دسته‌ها
کیوسک

17 فروردین تا 23 فروردین چه مناسبت‌های تاریخی دارد ؟ [بررسی رویدادهای مهم تاریخی]

17 فروردین

آغاز قیام روحانی مبارز و انقلابی مشروطه‌خواه، شهید «شیخ محمد خیابانی» در تبریز (1299 ش)

    • شیخ محمد خیابانی در نهضت خویش بر ارشاد افکار عمومی و ارتقای میزان آگاهی آنان تأکید داشت و درصدد تجهیز قوای مسلح خویش برنیامد. وی در برابر فشار روس‌ها مقاومت کرد و درعین‌حال از نفوذ کمونیسم نیز جلوگیری می‌کرد.

روز بهوَرز

    • واکسیناسیون کودکان و آموزش مادران در زمینه رعایت بهداشت، از مهم‌ترین وظایف بهورزان است. بهورزان در ارتباطی صمیمی با مادران روستایی و تلاشی گسترده توانسته‌اند میزان مرگ‌ومیر مادران را به علت عوارض حاملگی و زایمان به میزان قابل‌توجهی تقلیل دهند.

ورود امریکا به جنگ جهانی اوّل و اعلان‌جنگ به آلمان (6 آوریل 1917 م)

    • بهانه ورود امریکا به جنگ، حملات زیردریایی‌های آلمان به کشتی‌های بازرگانی امریکا بود. امریکا در واقع از صحنه جنگ (در اروپا)، دور بود و آسیب ندید.

آغاز حمله هواپیماهای ژاپنی به ناوهای متفقین در جریان جنگ جهانی دوم (6 آوریل 1945 م)

یورش وحشیانه رژیم بعث عراق به اماکن مقدسه نجف و کربلا (6 آوریل 1991 م)

18 فروردین

آزادی «امام خمینی (ره)» پس از ده ماه بازداشت و تحت نظر بودن (1343 ش)

شهادت آیت‌الله «سید ابوالحسن آل رسول شمس‌آبادی» به دست گروه منافق مهدی هاشمی در اصفهان (1355 ش)

اخراج هزاران ایرانی مقیم عراق توسط رژیم بعث این کشور (1359 ش)

بمباران شدید شیمیایی مواضع ایران توسط دشمن بعثی (1366 ش)

قهر و استعفای سردار سپه رضاخان و انتصاب مستوفی‌الممالک از سوی احمدشاه به رئیس‌الوزرایی (1303 ش)

عروج پیامبر بزرگ الهی، حضرت عیسی (ع) (7 آوریل 33 م)

تأسیس سازمان بهداشت جهانی و روز جهانی بهداشت – روز سلامتی (7 آوریل 1948 م)

19 فروردین

انتخابات سومین دوره مجلس شورای اسلامی (1367 ش)

    • استقبال کم‌نظیر مردم ایران از این انتخابات در سخت‌ترین شرایط جنگ شهرها، تهدید حملات موشکی و هوایی و جنگ روانی، بار دیگر دشمنان جهانی اسلام را از شکست انقلاب اسلامی مأیوس کرد.

شهادت عالم مجاهد آیت‌الله «سید محمدباقر صدر» و خواهرش «بنت‌الهدی» (1359 ش)

    • شهید آیت‌الله صدر برای طلاب و فضلای جوان، بی‌شک یک اسوه و نمونه است. درس انسان‌پروری او با شهادت جان‌گدازش خاتمه نیافته است. آثار علمی و شیوه تحقیق او اکنون پیش روی فضلای جوان حوزه‌های علمیه قرار دارد و انگشت اشاره او آنان را به راه عظمت و مجد علمی، همراه با روشن‌بینی و جهان‌نگری هدایت می‌کند. (امام خامنه‌ای، 29/10/1379)

    • حوزه‌های علمیه امروز نیز محتاج شهید صدر و هر عنصر باهمت و پرتوانی هستند که راه علمی و اسلام‌شناسی و جهان‌نگری او را دنبال کند. (امام خامنه‌ای، 29/10/1379)

    • بی‌شک اگر این جوهره علم و تحقیق و این ذخیره تمام‌نشدنی انسانی، با دست پلید جنایتکاران از حوزه علمیه ربوده نمی‌شد، جامعه شیعی و اسلامی می‌توانست در آینده نزدیکی شاهد اوج دیگری در قلمرو مرجعیت و ریاست علمی و دینی باشد. (امام خامنه‌ای، 29/10/1379)

    • کتاب‌های او نظیر «فلسفتنا» و «اقتصادنا» نشانه‌ای از قدرت‌نمایی ایدئولوژی اسلامی در برابر اندیشه‌های وارداتی غربی بود.

برگزاری اجلاس ننگین برلین (1379 ش)

    • حضور افرادی از جمهوری اسلامی در این اجلاس و بیان اتهامات کذب و افشای این خبر، خشم ملت مسلمان ایران را برانگیخت و در راهپیمایی‌های متعددی که در کشور برگزار شد، اجلاس برلین به‌شدت محکوم گردید.

واجب شدن روزه ماه رمضان (2 شعبان 2 ق)

غزوه بنی مصطلق (2 شعبان 6 ق)

20 فروردین

قطع رابطه سیاسی ایران با امریکا (1359 ش)

    • کودتای آمریکایی 28 مرداد، کاپیتولاسیون، تعیین سرنوشت ملت ایران و مواردی ازاین‌دست، ازجمله جنایات پیش از انقلاب امریکا علیه ملت ماست. قطع رابطه سیاسی پایان کار نبود، امریکا، علاوه بر آن، توطئه‌های متعددی در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی طراحی و اجرا کرده و این روند هم‌اکنون نیز ادامه دارد؛ اما این اقدامات شکست‌خورده و بر عزم مردم ایران برای ایستادگی و خودکفایی، افزوده است.

آغاز عملیات بزرگ والفجر 1 در منطقه فکه توسط ارتش و سپاه (1362 ش)

شهادت هنرمند متعهد و سید شهیدان اهل‌قلم «سید مرتضی آوینی» (1372 ش)

    • پس از پیروزی انقلاب، به فعالیت در جهاد سازندگی مشغول شد و عازم روستاها گردید. ازآن‌پس به‌سوی فیلم‌سازی برای جهاد کشانده شد و بعدها در این گروه، مجموعه فیلم‌های «روایت فتح» را به انجام رسانید؛ اما اندیشه و قلم او چیز دیگری است. پیکر پاک آن شهید با حضور ولی معظم فقیه تشییع شد و از جانب معظم له، «سید شهیدان اهل‌قلم» نامیده شد. ایشان، خود را بزرگ‌ترین داغدار آن عزیز خواندند.

روز هنر انقلاب اسلامی

    • امید ما تماماً به هنرمندان مؤمن متعهد است و معتقدیم که هنر به معنای حقیقی خویش، جز در آینه مصفای روح مؤمن تجلی نخواهد یافت و جز هنر متعهد به اسلام، هرچه هست، نه‌تنها هنر نیست، بلکه عین بی‌هنری است. (شهید آوینی)

    • هنر اگر برای هنر نباشد، برای هیچ‌چیز دیگری هم نباید باشد جز عشق به خدا، چرا که هر تعلقی جز این، وزر و وبال و غُل و زنجیری است بر گرده روح که او را به زمین به زمین می‌چسباند. (شهید آوینی)

روز ملی انرژی هسته‌ای (1385 ش)

    • فروردین‌ماه سال (1385 ش) خبر دستیابی ایران به فناوری غنی‌سازی اورانیوم و راه‌اندازی یک زنجیره کامل غنی‌سازی در نطنز اعلام شد.

    • بعضی‌ها می‌گفتند ما که این‌همه نفت داریم اتفاقاً امریکایی‌ها هم همین را گفتند! امریکایی‌ها هم می‌گفتند ایران این‌همه نفت دارد، می‌خواهد چه‌کار کند انرژی هسته‌ای را؟ بنده گفتم خب ما امروز دست به سیاه‌وسفید انرژی هسته‌ای نزنیم، پس‌فردا که نفتمان تمام شد آن‌وقت [باید] برویم انرژی هسته‌ای را گدایی کنیم از این‌وآن. خب بله دیگر؛ وقتی آن‌ها داشته باشند، ما نداشته باشیم و احتیاج داشته باشیم، پدر ما را درمی‌آورند. (امام خامنه‌ای، 20/08/1394)

    • غنی‌سازی و آنچه در زمینه هسته‌ای تا امروز پیش‌آمده است، یک دستاورد بسیار مهم است… باید در این صنعت کار بشود، حرکت بشود، پیشرفت بشود. حالا چند کشور جنایتکاری که خودشان یا بمب هسته‌ای را علیه ملّت‌ها به کاربردند مثل آمریکا، یا آزمایش کردند مثل فرانسه… این‌ها دارند به ما میگویند! ما دنبال انفجار هسته‌ای نیستیم، دنبال آزمایش هسته‌ای نیستیم، دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم؛ نه به‌خاطر اینکه آن‌ها میگویند، [بلکه] به‌خاطر خودمان، به‌خاطر دینمان و به‌خاطر عقلمان. هم فتوای شرعی ما این است، هم فتوای عقلی ما این است. (امام خامنه‌ای، 20/01/1394)

عملیات کربلای 9، در قصر شیرین، توسط ارتشِ جمهوری اسلامی ایران (1366 ش)

ولادت امام حسین (ع) (3 شعبان 4 ق)

    • امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: من اراد الله به الخیر قذف فی قلبه حب الحسین (علیه‌السلام) و زیارته و من اراد الله به السوء قذف فی قلبه بغض الحسین (علیه‌السلام) و بغض زیارته:

هر کس که خدا خیرخواه او باشد محبت حسین (ع) و زیارتش را در دل او می‌اندازد و هر کس که خدا بدخواه او باشد کینه و خشم حسین (ع) و خشم زیارتش را در دل او می‌اندازد. (وسائل الشیعه، ج 10 ص 388)

روز پاسدار

    • روز میلاد امام حسین علیه‌السلام، مجالی است برای پاسداری نام پاسدار؛ نام دلیرمردان روزگار و اسوه‌های ایثار. سلام بر شما، مالک اشترهای و ابوذرهای زمان که مصداق حریت اباعبدالله‌اید.

    • روز مبارک سوم شعبان المعظم را که روز طلیعه پاسدار و پاسداری از مکتب مترقی اسلام است، به عموم هم‌میهنان و بخصوص پاسداران انقلاب اسلامی تبریک عرض [می‌کنم] و به‌حق باید این روز معظم را «روز پاسدار» بنامیم. روز ولادت باسعادت بزرگ پاسدار قرآن کریم و اسلام عزیز است. پاسداری که هر چه داشت درراه هدف اهدا کرد؛ و اسلام عزیز را از پرتگاه انحراف رژیم طاغوتی بنی‌امیه نجات داد. (صحیفه امام، ج 8، ص 305)

ورود امام حسین به مکه مکرمه (3 شعبان 60 ق)

پایان جنگ‌های داخلی امریکا معروف به جنگ‌های انفصال (9 آوریل 1865 م)

کشتار فلسطینیانِ روستای «دیریاسین» توسط صهیونیست‌های تروریست (9 آوریل 1948 م)

آغاز رسمی جنگ در بوسنی و هرزگوین (9 آوریل 1992 م)

تصرف بغداد توسط اشغالگران امریکایی و انگلیسی در جریان حمله به عراق و سقوط «صدام حسین» دیکتاتور سفاک عراق (9 آوریل 2003 م)

    • سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون

21 فروردین

افتتاح حساب صد و تأسیس «بنیاد مسکن انقلاب اسلامی» به فرمان «امام خمینی (ره)» (1358 ش)

    • همه محرومان باید خانه داشته باشند. هیچ‌کسی در هیچ گوشه مملکت نباید از داشتن خانه محروم باشد. بر دولت اسلامی است که برای این مسئله مهم چاره‌ای بیندیشد و بر همه مردم است که در این مورد همکاری کنند.

    • هیچ‌کسی در هیچ گوشه مملکت نباید از داشتن خانه محروم باشد. (صحیفه امام، ج 6، ص 519)

    • این‌جانب حسابی به شماره 100 در تمام شعب بانک ملی افتتاح کرده و از همه‌کسانی که توانایی دارند دعوت می‌کنم که برای کمک به خانه‌سازی برای محرومان به این حساب پول واریز کنند… (صحیفه امام، ج 6، ص 519)

ترور نافرجام «محمدرضا پهلوی» در کاخ مرمر (1344 ش)

    • سرباز وظیفه رضا شمس‌آبادی تیراندازی کرد ولی گلوله‌ها به شاه اصابت نکرد و دو نفر از محافظان کشته و دو نفر نیز زخمی شدند. پاسگان شاه بلافاصله این سرباز وطن را به شهادت رسانید.

افتتاح طرح بزرگ آب‌رسانی کشور در زاهدان (1382 ش)

بمباران شیمیایی «مریوان» توسط قوای بعثی عراق در جریان جنگ تحمیلی (1367 ش)

    • در سال آخر جنگ، استفاده از سلاح شیمیایی توسط رژیم عراق، گستره فراوانی یافت.

شهادت امیر سپهبد «علی صیاد شیرازی» جانشین ستاد کل نیروهای مسلح (1378 ش)

    • ایشان برای ۲۴ ساعت شبانه‌روز برنامه داشتند. در زمان جنگ این مسئله نمود پیدا می‌کرد به صورتی که ایشان ساعات روز را تقسیم‌بندی کرده بود مثلاً برای نماز، تعقیبات نماز، دعا، ورزش، صبحانه، تماس با افراد، تجلیل از افراد، تذکر به افراد و سایر امور برنامه داشتند و ساعات مشخصی را تعیین کرده بودند.

ولادت «حضرت ابوالفضل (ع)» – روز جانباز (4 شعبان 26 ق)

    • حضرت امام سجاد علیه‌السلام: إنَّ لِلعَبّاسِ عِندَ اللّهِ تَبارَک وتَعالی مَنزِلَةً یغبِطُهُ بِها جَمیعُ الشُّهَداءِ یومَ القِیامَةِ: عباس را در پیشگاه خداوند منزلتی است که در روز قیامت، همه شهدا به آن غبطه می‌خورند. (الأمالی، صدوق، ص ۵۴۷، ح ۷۳۱)

    • جانباز، با لبخند زخم خویش، خاطرات خفته عباس (علیه‌السلام) را در کربلا بیدار می‌کند. ولادت حضرت ابوالفضل (علیه‌السلام) و روز جانباز مبارک باد.

    • جانبازان هم شهدای زنده‌اند؛ شما جانبازان عزیز هم مثل شهدا هستید؛ شهید هم همین ضربه‌ای را که جانباز تحمل کرده است، او هم تحمل کرده؛ سرنوشت او پرواز و رفتن بود، سرنوشت این فعلاً ماندن. (امام خامنه‌ای، 13/02/1387)

    • جانبازان ماهم عمدتاً از همین مجموعه فداکار تشکیل‌شده‌اند؛ یعنی کسانی که با همین احساس و با همین روحیه از محیط‌های شغلی و درسی و کاری و خانوادگی خودشان بیرون آمدند؛ در همان میدان خطر وارد شدند و تا مرز شهادت هم پیش رفتند؛ منتها شهادت نصیبشان نشد و به زندگی برگشتند؛ لیکن با نقص جسمانی. (امام خامنه‌ای، 11/08/1379)

 این‌ها سلامت خودشان را فدای این راه کردند؛ بعد هم صبر پیشه نمودند… وقتی جانباز صبر می‌کند، وقتی پای خدا حساب می‌کند… درمیان سایر مردم راه می‌رود، اما شاکر است… این قیمت و ارزشش از شهدای ما کم‌تر نیست و گاهی هم بیش‌تر است. (امام خامنه‌ای، 11/08/1379)

آغاز تهاجم نظامی ارتش رژیم صهیونیستی به لبنان موسوم به خوشه خشم (10 آوریل 1996 م)

22 فروردین

عملیات بیت‌المقدس 5 (1367 ش)

کشف کودتای براندازی حکومت جمهوری اسلامی ایران (1361 ش)

    • طراحان این کودتا در نظر داشتند ابتدا مسئولان طراز اول نظام را از میان برداشته و سپس ریاکارانه به‌عنوان خونخواهی آنان، با کمک نیروهای بیگانه، سایر سازمان‌ها و نهادهای انقلابی را مورد تصفیه خونین قرار داده…

آغاز نهضت اسلامی فلسطین موسوم به انتفاضه (1361 ش)

    • فلسطین به‌جای تکیه به دولت‌های عربی و بدون دست دراز کردن به‌سوی مجامع جهانی، از قبیل سازمان ملل – که شریک جرم دولت‌های استکباری بودند – به خود، به جوانان خود، به ایمان عمیق اسلامی خود و به مردان و زنان فداکار خود تکیه کرد. این، کلید همه فتوحات و موفقیت‌هاست. (امام خامنه‌ای، 09/07/1390)

فراخواندن سفرای اروپایی از تهران در پی حوادث دادگاه میکونوس (1376 ش)

    • قاضی یک دادگاه محلی آلمان، در یک محاکمه جنجالی سیاسی، مسئولان ایران را متهم به دخالت در قتل یک مخالف این کشور در آلمان کرد. برای تضعیف هرچه بیشتر ایران، در یک اقدام سیاسی دیگر، اروپایی‌ها سفیران خود را از ایران خارج کردند. اروپایی‌ها 10 ماه بعد دست از پا درازتر به ایران بازگشتند؛ اما به تدبیر رهبری، سفیر آلمان بعد از همه با فضاحت بیشتری وارد کشور شد.

ولادت امام سجاد (ع) (۵ شعبان ۳۶ ق)

    • در کلمات امام سجاد علیه‌السلام توجه به کادرسازی است… امام سجاد علیه‌السلام از ساعت اول در عصر عاشورا در کربلا شروع کرد و سی‌وپنج سال زحمت کشید و کار را به اینجا رساند که وقتی در سال نودوپنج هجری آن حضرت وفات پیدا کردند، امام باقر علیه‌السلام در میان جمع کثیری از شیعیان و محبان و مخلصان و دوستان اهل‌بیت علیهم‌السلام قرار گرفت و این براثر زحمات آن حضرت و از برکات امامت و جهاد و تلاش و آن بزرگوار بود. حضرت یک مجموعه مؤمن علاقه‌مند صالحی که بتوانند قاعده‌ای بشوند برای کارهای آینده به وجود آورد. این، زندگی امام سجاد علیه‌السلام است. (امام خامنه‌ای، 04/06/1367 و 28/04/1365)

گشایش کنگره تأثیر تمدن ایران در تمدن یونان و روم در کشور ایتالیا (11 آوریل 1965 م)

درگذشت «انور خوجه» رئیس‌جمهور مستبد و کمونیست سابق آلبانی که بیش از 40 سال بر این کشور مسلمان حکمرانی کرد (11 آوریل 1985 م)

اجرایی شدن قانون ممنوعیت استفاده زنان مسلمان از روبنده در فرانسه و وضع جریمه 150 یورویی برای آن (11 آوریل 2011 م)

23 فروردین

روز دندانپزشکی

پاسخ حضرت امام خمینی (ره) به تلگراف آیت‌الله حکیم برای هجرت به نجف (1342 ش)

    • این تلگراف بعد از ماجرای مدرسه فیضیه خطاب به علمای ایران زده شده بود، اما امام به دلیل در معرض سقوط قرار گرفتن مرکز بزرگ جهان تشیع، این عمل را صلاح ندیدند.

قتل‌عام فلسطینیان ساکن اردوگاه جنین توسط ارتش رژیم صهیونیستی (12 آوریل 2002 م)

روز جهانی فضانوردی و کیهان‌نوردی (12 آوریل)


به همت سایت مسجدنما .

کانال بنیانا در پیام رسان های ایرانی + توییتر را با ورود به لینک زیر دنبال کنید »» https://bonyana.com/feeds

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات