دسته‌ها
فیلم

سلام کردن ؛یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن +فیلم


همزمان با ایام ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الهی و بهار قرآن هرروز یک آیه از کلام الله مجید را توسط «حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم راد» در برداشتی کوتاه و آزاد با محوریت مسائل اجتماعی و موضوعات مهم سبک زندگی با عنوان «آیه‌های زندگی» منتشر می‌شود.

در ادامه بخش سیزدهم آیه‌های زندگی، شرح آیه 54 سوره مبارکه انعام با موضوع «سلام کردن» را می‌خوانیم . همراه بنیانا باشید

قرآن می‌فرماید: «وَ إِذَا جَاءَک الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِایَاتِنَا فَقُلْ سَلَامٌ عَلَیْکمْ…» «پیامبر مؤمنین پیش تو می‌آیند تو به آن‌ها سلام کن..»

سلام کردن و جواب سلام دادن نکته‌ای مهم  در زندگی ما است.

قرآن می‌فرماید زمانی که ملائکه پیش ابراهیم آمدند به ابراهیم سلام کردند یعنی اولین کلامشان سلام بود.

بنابراین آغاز محاوره ما باید با سلام باشد. در روایات از کلامی که با سلام آغاز نشود نهی شده است. ده‌ها باب روایات و صدها روایت مختلف درباره فضیلت سلام کردن، نوع سلام کردن، نهی از سلام نکردن و نهی شدید از جواب سلام ندادن وجود دارد.

پیامبر (ص) فرمودند: هرکسی گناهی کند باید کفاره دهد و گرنه در قیامت باید کفاره دهد و بعد فرمودند یکی از سه نوع کفاره، سلام کردن است.
پیامبر (ص) فرمودند: هرکسی گناهی کند باید کفاره دهد و گرنه در قیامت باید کفاره دهد و بعد فرمودند یکی از سه نوع کفاره، سلام کردن است.

پیامبر (ص) فرمودند: هرکسی گناهی کند باید کفاره دهد و گرنه در قیامت باید کفاره دهد و بعد فرمودند یکی از سه نوع کفاره، سلام کردن است.

روایتی دیگری از پیامبر آمده است که فرمودند «در بهشت خانه‌هایی است آنچنان شفاف است که باطن اش از ظاهرش پیداست و برعکس. بعد فرمودند این خانه‌ها به هیچ کس نمی‌رسد مگر کسی که چهار صفت  داشته باشد یکی از آن‌ها این است که اهل سلام کردن باشد. همچنین فرمودند افشاء سلام کنید و به هرمسلمانی که رسیدید سلام کنید.»

گاهی در جامعه برخی افراد سختشان است سلام کنند و از آن بدتر برای برخی جواب سلام دادن بدتر و سخت تر است. لذا وقتی سلام کنی می‌گوید ممنون یا مخلصم و…در حالی که جواب سلام با سلام است نه با مخلصم و …

منهای 69 ثواب برای کسی که سلام کند و یکی برای کسی که جواب می‌دهد، یک اتفاق عجیب در زندگی انسان می‌افتد. در روایت داریم کسی که سلام نمی‌کند بدتر از کسی است که جواب سلام نمی‌دهد و فرمودند بخیل‌ترین انسان‌ها کسی است که در سلام کردن کوتاهی می‌کنند. بوی بهشت از ده‌ها سال فاصله به مشام بخیل نمی‌رسد و بوی بهشت به او حرام است.

بخل از حرفه‌ای‌ترین صفات مذموم است لذا انسان بخیل منافق می‌شود، حسود می‌شود و ایمانش را می‌خورد.

در مقابل کسی که سلام می‌کند از انسان‌های بخیل به حساب نمی‌آید. به واسطه سلام کردن ما، خداوند صفت بخل را از ما می‌کند و با رفتن بخل هزاران عارضه مذموم هم دفع می‌شود.

روزهای گذشته دیگر بخش‌های این سری برنامه‌های حاج‌آقا سید ابراهیم راد نیز منتشر شد که از طریق لینک‌های زیر در دسترس هستند

معیشت و آرامش خاطر؛یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن / فیلم

زمان اجابت دعا ؛یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن؛فیلم

تکفیر سیئه چیست ؟یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن;فیلم

 سلام کردن ؛یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن

دریافت ویدئو

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
زهرا .

از زهرا .

نویسنده جدید و پرکار سایت بنیانا هستم . . . |
چه صبحی باشد آن صبحی
که تو در قنوتت دعای
" اللهم عجل لولیک الفرج "
می خوانی
و فرشته یک به یک آمین می گویند.... |

اللهم أصلح کل فاسد من امور المسلمین.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات