضیح کلی بدهم و بعد به سئوال شما پاسخ خواهم داد. فتنه‌ای که در سال 88 اتفاق افتاد، در مقابل اقتدار ملی حاصل از حضور 85 درصدی ملت ایران بود.

در ادامه گفت و گو با بنیانا همراه باشید

انصافاً حضور مردم، ایران را به بالاترین نقطه مقبولیت در سطح بین‌المللی رسانده بود اما فتنه 88 که با سرمایه‌گذاری و بی‌بصیرتی برخی از خواص و خیانت برخی از افراد صورت گرفته بود، آن عزت و اقتداری که به دست آمده بود را به یک ضعف بین‌المللی برای جمهوری اسلامی تبدیل کرد.

متاسفانه جایی که می‌توانستیم بیشترین بهره‌برداری را از حضور 85 درصدی مردم در انتخابات 88 داشته باشیم، به نقطه ضعف تبدیل شد و پیامد آن را نیز در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، امنیتی، سیاسی و بین‌المللی شاهد هستیم و هزینه‌هایی را چه در مسائل اقتصادی و چه سایر حوزه‌ها به مردم تحمیل کرد. این مسائل جای تبیین و موشکافی دارد تا اجازه ندهیم این اتفاقات دوباره برای کشور رخ دهد.

حضور 85 درصدی مردم نشان از ایجاد اتحاد قومی، ملی و مذهبی بین مردم بود که می‌خواهند برای سرنوشت خودشان در انتخابات شرکت کنند.

همچنین این حضور مردم نشان می‌داد که آنها به حقانیت و کارآمدی نظام اعتقاد دارند ولی در مقابل این ها فتنه‌ای رخ داد که همه این موارد را دچار تزلزل کرد و امکان انجام یک سری اقدامات علیه نظام جمهوری اسلامی ایران را در حوزه‌های اقتصادی و … برای دشمنان فراهم کرد که می‌توان به تشریح آنها پرداخت.

سئوال شما در حوزه اقتصادی بود که در ادامه به این سئوال می‌پردازم. شما در فتنه 88 شاهد بودید که رسانه‌های بیگانه دائماً در یک اقدام هماهنگ با یک سری از عوامل داخلی و روزنامه‌های زنجیره‌ای که در داخل کشور داشتند، در آتش فتنه می‌دمیدند.  چند ماه این فتنه طول کشید تا 9 دی شد و صبر مردم تمام شد و با حضور خودجوش خود در صحنه، آب سردی بر فتنه پاشیدند.

طی چند ماه با قشون‌کشی در خیابان‌ها و انجام سناریوهایی مانند سناریوی ندا آقاسلطان و اینکه در زندان‌های ایران با زنان چه می‌کنند، دائما علیه نظام کار می‌کردند و مشاهده می‌کردید که این سناریوها به ترتیب در حال اجرا بود و هم رسانه‌های بیگانه و هم رسانه های بی‌تدبیر در داخل که با آنها همراه بودند در آتش فتنه می‌دمیدند.

شما ببنید برای اینکه موضوع روشن شود مثالی می‌زنم. دو هفته در ترکیه به صورت محدودی علیه اردوغان و دولت تظاراتی انجام شد که بعد از آن اردوغان عدد بزرگی را به عنوان خسارت‌های دو هفته‌ای تظاهرات محدود مردم اعلام کرد و آنها یک برآورد چند ده میلیارد دلاری را برای مدت کوتاهی که بی‌نظمی در شهرهای ترکیه ایجاد شده بود، داشتند.

بعد انتخابات سال 88 در ایران هم مشاهده می‌کنید که قشون کشی‌ در خیابان‌ها و آتش زدن‌ها صورت می‌گرفت و تبلیغات چند صد برابری بیگانگان نیز در خارج از کشور، به گونه‌ای بود که اگر کسی در خارج از ایران بود فکر می‌کرد همه ایران یک دست آتش شده و همه مردم علیه نظام به خیابان ریختند و نظام خود را کارآمد نمی‌ببیند و دنبال تغییر نظام هستند؛ رسانه‌های بیگانه اینگونه مطرح می‌کردند و نمی‌گفتند عده‌ای محدود هستند که با بیگانگان عهد بسته‌اند.

*** تشدید بیکاری‌ها به دلیل فتنه 88 بود

متأسفانه این مدت به گونه‌ای شده بود که بی ثباتی در داخل و خارج از کشور جلوه می‌کرد، این بی‌ثباتی بزرگترین ضرر اقتصادی را به کشور می‌رساند. در یک کشوری که احساس شود ثبات اقتصادی وجود ندارد، مطمئنا سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف صنعت، تجارت، مسکن، حمل‌‌‌ونقل و … صورت نمی‌گیرد و بخش خصوصی سرمایه‌گذاری نخواهد کرد. این عدم سرمایه‌گذاری نیز منجر به بیکاری می شود.

بخشی از تشدید بیکاری‌ها به دلیل همین فتنه 88 بود، زیرا فتنه 88 بی‌ثباتی اقتصادی را در کشور به وجود آورد و باعث کاهش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی شد. از سوی دیگر نیز خارجی‌ها کمتر به ایران آمدند و مشاهده کردید که بعد از فتنه، کمترین هیئت‌ها به ایران سفر کردند.

برخی می‌گویند چون هولوکاست مطرح شده بود، ایران منزوی شد در صورتی که هولوکاست در ابتدای دولت نهم مطرح شد و در آن دوره نیز بیشترین سطح روابط اقتصادی و تجاری را داشتیم.

شما اگر آمار تعداد کمیسیون‌های مشترک با سایر کشورها، تعداد هیئت‌های خارجی که به ایران آمدند و هیئت‌هایی که از ایران برای مذاکرات اقتصادی به خارج از کشور سفر کردند را ملاحظه کنید، با هیچ دولتی قابل مقایسه نیست ولی بعد از فتنه 88 به شدت کاهش پیدا کرد و دیدیم تعداد هیئت‌هایی که به ایران می‌آمدند به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسید.

شما ببینید این‌ها چگونه ما را در صحنه بین‌المللی منزوی کردند و در اوج مشارکت 84 درصدی ما را به جایی رساندند که حتی یک وزیر حاضر نبود به ایران بیاید و یک مذاکره اقتصادی با ایران داشته باشد. اینها باعث می‌شد سرمایه‌گذاری‌ها در ایران کاهش پیدا کند و متاسفانه این اتفاق نیز در کشور افتاد.

نکته قابل توجهی که می‌توان در حوزه خسارت اقتصادی فتنه 88 به آن اشاره کرد، بحث تشدید تحریم‌ها بود. اگر آمریکا یا اروپا در سال‌های قبل از فتنه 88 می‌خواست قطعنامه‌ای را علیه ایران اجرا کند و مصوبه آن را بگیرد، باید زحمات زیادی می‌کشید تا بتواند اجماع آن را بگیرد.

در فتنه 88 زمینه‌ای فراهم شد و آمریکا و اروپایی‌‌ها به گونه‌ای فضاسازی کردند که آمریکا با کمترین مشکل می‌توانست برای صدور قطعنامه‌ها علیه ما اقدام کند. شما می‌بینید تحریم‌ها را به حوزه نفت رساندند، در حالی که قبلاً جرأت نداشتند به حوزه‌های نفت و بانک مرکزی ورود کنند. متأسفانه این اتفاق افتاد و فتنه 88 باعث شد هزینه‌های سنگینی را بر مردم ما تحمیل کنند.

در حوزه‌های هواپیمایی، بهداشت و درمان و … ما شاهد تشدید تحریم‌ها بودیم و حتی توانستند افراد و شرکت‌های بیشتری را بدون هیچ ممانعت بین‌المللی در لیست تحریم قرار دهند، زیرا مقدماتی که فتنه برای آنها فراهم کرده بود، تحریم‌ها را برای آنها بسیار سهل و آسان کرد و یکی‌یکی قطعنامه‌های یک جانبه علیه ایران وضع و اجرا می‌کردند. البته اگر 2 درجه اعلام می کردند، چهار درجه اجرا می‌کردند و هیچگونه محدودیتی در مقابل خودشان نمی‌دیدند.

*** کاهش تولید در کشور ناشی از فتنه 88

در حوزه کاهش سرمایه‌گذاری می‌توان کاهش رشد تولید هم دید، زیرا وقتی سرمایه‌گذاری صورت نگیرد، افزایش تولید هم نخواهیم داشت. البته نمی‌گویم مشکل داخلی نداریم ولی بحث و اثر فتنه و اثری که تبلیغات سوءبین‌المللی علیه جمهوری اسلامی داشت را نمی‌توان نادیده بگیریم، زیرا یک دعوای شخصی نبود و یک فتنه گسترده‌ای بود که حاصل ثروت‌های نامشروع داخلی و حضور بیگانگان و افراد بی بصیرت و احمق در داخل کشور بود که بازیچه غربی‌ها قرار گرفتند و توانستند بر نظام هجمه ببرند و خساراتی را به کشور وارد کنند و این خسارات به اقشار مختلف مردم منتقل می‌شود. وقتی می‌گوییم نظام هزینه فتنه را می‌دهد، یعنی مردم هزینه را می‌دهند.

در حوزه‌های دیگری مثل تجارت هم سطح روابط تجاری ما رو به نقصان رفت و آن رشدی که به خصوص در حوزه صادرات در دولت نهم با کندی شروع شده بود، تحت تأثیر فتنه قرار گرفت و کاهش پیدا کرد.

فضای کسب و کار برای داخل و خارج سیاه شد، زیرا چند ماه درگیری بود و در این درگیری‌ها کسی سرمایه‌گذاری نمی‌کرد و بخش خصوصی هم حاضر نیست در دعوا و درگیری و بی‌امنی و بی‌ثباتی سرمایه‌گذاری کند و به سمت کارهای تجاری کوتاه مدت پرسود می‌رفت که این مسئله هم اوضاع نابسامان اقتصادی را تشدید می‌کرد.

همه این مسائل بر روی اقتصاد کلان کشور تأثیر می‌گذارد، یعنی بر روی تورم، رکود، رشد اقتصادی، بهره‌وری، میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و توسعه منابع انسانی تأثیر می‌گذارد. وقتی که سرمایه‌گذاری انجام می‌شود، توسعه منابع انسانی اتفاق می‌افتد و نیروی تحصیلکرده به کار گیری می‌شود.

بعد از قضایای فتنه، همه مواردی که گفتم دچار مشکلات اساسی شدند و هر کسی که سرمایه در اختیار داشت منتظر بود ببیند چه اتفاقی می‌افتد. رسانه‌های بیگانه هم در شیپور بی‌ثباتی و ناامنی می‌دمیدند و به گونه‌ای جلوه می‌دادند که همه مردم ایران به دنبال تغییر نظام هستند. این نگاه باعث می‌شد اوضاع اقتصادی بی ثباتی بیشتری را جلوه بدهد و باعث می‌شود سرمایه‌گذاری کمتری صورت بگیرد، به همین دلیل عواقب ناشی از آن مانند بیکاری اتفاق می‌افتاد ولی بیشترین بهره‌وری را دشمنان انقلاب و نظام در تشدید تحریم‌ها داشتند؛ تشدید تحریم‌ها در حوزه‌های پولی و مالی، نفتی، حمل‌ونقل اتفاق افتاد.

*** تحریم بنزین ناشی از فتنه 88/زمینه‌سازی‌ها برای تحریم نفت

بحث نفت را شما مطرح کردید؛ بحث تحریم بنزین بود. در ابتدای دولت دهم و بعد از فتنه 88، غربی‌ها به شدت روی عدم ورود بنزین به ایران تمرکز کردند. در آن زمان باید 22 میلیون لیتر بنزین وارد می‌شد تا بتوانیم 44 میلیون لیتر کشور را که قابل استفاده نبود را قابل استفاده کند، زیرا در آن زمان تولید داخل ما استاندارد نبود و این 22 میلیون لیتر باید به کشور وارد می‌شد تا با 44 میلیون لیتر داخل مخلوط شود تا بتواند بنزین کشور را قابل مصرف کند.

حالا شما فرض کنید این 22 میلیون لیتر بنزین قطع شود، چه اتفاقی برای مردم می‌افتد، آیا مردم می‌توانستد به ادامه امور روزمره خود بپردازنند. اینکه آمریکا و صهیونسیت‌ها و انگلیس خبیث مشارکت مستقیمی در فتنه 88 داشتند و توانستند فضای بین‌المللی را آماده کنند تا تحریم بنزین را انجام دهند، همان فتنه است. یعنی می‌دانستند به مردم فشار می‌آید ولی به راحتی اجرا کردند.

تلاشی که دوستان و جوانان انقلابی و با استعداد در حوزه نفت انجام دادند و پتروشمی را فعال کردند که تو دهنی محکمی به آمریکا و سرسپردگان آنها در داخل زدند. این‌ مسائل ناشی از بی‌تدبیری‌های بعد از فتنه سال 88 اتفاق افتاد و دستاویزی شد که دشمن بتواند اهداف خبیث خود را در کشور ما دنبال کند.

تسنیم: اوباما بعد از فتنه 88، تحریمی را در مارس 2009 با عنوان “اعمال قدرت اقتصادی در شرایط اضطراری بین‌المللی” مطرح می‌کند و و پس از پیگیری‌هایی که انجام می‌دهد، این تحریم اجرا می‌شود. در این شرایط تحریم‌های نفتی و بانکی آنها به چه صورت بود؟ در دوران وزارت نفت چقدر تحریم‌های نفت ناشی از فتنه 88 روند کشور را با اخلال مواجه کرد؟

میرکاظمی: ابتدا بحث تحریم بنزین را شروع کردند و وقتی تحریم بنزین مطرح شد من اعلام کردم هر کشوری که بنزین به ایران ندهد، ما نیز نفت خام به آن کشور نمی‌دهیم.

بازار جهانی به گونه‌ای بود که امکان تحریم نفتی علیه ایران را نداشتند، وگرنه این‌ها بعد از فتنه مقدماتی را برای تحریم نفتی ایران انجام داده بودند و اذهان عمومی بین‌المللی را آماده کرده بودند ولی عرضه و تقاضای جهانی به آنها اجازه نمی‌داد که تحریم نفتی را انجام دهند.

آنها محدودیتی را به نام قیمت جهانی دارند و برایشان مهم بود، یعنی می‌خواستند به گونه‌ای ایران را از لحاظ نفتی تحریم کنند که قیمت جهانی افزایش پیدا نکند.

بنابراین شرایط اقتصادی بین‌المللی به آنها اجازه تحریم نفتی را نداد، وگرنه با فضاسازی‌های که بعد از فتنه 88 انجام داده بودند، آمادگی را به آنها داده بود که بتوانند نفت ایران را تحریم کنند و شما دیدید وقتی عرضه بیشتر از تقاضا شد، شروع به تحریم نفت ایران کردند و فتنه این فضا را برایشان آماده کرد تا بتوانند فشارهای بیشتری بیاورند.

آمریکا و اروپا باید در صحنه‌های به گونه‌ای افکار عمومی آماده می‌کردند که فشار به مردم ایران می‌آید، زیرا آنها می‌دادند تحریم بنزین، نفتی و بانکی فشار به مردم است، حتی برخی از داروها را در حوزه‌های بهداشتی و بعضی از قطعات هواپیما را تحریم می‌کردند، زیرا فشار بر مردم بود و همه این کارها ناشی از فتنه بود که برای آنها مقدماتی را فراهم کرده بود.

در حوزه اقتصاد بین‌المللی در سال 88 و 89 امکان اینکه بتوانند نفت ایران را یک میلیون بشکه کاهش بدهند، نداشتند. به محض اینکه شرایط اقتصاد بین‌المللی عرضه و تقاضای نفت در سطح بین‌المللی به گونه‌ای شد که تحریم علیه ایران را انجام دهند، بلافاصله تحریم را انجام دادند.

*** تحریم‌های نفت به بهانه فتنه 88 بود

تسنیم: یعنی بعد از دو سال با همان بهانه فتنه 88 تحریم نفتی را انجام دادند؟

میرکاظمی: بله، زیرا اصلاً اجماع برای تحریم نفت لازم نبود. وقتی آمریکا می‌خواست علیه ما اقدامی کند و قطعنامه‌ای علیه ایران بگیرد به کشورهای مختلف سفر می‌کردند تا هماهنگی انجام دهند تا اقدام تحریم را عملی کنند ولی بعد از فتنه این‌ها زحمتی نمی‌کشیدند، زیرا فتنه شرایط را آماده کرده بود و آنها به راحتی تصمیم می‌گرفتند و اقدام می‌کردند.

اگر بلافاصله بعد از سال 88 تحریم نفتی انجام نشد، چون شرایط اقتصادی جهانی به نفع آنها نبود و ممکن بود با کاهش عرضه نفت ایران به بازارهای جهانی قیمت نفت بالا برود ولی به محض اینکه شرایط اقتصادی هم فراهم شد، بلافاصله تحریم نفتی را هم اجرا کردند؛ یعنی جایی که عرضه بیشتر از تقاضا شد، اعلام رسمی کردند برای تحریم نفتی ایران هم اقدام می‌کنیم.

حتی تشدید تحریم‌های بانکی و پولی، به خصوص بانک مرکزی را هم انجام دادند و توانستند با جرأت بیشتری علیه مردم ایران در صحنه‌های بین‌المللی اقدام کنند. این به خاطر بازی‌هایی بود که بعد از فتنه  به نفع استکبار صورت گرفت.

متأسفانه ما شاهد بودیم در داخل بعضی از رسانه‌ها و برخی از افراد کاملاً با آنها همراهی می‌کردند و هماهنگ بودند؛ حالا یا از بی‌بصیرتی آنها بود یا وابستگی.

تسنیم: تحریم‌های بانکی بعد از فتنه 88 به چه صورت اعمال شد؟ نظام بانکی کشور چه خسارت‌هایی را از تحریم‌های بانکی متحمل شد؟

میرکاظمی: تحریم‌های بانک مرکزی بعد از همه این تحریم‌هایی بود که عرض کردم؛ یعنی بانک مرکزی اقدام می‌کرد و برخی از بانک‌های ما هنوز به طور جدی با تحریم‌ها مواجه نبودند و راه‌حل‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها وجود داشت.

*** تحریم بیمه حمل نفتکش‌های ایران به بهانه فتنه 88

بعد از مدتی شما دیدید تحریم بانک‌ها و نفتی ایران انجام شد و هم تحریم بیمه حمل نفتکش‌ها و سوخت‌رسان‌ها را که خیلی جدی‌تر دنبال کردند. حتی نمایندگانی را در برخی از کشورها و برخی از بانک‌ها و موسسات بیمه‌ای مستقر می‌کردند تا این بانک‌ها و مؤسسات به ایران کمک نکنند و تحت کنترل آنها باشد.

این شرایط تا قبل از فتنه 88 برای آنها فراهم نبود و نمی‌توانستند به راحتی به بعضی از کشورها امرونهی کنند. فتنه توانست کاری کند تا آنها به راحتی مسیری را که می‌خواستند علیه نظام جمهوری اسلامی در پیش بگیرند را طی کنند و هیچگونه مقاومتی از طرف سایر کشورها با آنها صورت نگیرد. فضاسازی و زمینه‌سازی یکی از دستاوردهای فتنه برای آنها بود.

تسنیم: بعد از حوادث انتخابات سال 88، دیدارهای شما با سایر کشورها به عنوان وزیر نفت تحت الشعاع فتنه قرار گرفته بود؟ آیا قراردادهایی که می‌خواستید در حوزه نفت با سایر کشورها ببندید، تحت تأثیر فتنه 88 قرار گرفت؟

میرکاظمی: اجازه بدهید بعضی از خاطرات و مطالبی که سفرای ما می‌گفتند را توضیح بدهم شاید فضا بهتر روشن شود. وقتی با بعضی از سفرا، به خصوص سفرایی که در کشورهای اسلامی صحبت می‌کردیم مطالب مهمی را می‌گفتند.

زیرا در آن موقع بیداری اسلامی در حال شکل‌گیری بود و تحرکات ایران باعث تشتت در کشورهای بیداری اسلامی می‌شد و باعث می‌شد آنها بر روی کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران شک کنند ولی چون شما در موضوع اقتصادی شما سئوال کردید من وارد این بحث نمی‌شوم.

تقریباً همه سفرا اجماعاً یک مطلب را می‌گفتند. سفرای ما در سایر کشورها می‌گفتند بعد از حضور 84 درصدی مردم در انتخابات ریاست جمهوری دهم، همه کشورهای مسلمان با خانواده‌هایشان به سفارت جمهوری اسلامی ایران می‌آمدند و ضمن تبریک می‌گفتند شما روی اروپایی‌ها را کم کرده‌اید.

بعد از قضایای فتنه 88 که بحث تقلب مطرح شد و موضوعاتی که تا دی‌ماه 88 اتفاق افتاد، همان سفرایی که به ما تبریک می‌گفتند، شروع به سوال پرسیدن کردند و از سفرای ما می‌پرسیدند چه اتفاقاتی در کشور شما افتاده است و رسانه‌های بیگانه نیز برای آنها شک ایجاد می‌کردند. هر چقدر سفرای ما برای آنها توضیح می‌دادند قانع نمی‌شدند، زیرا احساس می‌کردند کسانی در ایران اپوزیسیون نظام شده بودند که قبلاً از مسئولین بودند.

وقتی دفتر آقای کروبی بحث زندان‌ها را مطرح کرده بود، یکی از سفرا گفت این اظهارات تیر خلاصی به نظام بود و ما هر چقدر توضیح می‌دادیم این مسئله دروغ است، آنها می‌گفتند رئیس اسبق مجلس شما این حرف را می‌زند. می‌گفتند چرا نظام شما با مردم خود اینگونه برخورد می‌کند؟ حتی سران داخلی فتنه توانسته بودند شک و شبهه‌ای را هم در کشورهای مسلمان ایجاد کنند.

ایران با مشارکت 85 درصدی و اوج اقتدار، ظرف چند روز به دلیل فتنه 88 به این مرحله می‌رسد که در سطح بین‌الملل آنقدر ذلیل می‌شود که سفیر ما نتواند از حقانیت ما در بین کشورهای مسلمان دفاع کند، در کشورهای غیرمسلمان چه برداشتی از نظام شده است.

چرا باید این شرایط را در کشور فراهم کنیم و عده‌ای خودباخته برای پُست و مقام رأی مردم را ندید بگیرند و به آرای مردم بی‌احترامی کنند و اینگونه مردم را در معرض خسارات اقتصادی، امنیتی، اجتماعی و … قرار دهند.

جرا باید اعتماد مردم را دچار خدشه کنند و وحدت ملی را دچار خدشه کنند و به شعائر و ارزش‌های دینی ما بی‌احترامی شود و وحدت نیروهای انقلاب را دچار خدشه کنند و بتوانند زمینه‌سازی کنند که شبکه‌های اجتماعی یورش و هجمه سنگینی به ارزش‌های انقلاب کنند، اینها همه خسارت است و ما نمی‌توانیم به راحتی از کنار آنها بگذریم.

اینکه به گونه‌ای زمینه‌سازی کنند تا انقلاب‌ رنگی در ایران رخ دهد و عده‌ای هم احساس کنند باید برای نجات کشور باید صهیونیست‌ها، انگلیس‌ها، آمریکایی‌ها و … کمک کنند تا حزب این‌ها در ایران به قدرت برسد.

این‌ها جای تأسف دارد که ما بعد از سی و چند سال و حفظ ارزش‌ها و این همه ایثارهایی که در کشور برای حفظ ارزش‌های اسلامی شده به یک باره به تاراج می‌رود و عده‌ای از خدا بی‌خبر اینطور با ارزش‌ها بازی کنند.

در زمینه‌های بین‌المللی هم همین طور بود؛ فتنه 88 رتبه جهانی ما را خیلی کاهش داد، کشوری که در اوج دموکراسی بود، کشوری نشان داده شد که مردم نظام خود را نمی‌خواهند و می‌خواهند نظام را تغییر بدهند.

همچنین بعد از فتنه 88 غربی‌ها بحث اسلام ‌هراسی و ایران هراسی را تشدید کردند و همه مطالبی که می‌گفتند را به اسلام شیعه‌ای که در ایران است متصل می‌کردند تا بتوانند بیداری اسلامی را هم کند و دچار خدشه کنند که تا حدودی هم موفق بودند و توانستند این کار را انجام بدهند.

همچنین در شرایط فتنه 88 غربی‌ها کمک‌های جدی به گروهک‌های تروریستی و ضدانقلاب انجام دادند تا بتوانند حضور بیشتری برای مقابله با اسلامی‌گرایی در منطقه داشته باشند.

آنچه که به عنوان فتنه 88 اتفاق افتاد، اجماعی از ثروت‌های نامشروع داخل کشور بود که عده‌ای به دست آورده بودند، سرویس‌های بیگانه خارجی و آدم‌های نادان داخل بودند که بازیچه بیگانگان شدند و کشوری که در اوج اقتدار بود را به قهقرای رتبه جهانی بردند. البته این موضوع را کسانی که در خارج از کشور بودند بیشتر حس می‌کنند.

تسنیم: بعد از 8 ماه فتنه‌ای که پشت سر گذاشتیم و کشور متوجه خسارت‌هایی شد که شما نیز به برخی از آنها اشاره کردید، مردم با حماسه 9 دی آبی بر آتش فتنه ریختند و غائله فتنه ختم شد. بعد از حماسه حضور مردم وضعیت اقتصادی در بُعد بین‌المللی توانست آسیب‌های فتنه‌گران به کشور را جبران کند؟

میرکاظمی: حضور مردم تو دهنی محکمی به دشمنان بودند که به دنبال تغییر نظام بودند و برنامه بسیار سنگینی برای فتنه در نظر گرفته بودند، زیرا برخی حتی چندین ماه قبل از انتخابات، تقلب در انتخابات را مطرح کردند و مقام معظم رهبری هشدار دادند که سناریوی تقلب را مطرح می‌کنند. این نشان می‌دهد متأسفانه عده‌ای آمرانه و آگاهانه در فتنه حضور داشتند و فتنه را با بیگانگان و سرویس‌های جاسوسی رهبری می‌کردند.

این مسئله نشان می‌دهد فتنه یک سناریوی براندازی نظام بود که توسط بیگانگان تنظیم شده بود و آدم‌های بی‌بصیرت و احمق داخل نیز نقش‌آفرینی کردند؛ آنهایی که فکر می‌کنند با کمک صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها می‌توانند در ایران به قدرت برسند.

اولین مسئله‌ای که باید در رابطه با 9 دی می‌توان گفت، حماسه 9 دی آبی بر آتش حرص ولع آمریکا، صهیونیست و انگلیس ریخت که تغییر رژیم در ایران محال است و مردم ایران پشت نظام ایستادند و حاضرند هر هزینه‌ای را بپذیرند تا نظام خود را از دست ندهند.

نکته اصلی این است که غربی‌ها از تغییر نظام جمهوری اسلامی دلسرد شدند، وگرنه موضوع تحریم‌ها و … در ادامه بحث آنها است و این‌ها اصلاً دست بردار نیستند و می خواهند با فشارهای اقتصادی مردم ما را به زانو دربیاوردند. اینکه آیا بعد از حماسه 9 دی تحریم‌ها کاهش پیدا کرد، خیر. آنها ادامه دادند و نشان داد که تغییر نظام به راحتی در ایران امکان پذیر نیست.

یکی از دلایلی که غربی‌ها پای میزمذاکره آمدند، همان نتیجه نگرفتن از تحریم‌ها است. زیرا اگر در تحریم‌ها نتیجه گرفته بودند، پای میز مذاکرده نمی‌آمدند. انواع و اقسام تحریم‌ها را به کار بردند ولی نتیجه‌ای نگرفتند و دیدند هر روز مردم مقام‌تر در صحنه حاضر شدند.

9 دی به معنای حضور همه مردم به جز عده‌ای قلیل بود و نشان داد که مردم بیش از گذشته نظام و انقلاب خودشان و کشورشان را دوست دارند و اجازه نمی‌دهند بیگانگان در کشور نقش‌آفرینی کنند و آب سردی بر روی افراد وابسته به غرب ریختند و بزرگترین دستاورد حماسه 9 دی بود.

تسنیم: روابط دیپلماتیک شما در وزارت نفت، بعد از حماسه 9 دی چه تغییری کرد؟

میرکاظمی: فضا یک مقداری بهتر شد ولی تا پایان دولت دهم تحرکات بین‌المللی کم شد و هنوز آثار فتنه را در کشور می‌بینیم. شما فکر می‌کنید در دولت یازدهم که نزدیک یک سال و نیم از این دولت می‌گذرد چند هیئت خارجی به ایران آمدند یا کمیسیون مشترک اقتصادی برگزار شده است؟ این‌ها هنوز ناشی از پیامدهای سنگین فتنه است و به راحتی قابل زدودن نیست و خسارات فتنه متوجه مردم ضعیف هم می‌شود و مردم ضعیف این خسارات را پرداخت می‌کنند.

*** گفت‌وگو از سیدمحمدمهدی توسلی

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
عباس رازی

از عباس رازی

پنج دهه از عمر من می‌گذرد و در تمام این سال‌ها دنبال رضای خدا و راه انداختن کار مردم بودم .بیشتر مطالبی که از من توی سایت بنیانا می‌خوانید در حوزه قرآن و سبک زندگی اسلامی هست.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات