دسته‌ها
فیلم مقاله

مقاومت؛ دشمن پیچیده اسرائیل از جنگ 33 روزه تا به امروز


لبنان یک کشور کوچک در غرب آسیا و خاورمیانه‌ و کنار ساحل شرقی دریای مدیترانه است، پایتخت آن شهر بندری بیروت است، کشوری که از شمال و شرق با کشور سوریه، از جنوب با فلسطین اشغالی و از غرب با دریای مدیترانه‌ همسایه است.

جنگ 33 روزه

لبنان را به‌عنوان یکی از کوچک‌ترین کشورهای دنیا می‌شناسیم، که مساحتش فقط حدود 10452 کیلومتر مربع است… نمونه‌ای از طمع‌کاری بی‌حدوحصر رژیم اشغالگری که به آنچه تا کنون با خونریزی و قتل عام به دست آورده است قانع نبوده و نیست، و چیزی که او را چون شغالی عصبانی، زمینگیر کرده است، قدرت مقاومتی است که تا به حال با هیچ وسیله‌ای یارای مقابله با آن را نیافته است.

قدرت لبنان در جهان به نام گروه‌های مقاومت رقم خورده است

لبنان به اهمیت بالای استراتژیکش در منطقه برای به زمین نشاندن ارتش رژیم صهیونیستی از پیشروی‌های طمعکارانه‌اش شناخته می‌شود.

با خون‌های ریخته شده در صبرا و شتیلا و ستمی که بر مردم این مناطق روا شده است، همان فاجعه‌ای که با محاصره اردوگاه‌های صبرا و شتیلا توسط تانک‌های‌ اسرائیلی‌ در تاریخ نقش بست.

لبنان با آن 17، 18 طایفه و مذهب شناخته می‌شود که در عرصه مقاومت و دفاع، شیعیان در آن خوش درخشیدند، با مجلس اعلای شیعیانش و با آن 40 درصد مردم شیعه‌ای که هیچ‌گاه صاحبان قدرت در کشورشان نبوده‌اند اما قدرت لبنان در جهان به نام گروه‌های مقاومت آن‌ها رقم می‌خورد.

لبنان با تاریخ “جنبش امل” (افواح ــ مقاومه ــ لبنان) و فرماندهی “شهید چمران” شناخته می‌شود، همان جنبشی را که امام موسی صدر تأسیسش کرد و در اداره آن از چمران کمک گرفت و به عنوان شاخه‌ نظامی جنبش‌های شیعیان در لبنان تقویت نظامی‌اش کرد.

نام لبنان با نام “امام موسی صدر” گره خورده است، مرجع دینی و سیاسی شیعه ایرانی و متفکر و فیلسوف اسلامی بزرگ فرهیخته‌ای که به‌فرمان امام به لبنان رفت و برای تقویت قدرت اتحاد و مقاومت شیعیان به انجام وظیفه پرداخت.

او همان کسی است که درست چهار ماه قبل از انقلاب اسلامی ایران در لیبی ربوده شد، تا قدرت شیعیان لبنان به مخاطره بیفتد، زیرا آن‌ها دانسته بودند محوریت قدرت شیعیان لبنان، در اجرای فرامین رهبری گروه و ولایت پذیری‌شان است.

امروزه لبنان با اسم حزب الله می‌درخشد

همه‌ این‌ها به‌جای خود در شناسنامه‌ای که در ذهنمان درباره‌ لبنان ساخته‌ایم نوشته شده است، اما آن‌چیزی که لبنان را به یکی از قدرت‌هایی تبدیل کرد که می‌تواند در معادلات جهانی نقش به‌سزایی داشته باشد و ما را بر آن دارد که میان ملل رنگارنگ دنیا، امروز بنشینیم و از کشور کوچک و جنگ‌زده‌ای مثل لبنان سخن بگوییم، قوی‌ترین گروه مقاومت شیعی لبنان یعنی “حزب‌الله لبنان” است.

امروزه دیگر ما لبنان را با “حزب‌الله لبنان” می‌شناسیم، همان گروه مقاومتی که با موفقیت چشم‌گیر در جنگ 33 روزه ، شهره دنیا شد. امروزه لبنان با اسم “حزب‌الله” می‌درخشد، نیروی چریکی که توانست چهارمین ارتش مجهز دنیا یعنی ارتش اسرائیل را در جنگ زمینگیر کند.

جنگی که هدف رژیم صهیونیستی برای برپا کردن آن از بین بردن حزب‌الله لبنان بود و بعد از چند روز که درگیر قدرت غافلگیر کننده شیعیان مبارز شد، هدف را روی خلع سلاح حزب‌الله نشاند و چند روز بعد فقط سعی‌اش را در کشتن “سید حسن نصرالله” رهبری آن به کار بست تا به این وسیله جنگ را به پایان برساند.

مقاومت؛ دشمن پیچیده اسرائیل/ جنگ 33 روزه طعم شکستی برای اسرائیل شد

رژیم صهیونیستی وقتی هرروز و هرساعت به ضعف تجهیزات خود در مقابل رده‌بندی‌های پیچیده‌ اطلاعاتی در حزب‌الله بیشتر پی می‌برد، بیشتر عقب می‌نشست و اهداف جنگ خود را از عقب‌نشینی حزب‌الله به کیلومتر کیلومتر کاهش داد و بعد از 33 روز در پی هدف نابودی حزب‌الله فقط توانست طعم شکست را بچشد.

حزب‌الله، همان  شجره ‌ طیبه‌ای که عرصه را آن‌قدر بر فرزندان غاصب و صهیونیست تنگ کرد که برای شناخت این دشمن پیچیده‌شان، مجبور شدند اولین «کنفرانس شیعه شناسی» را در سال 1984 در دانشگاه تل‌آویو و با حضور 400 تن از برجسته‌ترین شیعه شناسان و اسلام شناسان اسرائیل و غرب برگزار کنند تا به رازهایی پی ببرند که برایشان شکست ناپذیر شده و می‌دانستند که برخاسته از عقیده‌های منحصر به فردشان است.

نام‌گذاری 23 مردادماه سالروز پیروزی حزب‌الله در جنگ 33روزه از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی کشورمان به‌مناسبت پیروزی جنبش حزب‌الله لبنان، بیش و پیش از هرچیزی، تجلیل از واژه “مقاومت” است، آن چیزی که رژیم صهیونیستی را در اشغالگری‌هایش زمینگیر کرده است و از جنگ 33روزه تا به امروز و مقاومت میان مردم غزه، به بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین دشمنش تبدیل شده است.

اما این عنصر حذف‌ناشدنی سیاست جهانی، یعنی حزب‌الله لبنان را متأثر از چه شخص یا واژه‌ای می‌دانیم؟ حزب‌الله را با عقیده‌ ناگسستنی‌اش به ولایت فقیه و عنصر فراموش نشدنی رهبری در مقاومت‌های شیعی می‌شناسیم.

همان قدرت محکمی که امتیاز ویژه است برای تمام طوایف لبنان، و شیعیان آن را از حیث قدرت و عقیده، از تمامی شیعیان دنیا از حیث ارتباط با ایران و جنس ارتباط با ولایت فقیه متمایز می‌کند. و اگر این قدرت رهبری را در خود حفظ نمی‌کرد، امروزه، شاید می‌بایست کنار فلسطین، اشغالگری را تجربه کند.

حزب‌الله را درآمیخته و زاده‌شده از فرهنگ جهاد و شهادت می‌دانیم که این فرهنگ خود زاده‌ خون پاک شهدای مقاومی است که با دست خالی هم مقابل دشمن ایستادند و لحظه‌ای عقب ننشستند.

برآمده از قدرت نام غیورمرد بزرگی چون “سید حسن نصرالله” می‌دانیم، سید بزرگی که پس از ترور شدن سید عباس موسوی به دست نیروهای نظامی صهیونیستی، در سال 1992 میلادی، به مقام دبیرکلی حزب‌الله لبنان رسید.

بزرگ‌مردی که امروزیان رژیم اشغالگر قدس، آرزوی نابودی‌اش را در سر می‌پرورانند، چرا که پی برده‌اند که رهبری یعنی اصلی‌ترین عنصر مقاومت حزب‌الله، اما حتی سیاست‌مداری سازمان موساد به‌عنوان یکی از مجهزترین سازمان‌های اطلاعاتی جهان هم نتوانسته با قدرت اطلاعاتی حزب‌الله برابری کند.

و سالهاست در پی نقشه‌ای برای از بین بردن این قدرت رهبری در لبنان است. و اگر در تاریخ پیدایشش به پیشتر رجوع کنیم می‌بینیم حزب‌الله نشئت گرفته از قوای مدیریتی شهید “سید عباس موسوی”  است، همان جوان 26 ساله شیعه‌ای که فرماندهی مقاومین شیعیان بیروت را در نخستین حمله اسرائیل به‌عهده داشت و چندی بعد هسته‌ اولیه‌ حزب‌الله لبنان را شکل داد و فرماندهی کرد.

حزب‌الله لبنان نهال کاشته‌شده حاج احمد متوسلیان، فاتح فتح المبین و بیت المقدس

و پیشتر از آن حزب‌الله لبنان را نهالی کاشته‌شده از مدیریت عملیات‌های فتح المبین و بیت المقدس ایران، همراه با نام فرمانده تیپ 27 محمد رسول الله(ص)، “حاج احمد متوسلیان” عنوان می‌شود، همان تیپی که سال 61 شمسی در پی حمله اسرائیل به لبنان و سوریه برای جنگ با رژیم صهیونیستی به سوریه اعزام شد
و با تشکیل گروه‌های مقاومت در جای جای لبنان به‌کمک نیروهای شیعه‌ لبنانی، آموزش‌های اطلاعاتی و نظامی برپا کرد تا مقاومت نظامی، قوی‌تر از قبل پا بگیرد و در شهر کوچک بعلبک، پیشنهاد نام‌گذاری‌اش را به حزب‌الله عنوان کرد. و البته چند روز بعد از آن جلسه‌ تاریخی بود که نزدیک بیروت اسیر شد.

نویسنده : نجمه السادات مولایی


 یادآور – جنگ 33 روزه لبنان

دریافت ویدئو 

یادآور پیروزی حزب الله لبنان در جنگ سی و سه روزه

دریافت ویدئو 

این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و نظر خود را برای بقیه مخاطبین بنیانا بنویسید…


با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
عباس رازی

از عباس رازی

پنج دهه از عمر من می‌گذرد و در تمام این سال‌ها دنبال رضای خدا و راه انداختن کار مردم بودم .بیشتر مطالبی که از من توی سایت بنیانا می‌خوانید در حوزه قرآن و سبک زندگی اسلامی هست.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات