دسته‌ها
کیوسک

تظاهرات مردم عراق علیه آمریکا [تمام نکات مهمی که باید بدانیم]

فهرست محتوای این صفحه ⬇️ پنهان کردن
تظاهرات مردم عراق علیه آمریکا
تظاهرات مردم عراق علیه آمریکا

مردم عراق در رفراندوم حضور، پایان اشغالگری کشورشان از سوی آمریکا را فریاد زدند
یوم الله عراق با تظاهرات مردم عراق علیه آمریکا شکل گرفت…

جمعه استقلال، انقلاب دوم ضد‌اشغالگری و نقطه عطفی در تاریخ بود. روزی که تظاهرکنندگان از هر گروه و جناحی یکپارچه و متحد شعار مرگ برآمریکا و مرگ بر اسرائیل را سردادند و پایان اشغالگری رژیم آمریکا را فریاد زدند.

روز چهار بهمن 1398 عراق صحنه باشکوه وحدت ملی و انسجام و آمادگی برای بیرون راندن اشغالگران آمریکایی از خاک سرزمینش بود.

در پی فراخوان جریان‌های سیاسی عراق در محکومیت حضور نظامیان آمریکا و تجاوزهای مستمر آنها، شهروندان عراقی از عصر پنجشنبه با هر وسیله‌ای خود را به بغداد رساندند تا در این تظاهرات شرکت کنند.

شمار زیادی از معترضان عراقی کفن‌پوش به خیابان‌های بغداد آمدند و اعلام کردند برای اخراج نظامیان آمریکایی آماده شهادت هستند.

تظاهرکنندگان عراقی در شعارهایشان با اعلام انزجار از رژیم تروریستی آمریکا با فریاد «آمریکا از کشور ما بیرون برو» خشم و نفرت خود را از اشغالگران نشان دادند.

تظاهرکنندگان با حرکت به سمت میدان الحریه، یکی از ورودی‌های منطقه سبز بغداد -محل استقرار سفارت آمریکا در این کشور- حاضر شدند تا صدای خروشان یک ملت برای نه گفتن به آمریکا را به گوش اشغالگران برسانند.

همچنین بسیاری از مردم عراق با نصب چادر در منطقه سبز عراق قرار است تحصن نامحدودی را علیه حضور آمریکا در عراق آغاز کنند؛ اما حضور میلیونی مردم عراق را می‌توان ادامه پاسداشت خون شهیدان مقاومت، سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس دانست.

آمریکایی‌ها برای سرپوش‌گذاشتن بر این تظاهرات تبلیغات زیادی داشتند که مردم عراق خواهان حضور آنان در کشورشان هستند، اما روز گذشته مردم عراق سیلی محکمی به آمریکایی‌‌ها زدند و نشان دادند که از حضور 16 ساله آمریکا در کشورشان به تنگ آمده‌اند.

«مقتدی صدر» رهبر جریان صدر بعد از تظاهرات عراق، در بیانیه‌ای از دولت بغداد خواست تا تمامی پایگاه‌های نظامی آمریکا را ببندد. صدر تأکید کرد: «اگر دولت آمریکا حاضر به خروج از عراق نشود، با آن به مثابه یک کشور اشغالگر و دشمن برخورد خواهد شد.»

تظاهرات میلیونی عراقی‌ها همچنین می‌تواند پیام محکمی به منادیان تجزیه عراق و کسانی باشد که اخیراً تحرکاتی را در این راستا آغاز و نشست‌هایی را با حضور برخی گروه‌های وابسته به اقلیت به میزبانی خود
برگزار کرده‌اند و درصدد هستند تا تجزیه عراق را در پوشش فریبنده فدرالسیم به پیش ببرند.

حضور گسترده مردمی در این تظاهرات، آمریکا و اصرار آن به ماندن در عراق را در تنگنا قرار خواهد داد به‌طوری که در صورت بی‌اعتنایی واشنگتن به اراده و خواست اکثریت ملت عراق و دهن‌کجی به مصوبه پارلمان عراق برای خروج از خاک این کشور، پیامدها و عواقب خطرناک ادامه اشغالگری متوجه دولت آمریکا خواهد بود.


دریابان علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی با صدور پیامی خطاب به مرجعیت عالی، دولت، مجلس و ملت سلحشور عراق، ضمن پاسداشت برپایی تظاهرات میلیونی و تاریخی مخالفت با اشغالگری آمریکا و حمایت از استقلال و حاکمیت ملی عراق، این اقدام ارزنده را نشانه‌ای از پیشتازی و پرچمداری مردم پرافتخار عراق در مسیر اخراج آمریکا از منطقه عنوان کرد.

علی شمخانی خاطرنشان کرد: تظاهرات میلیونی مردم عراق نشان داد که تهدید آمریکا مبنی بر تحریم این کشور در صورت اجرای قانون اخراج نظامیان واشنگتن، ابزار پوسیده‌ای است که نمی‌تواند اراده دولت‌ها و ملت‌هایی را که به‌دنبال حفظ استقلال و حاکمیت ملی خود هستند، تحت‌تاثیر قرار دهد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تظاهرات میلیونی مردم آزاده و سلطه‌ستیز عراق را آغاز نهضتی فراگیر که ملت‌های زخم‌خورده از تجاوز آمریکا آن را ادامه خواهند داد، عنوان کرد و افزود: رویکرد واقعی مردم منطقه نسبت به آمریکا در تشییع میلیونی پیکر رهبران مقاومت و مراسم‌های بزرگداشت کم‌سابقه در کشورهای مختلف بروز و ظهور یافت و این واقعیت رو به گسترش را نمی‌توان با شوهای تبلیغاتی و فضاسازی‌های رسانه‌ای کتمان کرد.



اعتراض ضد‌اشغالگری در بغداد در بسیاری از رسانه‌ها پخش زنده شد
بازتاب تظاهرات ضدآمریکایی مردم عراق در جهان

تظاهرات میلیونی مردم عراق که به دعوت «مقتدی صدر» و حمایت گروه‌های مختلف عراقی صبح جمعه در بغداد برگزار شد در بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی بازتاب داشت.

بسیاری از رسانه‌های جهان با قطع برنامه‌های عادی خود اقدام به پخش زنده تظاهرات میلیونی عراق کردند. این تظاهرات که به‌حق در قالب دوربین‌ها نمی‌گنجید حامی پیام عراق برای جهانیان بود که مخالف حضور اشغالگران آمریکایی در کشورشان هستند.

جمعیت عظیم و فشرده مردم در خیابان‌ها، حتی رسانه‌های وابسته به عراق را هم مجبور به پوشش این مراسم کرد. اکثر رسانه‌های مهم جهان قسمتی از برنامه‌های خود را به پوشش تظاهرات مردمی در عراق اختصاص دادند.

شبکه المنار لبنان گزارش داد که عراقی‌ها از مناطق و طوایف مختلف برای مشارکت در تظاهرات میلیونی اخراج نیروهای آمریکایی رهسپار بغداد شده‌اند. این تظاهرات تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار می‌شود و برخی خیابان‌های شهر بغداد همزمان با برگزاری تظاهرات میلیونی برای تامین امنیت تظاهرات‌کنندگان بسته شده است.‎

خبرنگار «المیادین» حاضر در میدان الحریه گزارش داد که پیام این تظاهرات میلیونی ضد‌آمریکایی مردم عراق این است که گروه‌های مقاومت از پایگاه مردمی برخوردار بوده و فراکسیون‌های پارلمانی به تلاش برای اجرای تصمیم اخراج آمریکایی‌‌ها ادامه خواهند داد.

خبرگزاری «رویترز» با اشاره به تظاهرات گسترده مردم عراق در روز جمعه نوشت: هزاران عراقی در دو نقطه شهر بغداد، پایتخت عراق به درخواست رهبران سیاسی عراقی به خیابان‌ها آمدند و علیه حضور نظامیان آمریکایی در خاک این کشور شعار سر دادند.

رویترز به نقل از شاهدان عینی خود افزود: تظاهرات‌کنندگان در میدان الحریه و همچنین در نزدیکی دانشگاه اصلی شهر بغداد تجمع کردند. مردان و زنان عراقی در تظاهرات خود پرچم‌های سفید و سیاه و قرمز و پلاکاردهایی با شعارهایی ضدآمریکایی حمل کرده و شعارهایی علیه آمریکا که ائتلاف موسوم به ضد‌داعش را رهبری می‌کند، سر دادند.

برخی از تظاهرات‌کنندگان لباس کفن نمادین که نشانه جانفشانی برای کشورشان است، پوشیده بودند و شعارهایی مثل نه به آمریکا، نه به اسرائیل و نه به استعمار سر دادند.

شبکه ماهواره‌ای «العهد» عراق گزارش داد شیوخ عشایر، علما و سالخوردگان نیز در تظاهرات میلیونی محکومیت حضور اشغالگران آمریکایی شرکت کرده‌اند.

بر اساس گزارش این شبکه، عراق،‌ نعم نعم للسیاده (حاکمیت آری)،‌ نعم نعم للعراق (عراق آری) و کلا کلا لمحتل (اشغالگر ‌هرگز) از جمله شعارهای شهروندان عراقی در راهپیمایی میلیونی امروز است.

شبکه خبری «بی‌بی‌سی» نوشت که جمعیت عظیمی از مردم عراق خیابان‌های پایتخت بغداد را اشغال کردند تا از آمریکا درخواست کنند خاک عراق را ترک کند.

این گزارش با بیان اینکه مقتدی صدر، روحانی بانفوذ عراقی پیش از این خواستار حضور میلیونی مردم در اعتراض به حضور نظامیان خارجی در عراق شده بود، افزود: ترور ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده ایرانی و ابومهدی المهندس تنش‌ها را در این زمینه افزایش داده است.

برخی از تظاهرات‌کنندگان پلاکاردهایی با خود حمل می‌کردند که روی آن حضور نظامی آمریکا در عراق محکوم شده بود. خبرنگار «بی‌بی‌سی» حاضر در بغداد درباره این تظاهرات می‌گوید این تجمع از تجمعات اعتراضی مردم عراق که خواستار تغییرات اساسی در دولت هستند، جداست.

«شبکه الجزیره» نیز بخش‌های مختلف این مراسم را به صورت زنده پوشش داد. در تصاویری که شبکه الجزیره مباشر پخش می‌کند، شرکت‌کنندگان در این تظاهرات میلیونی، پرچم آمریکا را به آتش کشیدند.


ویدیو : لگدمالی پرچم نجس آمریکا و اسرائیل زیر پای مردم عراق

دریافت ویدیو


بعد از قیام مردم عراق علیه انگلیس در سال 1920، حال این بار مردم این کشور در سال 2020 علیه آمریکا متحد شده‌اند
ثوره العشرین

بسیاری از تحلیلگران قیام خروشان روز گذشته عراق را انقلاب دوم این کشور علیه استعمار و اشغالگری دانستند؛ انقلابی که در ادامه قیام عراقی‌ها در سال 1920 علیه استعماگران اشغالگر انگلیس بود و این بار آن‌ها برای پایان دادن به اشغالگری کشورشان توسط آمریکا در سال 2020 متحد شدند.

با شروع جنگ جهانی اول، انگلیس به بهانه جلوگیری از نفوذ آلمان، با نیروی نظامی خود از دهانه اروندرود به عراق که جزو قلمرو عثمانی بود، حمله کرد. مردم مسلمان عراق که در این اشغال تحت سلطه اجانب قرار گرفته بودند، با رهبری علمای دین دست به جهاد علیه اشغالگران انگلیس زدند.

در این حرکت علمای عراق نه‌تنها حکم جهاد صادر کردند، بلکه خود در جبهه‌‌های مختلف شرکت کرده، به مقابله با نیروهای بیگانه پرداختند.

هدف عراقی‌ها از قیام، استقرار یک حکومت مستقل بود. روحانیون نقش عمده‌ای در شکل‌گیری این انقلاب داشتند و آیت‌الله محمدتقی شیرازی رهبری قیام را برعهده داشت.

این قیام به «ثوره العشرین» معروف شده است. این قیام پس از چند ماه، توسط استعمارگران انگلیسی‌ سرکوب شد. دولت انگلستان پس از وقایع و مسائلی،‌ تصمیم گرفت رفراندومی در عراق برگزار کند.

محققان معتقدند دولت انگلستان تلاش داشت نتیجه همه‌پرسی ادامه حضور انگلستان در عراق باشد. آیت‌الله محمدتقی شیرازی در سال 1919 و در مورد همه‌پرسی‌ای که برگزار شد، فتوا داد «هیچ‌کس جز مسلمانان حق ندارد بر مسلمانان حکومت کند».

نمایندگان اهل تسنن و تشیع عراق در 1919 در بیانیه‌ای خواستار کشوری از موصل تا خلیج فارس شدند که یک کشور عرب باشد. در رأس این کشور یکی از فرزندان شریف حسین قرار بگیرد و پادشاه باشد.

در کنار این پادشاه یک مجلس قانون‌گذاری نیز تشکیل شود که مرکز آن در بغداد باشد. محققان معتقدند با وجود مخالفت مردم، نمایندگان انگلستان فقط آرای هواداران انگلیس را ثبت کرده و به همین جهت به نتیجه واقعی این رفراندوم اهمیتی ندادند.

پس از فتوای آیت‌الله شیرازی و اجازه درگیری مسلحانه، مردم و قبایل به سمت انقلاب علیه انگلستان ترغیب شدند. این قیام قرار بود در تاریخ سوم آگوست انجام شود ولی به دلیل وقایعی در تاریخ 30 جولای آغاز شد.

هدف این قیام بیرون راندنِ اشغالگران انگلیسی و ایجاد حکومتی مستقل بود. این قیام حدود یک‌سوم کشور را دربرگرفت و در بخش‌های میانی فرات و برخی استان‌های دیگر همچون ناصریه واقع شد.

انگلیسی‌ها به لحاظ سلاح‌ بسیار پیشرفته‌تر از عراقی بودند و حجم سلاح‌های سنگین آن‌ها بسیار بیشتر بود. انگلستان از نیروی هوایی خود نیز در این جنگ بسیار استفاده کرد که تاثیرگذار بود.

همچنین نیروهای کمکی انگلستان از ایران و هند به عراق اعزام شدند و مجموع این‌ها برتری نظامی و شکست طرف عراقی را سبب شد. تعداد عراقی‌های کشته‌شده در این قیام، بیش از 9 هزار نفر بود. از انگلیسی‌ها نیز 426 نفر کشته شدند و هزینه این جنگ برای آن‌ها معادل 40 میلیون پوند تمام شد.

دولت انگلستان در نهایت تصمیم گرفت دولت عربی را در عراق بر سرکار بیاورد و در عین حال قدرت و منافع خود را نیز حفظ کند.

در سال 1921 «فیصل» فرزند شریف‌حسین توسط انگلیسی‌ها به‌عنوان پادشاه عراق انتخاب شد. شیعیان با وجود اینکه در ابتدا خواهان پادشاهی یکی از فرزندان شریف حسین بودند، با فیصل مخالفت کردند.

این مخالفت به دو جهت بود: انگلیسی‌ها فیصل را به این مقام برگزیده و به قدرت رسانده بودند. در دولت فیصل بین 10 مسوول اصلی، 35 بخشدار و 85 مدیر محلی جز در شهرهای مذهبی هیچ ‌فرد شیعه‌ای حضور نداشت و این سبب مخالفت شیعیان شده بود.

امروز نیر مردم عراق با محوریت مرجعیت خواهان پایان حضور 16 ساله آمریکا بر کشورشان و عراقی آزاد و مستقل هستند.

هرچند این خواسته مردم با تصویب پارلمان عراق تبدیل به قانون شده است اما آمریکایی‌ها گفته‌اند برنامه‌ای برای خروج نظامیان‌شان از عراق ندارند. حال با این خروش مردمی علیه اشغالگری باید دید روند تحولات عراق و حضور نظامی آمریکا در منطقه به کجا ختم می‌شود.

تظاهرات مردم عراق علیه آمریکا
تظاهرات مردم عراق علیه آمریکا

«هاشم التمیمی» تحلیلگر عراقی در گفت‌وگو با روزنامه صبح نو عنوان کرد:
اتمام حجت مردم عراق با آمریکا

«هاشم التمیمی» تحلیلگر سیاسی عراقی درگفت‌وگو با خبرنگار روزنامه صبح‌نو با اشاره به تظاهرات میلیونی روز جمعه عراق عنوان کرد: تظاهرات میلیونی عراق که روز جمعه برگزار شد، پاسخ شفافی بود برای خروج آمریکایی‌‌ها که 16 سال کشورمان را در اشغال خود قرار دادند. در این تظاهرات یکصدایی و وحدت کلمه برای خروج آمریکایی‌‌ها از عراق دیده شد.

این تحلیلگر عراقی با اشاره به اینکه این تظاهرات پس از تصویب قانونی پارلمان مبنی بر اخراج نیروهای آمریکایی از عراق صورت گرفت، افزود: پس از تصویب پارلمان مبنی بر قانونی برای اخراج نیروهای نظامی آمریکا از عراق، این تظاهرات شکل گرفت که همه گروه‌ها و احزاب سیاسی عراق با حضور گسترده خود در تظاهرات میلیونی جمعه، مهر قطعی بر اجرایی‌شدن این قانون زدند و اعلام کردند که مخالف حضور نیروهای آمریکایی در کشورشان هستند.

وی افزود: ریاست‌‌جمهوری و پارلمان عراق به تظاهرات صلح‌آمیز تاکید دارند و از راه قانونی خواستار خروج نیروهای آمریکایی هستند، اما ما خواستار بازگشت سیادت به عراق هستیم.

این فعال رسانه‌ای عراق با بیان اینکه مردم با تظاهرات گسترده خود حجت را بر آمریکایی‌‌ها تمام کردند، تصریح کرد: هر چند این تظاهرات پس از تصویب قانونی مبنی بر اخراج نیروهای آمریکایی از کشورمان شکل گرفت و صلح‌آمیز برگزار شد، اما ما یک خواسته‌ای از پارلمان و دولت خود هم داریم و آن اینکه در تصویب یا اجرای دیگر قوانین و توافقات شفافیت بیشتری از خود نشان دهند.

التمیمی در پاسخ به این سوال که آیا تظاهرات ضد‌آمریکایی عراق در دیگر کشورهای منطقه تاثیری در آمریکازدایی خواهد داشت، یادآور شد: تظاهرات به‌خوبی نشان داد که این به مردم کشورها بستگی دارد، مردم عراق با ملت امارات یا عربستان تفاوت دارند چرا که دارای پارلمان و دولت انتخابی هستند.

عراقی‌ها هیچ‌گونه تعرض و بی‌احترامی را نمی‌پسندند. ما خواستار بازگشت سیادت به عراق هستیم و ادامه اشغالگری را نمی‌خواهیم. دیگر وقت آن رسیده است که آمریکا به اشغالگری خود در عراق و منطقه
پایان دهد.

وی با اشاره به اینکه تظاهرات ضدآمریکایی مردم عراق علیه حضور نظامیان آمریکایی پس از ۱۶ سال اشغالگری و به صورت مسالمت‌آمیز شکل گرفت، تاکید کرد: ما عراقی مستقل، قوی و دارای توسعه می‌خواهیم و این موضوع را دولت و پارلمان هم در نظر دارند.

تظاهرات دیروز ما نشان داد که بر استقلال عراق تاکید داریم و از پارلمان و دولت خود می‌خواهیم ضمن ادامه اخراج آمریکایی‌‌ها از کشورمان، در زمینه استقلال و حفظ سیادت عراق قوی باشند.

این فعال رسانه‌ای عراق تاکید کرد: شهادت رهبران مقاومت همچون سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همرزمان‌شان نشان داد که آنها هم بر سیادت و استقلال عراق تاکید داشتند و برای خروج نیروهای آمریکایی از کشورمان مبارزه می‌کردند.


«خالد عبدالله» استاد علوم سیاسی عراق در گفت‌وگو با «صبح‌نو»:
مردم با «حماسه سیاسی» خود خواستار «سیادت عراق» شدند

«خالد عبدالله» استاد علوم سیاسی عراق درگفت‌وگو با خبرنگار روزنامه صبح‌نو با اشاره به تظاهرات میلیونی روز جمعه عراق عنوان کرد: این تظاهرات میلیونی بیانگر دو موضوع اساسی است؛ یکی «سیادت عراق» و دیگر «اصلاح امور داخلی کشور» که بالطبع پارلمان گام‌هایی در این‌باره برداشته است.

این استاد علوم سیاسی عراق با اشاره به اینکه تظاهرات روز جمعه بر ضد ‌اشغالگری آمریکا صورت گرفت، افزود: این تظاهرات میلیونی روز جمعه نشان داد که ما وجود بیگانگان آمریکایی در عراق را نمی‌خواهیم و آن را برنمی‌تابیم.

ما نمی‌خواهیم که آمریکا نقش و دخالتی در سیاست و امور کشور ما داشته باشد.

خالد عبدالله با اشاره به اینکه وجود بیگانگان آمریکایی یکی از دغدغه‌های اصلی مردم عراق است، تصریح کرد: آمریکا سیادت ما را نشانه گرفته است و ما خواستار خروج نیروهای آمریکایی از کشورمان هستیم تا سیادت کشورمان بار دیگر بازگردد.

وی با اشاره به اینکه مردم در روز جمعه یک حماسه سیاسی از خود نشان دادند، تاکید کرد: این تظاهرات نشان داد که نیروهای آمریکایی باید هر چه زودتر خاک کشورمان را ترک کنند چرا که این یک خواسته عمومی در عراق است که تظاهرات گسترده و میلیونی روزجمعه بیانگر آن بود.


شروع «عصراستشهاد» در عراق
یادداشت یعقوب توکلی

در خصوص تظاهرات عظیمی که روز جمعه از سوی عراقی ها رقم خورد، می توان گفت که این تظاهرات از بزرگترین تجمعات مردمی عراق است که پس از مراسمات اربعین رقم خورد.

ملت عراق با این تظاهرات ضد آمریکایی خود در روز جمعه، وحدت عینی شیعیان و سایر فرق در جغرافیای تشیع رابه تصویر کشیدند ونشان دادند که خواهان خروج نیروهای آمریکایی از عراق هستند و می خواهند آنها را از میدان عراق خارج کنند.

اما سوالی که اینجا پیش می آید، «آینده عراق پس از این خروش میلیونی ملت عراق چگونه رقم می خورد؟» برخی متصور هستند شاید همان صحنه ای که بعد از انقلاب 1920 در این کشور به وجود آمد مجددا تکرار شود. باید گفت این‌گونه شباهت ها نباید ما را از درک واقعیت ها غافل کند.

در این خصوص باید گفت، انقلاب اول علیه انگلیس بود. انگلیسی که در اوج قدرت خود بود و رهبران شیعه و مراجع با انگلیسی که در اوج قدرت بود ایستادگی و مقابله کردند.

علی رغم ایستادگی در برابر انگلیسی ها، 9 هزار نفرعراقی در سال 1920 شهید شدند و علمای برجسته شیعه در این انقلاب مبارزات زیادی از خود نشان دادند.

اما متاسفانه انقلاب و حرکت گسترده به اهداف خود نرسید و نهایتا انگلستان که از همه حداکثر ابزار نظامی برای سرکوب انقلاب بهره می برد، توانست جنبش را سرکوب کرد و ملک فیصل را به قدرت رساند.

انگلیس عملا بر خلاف تقسیم بندی اجتماعی، اقلیت عراق را حاکم بر اکثریت شیعه کرد. بعدها هم بعثی ها و صدام حسین آمدند که در هر سه دوره شیعیان و علمای شیعه سرکوب شدند.

هرچند این روند در دوره اول محدودتر بود ولی در زمان صدام حسین به اوج خود رسید که شاهد شهادت شیعیان زیادی همانند محمد باقر صدر بودیم.

قدرت گرفتن نیروهای مردمی در عراق سبب شد که دولتهای پس از صدام به سمت آزادگی و رها شدن از تصمیمات نیروهای اشغالگر بروند، در کنار قدرت گرفتن شیعیان در عراق، اشغالگران خارجی تلاش داشتند با زمینه‌سازی برای شکل گیری و بسیج نیروهای سلفی در جهان اسلام مانع به قدرت رسیدن شیعیان شوند.

اشغالگران در تلاش بودند ساختار حکومت متمایز را به سمت یک اسلام اموی و ترسیم یک خط فکر خلافت (اسلامگرایان برگرفته از آثار اسلامگرایان اهل تسنن) سوق دهند تا یک ملغمه ای را در یک جغرافیای ویژه (حدفاصل عراق و سوریه) شکل بگیرد که به سمت سازماندهی داعش رفتند.

حال امروز خروش و ایستادگی عراق را شاهدیم. جامعه شیعیان عراق با تکیه بر فتوای مرجعیت و دانش و آگاهی تاریخی و نگاه به همسایگان خود درمنطقه یک ایستادگی بسیار هوشمندانه را سازمان دادند و یک
شهادت طلبی سازمان یافته برای کشور و اسلام شکل گرفت.

عراق پس از اشغال برای اینکه به صورت تدریجی و به خاطر ترس ناشی از دوره سیطره انگلیس و صدام به دوره جدید آمریکا و داعش منتهی نشود، قدرت «شهادت طلبی» در آن حاکم شد. «عصراستشهاد» که درجامعه ما هم قابل تعریف است اکنون در عراق شکل گرفته و این روحیه شهادت‌طلبی مردم عراق مانع آن می شود که کشورشان زیر سیطره استعمار برود.

آنچه که امروز اتفاق افتاد خصوصا پس از شهادت رهبران محور مقاومت (سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس) که هر دو کشور ایران و عراق در عزای سرداران شهید خود به سوگ نشستند نشان می دهد که خون شریکی روحی و انفسی در هر دو ملت و کشور پدیدار شده است.

در تاریخ تشیع، شیعه این مقدار جوان انقلابی و این حجم آمادگی روحی برای شهادت در راه خدا نداشته است.

تاریخ روابط بین‌الملل آمریکا نشان دهنده این است که در هیچ دوره ای در این نقطه از ضعف نبوده است.

شاید موازنه قوا در زمینه سخت افزاری و تجهیزات، هیمنه آمریکا و ارتجاع عربی را نشان دهد اما واقعیت استراتژیک این است که هیمنه آمریکا و اسراییل در هم شکسته است چرا که قدرت فداکاری سربازانش رو به تحلیل رفته است و جامعه جوان آمریکا این را از سران خود می پرسد که برای چه باید در منطقه خاورمیانه کشته شود، آیا باید برای نفت کشته شود؟

اما جوان عراق در تظاهرات روز جمعه با حضور خودش می گوید که برای استقلال و آزادی کشورش کشته می شود و این نکته باید به طور عمیق درک شود که با تظاهرات و سیل خروشان این حماسه در روز جمعه رقم خود.

آمریکا بعد از این تظاهرات وارد فضای بسیار ناامنی خواهند شد و ملت عراق این مشروعیت را به مقاومت دادند که حق ایستادگی دارند و آمریکایی ها با تجمع بزرگ فهمیدند که باید بیرون بروند.

جوانان عراقی دیگر فشارهای آمریکا مبنی بر برقراری امنیت و اقتصاد کشور و ساختار نفت در برابر غذا را بر نمی تابند و تحت فشار امپریالیسم قرار نمی گیرند.

در آینده نزدیک شاهد حملات گسترده علیه آمریکایی ها خواهیم بود که یا مشترک و یا انفرادی از سوی عراقی ها صورت خواهد گرفت.

عاقلانه ترین کار خروج آمریکا از این کشور است که اجازه ندهند ننگ «شکست» بر ننگ «سیطره» همراه شود و اگر از عراق خارج نشوند باید هزینه سنگینی بدهند که سرافکندگی بیشتری برای آنها به همراه دارد. آمریکایی ها بهتر است ننگ شکست را با ننگ تعداد کشته‌ها همراه نکنند.



حاشیه‌های تظاهرات عراق به روایت تصاویر
تظاهرات میلیونی جمعه حاکمیت عراق امروز با حاشیه‌های جالبی همراه بوده است.

تظاهرات «جمعه میلیونی» مردم عراق در مخالفت با حضور نیروهای آمریکایی، امروز در بغداد برگزار شد که طی آن مردم عراق بر لزوم اخراج اشغالگران از کشورشان تاکید کردند.

این تظاهرات حاشیه‌های جالبی را به همراه داشته که از جمله آن حضور در تظاهرات با “مگوار” و “فاله” دو سلاحی بود که عشائر جنوب عراق با آن علیه استعمار انگلیس در سال 1920 حماسه آفریدند.

از نکات دیگر قابل توجه در این تظاهرات این بود که اقشار مختلف مردم عراق فارغ از اینکه وابسته به کدام حزب یا جریان فکری باشند با در دست داشتن پرچم عراق در این تظاهرات شرکت کردند.

تظاهرات کنندگان عراقی همچنین در این تظاهرات «آدمک دونالد» ترامپ رئیس جمهور آمریکا را به دار آویختند.

تظاهرات‌کنندگان عراقی همچنین به نشانه مخالفت خود با حضور آمریکایی‌ها و تجاوزگری آنها به حاکمیت عراق، پرچم آمریکا و اسرائیل را زیر پا گرفتند و آن را لگدمال کردند.

.

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات