دسته‌ها
کیوسک

حادثه پرواز اوکراین و موج سواری اصلاح طلبان بر احساسات مردم

برخی چهره های اصلاح طلب به دنبال بهره برداری سیاسی از احساسات مردم هستند

حادثه پرواز اوکراین
حادثه پرواز اوکراین

اعلام قصور انسانی در ساقط شدن هواپیمای مسافربری بوئینگ‌737 موجی از احساسات را در میان ایرانیان برانگیخت. برخی چهره‌ها اما در این میان، از آب گل‌آلود به‌وجود آمده برای مصارف سیاسی خودشان ماهی‌گیری کردند.

روز گذشته ستادکل نیروهای مسلح در بیانیه‌ای درخصوص سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین، علت این سقوط را «خطای انسانی» اعلام کرد.

در این بیانیه با اشاره به فضای ترس به‌وجود آمده از قبل تهدیدات ایالات متحده آمریکا تصریح شد: «در چنین شرایط حساس و بحرانی، پرواز شماره‌752 خطوط هوایی اوکراین از فرودگاه امام خمینی(ره) حرکت نموده و درهنگام چرخش، کاملاً در حالت نزدیک‌شونده به یک مرکز حساس نظامی سپاه و در ارتفاع و شکل پروازی یک هدف متخاصم قرار می‌گیرد که در این شرایط بر اثر بروز خطای انسانی و به‌صورت غیرعمد، هواپیمای مذکور مورد اصابت قرار گرفته که متأسفانه موجب به شهادت رسیدن جمعی از هموطنان عزیز و جان باختن تعدادی از اتباع خارجی می‌گردد.»

ساعاتی بعد حسن روحانی، رییس‌جمهوری نیز در بیانیه‌ای تصریح کرد: «در فضای تهدید و ارعاب رژیم متجاوز آمریکا علیه ملت ایران پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی و به منظور دفاع در برابر حملات احتمالی ارتش آمریکا، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در آماده‌باش صددرصد قرار داشتند که متأسفانه خطای انسانی و شلیک اشتباه، به یک فاجعه بزرگ منجر شد و ده‌ها انسان بی‌گناه قربانی شدند.»

ماهی‌گیری اصلاح طلبان از آب گل‌آلود حادثه پرواز اوکراین

درحالیکه فعالان جهانی در حال مذمت ترامپ به‌خاطر ایجاد یک بحران جهانی هستند، و ترامپ را به‌خاطر کشتن (به شهادت رساندن) قاسم سلیمانی عمال اصلی این حادثه می‌دانند؛ اما برخی چهره‌های سیاسی این فضای احساسی به‌وجود آمده را محلی برای عقده‌گشایی‌های خطی و جناحی خود قرار دادند.

محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید در اظهاراتی گفت: «پرسیدنی است که در جمهوری اسلامی که قرار بر آن بود که جمهوریت آن، مزین به ارزش‌های انسانی، اخلاقی و اسلامی باشد، چرا و توسط چه کسانی این ارزش‌ها نادیده انگاشته می‌شود و به اعتماد ملت و حاکمیت لطمات جبران ناپذیر وارد می‌نماید؟ در جمهوری اسلامی مورد پذیرش ملت، مصلحتی فراتر از اخلاق، امنیت و اصول اخلاقی و انسانی نداریم.»

او افزود: «بر متولیان امر فرض است که در پاسخ به افکار عمومی و احترام به حساسیت‌های شکل گرفته و احساسات پاک ملت، پاسخی در خور بدهند. از موضع نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خواستار استعفا ، برکناری و برخورد در خور با مقصران، پنهان کاران و ناصادقان با ملت می‌باشم.»

شهیندخت مولاوردی، معاون سابق رییس‌جمهوری در امور زنان و خانواده نیز در واکنش به اعلام خبر هدف قرار گرفتن هواپیمای اوکراینی توسط موشک ایرانی بر اثر خطای انسانی، در توییتی نوشت: «آرزو به دلمان ماند حداقل یک نفر در این شرایط استعفا دهد؛ کمترین پاسخی که برای تشفی خاطر و تسکین افکار عمومی در این لحظات می‌توان داد. چسبیدن به این میزها و عناوین چه ارزشی دارد در برابر فوران خشم و سرخوردگی و احساس تحمیق یک ملت؟»

مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز تاکید کرد: «این اتفاق به شدت به اعتماد مردم آسیب وارد و داغ مصیبت‌دیدیگان را تشدید می‌کند. اولاً موظف بودند با فاصله کم از زمان سقوط هواپیما نتیجه را اعلام کنند و ثانیاً خیلی صریح و شفاف باید با پذیرش تقصیر از همه مردم عذرخواهی می‌کردند. نه اینکه در صدا و سیما برخی مسوولان به‌طور کل حتی فرضیه هدف قرار گرفتن هواپیما توسط موشک را هم رد بکنند.»

همیشه پای آمریکای در میان است

صادق زیباکلام فعال اصلاح طلب حادثه رخ داده در ایران را با سقوط هواپیمای پرواز شماره‌655 ایران ایر در تیرماه سال‌67 توسط ناو وینسنس متناظر دانست و در توییتی تصریح کرد: «شرایطی که هواپیمای اوکراین مورد هدف قرار گرفت بی‌شباهت با وضعیت ایرباس ما نبود. با این تفاوت که آمریکایی‌ها بلافاصله که متوجه اشتباه اسفناک‌شان شدند اعتراف کردند. اما ما سه روز به عالم و آدم دروغ گفتیم و بلندگوهای تبلیغاتی‌مان طبق معمل یکسری تئوری‌های توطئه به مردم تحویل دادند.»

نکته‌ای که زیباکلام عامدانه به آن نپرداخته این است که اولاً آمریکایی‌ها در ماجرای تیرماه‌67 عامدانه هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی شامل 290‌مسافر را مورد حمله قرار دادند اما در مورد اخیر، خطای انسانی باعث بروز فاجعه شد.

ثانیاً اینکه «ویلیام سی. راجرز» کسی که دکمه ماشه شلیک به هواپیمای ایرانی را فشرد، چند سال پس از آن حادثه غمبار، به دست بوش پدر، رییس‌جمهوری وقت آمریکا، مدال شجاعت گرفت.

نکته مهم بعدی در این میان، این است که مسبب اصلی و ریشه‌ای هر دو حادثه یعنی حمله به هواپیمای ایران ایر و بوئینگ‌737، ایالات متحده بوده است.

درباره حادثه دوم و مقصربودن آمریکا در آن، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه روز گذشته در تویتی نوشت: «عمیقاً متاسفم، پوزش و عرض تسلیت به مردم ما، به خانواده‌های همه قربانیان و سایر ملل تحت تأثیر. یک روز غم‌انگیز، نتیجه‌گیری اولیه تحقیقات داخلی توسط نیروهای مسلح: خطای انسانی در زمان بحران ناشی از ماجراجویی ایالات متحده منجر به فاجعه شد.»

مساله و نکته مهم دیگر، شجاعت سردار حاجی‌زاده در به دوش گرفتن همه تقصیرات حادثه فاجعه بار حمله موشکی به هواپیمای اوکراینی بود.

او روز گذشته در نشست مطبوعاتی برای توضیح ابعاد مختلف حادثه، گفت: «همه مسوولیت‌های این کار را می‌پذیریم و هرگونه تصمیمی مسوولان بگیرند ما مطیع اجرای آن هستیم.»

او اضافه کرد: «بعد از شنیدن این خبر در غرب کشور پس از اجرای عملیات نظامی علیه پایگاه‌های آمریکایی و زمانی که اطمینان پیدا کردم که این اتفاق افتاده آرزوی مرگ کردم.»

با وجود اظهارات حاجی‌زاده و اظهارات صادقانه و شرافت‌مندانه دیگری از این جنس، اینکه برخی افراد به هر بهانه‌ای بخواهند نهادهای انقلابی را مورد حملات کلامی خود قرار دهند، ناجوانمردانه به نظر می‌رسد.

منبع یادداشت : روزنامه صبح نو | شماره 863 | پیوند


برای کسب اطلاعات بیشتر بخوانید:

سقوط پرواز اوکراین و صداقت و شجاعت ایران برای عذرخواهی

سقوط هواپیمای اوکراین – همه نکات مهم و اطلاعیه ها + ویدیو

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات