دسته‌ها
دانلود

جمع بندی : یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن +فیلم

ماه رمضان امسال سایت تسنیم ویدیوهایی با محوریت مسائل اجتماعی با عنوان « یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن » منتشر کرد .حجت الاسلام سید ابراهمیم راد در این سری ویدیوهای کوتاه به بیان موضوعات مختلف سبک زندگی می‌پردازند .
در ادامه این نوشته برای سهولت دسترسی شما مخاطبان عزیز لینک دانلود این ویدیوها جمع آوری شده است.

یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن
یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن

عدل در مواخذه ؛یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن+فیلم

شرح آیه 79 سوره مبارکه یوسف با موضوع « عدل در مواخذه » است را می‌خوانید: «قالَ مَعاذَ اللَّهِ أَنْ نَأْخُذَ إِلاَّ مَنْ وَجَدْنا مَتاعَنا عِنْدَهُ إِنَّا إِذاً لَظالِمُونَ»

یوسف گفت:«پناه بر خدا که ما غیر از آن کس که متاع خود را نزد او یافته‌ایم، بگیریم در آن صورت، از ظالمان خواهیم بود!»

نکته: ما گاهی به این گناه گرفتار هستیم که گناه و رفتار دیگران را پای کسی دیگر می‌گذاریم.

جناب یوسف آن پیمانه را تعمدا در بار برادرش بنیامین قرار داد تا او را نگه دارد، دیگر برادرانش که از قضیه خبر نداشتند، گفتند یکی از ما را نگه دار. یوسف(ع) فرمود: پناه برخدا که این دزدی کرده تو را جای او نگه دارم؟ اگر اینگونه باشد حتما ظلم کرده‌ام.

 

یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن؛ پیروی از رسول خدا +فیلم

شرح آیه 2سوره مبارکه حجرات با موضوع « پیروی از رسول خدا» است می‌خوانید:

«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَرْفَعُوا أَصْواتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ وَ لا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ کَجَهْرِ بَعْضِکُمْ لِبَعْضٍ أَنْ تَحْبَطَ أَعْمالُکُمْ وَ أَنْتُمْ لا تَشْعُرُونَ»

«ای کسانی که ایمان آورده اید! صدای خود را فراتر از صدای پیامبر نکنید ، و در برابر او بلند سخن مگویید ( و داد و فریاد نزنید ) آن گونه که بعضی از شما در برابر بعضی بلند صدا می‌کنند ، مبادا اعمال شما نابود گردد در حالی که نمی‌دانید!»

 

فقر در خواندن قرآن ؛یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن+فیلم

شرح آیه 20 سوره مبارکه مزمل با موضوع « فقر در خواندن قرآن» است می‌خوانید:

«فَاقْرَؤُوا مَا تَیَسَّرَ مِنْهُ وَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَأَقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً»

نکته: ما به بیماری و آفت روزمرگی مبتلا هستیم و وقت کمی برای قرائت قرآن می‌گذاریم. چه‌بسا من نوعی، در سال یک بار هم قرآن را نخوانده باشم و وقت نکنم.

اهل‌بیت(ع) به ما کمک کردند و فرمودند: اگر نمی‌رسید قرآن بخوانید بعضی از سوره‌ها را هر سه ماه یک بار بخوانید یا فرمودند برخی از سوره‌ها را هر یک ماه یک بار بخوانید. ایشان ملاحظه ما را کردند و فرمودند: اگر نتوانستید هرشب سیصد آیه قرآن بخوانید یا 200 آیه یا شبی 100 آیه و اگر نتوانستید 50 آیه یا 20 آیه یا حداقل 10 آیه بخوانید. اهل‌بیت(ع) باز ملاحظه کردند و فرمودند شبی یک آیه قرآن بخوانید اگر نتوانستید 1 حرف از قرآن را بخوانید که به‌ازای آن حرف یک گناه از گناهانتان پاک و یک ثواب برای شما نوشته شود.

 

احترام به والدین ,یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن+فیلم

شرح آیه 23 سوره مبارکه اسراء با موضوع « احترام به والدین» است می‌خوانید:

«وَقَضَىٰ رَ‌بُّکَ أَلَّاتَعْبُدُوا إِلَّا إِیَّاهُ وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا ۚ إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِندَکَ الْکِبَرَ‌ أَحَدُهُمَا أَوْ کِلَاهُمَا فَلَاتَقُل لَّهُمَا أُفٍّ وَلَاتَنْهَرْ‌هُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا کَرِ‌یمًا»

«و پروردگار تو مقرر کرد که جز او را مپرستید و به پدر و مادر [خود] احسان کنید. اگر یکى از آن دو یا هر دو، کنار تو به سالخوردگى رسیدند به آنها [حتى‌] «اف» مگو و به آنان پَرخاش مکن و با آنها سخنى شایسته بگوى»

 

ملاک نحس بودن ,یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن+فیلم

شرح آیه 16 سوره مبارکه فصلت با موضوع «ملاک نحسیات» است می‌خوانید:

«فَأَرْ‌سَلْنَا عَلَیْهِمْ رِ‌یحًا صَرْ‌صَرً‌ا فِی أَیَّامٍ نَّحِسَاتٍ لِّنُذِیقَهُمْ عَذَابَ الْخِزْیِ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا ۖ وَلَعَذَابُ الْآخِرَ‌ةِ أَخْزَىٰ ۖ وَهُمْ لَایُنصَرُ‌ونَ ﴿١٦﴾

«پس بر آنان تندبادى توفنده در روزهایى شوم فرستادیم تا در زندگى دنیا عذاب رسوایى را بدانان بچشانیم و قطعاً عذاب آخرت رسواکننده‌تر است و آنان یارى نخواهند شد»

 

کمک به اطرافیان ؛یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن +فیلم

شرح آیات 4 تا 7 سوره مبارکه ماعون با موضوع « کمک به اطرافیان » است را می‌خوانید

تا حالا شده همسایه شما در خانه شما را بزند و از شما نردبان بخواهد؟ تا حالا شده همسایه شما در خانه تان را بزند و بگویید برای من مهمان آمده برای خرید میوه مقداری پول دستی به من بده؟ اصلا نوع رابطه ما با همسایه‌مان به گونه‌ای است که اگر به چنین ضرورتی برخورد به ما رو بزند؟

ما یک وظیفه انسانی داریم که در قبال چنین موضوعاتی به اطرافیان و همسایگان خود کمک کنیم و دستشان را بگیریم. ببینیم اگر این کار را نکنیم چه اتفاقی برای ما می‌افتد و چه بلایی سرمان می‌آید؟

 

 راه تقویت قوای عزم ؛یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن+فیلم

شرح آیه سورهای عزائم با موضوع « راه تقویت قوای عزم » را می‌خوانید:

گاهی پشت چراغ قرمز عدد 19 ثانیه را می‌بینیم، صبر می‌کنیم اما اگر این عدد 190 ثانیه باشد اوقاتمان تلخ می‌شود و یک حرف‌هایی هم می‌زنیم یا مثلاً با قطار می‌خواهیم به مسافرت برویم در بین راه به دلیل نقص فنی چند ساعت تأخیر می‌کند برخی از افراد از این سفر به عنوان سفری تلخ یاد می‌کنند و بد اخلاق می‌شوند و اصطلاحاً تلخ می‌شوند

و بعضی اوقات تندی و درگیری هم پیش می‌آید یا مثلاً برخی فضاها و مکان‌ها است که حضور در آن‌ها برای ما لذت بخش نیست لذا از حضور در آن‌ها اعصابمان به هم می‌ریزد یا دیدن شخصی برایمان خیلی سخت است بنابراین اگر او را جایی ببینیم تحمل ما پایین می‌آید.

 

امکان شرعی خواستگاری برای دختران ؛برداشت از یک آیه قرآن+فیلم

شرح آیه 27 سوره مبارکه قصص با موضوع «مراسم خواستگاری» را می‌خوانید:

«قَالَ إِنِّی أُرِیدُ أَنْ أُنکِحَکَ إِحْدَی ابْنَتَیَّ هَاتَیْنِ عَلَی أَن تَأْجُرَنِی ثَمَانِیَ حِجَجٍ فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْرًا فَمِنْ عِندِکَ وَمَا أُرِیدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَیْکَ سَتَجِدُنِی إِن شَاء اللَّهُ مِنَ الصَّالِحِینَ»

«گفت: من می‌خواهم یکی از این دو دختر خود را به نکاح تو در آورم، به شرط آن که هشت سال اجیر من شوی و اگر ده سال را تمام کنی اختیارش با تو است و من نمی‌خواهم بر تو سخت بگیرم و ان شاءاللّه مرا از صالحان خواهی یافت».

از مهم‌ترین امور و اصول زندگی هر انسانی امر ازدواج است. چگونگی ازدواج از ابتدا تا قیامت یک فرد اثر گذار است و مهم‌تر ازخود ازدواج، بحث انتخاب همسر و نوع خواستگاری است.

 

انتخاب نام فرزند ؛یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن+فیلم

شرح  آیه 7 سوره مبارکه مریم با موضوع « انتخاب نام فرزند » را می‌خوانید:

«یَا زَکَرِیَّا إِنَّا نُبَشِّرُکَ بِغُلَامٍ اسْمُهُ یَحْیَی لَمْ نَجْعَل لَّهُ مِن قَبْلُ سَمِیًّا»

ای زکریا! ما تو را به پسری مژده می‌دهیم که نامش یحیی است و پیش از این هم نامی برای او قرار نداده‌ایم.

*اسم فرزند شما چیست؟ چرا این اسم را انتخاب کردید؟ به نظرخودتان اسم خوبی است یا بد؟ آیا اسم انسان برسرنوشت انسان در تقدیرات الهی اثر گذار است یا نه؟

 

درباره خواب و انقطاع از امور دنیا +فیلم

شرح  آیه 60 سوره انعام با موضوع «انقطاع از امور دنیا» را می‌خوانید:

در این آیه می‌فرماید «و هو الذی یتوفیکم باللیل و یعلم ما جرحتم بالنهار ثم یبعثکم فیه لیقضی اجل‌مسمی ثم الیه مرجعکم ثم ینبئکم بما کنتم تعملون»

«و او پروردگاری است که شب هنگام شما را می‌میراند و هرچه در روز انجام داده‌اید، می‌داند. آنگاه بامدادان شما را زنده نموده تا آن هنگام که عمرتان به انتها برسد، سپس مراجعت شما به سوی اوست و از آنچه کرده‌اید، شما را آگاه می‌نماید»

 

بزرگتر فامیل ؛یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن+فیلم

شرح آیه سوره مبارکه با موضوع «بزرگ‌تر فامیل» را می‌خوانید:

سوره مبار آل عمران آیه 159 می‌فرماید: “فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلینَ”

“پس به برکت رحمتی از جانب خداوند با آن‌ها (امت خود) نرمخو شدی، و اگر بد خلق و سختدل بودی حتماً از دورت پراکنده می‌شدند. پس، از آن‌ها درگذر و برایشان آمرزش طلب و در کارها با آنان مشورت نما، و چون تصمیم گرفتی بر خدا توکل کن، که بی تردید خداوند توکل کنندگان را دوست دارد”

در هر خانواده و فامیلی اختلافات و نزاع پیش می‌آید یقیناً راه حل این اختلافات مراجعه به محاکم نیست باید در خانواده‌ها حل شود و البته رفع اختلافات نیاز به یک بزرگ‌تر دارد که در جایگاه بزرگ‌تری نشسته باشد و این تکلیف و رسالت را بر دوش بگیرد اگر یک بزرگ‌تری در خانواده کوتاهی کند در همه آن نزاع‌ها مسوول است و اگر کسی بزرگ‌تر فامیل و خانواده نیست و در جایگاه بزرگ‌تری بنشیند باز مسول است

 

سلام کردن ؛یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن +فیلم 

شرح آیه 54 سوره مبارکه انعام با موضوع «سلام کردن» را می‌خوانید:

قرآن می‌فرماید: «وَ إِذَا جَاءَک الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِایَاتِنَا فَقُلْ سَلَامٌ عَلَیْکمْ…» «پیامبر مؤمنین پیش تو می‌آیند تو به آن‌ها سلام کن..»

سلام کردن و جواب سلام دادن نکته‌ای مهم  در زندگی ما است.

قرآن می‌فرماید زمانی که ملائکه پیش ابراهیم آمدند به ابراهیم سلام کردند یعنی اولین کلامشان سلام بود.

بنابراین آغاز محاوره ما باید با سلام باشد. در روایات از کلامی که با سلام آغاز نشود نهی شده است. ده‌ها باب روایات و صدها روایت مختلف درباره فضیلت سلام کردن، نوع سلام کردن، نهی از سلام نکردن و نهی شدید از جواب سلام ندادن وجود دارد.

 

صفات هم‌نشینان پیامبر ؛برداشت کوتاه از یک آیه قرآن+ فیلم

شرح آیه 29 سوره مبارکه فتح با موضوع «صفات هم‌نشینان پیامبر» را می‌خوانید:

فرمود «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ…» محمّد (ص) فرستاده خداست و افرادی که با او هستند در برابر کفّار سرسخت و شدید، و میان خود مهربان‌اند … .

ما همه منتظر حضرت مهدی (عج) هستیم و دوست داریم از یاران ایشان باشیم. اصلاً دوست داریم در دوره اهل‌بیت (ع) بودیم و با آنان هم‌نشین می‌شدیم. حال ببینیم اگر آقا ظهور کند ما در زمره یاران هستیم؟ اگر در دوران اهل‌بیت بودیم از رفقای آن بزرگوران بودیم یا نه؟

 

خیانت چشم؛ یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن+ فیلم

شرح آیه 19 سوره مبارکه غافر با موضوع «خیانت چشم» را می‌خوانید:

«یَعْلَمُ خَائِنَةَ الْأَعْیُنِ وَمَا تُخْفِی الصُّدُورُ» [خدا] نگاه‌های دزدانه و آنچه را دل‌ها نهان می‌دارند، می‌داند.

نکته: چشم ما ابزاری برای دیدن و رشدکردن و ثواب کردن است لکن گاهی از چشم سوء استفاده می‌شود و گناهان زیادی با چشم انجام می‌شود یکی از آن گناهان را قرآن «خیانت چشم» معرفی کرده است.

در این آیه می‌فرماید خدا خیانت چشم انسان را می‌داند لذا یکی از گناهان چشم، خیانت آن است اما دو معنای اصلی می‌شود برای آن در نظر گرفت. یکی نگاه کردنی است که از دید دیگران مخفی است، به‌طور مثال در خانه‌ای باز است و ما نگاه می‌کنیم یا از آئینه ماشین به کسی که ملتفت نیست نگاه می‌کنیم.

 

فرهنگ قرض دادن؛یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن + فیلم

شرح آیه 282 سوره مبارکه بقره با موضوع «فرهنگ قرض دادن» را می‌خوانید:

آیه 282 سوره مبارکه بقره می‌فرماید: ««یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِذَا تَدَایَنتُم بِدَیْنٍ إِلَی أَجَلٍ مُّسَمًّی فَاکتُبُوهُ وَلْیَکتُب بَّیْنَکمْ کاتِبٌ بِالْعَدْلِ …»

نکته: زندگی ما سراسر معامله و قرض و امور این‌چنینی است این آیه می‌فرماید: مسلمین و مؤمنین هرکسی قرضی داد و قرضی گرفت و معامله‌ای انجام داد می‌باید آن را زود بنویسد قرآن فرمود هر معامله‌ای و قرضی انجام می‌دهید مکتوب کنید.

یک فرهنگ غلطی وجود دارد که پولی که به هم قرض می‌دهیم نمی‌نویسیم. این فرهنگ غلطی است درحالی‌که قرآن با فعل امر فرموده است که بنویسد و هیچ‌کس اجازه ندارد این کار را انجام ندهد

 

کدام نماز قبول است ؟؛یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن+فیلم

شرح آیه 20 سوره مبارکه معارج با موضوع «کدام نماز قبول است ؟» را می‌خوانید:

«إِنَّ الْإِنسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا وَإِذَا مَسَّهُ الْخَیْرُ مَنُوعًا  إِلَّا الْمُصَلِّینَ»

این دسته آیات سوره معارج، انسان‌ها را به دودسته کلی تقسیم می‌کند. دسته اول می‌گوید، همه انسان‌ها در دو صفت فرود اخلاقی دارند اگر به آن‌ها شری برسد جزع می‌کنند و اگر به آن‌ها خیری برسد دیگران را منع می‌کنند.

خدا توفیقی داده که ما نماز می‌خوانیم اما نمی‌دانیم در پیشگاه الهی ما هم از مصلّین هستیم یانه؟

«اذا مسّه الشرّ جزوعاً» یعنی اگر شری و مشکلی و بیماری برای این‌ها پیش بیاید خیلی بی‌تاب هستند و به هم می‌ریزند و زود مضطر می‌شوند. اگر بیماری فیزیکی دارند و بیماری‌شان عود می‌کند دیگران را هم درگیر مشکل خودشان می‌کنند

 

تصمیم به گناه، گناه است ؛یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن +فیلم

شرح آیه 17 سوره مبارکه قلم با موضوع «تصمیم به گناه ، گناه است» را می‌خوانید:

«إِنَّا بَلَوْنَاهُمْ کَمَا بَلَوْنَا أَصْحَابَ الْجَنَّةِ إِذْ أَقْسَمُوا لَیَصْرِمُنَّهَا مُصْبِحِینَ»

همانا ما آنان را (اهل مکّه را) امتحان کرده‌ایم همان‌طور که اهل آن باغ را امتحان کردیم، آنگاه‌که قَسَم خوردند که صبحگاهان حتماً میوه آن را خواهند چید.

نکته این است: هرکسی تصمیماتی در زندگی می‌گیرد گاهی خیر گاهی شر. این آیه شریفه قصه صاحبان باغ را  مطرح می‌کند. داستان ازاین‌قرار بود که یک پدری باغ کوچکی داشت که محصول مختصری از این باغ را هرساله به فقرا احسان می‌کرد. با فوت پدر و به ارث رسیدن باغ، فرزندان تصمیم گرفتند دیگر به فقرایی که مراجعه می‌کنند چیزی ندهند

 

معیشت و آرامش خاطر؛یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن / فیلم

شرح آیه 26 سوره مبارکه مریم  با موضوع “معیشت و آرامش خاطر” را می‌خوانید:

گاهی ما بین رفاه مادی و آرامش و رفاه در خانواده خلط موضوع می‌کنیم. قرآن در آیه 26 سوره مبارکه مریم می‌فرماید” فَکُلی وَ اشْرَبی وَ قَرّی عَیْنًا فَإِمّا تَرَیِنَّ مِنَ الْبَشَرِ أَحَدًا فَقُولی إِنّی نَذَرْتُ لِلرَّحْمنِ صَوْمًا فَلَنْ أُکَلِّمَ الْیَوْمَ إِنْسِیًّا“.

داستان حضرت مریم را همه می‌دانیم ایشان بعد از این که از عبادتگاه به حکم الهی خارج شد، به مکان دوری رفت و مشکلات بسیار زیادی را برای او این سفر پیش آورد.اولا ایشان یک دختر تنها بود، ثانیا متاهل نبود اما عیسی(ع) را در شکم داشت و ثالثا آب و غذایی نداشت در یک  جای دور بود و مردم پشت سر ایشان حرف‌هایی می‌زدند در این شرایط ندا آمد مریم به درخت خرما تکیه بزن و اولین معجزه را همانجا دید به طوریکه درخت خرمای خشکیده برای او خرمای تازه پایین فرستاد. همان ندای غیبی برای او فرمود:”بخور و بیاشام و آرام دل داشته باش” در دستور بعدی فرمود وقتی با مردم ملاقات کردی سکوت کن، لذا مریم(س) روزه سکوت گرفت

تکفیر سیئه چیست ؟یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن;فیلم

“هُوَ الَّذِی أَنزَلَ السَّکِینَةَ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ”  در ذیل این آیه خداوند می‌فرماید:”سکینه توسط خدا بر قلوب مؤمنین نازل می‌شود تا 4 ثمره رخ دهد” اول؛ ازدیاد ایمان مؤمنین، دوم؛ تکفیر سئیه، سوم؛ ادخال در بهشت و چهارم تعذیب منافق و مشرک.

یکی از ثمرات نزول سکینه این است که سیئات مؤمنین از آن‌ها پاک می‌شود در واقعسکینه، استقرار قلب و روح آدمی و آرامش و اطمینان انسان به عقایدی است که به آن‌ها ایمان آورده است. لذا زندگی آرام دارای سکینه است اگر در جامعه و خانواده‌ای آرامش دیده نشد به این معنا است که تکفیر سیئه هم در آنجا رخ نداده است. البته تکفیر سیئه کشف می‌کند از این که اینجا محل نزول آرامش الهی است.

 

زمان اجابت دعا ؛یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن؛فیلم

شرح آیه هفتم سوره مبارکه مریم با موضوع “زمان اجابت دعا ” را می‌خوانید:

خداوند در آیه هفتم سوره مبارکه مریم می‌فرماید:”یَا زَکَرِیَّا إِنَّا نُبَشِّرُکَ بِغُلَامٍ اسْمُهُ یَحْیَی لَمْ‌نَجْعَل لَّهُ مِن قَبْلُ سَمِیًّا

ای زکریا! ما تو را به پسری مژده می‌دهیم که نامش یحیی است و پیش از این هم نامی برای او قرار نداده‌ایم.

نکته این است که حضرت زکریا در سنین پیری به سر می‌برد، اطرافیان و خویشانش افراد دشمن و منافق‌صفتی بودند، کسانی بودند که بعد از او زعامت و مهتری قوم و همچنین ارث زکریا را می‌بردند. جناب زکریا از این بابت خیلی نگران بود اما همسر ایشان بچه‌دار نمی‌شد.

 هم‌چنین برای تماشای دیگر ویدیوها به کانال بنیانا در آپارات مراجعه کنید

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سیدحسام علوی

از سیدحسام علوی

سید حسام هستم . یک جنوبی خون گرم . دوست و همراه همیشگی من کتاب های تاریخی هستن . کلا به تاریخ بی نهایت علاقه مندم .با همکاری دیگر نویسندگان سایت بنیانا درباره سبک زندگی اسلامی خبر و مقاله منتشر میکنم . یا علی مدد.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات