دسته‌ها
کیوسک

خرید فالوور اینستاگرام مجاز است؟ [احکام فعالیت در اینستاگرام]

استاد حسن صنوبری، نویسنده و شاعر ، در صفحه اینستاگرامی خود ( fihmafih ) مطلبی با عنوان “چهار پرسش فقهی جدید از محضر آیت الله خامنه ای در باب مسائل نوپدید زندگی امروز (فالو کردن، فالوور اینستاگرام و …”منتشر کردند که در ادامه توضیحات ایشان را می‌خوانیم :

چهار استفتای تازه از آیت‌الله خامنه‌ای
درباره احکام اینستاگرام و فالو کردن و خرید فالوور اینستاگرام و نام مستعار و پروفایل جعلی


آنقدر به این زندگی دوم گفتیم دنیای مجازی که پس زمینۀ ذهنمان باورمان شده اینجا واقعا یک جای مجازی است. نه! فضای مجازی کاملا حقیقی است.

شاید نسبتی با آن حقیقت متعالی و طبیعت زندگی انسانی نداشته باشد، اما حضور انسان در آن حقیقی است. خیلی وقت‌ها به خاطر عدم توجه به این موضوع رفتار خیلی از ما در این محیط با رفتارمان در محیط زندگی اول کاملا متضاد می‌شود

اگر باور داریم اسلام دین کاملی است، باید در همۀ محیط‌ها و مسائل نوین قدرت تحلیل و استنباط داشته باشد.

با این نگاه اگر مسائل فقیه و فقه امروز دقیقا همان مسائل فقه صاحب جواهر و نائینی و… باشد که باید به حوزه علمیه گفت «خسته نباشید»!

به خاطر این موضوع و موضوعاتی از این قبیل به‌نظرم رسید، بعضی از مسائل که درباب دینی یا اخلاقی بودنش ذهنم درگیر بود و گاهی هم با دیگران بحث کرده بودم یا درباره‌شان نوشته بودم (مثل مسئلۀ فالوور فیک و کلا خرید و فروش فالوور اینستاگرام ) را از یک مرجع تقلید بپرسم.

و فکر کردم چه مرجعی زمان‌شناس‌تر از مرجع خودم آیت الله خامنه ای. مخصوصا که در خیلی از مسائل نو شنیده بودم دوستانم از بعضی مراجع پرسش‌هایی کرده‌اند و به پاسخی نرسیده‌اند

برای این کار پنج پرسش را تنظیم کردم و به بخش استفتائات سایت رهبری (Leader.ir) ارسال کردم تا پاسخ مکتوب و قابل استناد باشد. از آن پنج پرسش چهار پرسش در زمان نسبتا معقولی پاسخ داده و یک پرسش (با موضوع دانلود محصولات خارجی) بی‌پاسخ ماند که ظاهرا پرسشی تکراری بوده و در استفتائات دیگران پاسخ داده شده.

بنابراین ظاهر امر این است چهار پرسش باقی‌مانده همگی تازه بوده‌اند

موضوع این پرسش‌ها یکی خرید و فروش فالوور اینستاگرام فیک است، یکی نفس فالوئینگ، یکی اکانت مستعار و دیگری درباب استفاده اشتراکی از محصولات فرهنگی است.

به‌نظرم رسید شاید بعضی از این پرسش‌ها به درد دیگران هم بخورد. برای مطالعه متن کامل این پرسش و پاسخ‌ها تصاویر را در ادامه ببینید :

خرید فالوور اینستاگرام
خرید فالوور اینستاگرام | دریافت تصویر
اسم مستعار برای پروفایل
اسم مستعار برای پروفایل | دریافت تصویر
خرید سریال و آلبوم موسیقی
خرید سریال و آلبوم موسیقی | دریافت تصویر
فالو صفحات غیراخلاقی اینستاگرام
فالو صفحات غیراخلاقی اینستاگرام | دریافت تصویر

شما می‌توانید برای پیگیری مطالب و اشعار و نوشته‌های استاد حسن صنوبری ایشان را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

وبلاگ در آن نیامده ایام : http://fihmafih.blog.ir

کانال در آن نیامده ایام در بله : https://ble.ir/fihmafih

در اینستاگرام : fihmafih


در ادامه بخوانید » پدیدار شناسی اینستاگرام ؛یادداشت دکتر یامین پور

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
رخداد از
guest

2 نظرات
قدیم ترین
جدیدترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات
مهرداد
مهرداد
3 سال قبل

سلام
بنده مدتی بود که از طریق فروش فالور فیک درآمد کسب میکردم و چونبرنامه های مرتبط با اینکار در تپلیکیشن های داخلی نظیر بازار و مایکت وجود داشت
گمان نمیکردم موردی داشته باشد
و به انها نیز میگفتم که فالور ها فیک هستند و بیشتر جنبه ظاهری دارند

حال پولی که طرفین با رضایت خود به بنده داده اند را باید چکار کنم؟

بنیانا
بنیانا
پاسخ به  مهرداد
3 سال قبل

سلام. من روحانی نیستم که به سوالتون پاسخ بدهم چون به احکام شرعی کاملا آگاه نیستم . پیشنهاد میکنم حتما سوال خود در سایت مرکز ملی پاسخ به سوالات شرعی مطرح فرمایید و پاسخ بگیرید و حتما به این مطلب هم اشاره کنید و عکس نوشته ها را که در این صفحه آمده است برای مسئول سایت ارسال کنید( می تونید سوالتون رو به شناسه ای که برای ارتباط در پیام رسان ها ذکر شده ارسال کنید) . سایت پاسخ به سوالات شرعی: https://www.pasokhgoo.ir/