دسته‌ها
گزارش

سانسور فاجعه اودسا در رسانه‌های غرب: صدای پای نسخه آمریکایی


نبوجسا مالیک، کارشناس مسائل سیاسی و رسانه:”بر اساس شواهدی که دیده‌ام … اودسا عملیات مخفی نظامیان بود. اودسا … یکی از قتل‌عام‌هایی بود که طرفداران غرب مستقر در بوسنی و اوکراین ــ که در ترتیب دادن جنگ مهارت دارند ــ جهت ترغیب روسیه به اعزام نیروهای نظامی به اودسا، ترتیب داده بودند … به‌اعتقاد من، تمایل آن‌ها برای راه‌اندازی چنین جنایت‌های مهیبی نشان از عمق ناامیدی کنونی آن‌ها دارد”.

“نه در زیر آسمان بیگانگان
نه زیر بالهای حمایتی بیگانگان
من همه مردم خود را سهیم می‌کنم
آن‌جایی که بدبختی ما را رها کرده باشد”
“آنا آخماتووا”

عکس قربانیان آتش‌سوزی اودِسا که در اینترنت منتشر شده است، بر نسخه رسمی وقایع سایه تردید افکند. هم اکنون واضح و مبرهن است که بسیاری از فعالان ضدحکومت کودتایی کیف که ساختمان اتحادیه صنفی را تصرف کردند نَه در آتش سوخته‌اند و نَه به‌واسطه استنشاق دود درگذشته‌اند، بلکه آن‌ها به‌طرز وحشیانه‌ای هدف شلیک گلوله عواملی قرار گرفته‌اند که جهت کشتن اشغالگران و سوزاندن جنازه‌ها به درون ساختمان نفوذ کرده بودند، عواملی که بدون جلب توجه موفق به فرار پنهانی شدند.

برخی از قربانیان ــ مثل زن جوانی که 8 ماهه باردار بود ــ توسط سیم‌های الکتریکی خفه شده و بدون آسیب‌های ناشی از آتش و دود روی میزهای خود افتاده بودند. در مورد دیگری، زنی عریان شده، مورد تجاوز قرار گرفته و کشته شده و به آتش کشیده شده بود.

اودسا 2

قربانیان دیگری نیز وجود داشتند که سوراخ گلوله بر سر آن‌ها قابل تشخیص بود؛ پس از شلیک گلوله بر سر آن‌ها مواد قابل اشتعالی روی سرهای آن‌ها ریخته شده و به آتش کشیده شده بودند، اگرچه لباس‌های تن آن‌ها آتش نگرفته بودند. کشتارهای بی‌قاعده گواه این است که آتش‌سوزی به‌علت درگیری آشوبگران ضد کیفی و طرفداران کیف به وجود نیامده، بلکه به‌دلیل عملیات‌های مخفی بوده است که احتمالاً آژانس‌های اطلاعاتی خارجی با مشارکت دولت کودتایی و فاشیستی کیف به انجام رسانده‌اند. آیا اشاره‌ای به حضور سیا در پایتخت اوکراین شد؟

اودسا 4

بنا بر گزارش خبری آژانس خبری فرانسه (AFP): “متخصصان آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده و دفتر تحقیقات فدرال، کیف را از مشاوره‌های خود بهره‌مند می‌کنند … و سعی در پایان دادن شورش‌های شرق اوکراین و برقراری امنیت منطقه دارند …” (AFP: عوامل سیا و ناتو، مشاوران دولت اوکراین)

کارشناسان معتقدند آشوب اودِسا بخشی از استراتژی وسیع تحریک مسکو به واکنش نظامی است. طراحان جنگی ایالات متحده تمایل دارند که پوتین وارد درگیری‌ها شود تا بدین طریق گستردگی فعالیت‌های ناتو، جلوگیری از همکاری بیشتر اقتصادی اتحادیه اروپا و روسیه توجیه شده و “روی آوردن به‌سمت آسیا” تسهیل شود. قربانیان این تراژدی جهت پیش بردن تمایلات امپریالیستی واشنگتن و برپایی هژمونی جهانی ایالات متحده کشته شدند.

اودسا 5

اوباما مکرراً بر حمایت‌های تزلزل ناپذیر خود از سرکوبی مخالفان بخش شرقی اوکراین تأکید می‌کند. در کنفرانس خبری رُز گاردن، اوباما حمله نظامیان به غیرنظامیان را تحسین کرد و گفت: “دولت اوکراین، به‌طور قابل ملاحظه‌ای این فرایند را کنترل کرده است.” با نهایت تأسف «گورستان اودِسا» مملو از افرادی است که می‌توانند به کنترل اوضاع اودِسا توسط دولت کودتایی شهادت دهند، کنترلی که مورد تحسین اوباما قرار گرفت.

پوشش رسانه‌های غربی از واقعه اودِسا درست مثل پوشش وقایع اخیر بود. شرکت‌های خبری بزرگ ــ مثل گذشته ــ وانمود نمی‌کنند که از عوامل پروپاگاندای حکومت نیستند. براساس پوشش بسیاری از رسانه‌ها این ادعا مطرح شده است که گسترش آتش‌سوزی از داخل ساختمان نبوده بلکه به‌موجب عواملی خارجی همچون پرتاب کوکتل مولوتف انجام پذیرفته است، شکی در این نیست، تصاویر ضبط‌شده و گزارش‌های شاهدان عینی گواه این واقعیت هستند. عوامل جناح راست با پرتاب کوکتل مولوتف به داخل ساختمان موجب شروع آتش‌سوزی شدند، همه این حقایق ضبط شده‌اند، اما این همه ماجرا نیست و تنها ظاهر و پایان این تراژدی است.

قرائت‌های شاهدان عینی تعریف دیگری هم از ماجرا دارد، تعریفی که در رسانه‌های جریان اصلی غرب به‌طور کامل بایکوت شده است: «افراط گرایان فاشیست، اردوگاه را به آتش کشیده و به‌اجبار فعالان ضد کِیِف را به داخل ساختمان برده، در خروجی را مسدود کرده با هدف کشتن آن‌ها، ساختمان را به آتش کشیدند.» با وجود شناسایی اجسادی که نمونه‌هایی از آن در بالا معرفی شد و تصاویر آن در رسانه‌ها پخش شده، هیچ تردیدی در این مهم نیست، همه وقایع ثبت و ضبط شده‌اند. رسانه‌های آمریکایی در جهت پنهان‌کاری گسترده‌ای حرکت می‌کنند. یک بررسی موشکافانه، پرده از «شرکت دولت ایالت متحده در واقع اودسا» خواهد برداشت.

اودسا 6

هیچ‌یک از بنگاه‌های بزرگ خبرپراکنی دنیا که بخش اصلی هدایت رسانه‌های جریان اصلی را به‌عهده دارند، واقعه مهم اودِسا را پوشش نداده‌اند. پوشش خبری رسانه‌ها کاهش یافته و رسانه‌ها از گزارش وقایع روز حادثه سر باز می‌زنند.

همان‌طور که نیویورک تایمز به‌علت انتشار عکس‌های قلابی از سربازان روسی مستقر در اوکراین مورد سرزنش است، «وال استریت ژورنال» هم برنده جایزه بدترین پوشش خبری است. در گزارشی با عنوان «دولت عنوان کرد: شورشگران، عامل آتش مرگبار اوکراین» مجله وال استریت تئوری غیرمحتملی را به میان آورده است که فعالان ضدکودتایی که داخل ساختمان محبوس شده بودند، خود ساختمان را به آتش کشیدند؛ به قسمتی از این مقاله توجه کنید:
“آقای چیبوتار گفت: آتش از سقف شروع شد. افراط‌گرایان در مکان حضور داشتند، ما از آنجا غلاف‌ها و سلاح‌های گرم یافته‌ایم، ولی اتفاق غیرقابل انتظاری رخ داد؛ کوکتل مولوتف آن‌ها افتاد و سقف‌های بلند ساختمان را به آتش کشید”. ( مجله وال استریت: شورشگران عامل آتش مرگبار اوکراین)

کاملاً مضحک است. آیا دبیران مجله وال استریت از این واقعیت که فیلم پرتاب کوکتل مولوتف به ساختمان توسط نئونازی‌ها در اینترنت موجود است، اطلاع دارند؟ شواهد به‌شدت حاکی از آن‌اند که 40 قربانی حادثه در جریان فعالیت‌های خشونت آمیز دوست جدید اوباما در کیف کشته شده‌اند.

اودسا 7

ویدئوی راشا تودی نشان می‌دهد که عواملی با نوارهای قرمزی بر بازوانشان، به فعالان طرفدار روسیه پیوسته و با نیروهای پلیس درگیر شده و با شروع مبارزات سریعاً کنار می‌روند. این، شیوه کلاسیک عملیات مخفی نیروهای نظامی است. پلیس به‌وضوح وارد عملیاتی فریبکارانه شد و پس از شروع درگیری خیابانی، به خرابکاران اجازه فرار داد. از همین خرابکاران، لحظاتی پس از کنار رفتن از مرکز درگیری‌ها، در حالی که با کُلت و سلاح‌های خودکار به‌سوی ساختمان شلیک می‌کردند، فیلم‌برداری شده است. (نگاهی به دقایق 3:30 تا 6:00 این فیلم انداخته و سپس تصمیم بگیرید)

خط پایان: آتش فاجعه آمیز اودِسا که منجر به کشته شدن 40 نفر در ساختمان اتحادیه صنفی شد به خودی خود به وجود نیامد، بلکه واقعه‌ای طراحی شده و عملیاتی جهت تحریک روسیه به اعزام نیروهای خود و حمایت از روس‌تباران اوکراین بوده است. بنابراین با وجود افزایش میزان کشته‌شدگان، تمایل به جنگ‌افروزی همچنان رو به فزونی است. سرانجام، چهره مقصران واقعی بر مردم آشکار خواهد شد، ولی تا آن زمان چندین نفر دیگر جان خود را از دست خواهند داد؟

تسنیم


با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
عباس رازی

از عباس رازی

پنج دهه از عمر من می‌گذرد و در تمام این سال‌ها دنبال رضای خدا و راه انداختن کار مردم بودم .بیشتر مطالبی که از من توی سایت بنیانا می‌خوانید در حوزه قرآن و سبک زندگی اسلامی هست.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات