دسته‌ها
فیلم

احترام به والدین ، یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن + فیلم


همزمان با ایام ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الهی و بهار قرآن هرروز یک آیه از کلام الله مجید را توسط «حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم راد» در برداشتی کوتاه و آزاد با محوریت مسائل اجتماعی و موضوعات مهم سبک زندگی با عنوان «آیه‌های زندگی» منتشر می‌شود. در ادامه مخاطب سایت بنیانا باشید

احترام به والدین
احترام به والدین

در ادامه بخش بیست وپنجم آیه‌های زندگی را که شرح آیه 23 سوره مبارکه اسراء با موضوع « احترام به والدین» است می‌خوانید:

«وَقَضَىٰ رَ‌بُّکَ أَلَّاتَعْبُدُوا إِلَّا إِیَّاهُ وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا ۚ إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِندَکَ الْکِبَرَ‌ أَحَدُهُمَا أَوْ کِلَاهُمَا فَلَاتَقُل لَّهُمَا أُفٍّ وَلَاتَنْهَرْ‌هُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا کَرِ‌یمًا»

«و پروردگار تو مقرر کرد که جز او را مپرستید و به پدر و مادر [خود] احسان کنید. اگر یکى از آن دو یا هر دو، کنار تو به سالخوردگى رسیدند به آنها [حتى‌] «اف» مگو و به آنان پَرخاش مکن و با آنها سخنى شایسته بگوى».

نوع و سطح احترام ما به والدین از نظر قرآن از جدیت خاصی برخوردار است. این آیه ابتدا بحث توحید الهی را مطرح می‌کند که کسی جز او را عبادت نکنید و بلافاصله بعد از آن بحث احسان به والدین را مطرح می‌کند. از نظر قرآن زمانی که یک پدر و مادری به سن کهولت برسند نوع و سطح احترام به آنها خیلی متفاوت می‌شود.

در این آیه دستور داده شده است که به پدر و مادر خود اف نگویید لذا اگر کسی این کار را کرد نهی الهی را مرتکب شده است.

اف به چه معنی است؟

پایین‌ترین کلمه‌ای که بشود آن را اهانت دانست به‌معنای «اف» است. دیگر کوچک‌تر از این وجود ندارد. در جایی دیگر خیره خیره منفی نگاه کردن به والدین نیز به‌معنای اف است. در مراجعه به روایات اهل‌بیت(ع) می‌بینیم که فرمودند «اف» یعنی این که ما مشکلی یا یک بیماری خود را به پدر و مادر خود منتقل کنیم در حالی که می‌دانیم کاری از دست آنها برنمی‌آید. اگر کسی این کار را انجام دهد «اف» به والدین را انجام داده است چون با این کار موجبات رنجش خاطر و خجالت آنها را فراهم آورده است.

مثلاً از وضعیت مالی آنها خبر داریم و مشکل مالی خود را به آنها منتقل می‌کنیم؛ در حالی که می‌دانیم کاری از دست آنها برنمی‌آید. با این کار موجبات رنجش خاطر آنها را فراهم می‌کنیم و این کار ما اف والدین و گناه است. بنابراین خیلی باید در نوع احترام به والدین و سطح و میزان احترام به آنها مراقبت کنیم.


روزهای گذشته دیگر بخش‌های این سری برنامه‌های حاج‌آقا سید ابراهیم راد نیز منتشر شد که از طریق لینک‌های زیر در دسترس هستند

اولویت انفاق ؛یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن +فیلم

سلام کردن ؛یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن +فیلم

صفات هم‌نشینان پیامبر ؛برداشت کوتاه از یک آیه قرآن+ فیلم

خیانت چشم؛ یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن+ فیلم

امکان شرعی خواستگاری برای دختران ؛برداشت از یک آیه قرآن+فیلم


احترام به والدین ,یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن

دریافت ویدئو از آپارات | دریافت ویدئو از تسنیم ( کیفیت عالی)


با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
زهرا .

از زهرا .

نویسنده جدید و پرکار سایت بنیانا هستم . . . |
چه صبحی باشد آن صبحی
که تو در قنوتت دعای
" اللهم عجل لولیک الفرج "
می خوانی
و فرشته یک به یک آمین می گویند.... |

اللهم أصلح کل فاسد من امور المسلمین.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات