دسته‌ها
حجاب و عفاف

۱۷ راهکار برای جلوگیری از بدحجابی و فرهنگ سازی برای حجاب و حیا


قرآن کریم درباره رعایت حجاب که به‌عنوان یک امر ضروری در اسلام، شناخته می‌شود، راهکارهای متعددی را ارائه داده است…

به‌کارگیری این راهکارها در جوامع اسلامی می‌تواند تبعات ناشی از بی‌حجابی و بدحجابی را تقلیل داده یا به‌طورکلی از میان بردارد. این راهکارها که بخشی از آن مربوط به نوع پوشش زنان در جامعه است که شامل موارد زیر میشود. در ادامه مطلب همراه بنیانا باشید

۱- ارائه یک چهارچوب صحیح برای پوشش زن

۲- معرفی افراد محرم و نامحرم

در قران کریم در سوره نور (۲۴) آیه ۳۱، که شامل محارم رضاعی نسبی و سببی هست

۱۷ راهکار برای جلوگیری از بدحجابی

 ۳- آشکار نکردن زینت‌ها

که دراین‌باره می‌توان گفت که اسلام دستور به زینت نکردن نداده است بلکه از زینت که باعث جلوه‌گری و خودنمائی زن در برابر مردان نامحرم می‌شود نهی نموده است.

قران کریم دراین‌باره می‌فرماید:

«… لایبدین زینتهن …»

زنان زینت‌های خود را آشکار نکنند

۴- تبیین حدومرز زینت در برابر افراد

که به سه قسم تقسیم می‌شود:

الف: زینت برای غیر محارم که آشکار نکردن زینت‌های پنهان است و نگاه به زینت‌های آشکار در صورتی خالی از اشکال است که خالی از هرگونه قصد لذت و ریبه باشد این حد زینت در آیه مبارکه » الاماظهر منها » استثنا شده است و دو قسمت زیر با «الالتبعولتهن» از دستور «لایبدین زینتهن» استثنا شده است.

ب: زینت برای شوهر، که زینت علی الاطلاق هست و شامل تمام بدن هست.

ج- زینت برای سایر محارم

از ابی جعفر علیه السلام واردشده:

«واما زینته المحرم فموضع القلاده فما فوق‌ها و الدملج مادونه والخلخال و ما اسفل منه و اما زینه الزوج فالجسد کله»

قسمت سوم، مربوط به زینت برای سایر محارم است که شامل محل گردنبند و بالایان، بازوبند و زیران و خلخال و آنچه پائین آن است می‌شود.

بنابراین باید به این مهم توجه داشته باشیم که از پوشیدن لباس حلقه آستین، دامن‌های کوتاه با پاهای برهنه و یقه‌های باز بیش‌ازحد متعارف حتی در برابر محارمی (به‌جز شوهر) مانند پدر، برادر، عمو و دایی و … خودداری کنیم و جواز نگاه کردن به زینت‌های باطنی زنان آن‌هم در محدوده‌ای که در روایات نقل‌شده برای محارم غیر شوهر به شرطی است که فسادی در بین نباشد.

با توجه به آیه مبارکه «وقرن فی بیوتکن و لاتبرجن …. اقمن الصلوه …» خداوند در این آیه شریفه به زنان امر می‌کند که شرح و جلوه‌گری نکنید و اگر می‌خواهید نیروی بازدارنده ای در برابر این تبرج به دست آورید نماز را به پا دارید نماز شما را از فحشاء منکر بازمی‌دارد. نمازخواندن نیرومندترین وسیله برای حفظ حجاب است

۵- نهی از تبرج مذموم

در قرآن کریم دراین‌باره آمده است «… و لاتبرجن تبرج الجاهلیه الاولی….» منظور از تبرج زنان در جاهلیت اولی، جلوه‌گری زنان در قبل از اسلام بوده است که در تمامی این دوران به دلیل عدم رعایت دستورات پیامبران زنان دچار چنین معضلی شده که سبب به وجود آمدن پیامدهای بد بسیاری برای جامعه نیز شده است.

در تفسیر قمی روایتی از امام صادق علیه السلام از پدرش در ذیل آیه «… و لاتبرجن تبرج الجاهلیه الاولی …» آمده است و این است که «به زودی جاهلیت دیگری می‌آیید» و در تفسیر التبیان آمده است که منظور از جاهلیت اخری زمانی است که مردم همان‌گونه عمل کنند که قبل از اسلام عمل می‌شده است.

امروز شاهد این تبرج‌ها و جلوه‌گری‌های مذموم هم در مردان و هم در زنان هستیم. در روایات از چنین مردانی با چنین خصوصیاتی یادشده است: «یتزینون بزینه المراه لزوجها و یتبرجون تبرج النساء» و از چنین زنانی این چنین یادشده است «نسوه کاشفات عاری‌ات متبرجات. من الدین داخلات فی الفتن مائلات الی الشهوات مسرعات الی للذات مستحلات للمحرمات جهنم فی جهنم خالدات.»

۶- عدم حضور غیرضروری زن در جامعه

با توجه به آیه شریعه:

«و قرن فی بیوتکن و لاتبرجن تبرح الجاهلیه الاولی…»

در خانه‌هایتان بنشینید و آرام گیرید و بی حاجت و ضرورت از منزل بیرون نروید و مانند دوره جاهلیت پیشین آرایش و خودآرائی مکنید.

امام رضا علیه السلام در مجلس فرمودند: هنگامی‌که دختر شش‌ساله شد مرد نامحرم نباید او را در آغوش بگیرد

زنان مؤمنه به پیروی از این آیه مبارکه باید از هرگونه حضور غیرضروری در جامعه خودداری کند تا الگو و نمونه برای سایر زنان مسلمان باشند.

۷- ترویج فرهنگ غیرت در مردان

پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه وآله و سلم) می‌فرماید: چگونه مردی است درحالی‌که تزئین می‌کند همسرش و خارج می‌شود از خانه‌اش به حالتی که تزئین کرده و عطر زده و شوهرش بر این امر راضی باشد پس می‌سازد برای همسرش آن زن هر قدم خانه‌اش در آتش.

۱۷ راهکار برای جلوگیری از بدحجابی 2

۸- حفظ نگاه

«قل للمومنین یعضوا من ابصارهم… و قل للمومنات یغضضن من ابصارهن»

حفظ نگاه توسط زنان و مردان مؤمن یک مبارزه منفی با زنان جلوه‌گر هست و چون چنین زنانی را مورد بی‌توجهی قرار دهند یک اثر تربیتی دارد آن‌ها متوجه خواهند شد که تنها با این وضع موردتوجه بیماردلانی قرار خواهند گرفت که خود فاقد ارزش انسانی هستند.

۱۷ راهکار برای جلوگیری از بدحجابی 3

۹- تبیین فلسفه حجاب برای جامعه

حجاب مایه ارزش و احترام زن هست و مایه حفظ عفت و عصمت زن است. حجاب مایه تحکیم پیوند زوجین می‌شود حجاب سلامت جامعه را در بردارد حجاب حق الهی است و مسلمان تسلیم امر الهی هست حجاب پرچم پاک‌دامنی و عفاف برای زن است. حجاب سبب امنیت زن در جامعه می‌شود حجاب عاملی برای موفقیت‌های معنوی است و حجاب …

۱۰-آگاهی افراد از مضرات سوء بدحجابی

بدحجابی باعث عدم امنیت زن در جامعه می‌شود، بدحجابی عاملی برای بلوغ زودرس جوانان است، بدحجابی باعث بی‌ارزش شدن زن در جامعه می‌شود بدحجابی باعث بالا رفتن آمار طلاق، تلف کردن وقت، استحاله شدن در فرهنگ بیگانه، فلج کردن نیروی کار در جامعه، تبدیل‌شدن زن به موجودی مصرفی استعمار کشیده شدن کشور و … می‌شود، و علاوه بر آن عذاب‌های اخروی را نیز به دنبال دارد.

۱۱- صبر و استقامت در ترک عادت

افرادی که سعی بر این دارند که بهبود در وضعیت پوشش خود به وجود آورند مسلماً با مشکلاتی چون فشار از ناحیه اطرافیان، تمسخر عده‌ای نادان و … قرار خواهند گرفت اما زنی که الگوی خود را فاطمه زهرا سلام‌الله علیها و زینب کبرا سلام‌الله علیها قرار دهد سختی این کار در برابر سختی‌هایی که این بزرگان کشیده‌اند بسیار ناچیز است.

۱۲- تربیت تدریجی بر تحجب در خانواده

امام رضا علیه السلام در مجلس فرمودند: هنگامی‌که دختر شش‌ساله شد مرد نامحرم نباید او را در آغوش بگیرد.

بنابراین در مسئله آموزش حجاب و پوشش به فرزندان نیز پدر و مادر باید مرحله‌به‌مرحله او را به فلسفه و خوبی‌های حجاب آشنا کرده و درخور درک فرزند به راهنمایی او بپردازند و فرزند تحت تربیت تدریجی و عملی پدر و مادر قرار گیرد.

باید به این نکته توجه داشته باشیم که غالباً پیروزی‌های نهایی و کامل در درازمدت به دست می‌آید.

۱۷ راهکار برای جلوگیری از بدحجابی 4

۱۳- مراقبت در معاشرت‌ها و هم‌نشینی‌ها

حضرت علی علیه السلام می‌فرماید: با اشخاص شرور معاشرت و رفاقت نکن زیرا طبیعت تو ناخودآگاه از او متأثر می‌شود. بنابراین زنان مؤمنه باید مراقب باشند دوستان صمیمی و همدل خود را از زنان عفیف و باحیا انتخاب کنند و از دوستی با افراد بی‌بندوبار خودداری کنند هرچند باید تلاش بر منشأ اثر بودن روی این افراد باشند.

۱۴- ترویج فرهنگ قناعت و ساده‌پوشی در زنان

پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله سلم می‌فرمایند:

«استعینوا علی النساء بالعری ان احداهن اذا کثرت ثیابها و احسنت زینت‌ها اعجبها الخروج»

زنان را لباس ساده بپوشانید هنگامی‌که زیاد شود لباس‌ها و نیکو شود زینت‌هایش وسوسه می‌شود. او بر خروج از خانه اسراف و زیاده‌روی و مدپرستی در تهیه لباس علاوه برابر انگیختن حس خودنمایی عاملی برای فقر خودساخته این زنان می‌شود که آسیب‌های فراوان دیگری را به همراه دارد.

۱۵- ایجاد مشاغل خانگی برای زنان جویای کار

زنان مؤمنه باید سعی کنند وقت خود را باکارهای نیک پر کنند ازجمله تربیت فرزندان، بالا بردن علم و آگاهی، و همچنین کارهای هنری مفید برای زنان ازجمله پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم فرمودند: «نعم اللهو المعزل للمراه الصالحه»؛ بافندگی برای زن صالحه سرگرمی خوبی است.

 ۱۶- احیای امر به معروف و نهی از منکر

پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم فرموده‌اند: اگر شخصی در نهان معصیتی را مرتکب شود فقط به شخص او ضرر وارد می‌شود و اگر در ملأ عام گناهی را انجام دهد و دیگران او را نهی از منکر نکنند همه مردم زیان می‌بینند.

البته باید توجه داشت در پیش گیری و درمان بدحجابی و بی‌حجابی باید امر به معروف با شیوه‌های منکر و بدون توجیه منطقی و خارج از حدود شرعی مشخص‌شده نباشد تذکرات باید صحیح باشد و مرحله‌به‌مرحله اجرا شود.

حجاب 45

۱۷- ترویج فرهنگ نماز در بین زنان

زنان در حال نمازخواندن مکلف به داشتن حجاب کامل هستند؛ از طرفی بهترین نوع ارتباط معنوی بنده باخدای خویش در حالت نماز هست. با توجه به وجوب پوشش در نماز که بهترین حالت ارتباط زن با خداوند متعال است به ارزش جایگاه حجاب پی می‌بریم از طرفی زنان مؤمن برای انجام فرضیه الهی نماز در روز چندین بار داشتن پوشش کامل را عملاً تمرین و تکرار می‌کنند علاوه بر آن با توجه به آیه مبارکه «وقرن فی بیوتکن و لاتبرجن …. اقمن الصلوه …» خداوند در این آیه شریفه به زنان امر می‌کند که شرح و جلوه‌گری نکنید و اگر می‌خواهید نیروی بازدارنده ای در برابر این تبرج به دست آورید نماز را به پا دارید نماز شما را از فحشا منکر بازمی‌دارد. نمازخواندن نیرومندترین وسیله برای حفظ حجاب است.

منبع : حیات برتر


با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
زهرا .

از زهرا .

نویسنده جدید و پرکار سایت بنیانا هستم . . . |
چه صبحی باشد آن صبحی
که تو در قنوتت دعای
" اللهم عجل لولیک الفرج "
می خوانی
و فرشته یک به یک آمین می گویند.... |

اللهم أصلح کل فاسد من امور المسلمین.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات