دسته‌ها
مقاله

رژیم فضای مجازی بگیرید و خوشبختی واقعی را تجربه کنید

فضای مجازی روز به روز جذابیت خود را از دست می‌دهد. امروزه جریان جدیدی ایجاد شده و طی آن تعداد زیادی از افراد از فضای مجازی کناره گیری می‌کنند. خوب فکر کنید؛ آیا وقت این نرسیده که برای لذت بردن بیش تر از زندگی، احساس رضایت و خوشبختی، خود را به این موج جدید بسپاریم؟ […]

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
رژیم فضای مجازی
رژیم فضای مجازی

فضای مجازی روز به روز جذابیت خود را از دست می‌دهد. امروزه جریان جدیدی ایجاد شده و طی آن تعداد زیادی از افراد از فضای مجازی کناره گیری می‌کنند.

خوب فکر کنید؛ آیا وقت این نرسیده که برای لذت بردن بیش تر از زندگی، احساس رضایت و خوشبختی، خود را به این موج جدید بسپاریم؟

احساس نیاز به پسندیده شدن در فضای مجازی؟! اما واقعا چرا؟ آیا تا به حال به این مساله فکر کرده اید؟ چرا به پسندیده شدن از جانب دیگران این قدر نیاز داریم؟

آیا متوجه می‌شوید که احساسات انسانی ما آرام آرام در حال نابودی هستند؟ امروزه تنها دغدغه ما این است که دائما در حال خوشگذرانی ظاهری ، حضور بی وقفه در مکان‌های جدید و خوردن غذاها دیده شویم.

همچنین اگر لحظه ای از دنیای مجازی جدا شده و بتوانیم شریکی برای خود در دنیای واقعی پیدا کنیم، آن قدر عکس از خودمان به اشتراک می‌گذاریم که اعصاب همه خرد خواهد شد!

می‌دانم شاید هنگام خواندن این مطلب فکر کنید که خیلی عصبی به این قضیه نگاه می‌کنم ولی اگر منطقی فکر کنید، نمی‌توانید واقعیت را انکار نمایید. اکنون می‌خواهم درهای دنیایی را به روی شما بگشایم که در آن همه چیز برعکس شده است.

 

خداحافظ دنیای مجازی!

امروزه تعداد زیادی از افراد پی به آسیب‌های ناشی از شبکه‌های اجتماعی برده و حساب‌های کاربری خود را به کلی مسدود می‌کنند. این اتفاق مخصوصا در افراد مشهور بسیار شایع تر است و در این میان می‌توان به جاستین بیبر و کندال جنر اشاره کرد که حساب اینستاگرامی‌خود را بسته اند.

باریش گورکاش، روانشناس بالینی در مورد فضای مجازی و رفتارهای حاصل از آن چنین می‌گوید:« برای این که ارزیابی صحیحی از بسته شدن حساب‌های این افراد معروف داشته باشیم  باید اطلاعاتی در مورد سیر رفتارهای درونی آن‌ها نیز در اختیارمان باشد.

ولی اگر بخواهیم انتخاب شان را این گونه تفسیر کنیم که آن‌ها از بودن در دنیای مجازی خسته شده اند، تعبیر اشتباهی از این مساله نکرده ایم. تایید شدن در فضای مجازی لذتی مداوم به همراه نخواهد داشت، چرا که در پشت پرده آن افشاگری و توهین هم نهفته است.

در نتیجه، چنین استفاده ای از فضای مجازی عاقبت منجر به پدید آمدن حس کمبود و خلاء خواهد شد. اگر به یاد داشته باشید، مدتی همه افراد علاوه بر گزینه لایک، خواستار گزینه دیس لایک( برای بیان چیزهایی که از آن خوش شان نمی‌آمد) نیز بودند.

ولی از آن جایی که این وضعیت جرات به اشتراک گذاشتن برخی چیزها در فضای مجازی را از بین می‌برد، این امر هرگز به واقعیت تبدیل نشد. به دنبال آن کاربران کم کم تبدیل به «کاربران شبحی» شده و به جای لایک کردن فقط دنبال کردن را در پیش گرفتند.»

 

رژیم فضای مجازی

اجرای رژیم فضای مجازی به شکل منظم، بیش از لاغر شدن نیاز به عزم و اراده دارد. از این رو برای این که خود را در وضعیتی که شنبه آغاز و یکشنبه به پایان می‌رسد، قرار ندهید باید همین الان دست به کار شوید.

زمانی که تصمیم به اجرای این رژیم فضای مجازی گرفتید بدیهی است که در آغاز کار بسیار سختی خواهد بود.

برای مثال: به محض این که موبایل را در دست گرفتید می‌خواهید اینستاگرام را چک کنید، فکر می‌کنید اگر از اینستاگرام فاصله بگیرید از زندگی دوستان و آشنایان تان بی خبر خواهید ماند و یا به علت بسته بودن حساب‌هایتان تولد نزدیکان را فراموش می‌کنید و……..

اما ممکن است هیج کدام از این شرایط رخ ندهد، پس بیایید نیمه پر لیوان را هم بررسی کنیم. بعد این که عادت کردید دیگر به سراغ شبکه‌های مجازی نروید، آرامش و لذت بردن از هر لحظه را برای زندگیتان به ارمغان خواهد آورد.

اینستاگرام را حذف کنید و بدون دغدغه به اشتراک گذاشتن عکس، از جاهایی که رفته اید لذت بیش تری می‌برید، طعم غذایی که می‌خورید به گونه دیگری برایتان خوش آیند خواهد بود و حتی خنده‌هایتان نیز واقعی تر می‌شوند.

مهم تر از همه پی به این واقیعت می‌برید که چه قدر از زمان خود را تلف می‌کردید و اکنون فرصتی را که به دست آورده اید، غنیمت شمرده و به خیلی از کارهایی که می‌خواستید انجام دهید، جامه عمل می‌پوشانید.

 

وقتی که خود را از نیروهای منفی اینستاگرام خالی کردید، در کارتان بازدهی بیش تری داشته، در زندگی شخصی انگیزه تان بالا خواهد رفت و در خانه آرامش بیش تری را تجربه می‌کنید.

این کار را امتحان کرده و خودتان تاثیراتش را ببینید. عادت کردن، زمان بر خواهد بود، ولی منصرف نشوید. در انتها خواهید دید که چه قدر خوشبخت هستید.

 

روز، روز پاک سازی است!

نکته قابل بحث دیگر این است که آیا کناره گیری کردن از فضای مجازی، رفتاری غیر اجتماعی است؟ دکتر گورکاش به این سوال این گونه پاسخ می‌دهد:« عدم استفاده از فضای مجازی، غیر اجتماعی بودن به شمار نمی‌آید. چرا که در اصل اجتماعی شدن محسوب نشده و همان لذت را به ارمغان نمی‌آورد.»

 

در زندگی روزمره مورد تایید واقع شدن به انسان حس خوب و انگیزه می‌دهد. ولی برای زندگی پرانگیزه عوامل درونی هم به میزان عوامل بیرونی مهم هستند. وضعیت تایید شدن در فضای مجازی به صورت لایک‌ها و به اشتراک گذاری‌ها خود را نشان می‌دهد.

این تاثیرات نیز ناگزیر باعث می‌شوند در فضای مجازی زمان زیادی را سپری کنیم. در این جا نوعی شرطی شدن ایجاد می‌شود. اما وقتی شرطی شدن را از میان بردارید، مجددا آزادیتان را به دست خواهید آورد. پس کسی شما را به غیر اجتماعی شدن متهم نخواهد کرد. خیال تان کمی‌راحت شد یا نه؟

 

حالا باید یک گام به بستن حساب‌های کاربری خود نزدیک تر شوید. به این فکر کنید که به کمک تکنولوژی همه چیز با کیفیت سه بعدی در حال ارسال است، اما شما به خاطر فضای مجازی در دنیای دو بعدی گیر کرده و در آن زندگی می‌کنید. شاید یکی از دلایلی که ما را از درون پوچ و دچار سندروم خستگی می‌کند، همین موضوع باشد.

 

ما به جای این که استعدادهای واقعیمان را کشف و یا برای بالفعل کردن پتانسیل‌هایمان زمان صرف کنیم، بیش تر دنبال به اشتراک گذاشتن عکس‌هایمان هستیم. ما باید بدانیم که فضای مجازی بیش از آن که بر روی سلامت فرد اثر مثبت داشته باشد در حال تاثیرگذاری منفی است. از این رو تبدیل شدن فضای مجازی به نوعی ترس مجازی امری اجتناب ناپذیر است.

 

برای مثال: تعداد دفعاتی که فرد در طول روز شبکه‌های اجتماعی را بررسی می‌کند، در مورد وضعیت روحی او سرنخ‌های مهمی‌را به ما می‌دهد. اگر تشخیص داده شود که اعتیاد در حد بالایی است باید از افراد متخصص در این زمینه کمک گرفت.

امروزه تعداد افرادی که متوجه این تلاش‌های نافرجام شده، خواستار رهایی از انتظار تایید شدن توسط دیگران هستند به طور نامحسوسی در حال افزایش است. بدین ترتیب جریان جدیدی در حال رشد است و کناره گیری از فضای اینستاگرام در چنین شرایطی حرکتی هوشمندانه محسوب می‌شود.

 

قوانین رژیم فضای مجازی

۱) کنترل کردن صبح گاهی اینستاگرام، فیس بوک، توئیتر، اسنپ چت و موارد مشابه را قبل از شستن صورت تان کنار بگذارید.

۲) خودتان را به این موضوع عادت ندهید که حتما شب و قبل از خواب وضعیت دیگران را بررسی کنید و ببینید کجا رفته اند، چه خورده اند و………

۳) از این که دائما سرتان در گوشیتان باشد، اجتناب کنید. گاهی برای چند ساعت گوشی را در مکانی بگذارید که در معرض دیدتان نباشد.

۴) الزامی‌ندارد هر جایی که می‌روید و هر کاری را که انجام می‌دهید با دیگران به اشتراک بگذارید.

۵) برای به اشتراک گذاشتن یک سلفی ۱۰۰ بار ژست نگیرید. تا وسواس شما افزایش پیدا نکند …

۶) صحبت کردن را جایگزین چت کنید.

۷) هنگام انجام کاری از سر زدن به دنیای مجازی خودداری کنید.

۸) هنگام تماشا کردن فیلم و سریال در خانه و غذا خوردن کنار خانواده دائما با چک کردن گوشی حواس خود را پرت نکنید.

۹) اگر گوشیتان بوق نخورده و می‌دانید پیغامی‌برای آن نیامده، الکی چند دقیقه یک بار آن را چک نکنید! برای چک کردن ساعت هم از ساعت دیواری خانه استفاده کنید 

۱۰) اگر می‌خواهید سریعا اختیار زندگی و زمان تان را در دست بگیرید، تمام برنامه‌های شبکه اجتماعی را از گوشی خود پاک کنید.

11) اگر میان مهمانی ، کنار اقوام یا دید و بازدید نوروزی هستید برای یادگیری چند عکس بگیرید و گوشی را در جیب خود بزارید . لازم نیست تمام مدت مهمانی به صفحه موبایل نگاه کنید … 

12) اخیرا در میان کسانی که استفاده از فضای اینستاگرام را کاهش میدهند چالش مینیمالیسم راه افتاده . برای کسانی كه ميخواهند مينيماليست بشنود ، وقتى صحبت از حذف كردن و كم كردن چيزاى اضافى زندگى میشود منظور همه جنبه هاست كه شبكه هاى اجتماعى هم يكى از اونهاست كه شايد تو زندگى خيليامون زياد باشه . پس پيشنهاد ميكنيم همه برنامه هاى شبكه هاى اجتماعى رو از روى گوشى پاك كنيد

منبع : سایت کیوی مگ kivimag.com

 

[su_note]

در ادامه بخوانید  » 

پدیدار شناسی اینستاگرام ؛یادداشت دکتر یامین پور

رسیدن به اهداف و تبدیل اراده به واقعیت چگونه است ؟ [ 4 نکته برای برنامه ریزی]

[/su_note]

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سارا دانشور

از سارا دانشور

سلام . سارا دانشور هستم . نویسنده و گردآورنده مطالب سایت بنیانا . . . | . . . چه تصویر قشنگی‌ست که در صحنه‌ی محشر ؛ما دور حسینیم و بهشت است که مات است . . .

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات