دسته‌ها
فیلم

فرهنگ قرض دادن ؛ یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن + فیلم


همزمان با ایام ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الهی و بهار قرآن هرروز یک آیه از کلام‌الله مجید را توسط «حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم راد» در برداشتی کوتاه و آزاد با محوریت مسائل اجتماعی و موضوعات مهم سبک زندگی با عنوان «آیه‌های زندگی»( فرهنگ قرض دادن) منتشر می‌شود. در ادامه همراه بنیانا باشید…

فرهنگ قرض دادن

در ادامه بخش نهم آیه‌های زندگی، شرح آیه 282 سوره مبارکه بقره با موضوع «فرهنگ قرض دادن» را می‌خوانید:

آیه 282 سوره مبارکه بقره می‌فرماید: ««یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِذَا تَدَایَنتُم بِدَیْنٍ إِلَی أَجَلٍ مُّسَمًّی فَاکتُبُوهُ وَلْیَکتُب بَّیْنَکمْ کاتِبٌ بِالْعَدْلِ …»

نکته: زندگی ما سراسر معامله و قرض و امور این‌چنینی است این آیه می‌فرماید: مسلمین و مؤمنین هرکسی قرضی داد و قرضی گرفت و معامله‌ای انجام داد می‌باید آن را زود بنویسد قرآن فرمود هر معامله‌ای و قرضی انجام می‌دهید مکتوب کنید.

یک فرهنگ غلطی وجود دارد که پولی که به هم قرض می‌دهیم نمی‌نویسیم. این فرهنگ غلطی است درحالی‌که قرآن با فعل امر فرموده است که بنویسد و هیچ‌کس اجازه ندارد این کار را انجام ندهد.

بعد می‌فرماید” اگر نمی‌توانید بنویسید بدهید برایتان بنویسند و استثنایی وجود ندارد درحالی‌که در اموری همچون جهاد برای مریض و نابینا و.. استثنا قائل شده است اما در این حکم استثنایی نیست باید بنویسید چه کم بود و چه زیاد بود، باید بنویسید اگر ننویسیم نافرمانی الهی انجام‌شده است.

حالا شاید کسی احساس این کار را اهانت تلقی کند مثلاً کسی مبلغ اندکی به دیگری قرض دهد و بخواهد مکتوب کند طرف ناراحت شود اگر این حرف را زد یک معنی دارد یعنی فرهنگ من مخالف قرآن است نه برگرفته از قرآن.

فرهنگی که با فعل امر قرآنی مخالف باشد سوء فرهنگ و صد در صد غلط است. احساس اهانت از کسی بکه بگوید مکتوب کن نشان‌دهنده این است که خیلی به قرآن پایبند نیست.

یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن؛ فرهنگ قرض دادن
یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن؛ فرهنگ قرض دادن

این آیه بزرگ‌ترین آیه قرآن درباره قرض و دین و نگارش و شاهد گرفتن و.. است خدا توفیق دهد فرهنگ ما قرآنی باشد و آن چیزهایی برای ما ارزش و ضد ارزش باشد که بر مبنای قرآن باشد لذا وقتی قرض می‌گیریم خودمان بنویسم و کسی ناراحت نشود.

روزهای گذشته دیگر بخش‌های این سری برنامه‌های حاج‌آقا سید ابراهیم راد نیز منتشر شد که از طریق لینک‌های زیر در دسترس هستند

معیشت و آرامش خاطر؛یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن / فیلم

زمان اجابت دعا ؛یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن؛فیلم

تکفیر سیئه چیست ؟یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن;فیلم

 یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن؛ فرهنگ قرض دادن + فیلم

دریافت ویدئو


با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
زهرا .

از زهرا .

نویسنده جدید و پرکار سایت بنیانا هستم . . . |
چه صبحی باشد آن صبحی
که تو در قنوتت دعای
" اللهم عجل لولیک الفرج "
می خوانی
و فرشته یک به یک آمین می گویند.... |

اللهم أصلح کل فاسد من امور المسلمین.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات