دسته‌ها
مضرات ماهواره

آیا اجازه می‌دهیم منوتو و بی بی سی فرزندانمان را تربیت کنند؟ [ چرا نباید به شیطان نزدیک شویم؟ ]


در عرصه مقابله با شبکه های ماهواره ای ( همچون منوتو و بی بی سی ) و فراتر از آن فضای مجازی مبتذل، روشنگری اولین گام است، گاهی اوقات که پدر و مادر آنتن ماهواره را به داخل خانه می‌آورند، نمی‌دانند با آوردن ماهواره ، جهنم را به خانه آورده‌اند…

مضرات ماهواره (6) ایا اجازه می‌دهیم فرزندانمان را ماهواره تربیت کند؟

مضرات ماهواره (2) ایا اجازه می‌دهیم فرزندانمان را ماهواره تربیت کند؟

چرا تماشای بی بی سی و منوتو و سعودی اینترنشنال اصولا بد است؟

سعی کرده‌ایم از دیدگاه روان‌شناختی اثرات تماشای برنامه های منوتو و بی بی سی روی زندگی خودمان را بررسی کنیم.

در ادامه مطلب با بنیانا همراه باشید


بلایی که بر سر 1000 نفر از نظامیان آمریکایی در کُره آمد …

خوب بگذارید با یک داستان واقعی شروع کنیم.برای اینکه قضیه کمی برای شما روشن شود:

بعد از جنگ آمریکا با کره، ژنرال ویلیام مایر که بعدها به سمت روانکاو ارشد ارتش آمریکا منصوب شد، یکی از پیچیده‌ترین موارد تاریخ جنگ در جهان را مورد مطالعه قرار می‌داد.

حدود ۱۰۰۰ نفر از نظامیان آمریکایی در کره، در اردوگاهی زندانی شده بودند که از استانداردهای بین المللی برخوردار بود. زندان با تعریف متعارف تقریباً محصور نبود. آب و غذا و امکانات به وفور یافت می‌شد. از هیچ یک از تکنیک‌های متداول شکنجه استفاده نمی‌شد.

اما بیشترین آمار مرگ زندانیان در این اردوگاه گزارش شده بود. زندانیان به مرگ طبیعی می‌مردند. امکانات فرار وجود داشت اما فرار نمی‌کردند. بسیاری از آن‌ها شب می‌خوابیدند و صبح دیگر بیدار نمی‌شدند. آن‌هایی که مانده بودند احترام درجات نظامی را میان خود رعایت نمی‌کردند و عموماً با زندانبانان خود طرح دوستی می‌ریختند.

دلیل این رویداد، سال‌ها مورد مطالعه قرار گرفت و ویلیام مایر نتیجه تحقیقات خود را به این شرح ارائه کرد:

در این اردوگاه، فقط نامه‌هایی که حاوی خبرهای بد بودند به دست زندانیان رسیده می‌شد. نامه‌های مثبت و امیدبخش تحویل نمی‌شدند.

هر روز از زندانیان می‌خواستند در مقابل جمع، خاطره یکی از مواردی که به دوستان خود خیانت کرده‌اند، یا می‌توانستند خدمتی بکنند و نکرده‌اند را تعریف کنند.

هر کس که جاسوسی سایر زندانیان را می‌کرد، سیگار جایزه می‌گرفت. اما کسی که در موردش جاسوسی شده بود هیچ نوع تنبیهی نمی‌شد. همه به جاسوسی برای دریافت جایزه (که خطری هم برای دوستانشان نداشت) عادت کرده بودند.

 تحقیقات نشان داد که این سه تکنیک در کنار هم، سربازان را به نقطه مرگ رسانده است.

با دریافت خبرهای منتخب (فقط منفی) امید از بین می‌رفت.

با جاسوسی، عزت نفس زندانیان تخریب می‌شد و خود را انسانی پست می‌یافتند.

با تعریف خیانت‌ها، اعتبار آن‌ها نزد هم گروهی‌ها از بین می‌رفت.

و این هر سه برای پایان یافتن انگیزه زندگی، و مرگ‌های خاموش کافی بود. این سبک شکنجه، شکنجه خاموش نامیده می‌شود.

خوب اگر به شبکه‌های معروف خبری ماهواره‌ای یعنی بی‌بی‌سی فارسی و صدای آمریکا نگاهی بیندازیم و اخبار آن‌ها را بررسی کنیم با یک حساب ساده می‌توان گفت بیش از ۹۰ درصد اخبار خبرهای ناامیدکننده است. خبرهایی که هیچ فایده‌ای برای ماها ندارد (خیلی «مطلع شدن» را بهانه می‌کنند ولی واقعاً این‌طور نیست و با گپ بین دوستان هم می‌توان از آخرین اخبار مطلع شد. حتی نمی‌توان گفت این شبکه‌ها سند معتبری برای اخبار هستند چون همیشه به فکر سود خود هستند – دلشان که به حال ما نسوخته است!)

اگر بازهم به برنامه‌های این شبکه‌ها و شبکه‌های دیگر در مورد کشورهای دیگر دقت کنیم می‌توان بخش «تخریب عزت نفس» داستان بالا هم در این قضیه دید.
منبع(+)



مضرات تماشای منوتو و بی بی سی برای زنان و دختران

مضرات ماهواره (5) ایا اجازه می‌دهیم فرزندانمان را ماهواره تربیت کند؟ مضرات ماهواره (3) ایا اجازه می‌دهیم فرزندانمان را ماهواره تربیت کند؟ مضرات ماهواره (12) ایا اجازه می‌دهیم فرزندانمان را ماهواره تربیت کند؟


جنگ نرم و عملیات روانی به گزارش تازه؛ موج جدید شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان در به دام انداختن طعمه‌های جدید آغاز شده است. موجی که بسیاری از آسیب‌شناسان نسبت به آن هشدار می‌دهند. کارشناسانی که می‌گویند مشاهده شبکه‌های منوتو و بی بی سی آثار نامطلوب فردی واجتماعی بر روی شهروندان گذاشته است.

چرا که اغلب برنامه‌های پخش شده در این رسانه‌ها در تضاد با ارزش‌های ایرانی – اسلامی و هنجارهای عمومی جامعه و مروج فرهنگ و ارزش‌های سازندگان و گردانندگان این شبکه‌هاست. همچنین آن‌ها معتقدند اگر چه سبک زندگی تبلیغ شده در این برنامه‌ها مخاطبان عام را مدنظر دارد، اما هر برنامه به طور اختصاصی هم به پیام رسانی و الگوسازی برای مخاطبان خاص خود می‌پردازد.

یکی از این گروه‌ها که اهمیت بسیاری برای گردانندگان این شبکه‌ها دارند، زنان جوان و دختران هستند که یکی از بیشترین مخاطبان این شبکه‌هارا تشکیل می‌دهند. این گروه از جهات مختلف می‌توانند دارای اهمیت باشند؛ چه از نظر اقتصادی – به‌دلیل خریداری اجناس تبلیغ شده در این شبکه‌ها – و چه از نظر فرهنگی با ترویج مدهای ارائه شده.

همین امر هم باعث می‌شود تا کارشناسان جامعه‌شناسی و روانشناسی اجتماعی نسبت به افزایش مخاطبان این شبکه‌ها و بخصوص افزایش مخاطب در بین گروه زنان و دختران ابراز نگرانی کنند.

زمانی که صحبت از برنامه‌های ماهواره‌ای و الگوپذیری زنان و دختران از آن به میان می‌آید، بیشتر نگاه‌ها متوجه نوع پوشش و مدهای مورد استفاده این قشر در انظارعمومی و سطح شهر می‌شود.

یک مدرس آسیب‌شناسی اجتماعی در این مورد اظهار می‌کند: «زمانی که صحبت از شبکه‌های ماهواره‌ای و نقش آن‌ها در به انحراف کشیدن جوانان می‌شود، باید این نکته را در خاطر داشت که دشمن بعد از اینکه نتوانست در جنگ نظامی بر ما پیروز شود با بهره جستن از تکنولوژی‌های نوین، از جمله ماهواره قصد دارد با شبیخون فرهنگی، نظام اسلامی را به چالش بکشد.

از طرف دیگر زنان و دختران جوان، با دیدن فیلم‌ها و سریال‌های پخش شده از شبکه‌های ماهواره‌ای و بخصوص شبکه‌های فارسی زبان و با حس همذات‌پنداری با بازیگران و هنرپیشگان این فیلم‌ها، به تقلید از نوع پوشش و آرایش آنان، سعی در هرچه شبیه‌تر کردن خود با این افراد دارند.»

مضرات ماهواره (7) ایا اجازه می‌دهیم فرزندانمان را ماهواره تربیت کند؟ مضرات ماهواره (14) ایا اجازه می‌دهیم فرزندانمان را ماهواره تربیت کند؟ مضرات ماهواره ایا اجازه می‌دهیم فرزندانمان را ماهواره تربیت کند؟ مضرات ماهواره (9) ایا اجازه می‌دهیم فرزندانمان را ماهواره تربیت کند؟

در همین زمینه به گزارش “تهران امروز″ دکتر مهیار گلرویی در باره تبعات این همذات پنداری با برنامه‌های ماهواره‌ای می‌گوید: «پوشش‌ها و مدهای ناهنجاری که این دسته از افراد در جامعه و در انظار عمومی به کار می‌برند، در دراز مدت سبب ازبین رفتن کرامت و شرافت در میان افراد جامعه و برچیده شدن پرده‌های حیا در میان دختران و پسران می‌شود.

امری که با گذشت چندین سال، باعث نمود انواع ناهنجاری‌ها اجتماعی از جمله افزایش فساد و بالارفتن آمار طلاق ناشی از بدبینی همسران نسبت به یکدیگر می‌شود.»

این استاد دانشگاه همچنین تصریح کرد: «اغلب سریال‌های به ظاهر خانوادگی شبکه‌های منوتو و… حاوی داستان‌هایی از عشق‌ها و روابط نامتعارفی است که بیننده را بعد از مدتی به طور غیر ارادی و ناخودآگاه وادار به همسان‌سازی با زندگی واقعی و شخصی‌اش می‌کند.

امری که در جامعه‌ای مثل کشور ما بسیار ناپسند و خلاف عرف و اخلاق عمومی است. موضوعی که اگر گسترش بیشتری بیابد در سالیان نه چندان دور باعث بروز بیگانگی فرهنگی و شکاف فرهنگی در کشور خواهد شد.».مضرات ماهواره (11) ایا اجازه می‌دهیم فرزندانمان را ماهواره تربیت کند؟ مضرات ماهواره (13) ایا اجازه می‌دهیم فرزندانمان را ماهواره تربیت کند؟ مضرات ماهواره (10) ایا اجازه می‌دهیم فرزندانمان را ماهواره تربیت کند؟ مضرات ماهواره (4) ایا اجازه می‌دهیم فرزندانمان را ماهواره تربیت کند؟

همچنین به غیر از این مبا حث مطرح شده درباره مضرات اجتماعی که برنامه‌ها و سریال‌های شبکه‌های ماهواره‌ای به همراه دارند، تبلیغات داروها و لوازم آرایشی در این شبکه‌ها هم زاویه دیگری از مضرات این شبکه‌ها برای مخاطبانشان و بخصوص زنان و دختران هستند.

داروهای چاقی و لاغری، افزایش قد، ترک اعتیاد و همچنین انواع لوازم آرایشی وبهداشتی همه روزه در این شبکه‌ها با شدت هرچه تمام‌تر تبلیغ می‌شوند و مخاطبان را تشویق به مصرف می‌کنند.

کالاهایی که به دلیل نداشتن نشانی فروشنده و اینکه تنها با یک شماره تلفن همراه شناخته می‌شوند و توسط پیک به خریدار تحویل داده می‌شوند و در صورت ایجاد مشکل برای مصرف کنندگان، قابل پیگیری قانونی نیستند. مشکلات و عوارض وخیمی که گاهی باعث بروز خسارات غیرقابل جبران به سلامت افراد مصرف کننده می‌زنند.


در ادامه بخوانید » کم رنگ شدن مرزهای محرم و نامحرم مساوی با ورود به دنیای تاریک گناه [بیشتر مراقب نوجوانان باشیم]


با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
زهرا .

از زهرا .

نویسنده جدید و پرکار سایت بنیانا هستم . . . |
چه صبحی باشد آن صبحی
که تو در قنوتت دعای
" اللهم عجل لولیک الفرج "
می خوانی
و فرشته یک به یک آمین می گویند.... |

اللهم أصلح کل فاسد من امور المسلمین.

رخداد از
guest

4 نظرات
قدیم ترین
جدیدترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات
poutin.ir
poutin.ir
9 سال قبل

سلام دمتون گرم جالب بود

*
bonyanair
پاسخ به  poutin.ir
9 سال قبل

سلام علیکم . ممنون

رضا
رضا
9 سال قبل

سلام
دوست عزیز (مدیر یا مدیران محترم سایت) ما یه گروه فرهنگی هستیم میخوایم درباره مضرات ماهواره یه بروشور تهیه کنیم
اگه اجازه بدین میخوایم از این عکسا هم توی بروشور استفاده کنیم
در واقع هدفمون آگاه سازی پدرو مادرایی هست که با محیط های مجازی در ارتباط نیستن
اگه اجازه بدین لطف بزرگی هم در حق ما و هم در حق استفاده کننده ها کردین
لطف کنین تا دو روز آینده از این تاریخ جوا بدین
پیشاپیش ازتون سپاسگزاریم

*
bonyanair
پاسخ به  رضا
9 سال قبل

سلام بر شما
ان شاالله سلامت باشید

شما هر طور صلاح می‌دانید از تصاویر برای هرجایی استفاده بفرمایید
اگر هم در بروشور خود آدرس سایت بنیانا http://www.bonyana.ir رو ذکر کنید به ما کمک کردید