دسته‌ها
کلمات | مقاله، یادداشت، گزارش

رشد 33 درصدی تولید برق از نیروگاه اتمی بوشهر [ از ابتدای 1401 ]

میزان برق تولید شده در دو ماه ابتدایی سال 1401 از نیروگاه بوشهر، 33.6 درصد بیشتر از میانگین دوماهه تولید نیروی برق این نیروگاه در سال 1400 بوده است.

به گزارش فارس، بر اساس اطلاعات به‌دست آمده از آمارنامه ماهانه شرکت مادر تخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران در فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری، تولید کل نیروگاه اتمی بوشهر 976 میلیون کیلووات ساعت بود که از این میزان 904 میلیون کیلووات ساعت به شبکه برق کشور ارسال شده است.

بر اساس این آمار از ابتدای فعالیت نیروگاه اتمی بوشهر تاکنونی زمینه صرفه‌جویی انرژی فسیلی معادل 83.9 میلیون بشکه نفت خام مهیا شده است. این در حالی است که در 2 ماهه ابتدایی سال 1401، معادل انرژی
1.5 میلیون بشکه نفت خام صرفه‌جویی شده است.

‌با توجه به عدم انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط نیروگاه‌های اتمی، نیروگاه بوشهر در 2 ماه ابتدایی سال از انتشار 805 هزار تن گاز گلخانه‌ای در کشور جلوگیری کرده است.

وضعیت پایداری شبکه برق با سال گذشته قابل مقایسه نیست
در همین حال، سخنگوی صنعت برق گفت: شرایط تامین برق امسال با سال گذشته قابل مقایسه نیست و تابستان امسال را با کمترین محدودیت پشت‌سر خواهیم گذاشت که همکاری مردم در آن نقش به‌سزایی دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه در سال گذشته محدودیت‌ها از 29 اردیبهشت ماه آغاز شده بود، گفت: بعد از تابستان سال 1400 وزارت نیرو برنامه مفصلی را برای احداث و تعمیرات نیروگاهی تدوین کرد و بر اساس این برنامه توانستیم تعمیرات نیروگاهی و تعمیرات شبکه‌های برق که معمولا به صورت متعارف تا پایان خرداد به طول می‌انجامد را پایان اردیبهشت ماه به اتمام برسانیم و رکوردی را در این زمینه ثبت کنیم.

او درخصوص تامین برق صنایع در تابستان گفت: امسال توافق خوبی با وزارت صمت داشتیم که بر اساس آن قرار شد صنایع بزرگ تعطیلات خود را به تابستان و روزهای اوج مصرف موکول کنند تا از این طریق به ما در امر برق‌رسانی به سایر مشترکان یاری رسانند.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: طرح مدیریت مصرف صنایع شامل 92 درصد صنایع نمی‌شود و وضعیت شهرک‌های صنعتی بسیار متفاوت است به طوری که محدودیت شرکت‌های صنعتی تنها یک روز در هفته آن هم با اعلام قبلی است، در صورتی که در سال گذشته محدودیت شرکت‌های صنعتی روزانه انجام می‌شد و در واقع امسال برنامه‌هایی تدوین شده تا واحدهای صنعتی با کمترین محدودیت به فعالیت خود ادامه دهند.

رجبی مشهدی افزود: از دیگر اتفاق خوب امسال در صنعت برق، تدوین طرح‌های تشویقی بسیار خوب در بخش خانگی است؛ می‌توان گفت امسال

طرح‌های تشویقی 10 برابر سال گذشته است.

وی ادامه داد: بر اساس این طرح به ازای هر کیلووات ساعت کاهش مصرف 500 تومان پاداش تخصیص داده می‌شود. اگر شهروندانی در مناطق عادی کشور مانند تهران و شیراز، مصرف برق خود را از 300 کیلووات ساعتی که مشخص شده به 250 کیلووات ساعت کاهش دهد قبض آنها رایگان می‌شود و با بیش از این میزان صرفه‌جویی پاداش هم دریافت خواهند کرد.

سخنگوی صنعت برق تصریح کرد: این هفته روزهای گرمی را تجربه می‌کنیم به طوری که دمای هوا در خوزستان به بالای 50 درجه می‌رسد؛ لذا لازم است هموطنان عزیز با ادامه همکاری خوبی که تاکنون با صنعت برق داشته‌اند، با خاموشی حتی یک چراغ اضافه و عدم استفاده از وسایل پرمصرف برقی در ساعات اوج مصرف (13 تا 17) در تامین برق پایدار همه مشترکان به خصوص مشترکان مناطق گرمسیر به ما یاری رسانند.

قطع برق16 دستگاه دولتی و یک وزارتخانه پرمصرف

در همین حال، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ‌ دیروز از قطع برق 17 دستگاه‌ دولتی پرمصرف از جمله یک وزارتخانه در شهر تهران خبر داد.

کامبیز ناظریان، در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اجرای مصوبه هیئت وزیران مبنی بر کاهش 30 درصدی مصرف برق ادارات و دستگاه‌های دولتی اظهار داشت: شرکت توزیع نیروی برق تهران در روز شنبه مورخ 28 خردادماه سال 1401 برق 17 دستگاه دولتی پرمصرف از جمله یک وزارتخانه را قطع کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ گفت: بر اساس اطلاعات موجود، میزان مصرف برق دستگاه‌های دولتی در تهران معادل 500 مگاوات برآورد می‌شود که تاکنون معادل 100 مگاوات کاهش مصرف برق برابر
20 درصد مصرف این بخش با همکاری دستگاه‌های دولتی محقق شده است. این مسئله در شرایطی اتفاق می‌افتد که مطابق تصویب‌نامه هیئت وزیران، صرفه‌جویی 30 درصدی معادل 150 مگاوات در شهر تهران باید لحاظ شود.

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
بنیانا

از بنیانا

سایت بنیانا محل نشر مقاله و خبر درباره دین اسلام است. در بنیانا درباره رویدادهای مهم پیرامون فرهنگ اسلامی و سبک زندگی در انقلاب اسلامی ایران می‌خوانیم... کلمه بُنیانا در اینجا به معنای پایه، اساس و بنیاد است.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات