دسته‌ها
کیوسک

مساجد باید از نزدیک ظهر تا بعد از نماز مغرب و عشاء باز باشد [بررسی دستور رهبری] + ویدیو

درب مساجد بايد از نزديك ظهر تا بعد از نماز مغرب و عشاء باز باشد

صبح روز ۷ مردادماه 89 در گردهمايی بزرگ آموزشی خدام مساجد استان تهران، حجت‌الاسلام والمسلمين حسين ابراهيمی، رئيس وقت مركز رسيدگی به امور مساجد كشور، دستور مقام معظم رهبری(مد‌ظله‌العالی) مبنی بر باز بودن درب مساجد از نزديك ظهر تا بعد از نماز مغرب و عشاء را به خادمان مساجد اعلام كرد.

این برنامه در حسينيه الزهراء سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بود و نزديك به هزار نفر از خادمان مساجد استان تهران حضور داشتند

در اين گردهمايی بزرگ آموزشی، پس از تلاوت قرآن كريم، حجت‌الاسلام والمسلمين محسن مصطفوی مدير ائمه جماعات، هيئت امناء و خادمان مركز رسيدگی به امور مساجد كشور ابتدا گزارشی كوتاه از عملكرد اين مركز ارائه کرد

ابراهيمی همچنين با تأكيد بر اينكه در روی زمين هيچ خانه‌ای وجود ندارد كه ورود به آن و خروج از آن دارای آداب به خصوصی باشد و در مورد حرم هيچ امام و امامزاده‌ای گفته نشده است كه صحبت از دنيا در آن به فتوای همه علما دارای كراهت است، مگر در مسجد؛ تصريح كرد: هر كسی كه در مسجد حضور می‌يابد بايد ۳ حالت داشته باشد، يا نماز بخواند، يا ذكر بگويد و يا مشغول آموزش علم و دانش باشد.

حجت‌الاسلام ابراهيمی در بخش دوم سخنان ضمن قرائت دستور مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) به روند ابلاغ اين دستور اشاره كرد و گفت: فردی نامه‌ای خدمت آقا ارسال كرده‌‌اند كه در تهران به تعدادی از مساجد مراجعه كرده‌اند ولی بعد از ظهرها درب مساجد تهران بسته است و مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) به بنده دستور دادند كه (از نزديك ظهر تا بعد از نماز مغرب و عشاء در مساجد بايد باز باشد.)

ابراهيمی افزود: برای اجرای اين برنامه به كمك امام جماعات، هيئت امناء و به خصوص ياری و كمك خادمان نيازمند هستيم و تلاش می‌شود در اين ساعاتی كه مساجد باز هستند برنامه‌های قرآنی، آموزشی و علمی در آنها ارائه شود. | لینک منبع در سایت خبرگزاری قرآن

ساعات کار مساجد!!!

اگر علت بستن در مساجد تامین امنیت است چرا در مساجد دانشگاهها را که حراست در طول شبانه روز امنیت آن را تامین می کند می بندیم؟!
نظرات مردم در خبرگزاری ها درباره دستور رهبری مبنی بر بازگذاشتن درب مساجد

متاسفانه درب مساجد را بستیم و کارکردهایش را به وزارتخانه‌ها سپردیم!!!

مرتضی طلایی، نائب‌رئیس وقت شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،  با گلایه‌مندی از بسته بودن درب مساجد در طول روز، اظهار کرد: زیبنده ام‌القرای جهان اسلام نیست که درب اغلب مساجد نه‌تنها در طول روز بلکه حتی برای نماز صبح نیز بسته باشد.

وی با اشاره به اینکه در گذشته درب مساجد در طول روز به روی شهروندان باز بود گفت: در گذشته مساجد دارای کارکردهای مختلفی بودند، ولی امروز ما درب مساجد را در طول روز بسته‌ایم و کارکردهای آن را به وزارتخانه‌ها و نهادها سپرده‌ایم.

طلایی ادامه داد: شورای حل اختلاف، کمیته امداد، سازمان بهزیستی و … از جمله نهادهایی هستند که پیشتر کارکردهای آنان توسط مساجد صورت می‌گرفت ولی به مرور زمان مساجد فقط پایگاهی برای اقامه نماز شدند.

دلایلی که فقط بهانه‌اند!

وی یکی از وظایف و تکالیف مدیریت شهری را همکاری با امور مساجد برای فعالیت بیشتر مساجد در طول روز دانست و گفت: نباید به بهانه اینکه شاید برخی افراد بیکار در طول روز در مساجد تجمع کنند، اقدام به بستن درب‌های مساجد کنیم؛ این حرف‌ها بهانه‌ای بیش نیست.

نائب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران پایگاه‌های بسیج، کانون‌های فرهنگی، شورایاری‌های محلات، هیئت‌های مذهبی و معتمدین را از جمله کسانی برشمرد که اگر زمینه‌های لازم مهیا شود می‌توانند به صورت تمام‌وقت در مساجد حضور یافته و کارکردهای این مکان مقدس را احیا کنند.

وی بر ضرورت تعریف یک مدیر در کنار خادم در مساجد تأکید و تصریح کرد: این فرد باید بخش‌های مختلف ظرفیت‌های مساجد را با یکدیگر هماهنگ کند و بر آن نظارت داشته باشد. | لینک منبع در خبرگزاری قرآن


بسته بودن درب مساجد در غیر ساعات اذان خیانت به نیت واقف است

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن علی‌اکبری، عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین‌(ع) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به بسته بودن درب بخش وسیعی از مساجد در غیر ساعات نماز در طول شبانه روز اظهار کرد: این پدیده ناشی از یک برداشت اشتباه از کارکردهای مسجد است.

وی بسته بودن درب مساجد را مغایر با مبانی دینی دانست و در تبیین آن گفت: مسجد موقوفه است و بانیان و آنان که در تجهیز و توسعه آن مشارکت داشته‌اند کارکردها و نقش‌های مسجد را برای آن متصور بوده‌اند.

حجت‌الاسلام علی‌اکبری ادامه داد: مسجد مکانی است که باید مادامی که نیاز به آن است در اختیار مراجعه کنندگان باشد، پس بسته بودن درب آن در طول روز و پس از ادای نماز جماعت مخالف با نیت واقف و مقابله با قصد آنان است.

این دکترای مدیریت استراتژیک، باز بودن درب مساجد را در طول روز تکلیفی شرعی در برابر واقفان مساجد دانست و گفت: ایجاد محدودیت در این زمینه باید متناسب با نیت واقف باشد و گرنه خیانت به نیت آنان است.

حجت‌الاسلام علی‌اکبری تحمیل هزینه به مساجد با باز بودن درب آن در طول روز را پس از سال‌ها تجربه مسجد داری بهانه دانست و تصریح کرد: تأمین هزینه‌های خادم مساجد ابتدا بر عهده مردم و پس از آن دولت است.

وی ادامه داد: تا جایی که مؤمنان بتوانند باید در تأمین هزینه‌های مسجد مشارکت کنند چرا که مدیریت مسجد امری مردمی است، در شرایطی که مردم قادر به انجام این مهم نباشند دولت باید ورود جدی پیدا کند. | لینک منبع در خبرگزاری قرآن


[su_note]

در ادامه بخوانید » مدرسه نما ؛ دستیار مربیان مدرسه و مسجد

[/su_note]

امام خامنه ای : درب مساجد باید از نزدیک ظهر تا بعد از نماز مغرب و عشاء باز باشد
تاکید دوباره مقام معظم رهبری مبنی بر باز بودن درِ مساجد پیش از ظهر تا بعد از نماز مغرب و عشاء

ویدیو » چرا درب مساجد بسته است ؟ [فیلم مسجدی در تهران که باز نیست]

تماشا در دیدستان

ویدیو » مساجد سنگر است … درب مساجد را باز نگه دارید …| پیشنهاد ویژه [سخنان بسیار مهم بنیان گذار انقلاب اسلامی]

تماشا در دیدستان

ویدیو » فیلم از مسجد الله اکبر آنکارا ترکیه – درب مساجد باز نگه دارید

تماشا در دیدستان

ویدیو » باز بودن درب یک مسجد بعداز ظهر جمعه /تهران
سال 95 – سعادت آباد – مسجد جامع الرسول …

تماشا در دیدستان

ویدیو » درب مساجد را باز نگه دارید – ویدیو از آنکارا ترکیه

تماشا در دیدستان


داستان صوتی : کبوتر بچه ها (درباره برخی مسجدی‌های اخمو )
آخر آن نور تجلی دود شد
آن یتیم بی گناه نمرود شد . . .
آیا کبوتران توبه کرده به ده بازگشتند؟
بشنوید»

دانلود با حجم7مگابایت

[su_note]

در ادامه بخوانید »

مسجد نما ؛دستیار فعالان فرهنگی مساجد

۲۰ ایده برای جذب جوانان و نوجوانان [ تجربه های یک امام جماعت موفق ]

[/su_note]

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
مهدیفا

از مهدیفا

سلام . مهدیفا هستم . ویرایشگر در سایت بنیانا . با افتخار طلبه مکتب درس علامه مصباح و علامه جوادی آملی هستم . مقالاتی درباره شبکه های اجتماعی در بنیانا منتشر میکنم . محتاج دعای خیر شما ...

رخداد از
guest

1 دیدگاه
قدیم ترین
جدیدترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات
مهدی
مهدی
4 ماه‌ها قبل

good