دسته‌ها
کلمات | مقاله، یادداشت، گزارش

خطیب موقت نماز جمعه تهران از وضعیت فرهنگی کشور ابراز تأسف کرد


آیت‌الله کاظم صدیقی خطیب موقت نماز جمعه تهران در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته با اشاره به آغاز دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 گفت: شش ماه از مذاکرات قبلی گذشت و حالا باید طرفین به توافق نهایی برسند و بر همین اساس دور جدیدی از مذاکرات در جریان است.

وی ادامه داد: همان‌طور که رهبر حکیم و زمان‌شناس انقلاب فرمودند ما با مذاکره مخالف نیستیم، بلکه فعالیت‌های دیپلماسی جزو ضرورت‌های بالای کشور است و باید افراد باهوش و دارای کیاست و قدرت روحی، تاکتیک‌های مناسبی را انتخاب کنند و با کشورهای مختلف ارتباط برقرار و مذاکره کنند و تعامل داشته باشند که این مورد لازمه زندگی جهانی است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه در مسئله هسته‌ای مقام معظم رهبری و مردم از اصل مذاکرات حمایت کردند، گفت: در حال حاضر مذاکرات به شرایط حساسی رسیده است و لازم است نکاتی را در این باره بیان کنم. باشد که مورد توجه قرار گیرد.

آیت‌الله صدیقی مسئله هسته‌ای را یک مسئله ملی دانست و افزود: چندین سال است که در تمام کشور آحاد مردم به مسئله هسته‌ای به‌عنوان یک حق مسلم، سرمایه عظیم،یک جهت جدید و یک امر بازدارنده در برابر قدرت‌های بزرگ مورد حمایت قرار دادندو مرتب و مستمر شعار دادند انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست.

وی در ادامه انرژی هسته‌ای را حق قانونی، حق وجدانی، حق ملی و همچنین حق دینی عنوان کرد و گفت: اسلام نمی‌پسندد که جامعه اسلامی زیر یوغ کافران باشد و اگر بنا باشد آنها برما سلطه نداشته باشند، جز توسعه علم و ترقی در ابعاد صنعتی، فناوری و مسابقه در جبهه علم با دنیا هیچ راهی برای تأمین عزت و استقلال کشور وجود ندارد و این جهش هسته‌ای جزو برکاتی است که سر سفره شهدا نصیب ما شده است.

“انرژی هسته‌ای از ما قربانی گرفته و قربانی‌های با ارزشی همچون شهید شهریاری، شهید احمدی‌روشن، شهید علی محمدی، در این راه دادیم و هر کدام از اینها یک عالَم بودند و برخی از آنها بندگان صالح خدا و اهل نماز شب و دارای تخصص هسته‌ای بودند.”

خطیب موقت نماز جمعه تهران خاطرنشان کرد: در مسئله هسته‌ای ملت ما خون و قربانی داده تا نعمت انرژی هسته‌ای را داشته باشد. لذا در این مذاکرات باید خطوط قرمز را رعایت کنند که یکی از خطوط قرمز بقای تحقیق و توسعه است که قابل مذاکره نیست و باید حفظ شود. دانشمندان ما باید در مسئله تحقیق و توسعه هسته‌ای بدون مانع کار را پیش ببرند.

آیت الله صدیقی خط قرمز دیگر را صحبت درباره تعداد سانتریفیوژها عنوان کرد و گفت: صحبت کشورهای دیگر درباره تعداد سانتریفیوژهای ایران زیاده‌طلبی، باج‌گیری و طرف را ضعیف شمردن است. همانطور که در NPT ذکر شده، استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای برای تمام کشورها رواست و هیچ کشوری نباید سلاح هسته‌ای داشته باشد و اینکه آنها بخواهند تعداد سانتریفیوژهای ما را مشخص کنند، اگر ما در این جهت با‌آنها کنار بیاییم دلیل ضعف و ذلت ما خواهد بود.

وی خط قرمز دیگر در مذاکرات هسته‌ای را سطح غنی سازی کشورمان برشمرد و اظهار داشت: سطح غنی سازی باید متناسب با نیازهای کشورمان باشد و اگر قرار باشد در مسئله غنی سازی نیاز ما را دشمن تشخیص دهد و آنها بخواهند اجازه دهند و در مذاکرات به اینجا برسند که نیاز ما را دشمن تشخیص دهد، در روایت داریم که مومن از یک سوراخ دوباره گزیده نمی‌شود. اگر مومنیم، غربی‌ها در موضوع رآکتور هسته‌ای تهران به قول و وعده خود عمل نکردند. لذا به دشمن اعتماد کردن و خوش‌بین بودن شرط کیاست و ایمان نیست. در قرارداد باید استقلال ما حفظ شود.

خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: ما که برده آنها نیستیم. رژیم ارباب و رعیتی دیگر حاکم نیست و آن زمان گذشت که آمریکا برای خودش یلی بود. امام خمینی(ره) صولت آمریکا را شکست و آن را تحقیر کرد و کوچک شمرد و فرمود «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند» بنابراین مسئله تشخیص نیاز ما نباید به غربی‌ها ارتباطی داشته باشد. ما کشوری مستقل و انقلاب کرده هستیم.

آیت الله صدیقی در ادامه اظهار داشت: مردم ما انقلابی، شهادت طلب، سربلند و حماسی هستند و همیشه در صحنه حضور دارند و در جایی که به ضرر عزت آنها باشد و کسی با سربلندی آنها بازی کند، این ملت زیربار نخواهد رفت.

وی خط قرمز دیگر مذاکرات هسته‌ای را حفظ ماهیت نیروگاه آب سنگین اراک عنوان کرد و گفت: قراردادی که در مذاکرات منعقد می‌شود باید متوازن، متقابل و همزمان با رفع تحریم‌ها باشد. ایران به قرارهایی که با آنها می‌گذارد پیشاپیش حرکت می‌کند و حتی گاهی داوطلبانه اقداماتی را که نباید انجام دهد، انجام می‌دهد. اما آنها هنوز تحریم‌ها را برنداشتند. لذا در مرحله دیگر باید این جهت رعایت شود و باید تمام تحریم‌ها برداشته شود و احترام و حقوق متقابل مقبول دو طرف قرار گیرد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران تصریح کرد: آنچه مسلم و خواست عموم ملت و وظیفه انقلابی و حماسی است، این است که هیچ یک از دستاوردهای هسته‌ای ما تعطیل شدنی نیست و هیچ کس حق معامله در این جهت را ندارد.

آیت الله صدیقی در بخش دیگری از سخنان خود به بازدید امام خامنه‌ای از نمایشگاه دستاوردهای موشکی نیروی هوافضای سپاه پاسداران اشاره کرد و گفت: رهبر انقلاب این بازدید را شیرین و فراموش نشدنی عنوان کردند. در این نمایشگاه پهپادهایی که طراحی کردند و به نتیجه رساندند و همچنین ساماندهی موشک‌های ضد ناو، بالستیکی، ضد سپرموشکی و سامانه‌های پدافندی و انواع ابزار دفاعی را سپاه پاسداران در این بخش با اتکا به نیروهای داخلی توانسته است در یک سطح قابل عرضه در جهان پیش ببرد.

“لذا حضرت آقا وقتی از این نمایشگاه بازدید کردند، خوشحال شدند و آن را شیرین دانستند و گفتند ما به این قناعت نمی‌کنیم، بلکه باید این امر پیش برود و پیامی برای همه دارد که “ما می‌توانیم” ولی در بخشی از مدیریت‌های کشور این پیام را نمی‌گیرند که خداوند همه را هدایت کند.”

وی در ادامه همچنین اظهار داشت: از وزارت کشور، وزارت اطلاعات، وزارت ارشاد، علوم و آموزش و پرورش توقع این است که نسبت به مسائل فرهنگی احساس تکلیف شرعی کنند. چرا که این کشور کشور اهل بیت، امیر المومنین، امام حسین و قرآن است و انقلاب ما یک انقلاب اسلامی است. لذا وزارتخانه‌ها در عزل و نصب‌های خود مسئله تقوا و تدین را در رأس مسائل قرار دهند و نسبت به اوضاع فرهنگی کشور حساسیت نشان دهند تا اعتماد مردم سلب نشود.

خطیب موقت نماز جمعه تهران افزود: در برخی نقاط شهر گاهی روسری‌ها برداشته شده و بی حجابی کامل دیده می‌شود و انواع ابتذال‌ها از طریق ماهواره‌ها و شبکه‌های اینترنتی به درون خانه‌ها راه پیدا کرده است.

آیت الله صدیقی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری فضای مجازی را حساس دانستند و گروهی را به ریاست رئیس جمهور مشخص کردند تا در این مسائل مقرراتی را وضع کنندو این مسائل را مانند دیگر کشورها که همه کنترل‌هایی دارند، کنترل کنند و هیچ کشوری نرم افزارهایی که بعد جاسوسی و امنیتی دارد را آزاد نمی‌گذارد و گاهی که مصوب می‌شود به آنها عمل نمی‌شود درحالی که همه باید به قانون عمل کنند که علاوه بر مسائل قانونی، همه ما مسلمان هستیم و به دین اسلام تعهد داریم.

وی تصریح کرد: به داد جوانان، دختر‌ها و مردم برسید و اجازه ندهید گناه اینقدر شایع شود که مستحق عذاب الهی شویم و نعمت‌ها از دستمان گرفته شود. در این رابطه نیز مسئله امر به معروف و نهی از منکر که در قانون اساسی و قبل از آن در قرآن کریم آمده است، باید اجرا شود و در همین جهت بعد از نماز جمعه جمعیتی در حمایت امر به معروف و نهی از منکر و مقابله نشر برخی مفاسد راهپیمایی خواهند کرد.

منبع : تسنیم

در ادامه بخوانید » دانشجو انقلابی و ماموریت جدید امام خامنه ای برای او در نبرد اندیشه ها


با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
عباس رازی

از عباس رازی

پنج دهه از عمر من می‌گذرد و در تمام این سال‌ها دنبال رضای خدا و راه انداختن کار مردم بودم .بیشتر مطالبی که از من توی سایت بنیانا می‌خوانید در حوزه قرآن و سبک زندگی اسلامی هست.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات