دسته‌ها
مقاله

عطر زدن سنت پیامبر(ص) و ائمه معصومین (ع) است


این بزرگواران مردم را به استفاده از بوی‌خوش سفارش می‌کردند و فضیلت‌ها و خواص فراوانی برای بوی‌خوش طبق روایات وجود دارد که علم امروز هم آن‌ها را ثابت کرده است.

براساس روایات اسلامی و علم امروز عطر به سبب مواد تشکیل دهنده‌اش اثرات مختلفی روی سیستم مغزی می‌گذارد، بوی‌خوش عقل و هوش و قلب انسان را تقویت می‌کند و موجب آرامش و تسکین انسان می‌شود. پس بهتر است انسان همیشه مخصوصا هنگام عبادت و در روز جمعه عطر را فراموش نکند. در این رابطه امام صادق(ع) و امام رضا(ع) می‌فرمایند: به کار بردن عطر از آداب پیامبران است

امام رضا(ع) در حدیثی دیگر می‌فرمایند: بر هیچکس روا نیست که از به کار بردن عطر(ماده خوشبو) در هر روز خودداری کند، پس اگر نتوند، یک روز در میان چنین کند، و اگر باز هم نتواند،‌ معطر ساختن خود را در روز جمعه ترک نکند.

در احادیث نبوی وارد شده که: عطر زدن در روز جمعه اهمیت زیادی دارد. در این رابطه پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: دوست من جبرئیل(ع) به من گفت یک روز در میان، خود را معطر ساز، و روزهای جمعه عطر زدن را ترک مکن.

در حدیثی از امام سجاد(ع) نقل شده که نماز شخص معطر فضیلتش بالاتر است در این رابطه امام سجاد(ع) به عبدالله بن حارث می‌گوید: علی بن الحسین(ع) شیشه مشکی در نمازخانه خود داشت، هر گاه برای ادای نماز به آنجا داخل می‌شد، اندکی از آن برمی‌داشت و به خود می‌مالید.

و امام صادق(ع) در این باره می‌فرمایند: نماز انسان عطر زده، بر 70 نمازی که بدون عطر زدن بخواند برتری دارد.

در اسلام به عدم اسراف کردن توصیه زیادی شده است و تنها موردی که در آن اسراف نیست استعمال عطر است. در این رابطه امام صادق(ع) می‌فرمایند: آنچه در خریدن عطر مصرف می‌کنی، عنوان اسراف ندارد.

امام صادق(ع) به نقل از پیامبر(ص) می‌فرمایند: عطر زنانه آن است که رنگ آن آشکار و بوی آن پنهان باشد و عطر مردانه آن است که بوی آن آشکار و رنگ آن پنهان باشد.

پی‌نوشت:
کافی 6/439
«عیون اخبار الرضا ع » 1/279 – 280
کافی 6/515
کافی 6/511
کافی 6/512

در ادامه بخوانید » هشت سوال از امام خامنه ای با محوریت دانشجویان [دانلود رایگان شماره ۱۶۲ خط حزب الله]


با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
عباس رازی

از عباس رازی

پنج دهه از عمر من می‌گذرد و در تمام این سال‌ها دنبال رضای خدا و راه انداختن کار مردم بودم .بیشتر مطالبی که از من توی سایت بنیانا می‌خوانید در حوزه قرآن و سبک زندگی اسلامی هست.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات