دسته‌ها
معرفی

پرفروش ترین کتاب های سال 97 در پاتوق کتاب فردا را بشناسید و خرید کنید

همه‌ی ما با آن یار مهربان کم‌وبیش آشنا هستیم، اما در دنیای اینترنت و رسانه‌های گوناگونی که به‌سادگی دردسترس همه قرار دارند، لذت غرق شدن در صفحات یک کتاب خوب، به‌راحتی فراموش شده است. با وجود اینکه سرانه‌ی مطالعه بسیار پایین است و با گسترش شبکه‌های مجازی، این سرانه روزبه‌روز کمتر هم می‌شود، کتاب خواندن چیزی فراتر از یک سرگرمی ساده یا یک تکلیف درسی است. باور کنید یا نه، فواید کتاب بیشتر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید. همراه ما باشید، می‌خواهیم درباره‌ی فواید کتاب و کتابخوانی مطالبی بیاموزیم.

امروزه، مطالعه‌ی ما به خواندن آخرین پست‌های فیس‌بوک و توئیتر محدود شده است. بسیاری از ما، آخرین باری را که کتاب خوانده‌ایم، به‌یاد نمی‌آوریم. اما باید بدانید که مطالعه‌ی روزانه فواید بسیار زیادی دارد که ما با ترک مطالعه، از مزایای فوق‌العاده‌ی آن بی‌بهره می‌مانیم.

یکی از تحقیقات اخیر درمورد مطالعه نشان داده است که لذت بردن از خواندن آثار ادبی، توانایی خواندن ذهن را در افراد افزایش می‌دهد. نتایج این تحقیقات که در مجله‌ی Science منتشر شده است، نشان می‌دهد که خواندن آثار ادبی، مهارتی را فرد می‌پروراند که با عنوان «تئوری ذهن» شناخته می‌شود. این مهارت عبارت است از توانایی خواندن افکار و احساسات دیگران.

در ادامه‌ی مقاله، چند مورد دیگر از فواید کتاب و کتابخوانی را با هم مرور می‌کنیم.

افزایش آرامش و کاهش استرست – قویت ذهن و حفاظت از آن – تحریک ذهنی و پیشگیری از آلزایمر  – داشتن خواب راحت‌ -افزایش آگاهی – گسترش دایره‌ی لغات – تقویت حافظه – تقویت مهارت تفکر تحت مطالعه به هدفمندی و غلبه بر مشکلات کمک می کند

مطالعه یک سرگرمی رایگان برای زندگی باکیفیت‌تر – مطالعه انسان را اجتماعی می کند – مطالعه به یادگیری بیشتر کودکان در مدرسه کمک می کند


برای راحتی شما خوانندگان سایت بنیانا در ادامه مطلب فهرست پرفروش ترین کتاب های سال 97 در سایت پاتوق کتاب فردا را از این سایت استخراج کردیم تا راحت تر رمان‌ها و کتاب‌هایی که اطرافیان شما می‌خوانند را پیدا کنید …

این فهرست به ترتیب پرفروش ترین کتاب ها از شماره یک تنظیم شده است…

1 :
علی (ع) از زبان علی (ع): زندگی و زمانه امیرالمومنین علیه السلام از زبان خودش

مولف : محمد محمدیان

ناشر کتاب : دفتر نشر معارف

سال نشر : 1396

تعداد صفحات : 624

امیرالمومنین(ع) از هر نظر بی نظیر است. در اولیا، اوصیا و بزرگان کسی را جز ایشان سراغ نداریم که خودش زندگی را از ابتدا تا انتها بیان کرده باشد.

کتاب “علی از زبان علی دربردارنده گزارش های تاریخی و روایی براساس سیر طبیعی گفتارهای اجتماعی و سیاسی است و نه عهده دار بیان معارف عمیق توحیدی.در واقع این کتاب از اول تا آخر از زبان حضرت علی(ع) است و پاورقی جزئی دارد.”علی از زبان علی علیه السلام” از ۱۰ فصل دوران مکه, دوران مدینه, دوران خلفا, دوران خلافت, دوران جنگ جمل, دوران جنگ صفین, دوران حکمیت, دوران جنگ نهروان, دوران غارت ها و دوران شهادت تشکیل شده است

صفحه کتاب علی (ع) از زبان علی (ع) در پاتوق کتاب فردا

2: کتاب احضاریه

مولف : علی موذنی

ناشر کتاب : اسم

سال نشر : 1397

تعداد صفحات : 223

«احضاریه» در قالب اثری دینی در رفت و برگشت بین گذشته و حال، روایتی از زندگی یک روزنامه نگار نویسنده است که برای سفر به کربلا نه دعوت که احضار می شود.

موذنی در این اثر از رخدادهایی مانند زیارت و آئین راهپیمایی عظیم اربعین برای نقل داستانی از حیات حضرت زینب سلام الله علیها بهره برده است.

گزیده ای از کتاب احضاریه

باز گمش کردم دلم می خواست برایش درد دل کنم و بپرسم چرا فقط من باید این وسط مریض شوم و به آن حال بیفتم. شما که دکترید، راهنمایی ام کنید. و بگویم دکتر جان من فکر می کنم از شدت ضعف دچار مالیخولیا شده ام و به قول شما پزشک ها گرفتار سندرم حاج ناصر شده ام و ویروسی در ذهن من به فحش فعال شده است که هر چه پیش تر می روم، سلول های بیشتری را از من دربرمی گیرد.

بفرما. سر و کله اش پیدا شد و این بار مشتی بادام ریخت توی مشتم و رفت. هیچ سوالی نکرد. نپرسید «خوبی؟»، نگفت «تصمیمت چیست؟»، عین فرفره رفت. چهارده تا بادام بود. دستش را خواندم. حتما به نیت چهارده معصوم. می خورم. بسیار خوب. فحشت هم نمی دهم. چون اینجا نجف است و علی هست و آه …

صفحه کتاب احضاریه در پاتوق کتاب فردا

3: من دیگر ما (دوره هفت جلدی) + بازی، بازوی تربیت (ضمیمه جلد چهارم)

مولف : محسن عباسی ولدی

ویراستار : سید محمد دلال موسوی | محمد اشعری

تصویرگر : ایمان خاکسار

با همکاری : رادیو معارف

ناشر کتاب : آیین فطرت

سال نشر : 1396

تعداد صفحات : 1668

معرفی کتاب منِ دیگرِ ما

«منِ دیگرِ ما» تلاش می کند با تکیه بر مبانی دینی، مهارت های تربیت فرزند در دنیای امروز را با قلمی ساده و روان به پدران و مادران آموزش دهد.

این اثر، که به قلم جذاب و دلنشین محسن عباسی ولدی نوشته شده است، تا کنون 22 بار تجدید چاپ شده و اکنون با ویرایشی جدید و اضافه شدن دو جلد دیگر، آماده استفاده علاقه مندان و دغدغه مندان شده است. هفت جلد این کتاب، با عناوین زیبا و جذابش، تقریبا اکثر دلمشغولی های والدین و مسائل پرکاربرد، روزمره و تازه تربیت فرزند را در بر می گیرد. عناوین این هفت جلد عبارت است از:

* جلد اول: جوجه های رنگی و بچه های فرنگی (مشکلات پیش روی تربیت در دنیای امروز)

* جلد دوم: خارهای گل شده و گل های خارشده (نقش محبت در تربیت فرزند)

* جلد سوم: پرنده های در قفس و کودکی های نارس (نقش آزادی در تربیت کودک)

* جلد چهارم: بازی های عسلی و عسل های بدلی (نقش بازی در تربیت کودک)

* جلد پنجم: قاب سراب نشان و بیداری خواب نشان (نقش تلویزیون در تربیت کودک)

* جلد ششم: بازی روی ابر خیال و کودکی های رو به زوال (نقش بازی های رایانه ای در تربیت فرزند)

* جلد هفتم: ارتش رایانه ای و نوازش تازیانه ای (نقش بازی های رایانه ای در تربیت فرزند)

جلد اول این مجموعه، به مشکلات پیش روی تربیت در دنیای امروز، مبانی تربیت دینی و تأثیر رفتار والدین در تربیت فرزند سخن می گوید؛ رفتارهایی که از نگاه برخی، اثر چندانی در تربیت ندارد.

با مطالعۀ این کتاب پی خواهید برد تصویرهایی که فرزند از رفتار پدر و مادر می گیرد، یکی از اصلی ترین عوامل تأثیرگذار در تربیت فرزند است.

محبت، یکی از پایه های بی همتای تربیتِ دینی است.

«منِ دیگرِ ما» در جلد دوم، موضوع محبت و تأثیر آن در تربیت فرزند را بررسی می کند.

این کتاب دربارۀ دلایل محبت نکردن والدین به فرزندان سخن گفته و آن را به بوتۀ نقد کشیده است. در بخش دیگری از این کتاب به دلایل اثر نکردن محبت در فرزندان و پس از آن نیز به شیوه های مختلف ابراز محبت پرداخته است.

آزادی از نیازهای اصلی کودکانِ زیر هفت سال است.

جلد سوم «منِ دیگرِ ما» به بحث آزادی و نقش آن در تربیت کودکان می پردازد. در این کتاب، دلایل آزاد نگذاشتن کودک از سوی والدین، یک به یک بررسی و مورد نقد قرار گرفته است.

آثار آزادی و عواقب محدودیت هم از دیگر مباحث این کتاب است.

از آن جایی که «منِ دیگرِ ما» بنا دارد به صورت کاربردی به بحث تربیت بپردازد، هنر آزاد گذاشتن کودک را در بخشی از کتاب با مثال هایی که برای والدین ملموس است، آموزش می دهد.

سبک زندگی مدرن بیش از آنکه با نیازهای کودک تطابق داشته باشد، با نیازهای او دشمنی دارد.

از همین رو پیش از آنکه بازی هایی که با نیاز کودکان تناسب دارد، از یاد برود باید از آن ها سخن گفت و یادشان را زنده نگه داشت.

در جلد چهارم از کتاب «منِ دیگرِ ما» به رابطۀ بازی با محبت ورزی می پردازد و همچنین به ویژگی های بازی مفید پرداخته شده است.

ضمیمه جلد چهارم، کتاب بازی بازوی تربیت است که در آن 140 بازی برای کودکان در سنین مختلف به تفکیک سن آموزش داده شده است تا والدین با بازی های مختلف آشنایی کافی را داشته باشند.

کتاب بازی بازوی تربیت در دو بخش «مرحله شکل گیری توانمندی ها» و «دوره ی کامل شدن توانمندی ها» حاوی 140 بازی از دوران نوزادی تا دوران نوجوانی است؛ بازی هایی که در فرهنگ بومی کشورمان رواج داشته؛ اما آرام آرام به دست فراموشی سپرده می شوند.

نقش تلویزیون در تربیت کودک به یکی از مسائل مهم زمانه ما تبدیل شده است.

جلد پنجم «منِ دیگرِ ما» در پی پاسخ گویی به این پرسش است که «با وجود این همه مضرات قابل توجه، چرا خانواده های ما این اندازه تلویزیونی شده اند؟»

جلد ششم «منِ دیگرِ ما» در پی بررسی تغییری است که بازی های رایانه ای در دنیای مفاهیم کلیدی ایجاد می کند؛مفاهیمی مثل: موفقیت و شکست،ضعف و اقتدار و…

بازی های رایانه ای در روابط فرزندان ما تغییرات زیادی ایجاد می کنند.

جلد هفتم «منِ دیگرِ ما» تحلیلی درباره ی چرایی گرایش به بازی های رایانه ای داده است و هم وظیفه ی والدین در قبال بازی های رایانه ای تبیین کرده است.

امروزه، دو رویکرد اصلی به بحث تربیت وجود دارد. رویکرد اول، محور اصلی مباحث را به پاسخ گویی به مشکلات روزمره تربیتی اختصاص می دهد. مدیریت مباحث در این رویکرد، به دست سؤالاتی است که مردم، درباره مسائل تربیتی می پرسند. رویکرد دوم، مباحث تربیتی را به صورت قاعده مند، مطرح می کند. این رویکرد، معتقد است: اگر والدین، قواعد تربیت فرزند را یاد بگیرند، بسیاری از مشکلات تربیتی با استفاده از همین قواعد، حل خواهد شد. اما، مجموعه «من دیگر ما» رویکرد سومی را در پیش گرفته است؛ رویکردی که آموزش قواعد تربیت را اصل می داند؛ اما با ذکر مثال ها و داستان واره های متعدد، تلاش می کند شیوه اجرای این قواعد را در مسائل تربیت روزمره، آموزش دهد.

هفت جلد بودن این مجموعه یکی از نقاط قوت آن است، چراکه مطالعه ی یک کتاب سبک و کم حجم بسیار ساده تر از در دست داشتن یک کتاب سنگین و حجیم است؛ تعداد صفحات هر جلد نیز بستگی به اهمیت موضوع آن جلد دارد که به طور میانگین هر جلد 200 صفحه دارد که به علت مهم بودن موضوع جلد پنجم (نقش تلویزیون در تربیت فرزند) این جلد در 300 صفحه چاپ شده است. شما می توانید هر جلد از این مجموعه را تنها با اختصاص روزانه 2 ساعت در طول یک هفته مطالعه کنید. و البته که تربیت فرزندمان بیش تر از این ارزش وقت گذاشتن دارد.

همچنین این کتاب از کسالت آور بودن اکثر کتب تربیتی و تئوریک بودن آن ها به دور است، زیرا در هر بخش پس از بیان موضوع و توضیح آن، داستان واره ای جهت ملموس کردن آن موضوع قرار دارد که موجب جذابیت کتاب شده است. در ضمن تصاویری هم به کتاب افزوده شده که به رساتر شدن مطالب کتاب کمک می کند. علاوه بر این به ضمیمه هر کدام از کتاب های این مجموعه، کتاب دیگری نوشته شده که در آن، همین مطالب با رویکردی ادبی آمده است.

صفحه کتاب در پاتوق کتاب فردا

4: چگونه یک نماز خوب بخوانیم؟

مولف : علیرضا پناهیان

ناشر کتاب : بیان معنوی

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 215

درباره کتاب چگونه یک نماز خوب بخوانیم؟

کتاب حاضر بر گرفته از سلسله مباحث استاد پناهیان با موضوع ” چگونه یک نماز خوب بخوانیم ” است که در حرم مطهر رضوی در مشهد ارائه شده است و نسخه صوتی آن مورد استقبال گسترده ی اقشار مختلف ، به ویژه دانشجویان و دانش آموزان و مراکز آموزشی ، پرورشی قرار گرفت.

راه سادۀ خواندن یک نماز خوب چیست؟

مهمترین ویژگی یک نماز خوب چیست؟

چگونه نماز بخوانیم تا از نماز لذّت ببریم؟

چرا نماز در ما تاثیر نمی گذارد؟

نماز ما چه اِشکالی دارد؟

… و مهمترین راه ترویج نماز چیست؟

پاسخ تمامی این سوال ها را می توان در کتاب چگونه یک نماز خوب بخوانیم پیدا کرد. این کتاب مجموعه سخنرانی های حجت السلام علیرضا پناهیان در قالب کتاب است.

صفحه کتاب در فروشگاه اینترنتی

5: ره نمای طریق

پرسش هایی برای زندگی بهتر از محضر استاد محمدعلی جاودان

مولف : محمدعلی جاودان

گردآورنده کتاب : موسسه ایمان ماندگار

ناشر کتاب : مطیع

سال نشر : 1397

تعداد صفحات : 558

این کتاب مشتمل بر 580 سؤال از آیت الله محمدعلی جاودان و پاسخ های ایشان می باشد.

نکته شاخص این کتاب تطبیق جواب ها با آیات و احادیث توسط محققان و شاگردان آیت الله جاودان است. سؤالات شامل مسائل مبتلا به در زندگی آحاد مردم اعم از اعتقادی تا تاریخی و غیره در 11 بخش تقسیم بندی شده است.

کتــاب «رهنمای طریق» مشــتمل بر 580 سؤال پرســیده شــده از آیت الله جاودان و پاسخ های ایشان است که توسط مؤسسه «ایمان ماندگار» تهیه و منتشــر شده است. سوالات این مجموعه طی 5 سال ســال از سوی مردم به خصــوص جوانــان و از طریق پایگاه اینترنتی آیــت الله محمدعلی جاودان مطرح شــده و پس از چند مرحله انتخاب، تصحیح و تحقیق توســط محققیــن، در بخش ها و موضوعاتی متنوع چاپ شده است.

صاحب اثــر در مقدمه کتــاب چنین گفته است: “دوستان، پایگاهی فراهم کردند و از این طریق، راهی برای خدمت به دست آمد؛ البته دســت کوتاه بود و توان خدمتگــزاری اندک. در همین کوتاهی و اندکی، ســؤالاتی رسید و جواب هایی در حد توان عرضه شــد و اینک نتیجه سؤال ها و جواب ها در محضر شماست.” امتیاز ویــژه ای که این کتــاب از آن برخوردار است از آن شخصیت مؤلف است، ایشان جزو اســاتید مبرز اخلاق تهران هستند. جلسات اخلاق سال های متمادی است که برقرار است معارف اسلامی و رهنمودهایِ جوانان جویای اخلاق، عمده مخاطبین این جلسات هستند.

پاســخ هایی که در کتاب ارائه شده نیز یــک عالم و ِحاصل دانــش و تجربیات استاد اخلاق است که خود شاگرد خاص عالم ربانــی و اخلاقی مرحــوم آیت الله حاج میرزا عبدالکریم حق شناس بوده و همچنین از محضر اساتیدی چون علامه عســگری، مرحوم مجتهدی تهرانی و… بهره های فراوان برده است.

رهبر انقلاب نیز در مردادماه امســال، این کتاب را مطالعه کرده و در تقریظی کوتاه بر آن، مطالب آن را ســودمند و برای جوانان لازم یا راهگشا دانسته اند. متن تقریظ ایشــان بدین شرح است: «بســم الله الرحمــن الرحیــم. بخش عمده ای از کتاب مطالعه شــد، مطالب سودمند بسیاری در آن هست که برای جوانان دانســتن آنها لازم یا راه گشــا اســت. خداوند به همه آنــان توفیق دهد و مؤلف محتــرم را محفوظ بدارد بمنّه و کرمه. مرداد 1397»

صفحه خرید کتاب ره نمای طریق در پاتوق کتاب فردا

6: سلام بر ابراهیم | جلد اول

گردآورنده کتاب : گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی

ناشر کتاب : شهید ابراهیم هادی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 256

معرفی کتاب سلام بر ابراهیم (جلد اول)

«سلام بر ابراهیم» کاری از گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی است. این کتاب زندگی‌نامه و خاطرات پهلوان بیمزار شهید ابراهیم هادی است. این کتاب علاوه بر زندگی‌نامه‌ای مختصر، ۶۹ خاطره از دوستان و اعضای خانواده این شهید بزرگوار و مفقودالاثر جمع‌آوری کرده است. این نوشتار حاصل بیش از پنجاه مصاحبه از خانواده، یاران و دوستان آن شهید است که همگی نگارنده را در گردآوری این مجموعه ارزشمند یاری رساندند.

شهید ابراهیم هادی در اردیبهشت سال ۳۶ متولد شد و در ۲۵ سالگی در عملیات والفجر مقدمّاتی در منطقه فکه، در ۲۲ بهمن سال۶۱ به شهادت رسید و پیکر پاکش در کربلای فکه گمنام ماند.

کتاب «سلام بر ابراهیم» تا سال ۱۳۹۵ به چاپ صدم رسید و در مجموع بیش از پانصد هزار نسخه از آن منتشر شده است. ویژگی‌های خاص این شهید و خاطراتی که بعضاً خواننده را به تحیر وامی‌دارد از مشخصه‌های منحصربه فرد این کتاب است.

در بخشی از این خاطرات می‌خوانیم:

به همراه چند نفر از دوستان نشسته بودیم و در مورد ابراهیم صحبت می‌کردیم. یکی از دوستان که ابراهیم را نمی‌شناخت تصویرش را از من گرفت و نگاه کرد. بعد با تعجب گفت: شما مطمئن هستید اسم ایشون ابراهیمه!؟

با تعجب گفتم: خُب بله، چطور

مگه؟!

گفت: من قبلاً تو بازار سلطانی مغازه داشتم. این آقا ابراهیم دو روز در هفته سَر بازار می‌ایستاد. یه کوله باربری هم می‌انداخت روی دوشش و بار می‌برد. یه روز بهش گفتم: اسم شما چیه؟

گفت: من رو یدالله صدا کنید!

گذشت تا چند وقت بعد یکی از دوستانم آمده بود بازار، تا ایشون رو دید با تعجب گفت: این آقا رو می‌شناسی!؟

گفتم: نه، چطور مگه!

گفت: ایشون قهرمان والیبال وکشتیه، آدم خیلی باتقوائیه، برای شکستن نفسش این کارها رو می‌کنه. این رو هم برات بگم که آدم خیلی بزرگیه! بعد از آن ماجرا دیگه ایشون رو ندیدم!


با توجه به رکورد شکنی جلد اول سلام بر ابراهیم ، پیش بینی میشود جلد دوم این کتاب هم که منتشر شده است پرفروش باشد

صفحه سلام بر ابراهیم | جلد یک در فروشگاه اینترنتی کتاب فردا

لینک صفحه جلد دوم کتاب سلام بر ابراهیم

7: لینالونا

کتاب سحر

مولف : کلر ژوبرت

تصویرگر : کلر ژوبرت

ناشر کتاب : دفتر نشر فرهنگ اسلامی

سال نشر : 1396

تعداد صفحات : 24

معرفی کتاب لینالونا

«لینالونا» در قالب داستانی تخیلی ماجرای دختربچه ای را بیان می کند که با آدم کوچولویی آشنا می شود که وسط جنگل کاج زندگی می کند و موهایی آبی رنگ دارد. دختربچه کم کم با او دوست می شود.

اثر حاضر داستان فانتزی دینی است که برای کودکان گروه سنی «ب» منتشر شده است.

گزیده کتاب لینالونا

«تازه فهمیدم که آدم کوچولوی مو سیخ سیخی یک دختر است نه یک پسر. خیلی دلم می خواست جواب نامه اش را بدهم. به او بگویم که اسم من صبا است و چه قدر دوست دارم باز هم پیشم بیاید؛ ولی جنگل کاج خیلی بزرگ است و نشانی دیگری از او نداشتم. نامه را لای دفتر خاطراتم گذاشتم و لب حوض نشستم. به چیزهایی که نوشته بود، فکر می کردم…»

لینک خرید کتاب در فروشگاه اینترنتی پاتوق کتاب

8: یادت باشد

شهید مدافع حرم حمید سیاهکالی مرادی به روایت همسر شهید

مولف : محمدرسول ملاحسنی

ناشر کتاب : شهید کاظمی

سال نشر : 1397

تعداد صفحات : 362

این کتاب گلچینی از خاطرات همسر این شهید مدافع حرم از زمان خواستگاری تا شهادت است. در این کتاب همچنین علاوه بر وصیت نامه شهید سرافراز سیاهکالی مرادی عکس هایی از دوران مختلف زندگی این شهید 26 ساله چاپ شده است .

در بخشی از کتاب از زبان همسر شهید می‌خوانیم:

«در رابطه با نوشتن خاطرات این کتاب دلهرهٔ عجیبی داشتم. بیشتر نمی‌خواستم جزئیات زندگی را موبه‌مو مرور کنم. شاید یک نوع دفاع بدنم در مقابل اتفاق سنگینی بود که رخ داده بود، اما به یاد قولی که به همسرم در رابطه با نوشتن خاطرات داده بودم می‌افتادم و در نهایت تصمیمم را گرفتم. وقتی در رابطه با نگارش کتاب با من صحبت شد، با توکل به خدا قبول کردم. درست است که قلم و زبان نمی‌تواند زیبایی زندگی شهدا و سیرهٔ آنها را به خوبی نشان دهد، ولی الحق و الانصاف این کتاب، صمیمی، زیبا و ساده نوشته شده است؛ درست مثل حمید و من. همینش را بیشتر از هر چیزی دوست دارم. گاهی ساده‌بودن قشنگ است!»

[su_note]

«یادت باشد» یک عاشقانه آرام در دل هیاهوهای زندگی است که با زبانی ساده و شیرین به قلم رسول ملاحسنی روایت شده و انتشارات شهید کاظمی در اسفند سال گذشته آن را روانه بازار کتاب کرده است. چاپ نخست کتاب در روز رونمایی آن به اتمام رسید و در طول یک هفته، کتاب به چاپ سوم رسید. به گفته نویسنده؛ این اثر در حال حاضر به چاپ سیزدهم رسیده و 30 هزار نفر آن را مطالعه کرده اند.[براساس خبر منتشر شده در شهریور 97 ]

رهبر معظم انقلاب چندی پیش در دیدار خبرگان به این کتاب اشاره کرده و فرموده اند: یک کتابی تازه خوانده ام که خیلی برای من جالب بود. دختر و پسر جوان ــ زن و شوهر ــ متولّدین دهه ی 70، می نشینند برای اینکه در جشن عروسی شان گناه انجام نگیرد، نذر می کنند سه روز روزه بگیرند! ب نظر من این را باید ثبت کرد در تاریخ که یک دختر و پسر جوانی برای اینکه در جشن عروسی شان ناخواسته خلاف شرع و گناهی انجام نگیرد، به خدای متعال متوسّل می شوند، سه روز روزه می گیرند.

پسر عازم دفاع از حریم حضرت زینب (سلام الله علیها) می شود؛ گریه ی ناخواسته ی این دختر، دل او را می لرزاند؛ به این دختر ــ به خانمش ــ می گوید که «گریه ی تو دل من را لرزاند، امّا ایمان من را نمی لرزانَد”»! و آن خانم می گوید که «من مانع رفتن تو نمی شوم، من نمی خواهم از آن زنهایی باشم که در روز قیامت پیش فاطمه زهرا سرافکنده باشم»!

ببینید، اینها مال قضایای صد سال پیش و دویست سال پیش نیست، مال سال 94 و 95 و مال همین سالها است، مال همین روزهای در پیش [روی] ما است؛ امروز این است. در نسل جوانِ ما یک چنین عناصری حضور دارند، یک چنین حقیقت های درخشانی در آنها حضور دارد و وجود دارد؛ اینها را باید یادداشت کرد، اینها را باید دید، اینها را باید فهمید.

فقط هم این [یک نمونه] نیست که بگویید «آقا! به یک گل بهار نمی شود»؛ نه، بحث یک گل نیست؛ زیاد هستند از این قبیل. این دو ــ زن و شوهری که عرض کردم ــ هر دو دانشجو بودند که البتّه آن پسر هم بعد می رود شهید می شود؛ جزو شهدای گران قدر دفاع از حریم حضرت زینب (سلام الله علیها) است، وضعیّت این جوری است.

در متن پشت جلد کتاب «یادت باشد» این گونه آمده است: سر سفره که نشست گفت: «آخرین صبحونه رو با من نمی خوری؟!»؛ با بغض گفتم: «چرا این طور میگی؟ مگه اولین باره میری مأموریت؟!»؛ گفت: «کاش می شـد صداتو ضبط می کردم با خودم می بردم که دلم کمتر تنگت بشه». گفتم: «قرار گذاشتیم هر کجا که تونستی زنگ بزنی، من هر روز منتظر تماست می مونم منو بی خبر نذار».

[/su_note]

صفحه خرید کتاب یادت باشد در پاتوق کتاب فردا

9: قدرت و شکوه زن در کلام امام و رهبری

نویسنده مقدمه کتاب : علیرضا پناهیان

ناشر کتاب : بیان معنوی

سال نشر : 1397

تعداد صفحات : 97

معرفی کتاب ناشنیده‌هایی درباره‌ی قدرت و شکوه زن در کلام امام و رهبری

کتاب «قدرت و شکوه زن» شامل ناشنیده‌هایی است از بیانات حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری درباره ویژگی‌ها و برتری‌های زنان است.

این کتاب در هفت فصل ارائه شده است: مادر، پایه بهشتی شدن انسان ها، زن، مبدا همه خیرات، سعادت و شقاوت کشورها به دست زنان، کمبود محبت مادری، منشا فساد عالم، شغل اصلی زن، قدرت زن در مدیریت همسران، اجر زنان بیش از مردان؛ عناوین فصل های کتاب می باشد.

امام: «همسر» برای یک مرد بزرگ، کاری را می‌کند که «مادر» برای «یک بچۀ کوچک». در محاسبات نهایی، زن را قوی‌تر از مرد می‌دانم! این یکی از اسرار خلقت است. خانم‌ها بدانند: آقایان تا آخر هم مثل یک «پسربچه» هستند و باید اداره‌شان کنید. زن‌ها می‌توانند با «تدبیر» و با «ظرافت»، مرد را در دست خودشان بچرخانند؛ این واقعیت قابل اثبات است.

لینک نمایش کتاب در پاتوق کتاب فردا

10: انسان 250 ساله

بیانات مقام معظم رهبری درباره زندگی سیاسی – مبارزاتی ائمه معصومین (ع)

مولف : امام سید علی خامنه ای

گردآورنده کتاب : مرکز صهبا

ناشر کتاب : موسسه فرهنگی هنری ایمان جهادی

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 376

امام خامنه ای طرح کلیدی انسان ۲۵۰ ساله را در سال ۱۳۶۵ و در کنگره جهانی امام رضا علیه‌السلام تیرماه ۱۳۶۵ مطرح نمودند که تصویری تازه از حرکت ائمه ترسیم می‌نمود. حرکتی یکپارچه و پیوسته به‌سوی مقصدی واحد.

گردآورندگان این کتاب به شوق جمع‌آوری بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره زندگی ائمه این کتاب را پدید آورده‌اند.

انسان ۲۵۰ ساله شامل پانزده فصل است. نحوهٔ چینش فصل‌ها، ترتیبِ تاریخی زندگی ائمه از دوران پیامبر اعظم تا دوره امام جواد، امام هادی و امام عسکری است؛ البته بیانات مقام معظّم رهبری درباره این سه امام بزرگوار در یک فصل ارائه شده است.

اولین فصل، مروری گذرا دارد بر مهم‌ترین وقایع بعد از بعثت پیامبر اکرم و مجاهدت آن بزرگوار در برپایی حکومت اسلامی.

در ادامه، مفهوم امامت و وظایف امام در جامعه اسلامی تعریف می‌شود، و بعد از ذکر این مقدمات، نوبت به تبیین مفهوم مبارزه حادّ سیاسی، در طول زندگی ائمه علیهم السلام می‌رسد. رهبر انقلاب اسلامی ابتدا وجود چنین خط سیری را اثبات کرده و در ادامه کتاب، برخی از حوادث دوران هر یک از ائمه را با توجه به این دیدگاه تحلیل و تبیین می‌کنند.

در بررسی سیره سیاسی، مبارزاتی ائمه، نقش دو بانوی بزرگ تاریخ اسلام، حضرت فاطمه و زینب کبری سلام الله علیهما دیده شده است، چراکه هر دو بزرگوار در مقاطعی حساس، باری از جریان مبارزه را بر دوش خود حمل کرده‌اند. کتاب با فصلِ غایت حرکت انسان ۲۵۰ ساله، پایان می‌گیرد؛ با تعریفی از مفهوم انتظار و برخی از شاخصه‌های جامعهٔ آرمانی بعد از ظهور.

مطالب کتاب، برگرفته از سخنرانی‌ها و متون دستنویس مقام معظّم رهبری است. لذا با توجه به قوّت قلمِ ایشان، مطالعه بخش‌های تنظیم‌شده از نوشته‌های ایشان، نسبت به سایر بخش‌ها که از بیانات معظم اله است، مستلزم تأمل بیشتری از سوی خوانندهٔ محترم است. با توجه به اهتمام صهبا بر حفظ اصالت اسناد، سبک ویرایشی و نگارشی این بخش‌ها با دیگر قسمت‌های کتاب متفاوت است؛ مانند پاراگراف‌بندی‌ها و درج علائم اختصاری احترام ائمه مانند (ع)، (ص) و (س). به‌علاوه، پاورقی‌های متون دستنویس که مستقیماً به اصل سند مربوط بوده است، در انتها با ذکر عبارت (نویسنده) مشخص شده‌اند. این نکته در مطالبی که از کتاب پیشوای صادق و مجله پاسدار اسلام آورده شده‌اند، مشاهده می‌شود.

لینک کتاب در پاتوق کتاب فردا

11 : رستاخیز عاشقی

مولف : محمد سرشار

ناشر کتاب : کتابستان معرفت

سال نشر : 1397

تعداد صفحات : 320

رمان رستاخیز عاشقی نخستین رمان محمد سرشار است که مضمونی عاشقانه و در عین حال اجتماعی دارد.

محمد سرشار نویسنده ی جوانی است که توانسته فارغ از بزرگی نام پدر خود، توانایی خود را در عرصه ادبیات داستانی اثبات کند و پختگی نثر او نشان از این مهم دارد.

او در رمان «رستاخیز عاشقی» قهرمانی می آفریند که با وجود داشتن دل مشغولی های روزمره، دغدغه هایی والا از جنس عدالت خواهی و مبارزه با فساد دارد و در راه تحقق آرمان هایش نیز حاضر به هزینه کردن دارایی های مادی و معنوی خود می باشد.

محمد سرشار که هم اکنون ریاست شبکه کودک(پویا و نهال) را عهده دار است.

عناوین فصل های این کتاب عبارتند از:

– با عشق تو برخیزم

– برخیز که روز کار آمد

– توفان موج خیز

– مایه صد رستخیز

– خیز از این خانه برو

– فتادیم بدان سان که نخیزیم

– بنشینم و برخیزم

– به نام خوب تو مرده زگور برخیزد

– خیز که این روز ماست


رمان رستاخیز عاشقی نخستین رمان محمد سرشار است که مضمونی عاشقانه و اجتماعی دارد. تاکنون آثار داستانی «توت‌فرنگی‌های روی دیوار»، «زنها همه مثل هم‌اند»، «بچرخ تا بچرخیم» و … از سرشار به چاپ رسیده‌است

بخشی از رمان رستاخیز عاشقی:

«استوار اصغر شریفی کتابهای فرستاده‌شده از سوی آمنه را به یحیا داد و گفت: حالتان خوب نیست آشیخ؟

چهرهٔ یحیا در هم کشیده شده بود. گویی بار جهان را روی دوش‌هایش گذاشته‌اند. با اندوه گفت: دیشب سهراب را با تنی کبود و بدنی خونین به زندان آوردند و داخل بند انداختند. گفتند با همین وضعیت دستگیر شده.

– بله خبر دارم. بچه‌ها صبح برایم تعریف کردند. پلیس ضدشورش دستگیرش کرده.

– میدانید از بین جمعیت معترض ربوده‌اندش و اینقدر زده‌اندش که از حال رفته؟

استوار شریفی با افسوس «لا اله الا اللهٔ گفت. یحیا میدانست همهٔ اینها زهر چشم اَژیان است اما نمیتوانست نشان دهد. از بامداد به هردری کوفته بود؛ بسته بود. رئیس زندان میترسید و دلآوری جابه‌جایی سهراب صحاف را نداشت. اَژیان شهردار پنهان شهر بود و کسی را یارای ایستادن در برابرش نبود. حتّا به دستور او، سلول سهراب را دور از یحیا جانمایی کرده بودند تا به هردویشان بیشتر سخت بگذرد.»

لینک خرید کتاب در پاتوق کتاب فردا

12: محمد صلی الله علیه و آله مثل گل بود: آموزش سبک زندگی پیامبر (ص) به کودکان

8 جلد در یک مجلد

مولف : غلامرضا حیدری ابهری

تصویرگر : سام سلماسی

ناشر کتاب : بوستان فدک

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 96

این کتاب اثری برای آموزش سبک زندگی پیامبر (ص) به کودکان است. این مجموعه، هر چهار حوزه ارتباط با خدا، ارتباط با خود، رتباط با خلق (مردم) و ارتباط با خلقت را شامل می شود و چهل محور اصلی در سبک زندگی را با کودکان در میان می گذارد.

ساختار اثر حاضر به گونه ای طراحی شده که کودکان، حضور پیامبر صلی الله علیه و آله را در زندگی عادی خود حس کنند و به راحتی بتوانند از آن حضرت الگو بگیرند.

گفتنی است کتاب «محمد صلی الله علیه و آله و سلم مثل گل بود»، علاوه بر آموزش سبک زندگی پیامبر (ص)، به رشد تفکر کودکان و پرورش هوش اخلاقی آنان نیز کمک می کند.

لینک خرید کتاب

13 : نخل و نارنج

مولف : وحید یامین پور

ویراستار : حاتم ابتسام

ناشر کتاب : کتاب جمکران

سال نشر : 1397

تعداد صفحات : 230

نخل و نارنج بهترین رمانی‌ست که وقتی شروع به خواندن می‌کنید تا کتاب را تمام نکنید آن را زمین نمی‌گذارید . . .

پیش فروش این کتاب بهمن 97 توسط سایت انتشارات کتاب جمکران انجام شد و در مدت کوتاهی هم در میان پرفروش ها قرار گرفت .

این کتاب را از سایت کتاب جمکران یا پاتوق کتاب فردا بخرید

قبلا هم درباره این کتاب دو مطلب در سایت بنیانا نوشته بودیم که پیشنهاد میکنم با کلیک روی لینک های زیر آن ها را بخوانید »

کتاب نخل و نارنج رونمایی شد [ گزارشی از مراسم امضا و رونمایی رمان نخل و نارنج]

رمان نخل و نارنج نوشته دکتر یامین پور برای جوانان ایرانی [تصویر زندگی زیبای شیخ مرتضی انصاری]

اثرگذاری شیخ مرتضی انصاری بر جریان فقه شیعه مشهور است و تلاش مثال زدنی و ستودنی او در تربیت شاگردانی که ساختار علمی دین را قوت بخشیدند و شاگردان آن ها بعدها دنیا را تکان دادند بر همه مشخص است.

شاگردانی که این عالم تربیت کرد، پرچمدار مبارزات سیاسی تاریخ سازی در خاورمیانه شدند؛ به عنوان نمونه میرزا محمدحسن شیرازی عهده دار زعامت دینی شیعیان شد و توانست در برابر قرارداد استعماری عصر ناصرالدین شاه فتوای مهم تحریم تنباکو را صادر کند و مردم را به مقاومت فرابخواند.

پیروزی میرزای شیرازی توانست راه را بر جنبش های بعدی فراهم کند و دیگر شاگردان شیخ انصاری در ربع نخست قرن چهاردهم هجری توانستند نخستین انقلاب ۱۰۰ ساله اخیر را در منطقه خاورمیانه رهبری کنند. مکتب علمی و فقهی او شاگردانی چون امام خمینی (ره) داشت که اولین حکومت دینی در دوران غیبت کبری را بنا کردند.

وحید یامین پور در رمان نخل و نارنج به سراغ روایت داستانی زندگی و زمانه شیخ اعظم، شیخ مرتضی انصاری رفته است.

صفحه خرید نخل و نارنج در پاتوق کتاب فردا

14: فتنه تغلب (روایت هایی از متن و فرامتن فتنه 88)

گردآورنده کتاب : مصطفی غفاری

ناشر کتاب : انقلاب اسلامی

سال نشر : 1397

تعداد صفحات : 460

معرفی کتاب فنته تغلب

فتنه 88 یک رخداد دوران ساز در تاریخ انقلاب اسلامی است که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت. از این رو دست یافتن به جزئیات بیشتر یا مرور تجربه های آن به شکل مستند و روایی، برای غنی سازی تحلیل ها نیز اهمیت فراوان دارد.

از سوی دیگر، مسائل مربوط به فتنه 88 در ذهن برخی اقشار و لایه های اجتماعی رسوب کرده و همچنان زنده است که باید به آن پاسخ داده شود؛ ضمن آن که نسل های جوان تر بدون آنکه خود با بلوغ سیاسی در آن تجربه حضور داشته باشند، تحت هجوم القائات دشمنان دراین باره هستند.

در چنین شرایطی است که هر چندوقت یک بار رهبر معظم انقلاب بر اساس اقتضاء به موضوع فتنه 88 می پردازند و اجازه نمی دهند به کلی فراموش شود یا جای شاکی و متهم در رابطه با این امر، عوض شود.

«فتنه تغلب» شامل برخی سخنان منتشرنشده رهبر انقلاب است؛ از جمله در طلیعه کتاب که دیدگاهی کلان به موقعیت نظام اسلامی در برابر نظام سلطه عرضه می کند. همچنین روایت هایی از برخی سخنان و کنش های ایشان را در بر می گیرد که دیگران آن ها را بیان نموده اند؛ از جمله حجت الاسلام حمید پارسانیا شرحی از جلسه صمیمانه و گفت وگوهای صریح تعدادی از فضلای حوزه علمیه با رهبر انقلاب در اواخر تیرماه 88 را ارائه کرده است.

حسن رحیم پور ازغدی، خطبه 20 شهریور 88 آیت الله خامنه ای در نماز جمعه تهران را که به دسته بندی مخالفان سیاسی و روش برخورد با آن ها مطابق سیره اهل بیت (ع) اختصاص داشته، تحلیل کرده است. .

علاوه بر این دو مصاحبه، کتاب حاوی بخشی از خاطرات منتشرنشده علی آقامحمدی است که همراه با گروهی از دوستانش -که همگی مورد اعتماد مهندس موسوی بوده اند- در دو مقطع از سال 88 به رایزنی برای رفع ابهامات و حل مناقشات پرداخته است؛ روندی که هم مورد توافق ارکان نظام مانند رهبر انقلاب و شورای نگهبان و هم مورد حمایت کسانی همچون مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی بوده است.

محسنی اژه ای و سیدمهدی خاموشی نیز که گفت وگوهایی نزدیک و فشرده در چند برهه از سال 88 با نامزدهای انتخابات داشتند، مذاکرات خود را در این کتاب تشریح کرده اند. روایت مذاکرات این دو تن که از دو موضع مختلف با سران معترض انجام شده، هم نشانگر زاویه دید آقایان موسوی و کروبی و هم نشانگر ریشه های تردیدها و تصمیم های ایشان است.

یادداشتی بلند با عنوان «چرا؟» در 16 بند به قلم آقای علیرضا شمیرانی، از دیگر مطالب این کتاب است. وی تلاش می کند تا با کنار هم قرار دادن سطور گفته و ناگفته ای از رخدادها و کنش – واکنش های سال 88 که دربرگیرنده بیانات رهبر انقلاب در کنار اظهارات دیگرانی همچون مقامات مسئول کشور، برخی اعضای دفتر رهبری و چهره های سیاسی هوادار نامزدها است، مخاطب را با تبیینی استفهامی به تأمل درباره آنچه رخ داده، برانگیزد.

بازخوانی زمینه ها و پیامدهای خطبه 29 خرداد 88 و روایت هایی از چند گفت وگوی رودرروی رهبر انقلاب اسلامی با برخی منتقدان عملکرد نظام در جریان فتنه 88، بخش های دیگری از این کتاب به قلم آقایان مصطفی غفاری و حسین شهسواری است.

بخش پیوست «فتنه تغلب» شامل پنج خرده روایت است که بیانات و مواضع رهبر انقلاب اسلامی درباره این موضوع را از یکم فروردین 1388 تاکنون تلخیص و تنظیم کرده و می تواند راهنمایی برای علاقه مندان به فهم دقیق تر منظومه فکری و عملکردی حضرت آیت الله خامنه ای درباره فتنه باشد.

اما یکی از مهم ترین بخش های این کتاب، بازنشر متن کامل نشست رهبر معظم انقلاب با نمایندگان ستادهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری سال 1388 است که این روزها برخی رسانه ها آن را -که احتمالاً از نسخه پیش نویس کتاب برداشت شده- منتشر کرده اند. این موضوع با واکنش دستپاچه رسانه های بیگانه و حامی فتنه مواجه شد. آن ها نه فقط به تفسیر بلکه به روایت متن و حاشیه آن به زعم خود پرداختند؛ درحالی که با فرض صحت، هیچ کدام نفی کننده آنچه از مضامین صریح این دیدار منتشر شده، نیست.

لینک این کتاب در پاتوق کتاب فردا

15: پنجشنبه فیروزه ای

مولف : سارا عرفانی

ناشر کتاب : کتاب نیستان

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 373

«پنجشنبه فیروزه­‌ای»، جدیدترین اثر سارا عرفانی را می­ توان یک تجربه قابل اعتنا و قابل قبول در حرکت به سمت تولید چنین آثاری دانست؛ آثاری داستانی که پیش از هر چیز سعی دارند به دور از هر نوع قضاوت و یا ظاهرالصلاح نشان دادن بخشی از شخصیت­های داستانی و ترسیم فضاهای سفید و سیاه در داستان، سبک­های مختلف از زندگی انسانی را پیش روی هم قرار داده و مخاطب را به هم ذات پنداری با آن وادارند.

«پنجشنبه فیروزه‌ای» با یک داستان سریع و سرضرب آغاز می­شود. با روایتی از یک دانشجو که مخاطب می­تواند به سادگی با آن هم‌ذات پنداری کند؛ دانشجویی که اهل ادا در آوردن نیست. اما رمان پس از این پیش­درآمد وارد رابطه ظریف چند دختر دانشجو می­شود که برای زیارت به مشهد مقدس وارد شده­اند. شاید اوج رفتار عرفانی در نگارش این رمان و رو در رو قرار دادن سبک­های مختلف زیستی در رمان را بتوان در این بخش رمان جستجو کرد. عرفانی با زیرکی و در عین حال رعایت جنبه های مختلف عفاف، مخاطب را به درون تو در توی ذهن دختران جوان دانشجویی می­برد که  در این سفر همراهند.

توصیف دقیق پوشش، چهره و حتی شرح لحن آنها در کنار دیالوگ­‌های به کار رفته توسط آنها و نیز شیوه ری­اکشن­های جسمی آنها در بیان برخی جملات و عکس­العمل نشان دادن به آنها یکی از نقاط قوت وی در ترسیم شخصیت­های این رمان است. با این حال او در کنار این چنین ابتکاراتی، به ترسیمی ظریف و زیبا از اندیشه و نگاه و زندگی مؤمنانه از زاویه یک دختر جوان در بستر رویدادهایی که داستان پیش پای او می­گذارد دست یافته است.

«پنجشنبه فیروزه‌­ای» از حیث بیان رویدادهای داستانی اثری به شدت امروزی است. به عبارت ساده­‌تر این رمان در زمره آثار آپارتمانی و لوکس و شبه­روشنکفرانه است و نه آثاری که به تمامی در مسجد و مکان­های مذهبی می­گذرد. ساختار روایت دینی این رمان شکل گرفته در ساختارهای عادی و روزمره و قابل دسترسی زندگی امروزین همه ماست و همین مسئله است که این داستان را برای خواندن و پی­گرفتن قابل تأمل می­کند.

«یکی از دختر ها به طرفش آمد و گفت: «صبر کن!» جلوتر آمد. به جزوه ای که دستش بود اشاره کرد و گفت: «بابا چقدر همه چی رو می نویسی! هر چی نیگاه کردم دیدم کم مونده سرفه های استادم بنویسی.» خندید.

پسر هم خندید. نفس عمیقی کشید و گذاشت بوی گرم و شیرین ادکلن تمام ریه ا ش را پر کند. گفت: «مگه یادت نیست؟ جلسه اول گفت توی امتحان از حرفای کلاس سؤال می ده.»

دختر گره ای به ابروهای پیوسته ش انداخت و گفت: «اتفاقاً همین خیلی منو ترسوند. برای همین گفتم جزوه تو رو امانت بگیرم کپی کنم، اگه اجازه می دی البته. بچه ها گفتن جزوه هات از بقیه کامل تره.»

پسر چند لحظه مردد ماند.

دختر بی معطلی گفت: «نگران نباش! امانت دار خوبی هستم.» سر کج کرد و منتظر ماند. چند بار پلک زد و نگاهش کرد. گفت: «تازه می خواستم بگم برای جلسات قبلی رو هم بیاری ازت بگیرم.»

دختر دیگری چند ردیف جلوتر بند کیفش را روی شانه انداخت و وقتی داشت از کلاس بیرون می رفت، برایش دست تکان داد. پسر هم دست تکان داد. ورق ها را مرتب کرد و جلو دختر گرفت که همچنان لبخند شیطنت آمیزی به لب داشت. گفت: «باشه، بگیر!» دختر که فاتحانه ورقه ها را در کوله پشتی می گذاشت گفت: «ممنونم! کپی می کنم فردا می آرم. اگه تو ام لطف کنی بقیه شو بیاری خیلی عالی می شه.»

ـ باشه. می آرم…

پسری که تا آن موقع کنارش نشسته بود بلند شد. با چشم به کوله او اشاره کرد و گفت: «اونم بی زحمت کپی کن فردا بیار. یادت نره.»

ـ یادم نمی ره. برو خوش باش!

بعد نفس عمیقی کشید و به دختر گفت: «پس بوی ادکلن تو بود که از اول ساعت، تمام کلاس رو برداشته بود. درسته؟ الآن که اومدی نزدیکم متوجه شدم.»

ابروهای پیوسته دختر در هم رفت و یک قدم عقب گذاشت. گفت: «ببخشید… اذیتت کرد؟»

ـ اصلاً!… اتفاقاً خیلی عالی بود. می شه گفت دیوانه کننده بود. معلومه فیک نیست. حتماً کلی به خاطرش پیاده شدی! ولی معلومه خوش سلیقه ای. آفرین!

ـ لطف داری. اگه زنونه نبود می گفتم قابل نداره.

هر دو خندیدند… .»

صفحه کتاب در انتشارات نیستان

صفحه کتاب در پاتوق کتاب فردا


مطالبی که قبلا درباره پنجشنبه فیروزه ای منتشر کرده بودیم»

پنجشنبه فیروزه ای ؛تجربه‌ای متفاوت از رمان دینی

درباره سارا عرفانی و دغدغه های فرهنگی و سیاسی او


16 : رویای نیمه شب

مولف : مظفر سالاری

ناشر کتاب : کتابستان معرفت

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 278

این اثر داستانی است عاشقانه با زمینه‎ی مذهبی که حکایت از دلدادگی جوانی پاک سیرت از اهل سنت به دختری شیعه مذهب دارد که در راه وصال با موانع و اتفاقاتی تلخ و شیرین مواجه است.

جذابیت قلم نویسنده به اندازه‎ای است که مخاطب را دچار خود کرده و تا انتهای داستان همراه می‎سازد.

بخش از کتاب رویای نیمه شب » «پدر بزرگ از پشت قفسه ها بیرون آمد و به گوشواره ای زیبا و گران بها که من طراحی کرده بودم و ساخته بودم اشاره کرد. خوشحال شدم که آن را برای ریحانه انتخاب کرده بود؛ هر چند بعید می دیدم که مادرش زیربار قیمت آن برود.گوشواره را بیرون آوردم و به پدربزرگ دادم.

• طراحی و ساخت این گوشواره، کار هاشم است. حرف ندارد!

مادر ریحانه گوشواره ها را گرفت و ورانداز کرد.

• قشنگند، ولی ما چیزی ارزان قیمت می خواهیم.

مادر ریحانه گوشواره ها را روی مخمل گذاشت. با نگاهش گوشواره های قبلی را جستجو کرد. پدربزرگ گوشواره های گران بها را توی جعبه کوچکی گذاشت. جعبه را به طرف مادر ریحانه سُراند.

• از قضا قیمت این گوشواره ها دو دینار است.

در دلم به پدربزرگ آفرین گفتم. از خدا می خواستم که ریحانه صاحب آن گوشواره ها شود. قیمت واقعی اش ده دینار بود. یک هفته روی آن زحمت کشیده بودم.»

صفحه رویای نیمه شب در پاتوق کتاب فردا

قبلا هم در سایت بنیانا درباره رویای نیمه شب نوشته بودیم »

رویای نیمه شب رمانی درباره عشق , مذهب و معجزه


17: سربلند (روایت زندگی شهید مدافع حرم محسن حججی)

مولف : محمدعلی جعفری

ناشر کتاب : شهید کاظمی

سال نشر : 1397

تعداد صفحات : 356

کتاب «سربلند» روایتی است مستند داستانی از کودکی تا شهادت محسن حججی.

این اثر قرار است مخاطب را با ابعاد مختلف شخصیتی شهید آشنا کند؛ ابعادی از زاویه دید خانواده، دوستان و همرزمان. همچنین گفتنی است این کتاب حاوی اسناد، تصاویر و دلنوشته های شهید حججی نیز می باشد.

برگشتم به حاج سعید گفتم: آخه من چطور این بدن ارباٌ اربا رو شناسایی کنم؟! خیلی بهم ریختم. رفتم سمت آن داعشی. یک متر رفت عقب و اسلحه اش را کشید طرفم. سرش داد زدم: شما مگه مسلمون نیستید؟ به کاور اشاره کردم که مگر او مسلمان نبود؟ پس سرش کو؟ چرا این بلا را سرش آوردید؟ حاج سعید تند تند حرف هایم را ترجمه می کرد. آن داعشی خودش را تبرئه کرد که این کار ما نبوده و باید از کسانی که او را برده اند بپرسید، فهمیدم می خواهد خودش را از این مخمصه نجات دهد. دوباره فریاد زدم که کجای اسلام می گویداسیرتان را این طور شکنجه کنید؟ نماینده داعش گفت: تقصیر خودش بوده!، پرسیدم به چه جرمی؟ بریده بریده جواب می داد و حاج سعید ترجمه می کرد: از بس حرصمون رو در آورد،نه اطلاعاتی به ما دادف نه اظهار پشیمونی کرد، نه التماس کرد! تقصیر خودش بود…….!

صفحه کتاب سربلند در پاتوق کتاب فردا


درباره شهید حججی چند مطلب در سایت بنیانا منتشر کردیم که دو نمونه از آن ها با استفاده از لینک های زیر بخوانید

شهید محسن حججی در کدام گروه فرهنگی فعالیت داشت ؟ + ویدیو

شهید محسن حججی در فضای مجازی به روایت شرکت بیان


18: قصه دلبری : شهید محمدحسین محمدخانی به روایت همسر

مولف : محمدعلی جعفری

ویراستار : فاطمه دوست کامی

ناشر کتاب : روایت فتح

سال نشر : 1397

تعداد صفحات : 144

این کتاب مخاطب را غافلگیر خواهد کرد؛ چه آن هایی که شهید محمدخانی را می شناخته اند؛ چه آن ها که او را نمی شناختند!

در واقع این کتاب روایت عاشقانه 5 سال زندگی مشترک با شهید محمدخانی است.

جالب است بدانید که خود شهید محمدخانی پیش از شهادتش به همسرش گفته بوده «وقتی شهید شدم خاطراتم را در قالب «نیمه پنهان ماه» انتشارات روایت فتح چاپ کن» و به همین خاطر روی بعضی خاطرات تاکید داشته که همسرش تعریف کند و بعضی را نه.

بخشی از کتاب قصه دلبری »

از تیپش خوشم نمی‌آمد. دانشگاه را با خط ‌‌مقدم جبهه اشتباه گرفته بود. شلوار شش‌جیب پلنگی گشاد می‌پوشید با پیراهن بلند یقه‌گرد سه‌دکمه و آستین بدون مچ که می‌انداخت روی شلوار. در فصل‌ سرما با اورکت سپاهی‌اش تابلو بود. یک کیف برزنتی کوله‌مانند یک‌وری می‌انداخت روی شانه‌اش، شبیه موقع اعزام رزمنده‌های زمان جنگ. وقتی راه می‌رفت، کفش‌هایش را روی زمین می‌کشید. ابایی هم نداشت در دانشگاه سرش را با چفیه ببندد.

از وقتی پایم به بسیج دانشگاه باز شد، بیشتر می‌دیدمش. به دوستانم می‌گفتم: «این یارو انگار با ماشین زمان رفته وسط دهۀ شصت پیاده شده و همون‌‌‌جا مونده!» .

لینک خرید و توضیحات کتاب قصه دلبری در پاتوق کتاب


19: خاطرات سفیر

مولف : نیلوفر شادمهری

ناشر کتاب : سوره مهر

تعداد صفحات : 223

این اثر بخشی از مجموعه خاطرات نویسنده از دوران دانشجوییش در کشور فرانسه به عنوان یک مسلمان ایرانی است.

این کتاب شامل خاطراتی است که ابتدا در وبلاگی به همین نام «سفیر» توسط نویسنده نوشته شده و سپس به مرور بر آن خاطرات افزوده شده است

نویسنده می گوید: آن زمانی که من شروع به مکتوب کردن این خاطرات کردم تعدادی از دانشجویان را می دیدم که همان اتفاقاتی که برای من پیش آمده برای بعضی از این ها نیز افتاده بود. اینها در برخورد با این اتفاقات واکنش های خوبی بروز نداده بودند. زیرا در آنجا با پوشش و حجاب خانم ها برخورد خوبی ندارند از این رو تصمیم گرفتم خاطراتم را که بخشی از آن مربوط به برخورد با این گونه رفتارها بود را مکتوب کنم تا از این طریق آموزشی نیز داده باشم.

«خاطرات سفیر» یادداشت‌های نیلوفر شادمهری(-۱۳۵۹) از دوران دانشجویی‌اش در کشور فرانسه است.

درگیری‌های روحی و ذهنی روابط با انسان هایی با ارزش ها و فرهنگ‌هایی متفاوت و چالش‌هایی که در یک کشور اروپایی می تواند دختری مسلمان را درگیر خود کند به تمامی در این کتاب و در لابلای خاطرات نیلوفر آمده‌است

بخشی از کتاب خاطرات سفیر»

ویرجینی گفت: «تو وقتایی که تنهایی چی کار می‌کنی؟»

ـ با بچه‌ها صحبت می‌کنم. کتاب می‌خونم. گاهی هم تلویزیون می‌بینم.

ـ شب‌نشینیای دانشگاه رو نمی‌ری؛ نه؟

ـ نه.

ـ چرا؟

ـ برای اینکه از این‌جور مراسم خوشم نمی‌آد.

– ناراحتت می‌کنه؟

یه جوری پرسید!

-آره … یه جورایی می‌شه این‌طوری گفت. چطور؟ تو داری با بچه‌ها می‌ری؟

ـ نه، هیچ‌وقت نمی‌رم.

ـ چرا؟

ـ ناراحت می‌شم.

ساعتش رو نگاه کرد. دستش رو کرد توی جیبش. یه چیزی رو درآورد. یه بسته قرص بود. گفت: «من باید برم داروم رو بخورم. تو هم می‌آی توی آشپزخونه؟»

ـ آره، می‌آم. چرا قرص می‌خوری؟

ـ چون یه کم بیمارم.

ـ چه بیماری‌ای؟

ـ یه چیزی شبیه افسردگی … دکترم گفته.

ـ تو افسردگی داری؟ … تو؟!

ـ به نظر نمی‌آد؟

ـ به نظر من که اصلاً! … بقیۀ دوستات چی؟ … خانواده‌ت؟ … به نظر اونا تو افسرده‌ای؟

ـ آره، اصلاً اول از همه مامانم گفت بهتره برم پیش دکتر.

لینک صفحه خاطرات سفیر در پاتوق کتاب فردا


در ادامه بخوانید »

راهنمای جامع تربیت کودک و نوجوان در مهدکودک و دبستان برای والدین [با محوریت مدیریت تمایلات] [ +نسخه مناسب موبایل ]

کارنامه سازمان مجاهدین خلق را در کتاب تبار ترور بخوانید [دانلود رایگان]

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سارا دانشور

از سارا دانشور

سلام . سارا دانشور هستم . نویسنده و گردآورنده مطالب سایت بنیانا . . . | . . . چه تصویر قشنگی‌ست که در صحنه‌ی محشر ؛ما دور حسینیم و بهشت است که مات است . . .

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات