دسته‌ها
فیلم

ملاک نحس بودن ، یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن + فیلم


همزمان با ایام ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الهی و بهار قرآن هرروز یک آیه از کلام الله مجید را توسط «حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم راد» در برداشتی کوتاه و آزاد با محوریت مسائل اجتماعی و موضوعات مهم سبک زندگی با عنوان «آیه‌های زندگی» (ملاک نحس بودن) منتشر می‌کند.

در ادامه بخش بیست و چهارم آیه‌های زندگی را که شرح آیه 16 سوره مبارکه فصلت با موضوع «ملاک نحسیات» است می‌خوانید. همراه و مخاطب سایت بنیانا باشید

«فَأَرْ‌سَلْنَا عَلَیْهِمْ رِ‌یحًا صَرْ‌صَرً‌ا فِی أَیَّامٍ نَّحِسَاتٍ لِّنُذِیقَهُمْ عَذَابَ الْخِزْیِ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا ۖ وَلَعَذَابُ الْآخِرَ‌ةِ أَخْزَىٰ ۖ وَهُمْ لَایُنصَرُ‌ونَ ﴿١٦﴾

«پس بر آنان تندبادى توفنده در روزهایى شوم فرستادیم تا در زندگى دنیا عذاب رسوایى را بدانان بچشانیم و قطعاً عذاب آخرت رسواکننده‌تر است و آنان یارى نخواهند شد».

ملاک نحس بودن

آیا تا حالا شنیده‌اید بگویند فلانی انسان نحسی است یا بگویند از موقعی که آن عروس یا داماد وارد زندگی ما شد نحسی وارد زندگی ما شده است؟ گاهی اوقات حتی می‌گویند از زمانی که فلانی متولد شد نحسی و شومی را با خود آورد. برخی‌ می‌گویند در فلان ساعت یا روز نباید سفر رفت یا خواستگاری انجام داد. این حرف‌ها غلط است یا درست است و مبنایی دارد؟

در مراجعه به قرآن در آیه 16 سوره مبارکه فصلت می‌بینیم وقتی به قصه قوم عاد می‌رسد این‌گونه می‌فرماید که ما آنها را عذاب کردیم در روزهای نحس.

از اینجا می‌فهمیم که اجمالاً نحس بودن وجود دارد و قرآن آن را تأیید می‌کند؛ اما بر چه اصول و قواعدی؟ چه اصول و قوانینی کنار هم قرار می‌گیرد تا یک فرد و زمان و مکانی را نحس بدانیم؟ اگر این گفته ما درست نباشد چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر این کار اصول و قواعدی نداشته باشد قطعاً هر حکمی درباره نحس بودن افراد کنیم باطل است و ما بی‌علم نظر می‌دهیم و براساس گمان باطلی است.

اگر کسی قائل به نحس بودن خود باشد مرتکب نوعی از شرک شده است چرا که مبدأ اثرگذاری در عالم خداوند و قوانین الهی است، حال خداوند که این فرد را نحس نمی‌داند و  قوانین الهی نیز این را تأیید نمی‌کند لکن بنده او را نحس می‌بیند. آیا مگر شرک غیر از این است که منشأ اثری را غیر از خداوند بدانیم؟ لذا با چه دلیل و استدلالی به یک انسان نحس می‌گوییم؟

البته ذیل آیات در روایات معدودی به نحس بودن بعضی از ایام و مکان‌ها می‌رسیم که در همه آنها یک قاعده کلی‌ای وجود دارد و آن این که نحس بودن به اعمال انسان برمی‌گردد و تنها عاملی که مؤثر بر نحس بودن است بحث گناه است. لذا نحسی در ذات انسان نیست بلکه در اعمال گناه‌آلود است. حال بهتر است به‌جای اینکه به کسی بی‌دلیل و واهی بگوییم نحس و شوم است به اعمال خود نگاه کنیم.

در مورد ایام، امکنه، مشاغل و امور که گاهی اوقات گفته می‌شود در فلان روز فلان کار انجام نشود یا خواستگاری صورت نگیرد و مباحثی از این قبیل که برخی دلیل‌های ضعیفی می‌آورند باید گفت؛ اولاً این دلایل تأیید نشده است ثانیاً آیا ما می‌توانیم به این بهانه امور دنیا را تعطیل کنیم؟

برای حل این مسئله باید دست به دامن اهل‌بیت(ع) شویم، امام باقر(ع) فرمودند: هرکسی روز خود را با صدقه آغاز کند اگر آن روز نحس است نحسی آن روز با صدقه از بین می‌رود، لذا در هر زمانی می‌شود سفر رفت و کار انجام داد. پس نحس بودن کسی یا مکانی و زمانی، دلیلی برای تعطیلی هیچ‌کاری یا تهمت قبیح به هیچ فردی نیست


روزهای گذشته دیگر بخش‌های این سری برنامه‌های حاج‌آقا سید ابراهیم راد نیز منتشر شد که از طریق لینک‌های زیر در دسترس هستند

اولویت انفاق ؛یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن +فیلم

سلام کردن ؛یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن +فیلم

صفات هم‌نشینان پیامبر ؛برداشت کوتاه از یک آیه قرآن+ فیلم

خیانت چشم؛ یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن+ فیلم

امکان شرعی خواستگاری برای دختران ؛برداشت از یک آیه قرآن+فیلم


 ملاک نحس بودن ,یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن

دریافت ویدئو از آپارات | دریافت ویدئو از تسنیم ( کیفیت عالی)


با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
زهرا .

از زهرا .

نویسنده جدید و پرکار سایت بنیانا هستم . . . |
چه صبحی باشد آن صبحی
که تو در قنوتت دعای
" اللهم عجل لولیک الفرج "
می خوانی
و فرشته یک به یک آمین می گویند.... |

اللهم أصلح کل فاسد من امور المسلمین.

رخداد از
guest

15 نظرات
قدیم ترین
جدیدترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات
مسعود
مسعود
5 سال قبل

سلام ببخشید من یک سوال داشتم اینکه میگن داشتن سر گوزن در خونه از هر جنسی ک باشه نحسی میاره واقعیت داره؟

Mahdi
Mahdi
4 سال قبل

یه سوال داشتم میتونم اینجا بپرسم؟

فاطمه
فاطمه
3 سال قبل

داماد عمه شوهرم کرونا گرفتش مرد منظورم قدمه منه که تازه نامزدی کردم 😓

بنیانا
مدیر
پاسخ به  فاطمه
3 سال قبل

ربطی نداره. کرونا گرفتن مردم ربطی به امورات بقیه نداره.

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  بنیانا
3 سال قبل

بله

بی نام
بی نام
3 سال قبل

یه سوال داشتم من با هرکسی دوست میشم رابطش با کسی که دوسش داره بهم میخوره و خودمم دلم میخاد وارد رابطه بشم ولی نمیشه هردفعه خراب میشه میخاستم بدونم این دلیلش چیه ؟

بنیانا
مدیر
پاسخ به  بی نام
3 سال قبل

ان شاالله که گرفتار خرافات مرتبط با فال و رمالی و … نباشید… و توصیه میکنم همیشه صلوات بفرستید و بسم الله الرحمن الرحیم بگین. ان شاالله که شیطان از دوستی هاتون دور باشه… اما خب خیلی از این قهر و آشتی ها بخاطر آگاهی های جدید آدماست. مثلا وقتی من با یکی توی مسجد دوست میشم و چند روز باهم درباره اعتیاد و روش های ترک اعتیاد و دوست ناباب صحبت میکنیم… اینطوری من یا اون فرد تصمیم میگیریم دوستی مون رو با برخی از اقوام و آشنایان ترک کنیم…چرا؟ چون ممکنه در آینده ما رو به سمت مواد… ادامه متن »

محمد
محمد
2 سال قبل

باسلام
مادرم همیشه واسم تعریف کرده قبل از بدنیا اومدنم پدرم به پابوس حضرت معصومه مشرف شده و از ایشون تو رو درخواست کرده. در همین لحظه بهش الهام شده که این فرزند رو بتو دادیم ولی وقتی به فلان سن رسید از تو دور میشه و تو دیگه نخواهی بود. در همان سن هم دقیقا بنده بخاطر اتفاقی از پدر و مادرم دور شدم و بعد از مدت کوتاهی پدرم فوت کردن. آیا این اتفاق نشانی از نحسی تولد من میتونه باشه؟

بنیانا
مدیر
پاسخ به  محمد
2 سال قبل

سلام. سلامت باشید ان شاالله .
ان شاالله که خیر است. مردم محترمند. مردم نخس نیستند. بزرگوار شما لطفا همین ویدیوی 5 دقیقه ای در این صفحه را تماشا کنید. دست کم متن پاراگراف های این صفحه را بخوانید. پاسخ سوال تون رو می گیرید . در صورت تمایل برای اطلاعات بیشتر در سایت اسلام کوئست هم https://www.islamquest.net/fa/ پیشنهاد می کنیم جستجو کنید.

ساحل
ساحل
2 سال قبل

سلام مادرو پدر من بین منو خواهرم خیلی فرق میزارن نمیدونم چرا اما مادرم همیشه میگه که من از اول نحس بودم😞 واقعا نمیدونم دیگه چیکار کنم

بنیانا
مدیر
پاسخ به  ساحل
2 سال قبل

سلام. صبور باشید ، آرام باشید . به خدا توکل کنید.
چشم و امیدتون برای دیدن بهشت باشه … اونجا آرامش خالص خواهید داشت ، و رنج و سختی دنیا گذرا است و از یاد می رود…
چون خودم مدتی درگیر چنین مسائلی بودم…. پیشنهاد اصلیم این هست که در ذهن تون ، برای پر رنگ کردن نقاط مثبت و زیبا و دستاوردها و نقاط محبت آمیز اقدام کنید …. و نقاط منفی را فراموش کنید و بخندید …

بنیانا
مدیر
پاسخ به  ساحل
2 سال قبل

سلام دوباره 🙂

اگر حوصله داشتین ، سخنرانی آقای پناهیان که در ادامه لینکش رو میذارم…. گوش کنین… شنیدن و خواندن نظرات عالمان و دانشمندان ذهن تون رو باز میکنه تا راحت تر تصمیم بگیرید و درک کنید …


صوت | راز عبور از رنج های زندگی ‌و رسیدن ‌به ‌لذات بندگی
http://panahian.ir/post/3322

ناشناس
ناشناس
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر..من ۱۵سال پیش ازفامیل زن گرفتم .واقعازندگی سختی داشتم نمیگم من مردکاملی هستم ولی همسرم مناسب من نبودازهمه لحاظ .جداازاینا هرکاری که بخوام انحام بدم نمیشه مخصوصاوقتی به همسرم بگم اون کارخراب میشه من خیلی کاراانجام دادم ولی خراب شدا حتی خودش متوجه این موضوع شده همیشه بهم میگه جدابشیم .تاوقتی که من هستم توموفق نمیشی همیشه اتفاقاناگواردرزندگی میفته همه فامیل ازمون دورشدا بخاطررفتارخانمم گرچه خانمم مهمون نوازدلسوزقلب رئوفی داره به همه خدمت میکنه ولی قابل تحمل تیست وقتی ازم دوره دلتنگش میشم ولی وقتی وقتی بیاداصلاتحملش نمیکنم همه میگن قدمش خوب نیست خودش پرستارزنایه سالمنده .ازهرپیرزنی که… ادامه متن »

بنیانا
مدیر
پاسخ به  ناشناس
1 سال قبل

سلام بزرگوار … شما باید سوال تون رو با روحانی مسجد یا با سایت پاسخگو ” مرکز ملی پاسخ به سوالات ” : https://pasokhgoo.ir مطرح کنید

حسین
حسین
پاسخ به  ناشناس
1 سال قبل

سلام راستش من چندبار پیامتون رو خوندم و خودم رو در موقعیت شما قرار دادم ، همه ی انسان های نقاط ضعف و قوتی دارند و هیچ کس کامل و بی عیب نیست ما انسان ها زمانی انسان خواهیم بود که همدیگر رو تعمیر کنیم ؛ نه اینکه تعویض کنیم…! البته بعضی اوقات هم که دیگه واقعا ، تغییر و تعمیر نشدنی باشه ، لازم میشه که انسان دیگری رو انتخاب کنیم برای زندگیمون( چون بالاخره طلاق و ازدواج مجدد با فرد دیگر رو خداوند متعال ، حلال تونسته برای ما) با ذهنی باز ، به این مسیله فکر کنید… ادامه متن »