دسته‌ها
فیلم

معیشت و آرامش خاطر؛یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن / فیلم


همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ماه ضیافت الهی و بهار قرآن هرروز یک آیه از کلام الله مجید را توسط “حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم راد” در برداشتی کوتاه و آزاد با محوریت مسائل اجتماعی و موضوعات مهم سبک زندگی با عنوان “آیه‌های زندگی” منتشر می‌شود

در ادامه بخش سوم آیه‌های زندگی، شرح آیه 26 سوره مبارکه مریم  با موضوع “معیشت و آرامش خاطر” را می‌خوانیم . همراه بنیانا باشید

گاهی ما بین رفاه مادی و آرامش و رفاه در خانواده خلط موضوع می‌کنیم. قرآن در آیه 26 سوره مبارکه مریم می‌فرماید” فَکُلی وَ اشْرَبی وَ قَرّی عَیْنًا فَإِمّا تَرَیِنَّ مِنَ الْبَشَرِ أَحَدًا فَقُولی إِنّی نَذَرْتُ لِلرَّحْمنِ صَوْمًا فَلَنْ أُکَلِّمَ الْیَوْمَ إِنْسِیًّا”.

داستان حضرت مریم را همه می‌دانیم ایشان بعد از این که از عبادتگاه به حکم الهی خارج شد، به مکان دوری رفت و مشکلات بسیار زیادی را برای او این سفر پیش آورد.اولا ایشان یک دختر تنها بود، ثانیا متاهل نبود اما عیسی(ع) را در شکم داشت و ثالثا آب و غذایی نداشت در یک  جای دور بود و مردم پشت سر ایشان حرف‌هایی می‌زدند در این شرایط ندا آمد مریم به درخت خرما تکیه بزن و اولین معجزه را همانجا دید به طوریکه درخت خرمای خشکیده برای او خرمای تازه پایین فرستاد. همان ندای غیبی برای او فرمود:”بخور و بیاشام و آرام دل داشته باش” در دستور بعدی فرمود وقتی با مردم ملاقات کردی سکوت کن، لذا مریم(س) روزه سکوت گرفت.

معیشت 2

اما از آن سه دستور؛ خوردن و آشامیدن که مربوط به امور دنیوی است اما”قری عینا” به معنی آرامش دل و خاطر انسان از دغدغه‌ها و تشویش های زندگی است. قرآن این حکم را از حکم معیشت جدا کرد و فرمود” نباید بین معیشت و  آرامش دل از تشویش و دغدغه خلط مبحث کنید”.

گاهی ما در خانواد‌ه‌های خود این اشتباه را می‌کنیم فکر می‌کنیم اگر امکانات و رفاه مناسب در اختیار خانواده و همسر قرار دادیم پس به رسالت خود عمل کردیم در حالی که همسر و فرزند شما نیاز به محبت دارد نیاز به این دارد که یک آرامشی داشته باشد اگر ما بین معیشت و ایجاد آرامش و محبت در خانواده خلط مبحث کنیم از یکی از فرامین الهی تخطی کرده‌ایم این یعنی گناه و تخطی از افعال و اوامر و احکام خداوند که گناه کبیره است.

ما وظیفه ایجاد آرامش داریم تا دغدغه روح و تشویش خاطر خانوده‌هایمان را مرتفع کنیم در سیستم‌های اداری هم این گونه است باید کارمند را این گونه رشد داد تا این سیستم اداری رشد کند. خدا توفیق دهد فقط به فکر معیشت خانواده و جامعه نباشیم بلکه ایجاد آرامش، قرار دل و خروج آنها از تشویش را در برنامه داشته باشیم.

یک برداشت کوتاه از یک آیه قرآن؛ معیشت و آرامش خاطر/ فیلم

دریافت ویدئو


با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
زهرا .

از زهرا .

نویسنده جدید و پرکار سایت بنیانا هستم . . . |
چه صبحی باشد آن صبحی
که تو در قنوتت دعای
" اللهم عجل لولیک الفرج "
می خوانی
و فرشته یک به یک آمین می گویند.... |

اللهم أصلح کل فاسد من امور المسلمین.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات