دسته‌ها
فیلم

بزرگتر فامیل ؛یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن + فیلم


همزمان با ایام ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الهی و بهار قرآن هرروز یک آیه از کلام الله مجید را توسط «حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم راد» در برداشتی کوتاه و آزاد با محوریت مسائل اجتماعی و موضوعات مهم سبک زندگی با عنوان «آیه‌های زندگی» منتشر می‌شود. در ادامه همراه بنیانا باشید

در ادامه بخش سیزدهم آیه‌های زندگی، شرح آیه سوره مبارکه با موضوع «بزرگ‌تر فامیل» را می‌خوانید:

سوره مبار آل عمران آیه 159 می‌فرماید: “فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلینَ”

“پس به برکت رحمتی از جانب خداوند با آن‌ها (امت خود) نرمخو شدی، و اگر بد خلق و سختدل بودی حتماً از دورت پراکنده می‌شدند. پس، از آن‌ها درگذر و برایشان آمرزش طلب و در کارها با آنان مشورت نما، و چون تصمیم گرفتی بر خدا توکل کن، که بی تردید خداوند توکل کنندگان را دوست دارد”.

بزرگتر فامیل

در هر خانواده و فامیلی اختلافات و نزاع پیش می‌آید یقیناً راه حل این اختلافات مراجعه به محاکم نیست باید در خانواده‌ها حل شود و البته رفع اختلافات نیاز به یک بزرگ‌تر دارد که در جایگاه بزرگ‌تری نشسته باشد و این تکلیف و رسالت را بر دوش بگیرد اگر یک بزرگ‌تری در خانواده کوتاهی کند در همه آن نزاع‌ها مسوول است و اگر کسی بزرگ‌تر فامیل و خانواده نیست و در جایگاه بزرگ‌تری بنشیند باز مسول است.

اوصاف و ویژگی‌های شخص بزرگ‌تر فامیل و خانواده از منظر قرآن چیست؟

از تکالیفی که بزرگ بودن منوط به آن است یکی این است، فردی که در جایگاه بزرگ‌تری قرار می‌گیرد فرد تندخوی و تند مزاجی نباشد افراد فامیل او را در شرایط عصبانی و تندی و فحاشی ندیده باشند اگر کسی این اوصاف را دارد خود به خود نمی‌تواند در جایگاه بزرگ‌تری فامیل بنشیند بلکه بزرگ‌تر آیه طبق این آیه کسی است که با مردم آرام است.

نکته دیگر برای کسی که در جایگاه بزرگ‌تری فامیل قرار می‌گیرد اگر به او بدی و اساعه ادب شد مقابله به مثل نکند. مثلاً اگر پشست سر او صحبتی شده او پشت سر دیگران صحبت نکند بلکه عفو کند و کوتاه بیاید لذا اگر کسی این قوه را در خودش نمی‌بیند در جایگاه بزرگ‌تری نیست.

ویژگی دیگر که عامل مهمی برای جلوگیری از انحرافات خاص جوان‌ها در خانواده و فامیل این است که هر انسانی نظری دارد، اجازه دهیم هرکی نظر خودش را بگوید و اگر درست بود آن را اعمال کنیم اما نظر خودم را اعمال و تحمیل نکنم. فرد جایگاه خودش را در خانواده و فامیل پیدا می‌کند. اما اگر این مشورت را انجام ندهیم او جایگاهی برای خود در خانواده نمی‌بیند و شخصیت متعالی پیدا نمی‌کند و زمینه انحرافات اخلاقی او بالا می‌رود و این مساله باید در جایگاه بزرگ‌تری خانواده مورد توجه قرار گیرد.

نکته دیگر این که بزرگ‌تر خانواده این نیست که از ترس اینکه گردی به دامنش ننشیند یک گوشه‌ای باشد و دخالت نکند و حرفی نزند تا دامن او را نگیرد لذا هرکس هرچه خواست بگوید و بعد پیگیری کند در حالی که گاهی باید وارد میدان شود و حرف هم بشنود نه این که محتاطانانه و دست به عصا بنشیند و بزرگ‌تری کند

روزهای گذشته دیگر بخش‌های این سری برنامه‌های حاج‌آقا سید ابراهیم راد نیز منتشر شد که از طریق لینک‌های زیر در دسترس هستند

اولویت انفاق ؛یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن +فیلم

سلام کردن ؛یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن +فیلم

صفات هم‌نشینان پیامبر ؛برداشت کوتاه از یک آیه قرآن+ فیلم

خیانت چشم؛ یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن+ فیلم

 بزرگتر فامیل ؛یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن

دریافت ویدئو از آپارات | دریافت ویدئو از تسنیم (کیفیت عالی)

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
زهرا .

از زهرا .

نویسنده جدید و پرکار سایت بنیانا هستم . . . |
چه صبحی باشد آن صبحی
که تو در قنوتت دعای
" اللهم عجل لولیک الفرج "
می خوانی
و فرشته یک به یک آمین می گویند.... |

اللهم أصلح کل فاسد من امور المسلمین.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات