دسته‌ها
فیلم

درباره خواب و انقطاع از امور دنیا +فیلم


همزمان با ایام ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الهی و بهار قرآن هرروز یک آیه از کلام الله مجید را توسط «حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم راد» در برداشتی کوتاه و آزاد با محوریت مسائل اجتماعی و موضوعات مهم سبک زندگی با عنوان «آیه‌های زندگی» منتشر می‌شود. در ادامه همراه بنیانا باشید

در ادامه بخش سیزدهم آیه‌های زندگی شرح  آیه 60 سوره انعام با موضوع «انقطاع از امور دنیا» را می‌خوانید:

در این آیه می‌فرماید «و هو الذی یتوفیکم باللیل و یعلم ما جرحتم بالنهار ثم یبعثکم فیه لیقضی اجل‌مسمی ثم الیه مرجعکم ثم ینبئکم بما کنتم تعملون»

خواب و انقطاع از امور دنیا


«و او پروردگاری است که شب هنگام شما را می‌میراند و هرچه در روز انجام داده‌اید، می‌داند. آنگاه بامدادان شما را زنده نموده تا آن هنگام که عمرتان به انتها برسد، سپس مراجعت شما به سوی اوست و از آنچه کرده‌اید، شما را آگاه می‌نماید».

از مواردی که در دیدگاه قرآن بسیار مهم است و خیلی به آن پرداخته شده مساله «نوم» و خواب انسان است. به مناسبت‌های مختلف در آیاتی راجع به خواب و کیفیت آن صحبت شده است.

قرآن کریم در آیه 9 سوره نباء فرمود «وَجَعَلْنَا نَوْمَکمْ سُبَاتًا. وَجَعَلْنَا اللَّیلَ لِبَاسًا» خواب موجب آرامش انسان و سبب ثبات و تسکین انسان است.

در آیه 23 سوره روم فرمایش دیگری دارد و خواب را یکی از نشانه‌ها و آیات‌الهی معرفی کرده و فرموده است «وَمِنْ آیَاتِهِ مَنَامُکُم بِاللَّیْلِ وَالنَّهَارِ وَابْتِغَاؤُکُم مِّن فَضْلِهِ إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَسْمَعُونَ» «و از نشانه‌های قدرت اوست خوابیدن شما در شب و روز، تا این که از فضل پروردگار به طلب روزی برخیزید، در این (حالت) برای قومی که سخن حق را بشنوند، عبرت‌هایی است».

بنابراین خواب در شب به عنوان  آیه الهی بیان شده است و در یک جا فرموده خواب موجب آرامش و ثبات و در جایی فرموده خواب در شب نشانه الهی است.

خواب نوعی فوت است و انقطاع مادی از عالم ماده را فوت می‌گویند. این که ذهن انسان درگیر محاسبات و امور دنیوی نباشد نوعی فوت حاصل شده است یعنی تمام فکر و ذکر انسان فقط در دنیا مصروف نشود. بعد فرمود خواب موجب آرامش شماست و از خواب به عنوان فوت یاد می‌کند. نتیجه چیست؟ آن چیزی که موجب آرامش و سکینه انسان است بحث انقطاع ذهنی و محاسباتی از فضای دنیا است. هرچه که انسان از نگاه دنیوی فاصله بگیرد میزان ثبات و آرامش انسان طبق آیات بیشتر می‌شود و عکس آن هم صادق است.

گاهی توجه کردیم به این موضوع که وقتی به یک سفر و دامن طبیعت می‌رویم چه اتفاقی می‌افتد که احساس آرامش و راحتی و خوشی به ما دست می‌دهد؟ یکی از مهم‌ترین علل این است که در دامن طبیعت آلودگی به محاسبات دنیوی‌مان پایین می‌آید. گمان می‌کنیم به خاطر سبزی است که آرامش پیدا می‌کنیم اما عمده دلیل آن انقطاع ذهنیت مادی و  بازگشت به دامن طبیعت است

روزهای گذشته دیگر بخش‌های این سری برنامه‌های حاج‌آقا سید ابراهیم راد نیز منتشر شد که از طریق لینک‌های زیر در دسترس هستند

اولویت انفاق ؛یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن +فیلم

سلام کردن ؛یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن +فیلم

صفات هم‌نشینان پیامبر ؛برداشت کوتاه از یک آیه قرآن+ فیلم

خیانت چشم؛ یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن+ فیلم


خواب و انقطاع از امور دنیا ؛یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن+فیلم

دریافت از آپارات  | دریافت از تسنیم (کیفیت عالی)


با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
زهرا .

از زهرا .

نویسنده جدید و پرکار سایت بنیانا هستم . . . |
چه صبحی باشد آن صبحی
که تو در قنوتت دعای
" اللهم عجل لولیک الفرج "
می خوانی
و فرشته یک به یک آمین می گویند.... |

اللهم أصلح کل فاسد من امور المسلمین.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات