دسته‌ها
اخبار

صداسیما ایران ابزار تباهی مردم یا یک آموزشگاه عمومی؟ [نظر امام خمینی(ره) چیست؟]

تلويزيون و راديو، به عنوان پرمخاطب ترين رسانه‌هاي جمعي، نقش موثري بر فرهنگ و رفتار عمومي دارند. از اين رو نيز بنيانگذار جمهوري اسلامي، تاكيدات فراواني نسبت به لزوم دقت در نحوه نقش‌آفريني آن داشتند.

از نگاه امام راحل، تلويزيون و راديو- كه در ايران به عنوان صدا و سيما فعال هستند- داراي كاركردي دوگانه‌اند. هم مي‌توانند تبديل به يك دانشگاه عمومي شوند و هم عامل تخدير انسان‌ها. آنچه مي‌خوانيد، بخشي از بيانات آن حضرت درباره اين رسانه مهم است:

صداسیما دانشگاه عمومي

«اهميت راديو- تلويزيون بيشتر از همه است. اين دستگاه‌ها دستگاه‌هاي تربيتي است؛ بايد تمام اقشار ملت با اين دستگاه‌ها تربيت بشوند؛ يك دانشگاه عمومي است. دانشگاه‌ها دانشگاه‌هاي موضعي است. اين يك دانشگاه عمومي است يعني دانشگاهي است كه در تمام سطح كشور گسترده است.

بايد از آن، عمل دانشگاه را، به آن ‌اندازه‌اي كه مي‌شود، استفاده كرد. بايد اين دستگاه دستگاهي باشد كه بعد از چند سال تمام قشر ملت را روشن كند، تمام را مبارز بار بياورد، تمام را متفكر بار بياورد.

تمام اينها را مستقل بار بياورد. آزادمنش بار بياورد. از غربزدگي بيرون كند؛ استقلال به مردم بدهد، اين از همه چيزهايي كه در اين دستگاه‌ها هست مهم‌تر است؛ و اين وظيفه دارد كه با مردم حكم معلم و شاگرد داشته باشد. اشخاص نويسنده، اشخاص گوينده، اشخاص فهيم.

اشخاص مطلع در اينجا صحبت بكنند. فرصت به آنها بدهند كه در اينجا صحبت بكنند. زيادند اشخاص كه پيشنهاد اين معاني را مي‌كنند؛ به اينها بايد فرصت بدهند و آنها صحبت بكنند.

به جاي آنكه چيزهايي كه به درد ملت نمي‌خورد يا مضر به حال ملت است. يك چيزهاي مفيد را به مردم بدهند و يك غذاي مفيدي به مردم بدهند؛ مردم را تغذيه كنند و غذاهاي صحيح سالم.

و من اميدوارم كه اين دستگاه هم همان‌طوري كه وعده كردند كه به‌تدريج درست بشود، قدم را يك خرده بلندتر بردارند و زودتر ان‌شاءالله تصفيه بشود و تعديل بشود.» (بيانات در 29/12/57)

صداسیما ابزار تباهي

«راديو و تلويزيون و مطبوعات و سينماها و تئاترها از ابزارهاي موثر تباهي و تخدير ملت‌ها خصوصا نسل جوان بوده است، در اين صدسال اخير به ويژه نيمه دوم آنچه نقشه‌هاي بزرگي از اين ابزار چه تبليغ ضداسلام و ضد روحانيت خدمتگزار… به طوري كه افتخار بزرگ فرنگي‌مآب بودن در تمام شئون زندگي از رفتار و گفتار و پوشش و فرم آن به ويژه در خانم‌هاي مرفه يا نيمه مرفه بود…» (وصيت‌نامه سياسي- الهي امام خميني«ره»)

فيلم‌هاي خارجي در سيما

بايد فلیم‌هايي كه در تلويزيون هست، فيلم‌هاي آموزنده باشد. فيلم‌هايي باشد ولو از خود ايران درست كنند، آموزنده باشد يا فيلم‌هايي كه از خارج مي‌آيد درست تفتيش شود كه ممكن است آنها با شيطنت فيلم‌هايي را بفرستند كه بخواهند فاسد كنند جوانان ما را. (بيانات در 25/2/59)

عامل اصلاح و انحراف

«از تمام دستگاه‌هاي تبليغاتي الآن، امروز نقش راديو تلويزيون از همه دستگاه‌ها بالاتر است. اگر اين اصلاح بشود، يك كشور را مي تواند اصلاح كند و اگر- خداي نخواسته- انحراف در اين باشد، يك كشور را مي‌تواند منحرف كند.» (بيانات در 27/12/60)

صدا و سيما و جوانان

«بايد راديو تلويزيون مربي جوان‌هاي ما، مربي مردم كشور باشد. نه اينكه مطالبي در او گفته شود كه مخالف با وضعيت كشور است، مخالف با مصلحت كشور است، و جوان‌هاي ما را جوري بار مي‌آورند كه براي خودشان نباشند، براي ديگران باشند.» (بيانات در 31/2/59)

تربيت نيروي انساني

«آن كه از همه خدمت‌ها بالاتر است اين است كه نيروي انساني ما را رشد بدهد و اين به عهده مطبوعات است؛ مجله‌هاست؛ راديو تلويزيون است؛ سينماهاست؛ تئاترهاست. اينها مي‌توانند نيروي انساني ما را تقويت كنند و تربيت صحيح بكنند و خدمتشان ارزشمند باشد.» (بيانات در 16/4/58)

لزوم تصفيه عناصر طاغوتي

«حالا بايد يك فكري براي راديو- تلويزيون بشود كه- چنانچه فكر شده است و مي‌شود- لكن بيشتر عنايت بشود كه كساني كه در اينجا سابق در خدمت طاغوت بودند و همه فسادها را مي‌كردند، حالا بايد اينها تصفيه بشوند.

كساني كه تا ديروز بر ضد ملت و بر ضدانقلاب ما سخنراني مي‌كردند، نمايش مي‌دادند، همه بساط را درست مي‌كردند، و حالا آمدند و اظهار اسلام و ديانت مي‌كنند، از اينها نمي‌توانيم ما بپذيريم. اين هم بايد تصفيه بشود.

راديو و تلويزيون يك دستگاهي است كه هم در طرف تبليغات فاسد اهميت زياد دارد و هم در طرف تبليغات صحيح. اين با آن طوريكه از اول شايد آنهايي كه درست كردند اينها را نظر آموزشي داشتند به اينها. (به) اين دستگاه‌ها. تمام مطبوعات (هم) اين طور است منتها اهميت تلويزيون بيشتر از همه است.» (بيانات در 29/12/57)

مراقبت و تعهد

«الآن شما موظفيد كه همه اين كساني كه در اين كارها هستند، و رأس كار هستند در تلويزيون- البته بنگاه بزرگي است- مراقبت كنيد كه يك اشخاص متعهد باشند به اسلام و معتقد به جمهوري اسلامي باشند و بدانند كه جمهوري اسلامي يعني چه. محتوايش بايد اسلامي باشد. بايد آنها را در راس كارها قرار بدهيد در سرتاسر ايران.» (بيانات در 29/7/58)


گردآوری مطالب توسط حسین کارگر در روزنامه کیهان – نهم خرداد 1401


با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
بنیانا

از بنیانا

سایت بنیانا محل نشر مقاله و خبر درباره دین اسلام است. در بنیانا درباره رویدادهای مهم پیرامون فرهنگ اسلامی و سبک زندگی در انقلاب اسلامی ایران می‌خوانیم... کلمه بُنیانا در اینجا به معنای پایه، اساس و بنیاد است.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات