دسته‌ها
کلمات | مقاله، یادداشت، گزارش

جنگ اوکراین ، روز صد و شانزده ؛ گاز در اروپا سهمیه‌بندی می‌شود


همزمان با کاهش شدید صادرات گاز روسیه به اروپا کم‌کم زمزمه‌های شروع سهمیه‌بندی گاز در کشورهای اروپایی به گوش می‌رسد.

با گذشت بیش از 115روز از جنگ اوکراین، اروپا همچنان قادر نیست خود را از شر نفت و گاز روسیه خلاص کند. پس از انتشار خبرها از کاهش ۴۰ درصدی جریان‌ انتقال گاز به اروپا از طریق خط لوله نورداستریم، «گازپروم» غول گاز روسیه اعلام کرد که ارسال گاز، حتی بیشتر از این میزان (احتمالا حدود ۶۰ درصد) کاهش خواهد یافت.

به دنبال این مسئله گزارش‌ها از برخی کشورهای اروپایی حاکی است قیمت گاز تا 50 درصد در این کشورها افزایش یافته است. که بزرگ‌ترین افزایش هفتگی از زمان آغاز جنگ روسیه در اوکراین بود. از سوی دیگر زمزمه در مورد سهیمه‌بندی گاز در اروپا کم‌کم شروع شده است.

طبق گزارش شرکت مشاوره «وود مک کنزی»، نیروگاههای اروپایی با اقدام روسیه مجبور شده‌اند برای تامین نیازهای زمستانی، از ذخایر گازی خود برداشت کنند و کنترلهای دولتی توزیع گاز ممکن است تا چند ماه دیگر آغاز شود. اگر روسیه مسیر اصلی صادرات گاز به اروپا را ببندد، این منطقه ممکن است تا ژانویه(دی ماه 1401) با کمبود تامین گاز رو‌به‌رو شود.

بر اساس این گزارش به دنبال اقدام روسیه شرکت «یونی‌پر» آلمان که بزرگ‌ترین خریدار گاز روسیه در اروپاست، ۶۰ درصد کمتر از میزان درخواستی، گاز دریافت کرده است. شرکت« اِنی» ایتالیا نیز تنها نیمی از حجمی که درخواست کرده بود را از گازپروم دریافت کرده است و شرکت انژی فرانسه و شرکت« او ام وی» اتریش هم با کاهش دریافت گاز رو‌به‌رو شده‌اند. به گزارش ایسنا «تیه‌ری بروس»، استاد موسسه مطالعات سیاسی پاریس در این باره گفت: این کاهش بیشتر عرضه، ذخیره‌‌سازی گاز در سطح اتحادیه اروپا را چالش برانگیز می‌کند و همبستگی شکننده اتحادیه اروپا را به بوته آزمون می‌گذارد.

بر اساس این گزارش آلمان که در سطح اول برنامه بحران سه مرحله‌ای خود قرار دارد، در حال بررسی گزینه‌های مختلف برای کاهش تقاضاست؛ مثلا به مالکان اجازه خواهد داد گرمایش را در زمستان کاهش دهند و یک پلتفرم فروش برای شرکتها ایجاد می‌کند تا حق مصرف خود را بفروشند. بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا که برای بیش از یک سوم از گاز مورد نیازش به روسیه وابسته است، خواستار همبستگی اروپا شده و از مردم خواسته است برای مقابله با پوتین، در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند.

در آلمان اگر دولت وضعیت فوق‌العاده ملی اعلام کند،سهمیه‌بندی گاز نیز اجرایی خواهد شد. این آژانس آلمانی اعلام کرد عرضه گاز برای مکانهای تفریحی کاهش پیدا خواهد کرد و مصرف کنندگان و خدمات عمومی ضروری مانند بیمارستان‌ها حمایت خواهند شد.

شرکت‌ها هم با اختلالاتی رو‌به‌رو خواهند شد.در حالی که اروپا برای ممنوعیت زغال سنگ و نفت روسیه، اقدام کرده است، تحریم گاز به دلیل وابستگی عمیقی که در چند دهه گذشته شکل گرفته، دشوار بوده است. بر اساس گزارش بلومبرگ، ماسیمو دی اودوآردو، نایب‌رئیس‌تحقیقات گاز در شرکت وود مک کنزی در این باره گفت: حتی با بررسی تدابیر متقابل، سهمیه‌بندی جزئی عرضه گاز، ممکن است اجتناب ناپذیر باشد.

ضرر 400 میلیارد دلاری اروپا

همزمان پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه طی سخنانی با اشاره به خسارت‌های گسترده اروپا بابت تحریم‌های ضد روسی گفت: اتحادیه اروپا در نتیجه تحریم‌ها علیه روسیه متحمل شده به 400 میلیارد دلار رسیده است. وی با انتقاد از اتحادیه اروپا افزود: اتحادیه اروپا به طور کامل حاکمیت خود را از دست داده و هر آنچه را که از بالا(آمریکا) بر آن دیکته می‌شود، اجرا می‌کند و با این کار به شهروندان و اقتصاد خود ضربه می‌زند.

رئیس‌جمهور روسیه افزود غرب برای حل مشکلات اقتصادی خود به چاپ پول روی آورده است.وی گفت «ادعاهای وخیم شدن وضعیت اقتصادی در اروپا به عنوان یکی از نتایج عملیات ویژه روسیه، وارونه‌نمایی واقعیت‌ها است.» پوتین گفت ما مانع صادرات مواد غذایی اوکراین نمی‌شویم و در دریا مین‌گذاری نکرده‌ایم. وی افزود روسیه از گفت‌وگو با سازمان ملل برای تسهیل صادرات مواد غذایی در جهان استقبال می‌کند.

پیشنهاد نظامی انگلیس به اوکراین

خبر دیگر از اوکراین این که نخست‌وزیر انگلیس در دومین سفر به اوکراین از زمان آغاز درگیری‌ها با روسیه، پیشنهاد نظامی جدیدی را به کیف ارائه کرد.
به گزارش فارس، در حالی که انگلیس تلاش می‌کند در حمایت از اوکراین علیه روسیه نقش رهبرگونه‌ای در میان کشورهای غربی داشته باشد، بوریس جانسون بار دیگر با هدف «تغییر معادله» جنگ، به کیف رفت.

سفر شتاب‌زده و از پیش اعلام نشده جانسون به اوکراین در حالی انجام شده که اتحادیه اروپا با اعطای وضعیت نامزدی عضویت کیف موافقت کرده و تکاپوی بروکسل و واشنگتن برای حمایت از اوکراینی‌ها افزایش یافته است. به نوشته روزنامه «تایمز» انگلیس، جانسون در ملاقات با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین پیشنهاد کرد که ارتش انگلیس ظرف ۱۲۰ روز، آموزش نظامی برای ۱۰ هزار سرباز اوکراینی فراهم کنند.

نخست‌وزیر انگلیس که دو روز بعد از سفر سران فرانسه‌، آلمان، ایتالیا و رومانی به کیف وارد این شهر شد، به زلنسکی وعده داد:‌ «ما در کنار شما خواهیم بود تا به پیروزی نهایی دست پیدا کنید» کمیسیون اروپا روز جمعه در اقدامی نمادین تأیید کرد که اوکراین و مولداوی وضعیت نامزدی عضویت در اتحادیه اروپا را دریافت کنند. زلنسکی با استقبال از این تصمیم گفت: «پیوستن به اتحادیه اروپا موضوعی سیاسی نبوده بلکه فرصت‌های فراهم کردن زندگی شایسته و امن برای مردم کشورمان را فراهم می‌کند»

ضرورت مذاکره با پوتین

خبر دیگر این که صدراعظم آلمان با تاکید بر این که مذاکره با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه «ضروری»است متعهد شد به تماس‌ها با مسکو ادامه دهد. به گزارش ایسنا، خبرگزاری آلمان به نقل از اولاف شولتس، صدراعظم آلمان گزارش داد:

صحبت با پوتین کاملاً ضروری است. من و رئیس‌جمهور فرانسه (امانوئل ماکرون) به این کار ادامه خواهیم داد. شولتس گفت، روسیه باید از طرح خود برای «تسخیر بخشی از اوکراین از طریق خشونت» و «مفهوم امپریالیستی تغییر مرزهای کشورها» دست بردارد. این یک توهم است و من این را به پوتین منتقل کردم.

رهبر آلمان گفت: «برای مثال، تحریم‌ها علیه روسیه تا زمانی که این کشور به توافقی عادلانه با اوکراین نرسد، پابرجا خواهد ماند. هیچ‌کس نمی‌تواند شرایط صلح را به اوکراین دیکته کند. شرایط صلح توسط مردم، پارلمان و رئیس‌جمهور اوکراین تعیین خواهد شد.» صدر اعظم آلمان روز پنجشنبه به همراه رهبران فرانسه، ایتالیا و رومانی از کیف بازدید و با ولادیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین دیدار کرد.

براساس گزارش و ترجمه روزنامه کیهان – 29 خرداد 1401


با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
بنیانا

از بنیانا

سایت بنیانا محل نشر مقاله و خبر درباره دین اسلام است. در بنیانا درباره رویدادهای مهم پیرامون فرهنگ اسلامی و سبک زندگی در انقلاب اسلامی ایران می‌خوانیم... کلمه بُنیانا در اینجا به معنای پایه، اساس و بنیاد است.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات