دسته‌ها
گزارش

تور عروسی متبرک به تابوت شهید گمنام + تصاویر


به مناسبت ورود شهدای گمنام به کشور و مراسم تشییع و خاکسپاری آن‌ها در 21 استان کشور، گروه «خادم الشهدای عکاس» در استان همدان تشکیل شد. این گروه که یکی از حرکت‌های خودجوش فرهنگی استان همدان است، متشکل از عکاسان حرفه‌ای و آماتور است که با برنامه ریزی صورت گرفته در شهرستان‌هایی در استان همدان که برنامه تدفین شهدای گمنام در آن‌ها برپا بود شرکت کردند و به عکاسی در این مراسم با شکوه میان مردم شهر وروستاها پرداختند. استقبال مردم از شهدای گمنام هشت سال دفاع مقدس سوژه اصلی آنان بود که در فریم‌های مختلفی بر قاب دوربین آن‌ها نشست.

مجید مرادی عکاس دفاع مقدس و جانباز شیمیایی به استقبال مردم استان همدان به خصوص مردم شهید پرور روستاهای این استان اشاره می‌کند و می‌گوید: در یکی از روستاها همزمان با ورود شهدای گمنام 3 یادواره شهدا هم برگزار شد. و تابوت شهید فضای یادواره‌ها را متبرک کرد. انگار همه چیز خوب برنامه ریزی شده بود.

مجید مرادی، عکاس دفاع مقدس و جانباز شیمیایی متولد 1346 همدان است. او سه بار در مناطق مختلف عملیاتی شیمیایی شده است. مرادی دانش آموخته رشته سینما و عکاسی، مدرس عکاسی در انجمن سینمای جوانان همدان، بنیاد شهید، حوزه هنری و باشگاه خبرنگاران همدان، دارنده چندین دیپلم افتخار از جشنواره های عکس داخلی و خارجی و نویسنده کتاب «شب‌های ساسان» پیرامون جانبازان شیمیایی است.

مرادی که مدرس عکاسی به این گروه خادم الشهدای عکاس در استات همدان است از وجوه غیر قابل توصیف و استقبال بینظیر مردم از شهدای گمنام سخن می‌گوید و حالات آنان را توصیف می‌کند. برخی توصیفات او  در فریم‌های این استقبال قابل مشاهده است

هانیه عبدالملکی

مهدی مرادی

بدرقه مادران شهدای گمنام روستا

او با اشاره به شوق مادران شهدا در این مراسم می‌گوید: در شهر ملایر مادران شهدای یک روستا عکس شهیدشان را در دست گرفته و عقب یک وانت نشسته بودند و موازی ماشین‌های حاوی تابوت شهدای گمنام حرکت می‌کردند و بدین صورت آن را بدرقه می‌کردند.  2 نفر از این مادران شهدا، فرزندانشان مفقود الجسد بودند و گاه زمزمه می‌کردند شاید یکی از این‌ها فرزند من باشد.

منصور عبدلی-ملایر

منصور عبدلی-ملایر

تور عروسی متبرک به تابوت شهید گمنام

این عکاس دفاع مقدس با اشاره به اعتقاد خاص مردم روستاها به شان و منزلت شهید گمنام می‌گوید: هنگامی که از روستاهای مختلف استان همدان عبور می‌کردیمٰ در یکی از روستاها دیدیم دختری که نزدیک مراسم عروسیش بود، تور عروسی خود را آورده بود تا با کشیدن به تابوت شهید گمنام آن را متبرک کند. مردم روستا با تمام اعتقادشان به استقبال این شهدا می‌آمدند.

رویش نوشته بود 24 ساله در آفندی، جزیره مجنون؛ اما حالا توی روستایی در ملایر زیارتگاه پیر و جوان و نوعروسان این دیار شده بود.

فاطمه قربانی-ملایر

فاطمه قربانی-ملایر

مجید طلا-ملایر

مجید طلا-ملایر

او در ادامه می‌گوید:در یکی از روستاهای ملایر به نام “حاجی آباد” یک نفر عکس شهدای روستا را روی اکویی چسبانده بود و آن را روی چرخ دستی گذاشته و همراه کاروان استقبال کننده راه می‌رفت و برای شهدا می‌خواند.

ایرج رحمتی-همدان

ایرج رحمتی-همدان

محمد ناصرالمعماری-همدان

محمد ناصرالمعماری-همدان

مجید طلا-ملایر

مجید مرادی

فاطمه قربانی-ملایر

15 دقیقه عاشقی در هر روستا

مرادی می‌گوید: به طور متوسط کاروان شهدا حدود 5 تا 15 دقیقه در هر روستا می‌ماند. زیرا باید از 32 روستا عبور می‌کرد و مسیر بین آن‌ها هم حدود5 کیلومتر فاصله بود.به همین دلیل باید طوری آن‌ها را می‌بردیم که در جدول زمانبندی زمان کم نیاوریم. با وجود اینکه گفته بودیم شهدا ساعت 11 می‌رسند اما همه از ساعت8 صبح در روستاها منتظر بودند.

مجید مرادی

مجید مرادی

مجید مرادی

مجید مرادی

به گزارش تسنیم استان همدان، شهر جوکار (شهرستان ملایر) میزبان دو شهید گمنام بود. به مناسبت شهادت امام جعفر صادق(ع) پیکرهای مطهر 2 شهید گمنام دوران دفاع مقدس که عصر روز چهارشنبه وارد همدان شدند و 31 مرداد با حضور گسترده مردم جوکار و روستاهای اطراف، مسئولان، نظامیان، سپاهیان و غیره تشییع و به خاک سپرده شدند.

پیکرهای مطهر دو شهید 21 و 24 ساله دوران دفاع مقدس در عملیات 20 شهریورماه سال 65 بعد از گذشت 28 سال تفحص شدند و برای انجام مابقی وظیفه خود اکنون بعد از سالیان سال در بین مردم خود بازگشتند.

دو شهیدی که روز چهارشنبه در بین استقبال گرم مردم شهر همدان وارد استان شدند تا روز پنج شنبه در بین گروه‌های مختلف مردم و برنامه‌هایی همچون، حضور در مراسم وداع در سرای گلشن و حسینیه امام خمینی(ره) شهر همدان، حضور در مراسم میثاق نوجوانان و جوانان همدان در اردوگاه فرهنگی تربیتی ابوذر، یادواره شهدای مسجد اعظم و غیره حضور یافتند.

سپس کاروان همراه پیکرهای مطهر دو شهید از حدود 21 روستای بخش ازندیان جوکار عبور و در یادواره 63 شهید روستای علی آباد شرکت کرده و برای وداع مردمی با شهدا نیز به ملایر عزیمت کردند.

پیکرهای مطهر و گلگون کفن شهدا ساعت 9 و 30 دقیقه امروز با احترام نظامی و اجرای سرود نظامی و غیره به روی دستان مردم شهید پرور گذاشته شد و مردم از محل مسجد جامع این شهر تا پارک الغدیر مراسم تشییع را با شکوه برگزار کردند.

پارک الغدیر که بعد از تدفین دو شهید به نام پارک شهدای گمنام تغییر نام می‌دهد توسط مردم شهر جوکار، ستاد گرامیداشت شهدای گمنام، کمیته جستجوی مفقودین نمایندگی غرب کشور و سایر نهادها به زیبایی فضاسازی و محل جایگاه تدفین شهدا در سکویی وسط پارک قرار داده شده بود.

شهرستان ملایر 1100 شهید والامقام را تقدیم انقلاب کرده است که 220 شهید متعلق به شهر جوکار است. 63 شهید جاویدالاثر مربوط به شهر ملایر شناسایی شده است که پیکرهای مطهرشان هنوز باز نگشته است و خانواده هایشان در انتظار بازگشت پیکرهای فرزندانشان به سر می‌برند. با خاکسپاری این دو شهید گرانقدر 79 و هشتادمین شهید گمنام دوران دفاع مقدس در بیست و پنجمین نقطه از استان همدان آرمیدند.

منبع : تسنیم

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سیدحسام علوی

از سیدحسام علوی

سید حسام هستم . یک جنوبی خون گرم . دوست و همراه همیشگی من کتاب های تاریخی هستن . کلا به تاریخ بی نهایت علاقه مندم .با همکاری دیگر نویسندگان سایت بنیانا درباره سبک زندگی اسلامی خبر و مقاله منتشر میکنم . یا علی مدد.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات