دسته‌ها
مقاله

نوع فعالیت دختران و پسران در اینترنت

شبکه گسترده جهانی اینترنت در حال حاضر فراهم کننده بخشی از نیازهای شهروندان دهکده جهانی است که به شکل یکسان در اختیار دختران و پسران قرار دارد و در دنیای جدید امروز یکی از لوازم وابسته زندگی به حساب می‌آید که نه پسرانه و نه دخترانه تلقی می‌شود. در حقیقت نگاه جنسیتی‌ای به آن وجود […]

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید

شبکه گسترده جهانی اینترنت در حال حاضر فراهم کننده بخشی از نیازهای شهروندان دهکده جهانی است که به شکل یکسان در اختیار دختران و پسران قرار دارد و در دنیای جدید امروز یکی از لوازم وابسته زندگی به حساب می‌آید که نه پسرانه و نه دخترانه تلقی می‌شود. در حقیقت نگاه جنسیتی‌ای به آن وجود ندارد و استفاده از آن برای همه کس به صورت مشابه موجود است. اگرچه در ابتدا بیشتر کاربران این رسانه جدید مردان بوده‌اند اما امروزه تقریبا کاربران زن و مرد این رسانه دارای نرخ یکسان هستند.

در تحقیق منتشر شده‌ای در سال ۸۷ نشان داده شده است که استفاده از اینترنت بین گروه دانشجویان در دو گروه جنسی یکسان بوده است و تفاوت زیادی وجود نداشته است(۱). همچنین به گزارش آژانس خبری صنعت ارتباطات، ۵۹ درصد کاربران اینترنت در سال ۱۳۸۹ را مردان و ۴۱ درصد آنان را زنان تشکیل می‌دادند. دلیل بالا بودن آمار کاربران مرد اینترنت به طور کلی آن است که مردان بیش از زنان شاغل هستند و به علت دسترسی آنان به اینترنت در محیط کار است؛ در غیر این صورت میزان استفاده دختران و پسران دانشجو و جوان که بیشترین جمعیت کاربران اینترنتی را تشکیل می‌دهند یکسان است.

اینترنت می‌تواند مورد استفاده محققان علوم مختلف، پژوهشگران، علاقه مندان به بازی‌های آنلاین، فیلم و موسیقی، علاقه مندان کتاب، افراد مایل به گسترش روابط اجتماعی، وبلاگ‌نویسان، خریداران آنلاین و حتی هرزه نگاران قرار گیرد. صرفه جویی در وقت، ساده کردن برقراری ارتباط با تمامی نقاط دنیا، استفاده از دنیای نامحدود اطلاعات، انجام امور بانکی و یا به دست آوردن شماره تلفن و آدرس اماکن مورد نظر، برخی از امتیازات این شبکه سراسری به شمار می‌رود. به نظر می‌رسد علی رغم آنکه استفاده از این شبکه جهانی به نوع جنسیت وابسته نباشد، اما محتوای مورد استفاده دختران و پسران در اینترنت با توجه به علاقه مندی‌های گوناگونشان، متفاوت باشد.

مردان از اینترنت برای کاربردهای شخصی و شغلی و افزایش سرگرمی استفاده می‌کنند؛ ‌ به عنوان مثال مطالعات آن‌لاین، شرکت در کلاس‌های آن‌لاین و جست‌وجو در لیگ‌های ورزشی. و زنان از آن به منظور گسترش روابط اجتماعی بهره می‌گیرند.

همچنین بر اساس تحقیقی که در آمریکا صورت گرفته است مشاهده شده است که دختران به وبلاگ نویسی و اشتراک عکس، و پسر‌ها به اشتراک گذاشتن فیلم علاقۀ بیشتری دارند. به طور کلی پسران بیش از دختران از ایمیل، جستجوی اطلاعات و پورنوگرافی استفاده می‌نمایند و دختران به برقراری ارتباط عاطفی و عاشقانه علاقه‌مند‌تر می‌باشند (۲).

می‌توان گفت دو جنس زن و مرد، برای پیگیری تحقیقات درسی، پیگیری اخبار مختلف، گفت‌و‌گوی اینترنتی، دانلود فیلم و به روز کردن وبلاگ شخصی خود از اینترنت استفاده می‌کنند اما تجربه نشان می‌دهد که نوع و محتوای فیلم، خبر و یادداشت وبلاگی مورد نظر و یا نرخ انجام هر کدام از این فعالیت‌ها با توجه به ویژگی‌های مختلف روانی دو جنس باید متفاوت باشد.

در برقراری ارتباط اجتماعی در محیط‌های مجازی، دختران به علت ایجاد نوع نگرش اخلاقی جدیدی که به علت برداشته شدن محدودیت‌های موجود در دنیای واقعی به وجود می‌آید؛ بیشتر به برقراری ارتباط در دنیای مجازی تمایل دارند؛ چرا که خطر یا بروز شرم در حضور جنس مخالف، و نیز برخی محدودیت‌های عرفی و سنتی به آنان امکان حضور واقعی را نمی‌دهد. دختران در این شرایط به لحاظ احساسات و گرایشات جدید و ناملموس در خود، علاقه وافری به این نوع ارتباط نشان می‌دهند و به طور معمول از هویت‌ها و شناسه‌های غیر واقعی برای حضور و معرفی خود استفاده می‌کنند (۳).

پسران بیشتر از دختران می‌خواهند با جنس مخالف دوست باشند و اینترنت بستر مناسب تری برای این ارتباط فراهم می‌کند (۴).

بیشتر مکالمات زنان در مورد احساسات است در حالی که بیشتر مکالمات مردان درباره اشیا و یا فعالیت‌هایشان است (۵). در نتیجه می‌توان گفت دختران بیشتر از محیط‌های گفت‌و‌گوی اینترنتی برای درد و دل و ابراز احساسات و پسران بیشتر برای پی گیری فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند. به همین علت است که بیشتر افراد آسیب دیده را در محیط اینترنت، دختران تشکیل می‌دهند؛ چرا که بیش از پسران روابط مجازی را جدی می‌گیرند.
بیشترین اخاذی در این محیط به علت برملا شدن اطلاعات شخصی از دختران انجام می‌گیرد و بیشترین آمار معرفی دروغین خود به عنوان جنس مخالف و جرم‌های اینترنتی مانند کلاهبرداری‌های اینترنتی، هک و… به پسران مربوط می‌شود.

درباره نوع بازی‌ها و فیلم‌های مورد علاقه، باید گفت پسران بیش از دختران به ماشین‌ها، سلاح‌هایی مانند شمشیر و تفنگ، و جورچین‌ها علاقه نشان می‌دهند و همچنین میزان استفاده از اینترنت به عنوان محلی برای سرگرمی و بازی برای هر دو جنس یکسان است و زنان و مردان تقریبا به یک اندازه در استفاده از بازی‌های آن‌لاین و خدمات صوتی و تصویری اینترنت، اشتیاق از خود نشان می‌دهند؛ تنها محتوای بازی‌ها و فیلم‌های مورد استفاده دختران و پسران در فضای مجازی متفاوت خواهد بود.

استفاده از موتورهای جست‌وجو برای هر دو جنس تقریبا یک‌سان است ولی در این مورد نیز، موضوع جست‌وجوی آنان متفاوت است؛ مردان بیشتر در زمینه خبرهای ورزشی، سیاسی و اقتصادی جست‌وجو می‌کنند، درحالی که زنان اطلاعات مربوط به سلامتی، تناسب اندام و زیبایی، دارو‌ها و مباحث مذهبی را دنبال می‌کنند.
مردان بیشتر از زنان به مسایل و پایه‌های فناوری مشتاق هستند؛ به عنوان مثال بیشتر مردان دوست دارند که خودشان مشکلات کامپیوترهای شخصی خود را حل کنند و بیشتر، از آخرین اخبار و اطلاعات توسعه فناوری و ابداعات جدید باخبر هستند.

اینترنت بستری آسان برای اشتغال به تمام فعالیت‌هایی است که می‌شود در دنیای واقعی پی گرفت. در این فضا دختران و پسران بدون محدودیت جنسیتی حضور دارند، نرخ میزان فعالیت آن‌ها تفاوت معنا داری با یکدیگر ندارد، اما بعضا محتوای فعالیتشان متفاوت است. به این معنا که آنچه به عنوان تفاوت محتوای سخنان زنان و مردان، نوع پیگیری‌های خبری آن‌ها، تفاوت فیلم‌ها و بازی‌های مورد علاقه دو جنس، حتی تفاوت در سبک شوخی، سرگرمی‌ها و اشتغالات زنانه و مردانه و در کل هر آنچه به عنوان تفاوت در سبک زندگی دو جنس در دنیای واقعی وجود دارد، در فضای مجازی اینترنت نیز مشهود است.

منابع:
۱- تصویری از سبک زندگی فرهنگی جامعه دانشجویی، محمد فاضلی، فصل نامه تحقیقات فرهنگی، شماره ۱
۲- دختران و کاربرد اینترنت، مریم فره‌مند، فصلنامه شورای فرهنگی اجتماعی زنان، شماره ۴۱، پاییز ۱۳۸۷
۳- ه‌مان.
۴- ناهمگونی جنسیتی، نگرش افراد و ارتباط دختران و پسران در دانشگاه، مجید موحد، مطالعات راهبردی زنان، شماره ۴۶
۵- تفاوت‌های ساختاری مغزی زن و مرد و تاثیر‌های‌شناختی آنان، حجه الله حقگو، جنسیت از منظر دین و روان‌شناسی، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی

منبع: متن زندگی

[su_note]

در ادامه بخوانید » اسامی قرآنی برای دختر و پسر [ چه اسمی برای فرزند انتخاب شود بهتر است؟ ] +معرفی ۱۴۰ اسم

[/su_note]

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سیدحسام علوی

از سیدحسام علوی

سید حسام هستم . یک جنوبی خون گرم . دوست و همراه همیشگی من کتاب های تاریخی هستن . کلا به تاریخ بی نهایت علاقه مندم .با همکاری دیگر نویسندگان سایت بنیانا درباره سبک زندگی اسلامی خبر و مقاله منتشر میکنم . یا علی مدد.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات