دسته‌ها
معرفی

معرفی معجم قرآن , کامل‌ترین معجم در فضای مجازی

صادق فرازی، گردآورنده نخستین و کامل‌ترین معجم قرآن کریم در فضای مجازی درباره کامل‌ترین معجم قرآنی کریم که به صورت یک پروژه‌ کاملاً شخصی صورت گرفته است، گفت: این معجم که گردآوری آن حدود سه سال به طول انجامیده است برای نخستین بار در فضای مجازی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه کار محتوایی این معجم قرآنی را بر عهده خودش بوده است، افزود: فارغ از کار محتوایی که بر عهده خودم بود، کار طراحی سایت و قرار دادن آن در فضای مجازی به همت حسن زینالی صورت گرفته است.
این معجم قرآنی برای عموم قابل استفاده است و علاقه‌مندان به استفاده از آن می‌توانند به نشانی اینترنتی  quran-mojam.ir مراجعه کنند.

کاملترین معجم قرآن کریم (1)

فرازی هدف از طراحی و گردآوری این معجم قرآنی را توضیح داد و گفت: برای خدمت به اهل بیت(ع) و قرآن کریم تصمیم گرفتم معجمی کامل و بدون نقص برای مسلمانان ارائه دهم تا با سهولت در دسترسی به آیات و موارد خاص به عمق آیات الهی پی ببرند.

وی گفت: این کار بدون حمایت هیچ‌گونه مؤسسه و نهادی انجام گرفته و کامل‌ترین نمونه معجمی است که توسط شخصی شیعی در فضای مجازی قرار گرفته است؛ نمونه‌هایی دیگری که از معجم‌های قرآنی وجود دارد بیشتر از اهل سنت است و نواقصی هم دارد؛ اما این معجم قرآن توانسته با برطرف کردن تمام اشکالات معجم‌های موجود، نمونه‌ای خاص را در میان نویسندگان شیعی ایجاد کند.

گردآورنده نخستین و کامل‌ترین معجم قرآن کریم در فضای مجازی در توضیح ویژگی‌های این اثر بیان کرد: این معجم نسبت به معجم‌های دیگر چند ویژگی منحصر به فرد دارد: معجم‌های قبلی که تعدادشان هم زیاد نیست، شامل بخشی از اسم‌ها و حروف قرآنی نیستند.

در حالی که هیچ کلمه، اسم و یا حرفی پیدا نمی‌شود مگر اینکه در این معجم قرآن آورده و به آن توجه شده باشد؛ در معجم‌های دیگر نه‌تنها این امتیاز وجود ندارد، بلکه در نرم‌افزارهای قرآنی موجود در بازار نیز این کار صورت نگرفته است.

وی در ادامه سخنان خود افزود: یکی از ابتکارات در این معجم قرآن این است که کلماتی که در قرآن آمده و به صورت متصل به هم چسبیده است از هم تکفیک کرده‌ایم در حالی که در نرم‌افزارهای قرآنی دیگر کلمات قرآن به صورت چسبیده و متصل آورده شده است. تفکیک کلمات قرآن کار ساده‌ای نبوده اما در این مورد محقق شد.

فرازی با بیان اینک بیشتر معجم‌های موجود توسط دانشمندان اهل سنت‌، تهیه شده است، اضافه کرد: تا به حال معجمی به صورت مستقل و با این شرایط در اهل تشیع صورت نگرفته بود و این اولین نمونه شیعیان است.

اصلی‌ترین معجمی که هر ساله چندین بار از سوی ناشران متعدد تجدید چاپ می‌شود معجم محمد فؤاد مصری دانشمند اهل سنت متعلق به چندین دهه قبل است که با نواقصی و کاستی‌های روبه‌روست، بدون توجه به غلط‌ها و کاستی‌ها بدون اصلاح تجدید چاپ می‌شود.

دو نفر از دکترهای مصری و عربستانی چندین سال پیش تکمله‌ای برای معجم محمد فؤاد زدند، اما آن هم با بررسی‌های انجام شده دارای نواقصی دیده شد.

گردآورنده نخستین و کامل‌ترین معجم قرآن کریم در فضای مجازی در توضیح ویژگی‌های معجم محمد فؤاد افزود: در این معجم قرآن ترتیب کلمات بر اساس ریشه آن‌ها است که برای افرادی که با ریشه کلمات آشنایی ندارند کار را سخت کرده است؛ برخی از شیعیان همان کتاب فؤاد را بر اساس ترتیب حروف الفبای کلمات مرتب کرده‌اند؛ اما در معجم قرآن که ما آن را طراحی کردیم هم ریشه و هم حروف الفبای کلمات تنظیم شده است.

وی در تکمیل توضیحات خود تصریح کرد: معجم‌های قبلی به صورت عناوین مختلف مکتوب و با تیراژهایی محدود تدوین شده است؛ اما این معجم قرآن بدون تدوین کتبی در فضای مجازی منتشر شده است.

مجمع ملک فهد وابسته به دربار صعودی، برای متن معجم محمد فؤاد با همان نواقص در فضای مجازی سایتی تدارک دیدند. اما اینکه معجمی به صورت مستقل و بدون اشکال در این فضا موجود باشد سابقه نداشته و این معجم اولین نمونه و کامل‌ترین نمونه در فضای مجازی است.

با اینکه چند ماه از رونمایی معجم قرآن در فضای مجازی می‌گذرد، هیچ مسئول و کارشناسی در این زمینه به سراغ صادق فرازی نیامده و هیچ مؤسسه‌ای پیگیر حمایت از این معجم نشده است.

 برای شروع به صفحه معجم مفهرس کلمات قرآن بروید و با کلیک روی پیشگفتار , راهنمای سایت را بخوانید

جستجوی بنیانا در سایت معجم قرآن (1)

شما می توانید کلمه مورد نظرتان را براساس حروف الفبا بیابید یا آن را جستجو کنید سایت فهرستی از ایاتی که شامل کلمه شما هستند نمایش میدهد و شما پس از انتخاب ایه علاوه بر ترجمه فارسی , ترجمه انگلیسی ایه را نیز می توانید مشاهد کنید 

برای معرفی بیشتر سایت معجم قرآن این نوشته را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
زهرا .

از زهرا .

نویسنده جدید و پرکار سایت بنیانا هستم . . . |
چه صبحی باشد آن صبحی
که تو در قنوتت دعای
" اللهم عجل لولیک الفرج "
می خوانی
و فرشته یک به یک آمین می گویند.... |

اللهم أصلح کل فاسد من امور المسلمین.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات