دسته‌ها
اخبار

اینستاگرام چه مضراتی می تواند داشته باشد؟ [چگونه اینستا دستگاه الکترونیکی شیطان است؟]

فهرست محتوای این صفحه ⬇️ پنهان کردن 1. خطرات اینستاگرام برای نوجوانان و کودکان 1.1. خطرات اینستاگرام در صفحات غیر اخلاقی 2. اینستاگرام به عنوان مرجع ارزیابی محبوبیت افراد دیده می شود. 2.1. ویدیو » مضرات اینستاگرام برای دوست دختر و دوست پسرها !! 2.2. نوموفوبیا چیست؟ آیا شما هم گرفتار آن هستید؟ اینستاگرام چه […]

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
اینستاگرام
اینستاگرام

اینستاگرام چه مضراتی می تواند داشته باشد؟

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد اینستاگرام یکی از شبکه‌های اجتماعی بسیار مضر است. این تحقیقات که به تازگی بر روی حدود ۱۵۰۰ کاربر جوان و نوجوان اینستاگرام انجام گرفت، ثابت کرد اینستاگرام تاثیرات مضری بر سلامت روانی این افراد دارد. در این مقاله قصد داریم به مضرات اینستاگرام برای کاربرانش بپردازیم . همراه بنیانا باشید

اینستاگرام که بسیاری از کاربران آن فیک (جعلی) هستند بر پایه به اشتراک گذاشتن عکس و فیلم بنا شده است، با ایجاد جذابیت بیشتر برای کاربران، تاثیرات زیادی نیز بر آن‌ها می‌گذارد. برای مثال دیدن مداوم عکس و فیلم از مدل‌ها، بازیگران، افراد سرشناس و حتی افراد معمولی که عکس و فیلم‌هایشان را در ایده آل ترین حالت ممکن و تنها برای نمایش دادن به اشتراک می‌گذارند، باعث شده است تا بیشتر کاربران اینستاگرام از زندگی، بدن و شرایط ظاهری خود ناراضی باشند.

نکته مهمی‌که کاربران اینستا از آن غافلند، این است که بخش عمده عکس و فیلم‌هایی که در این شبکه اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود تنها یک «نمایش اغراق آمیز» است! مسلما هیچ کس از بخش‌های غم انگیز و ناخوشایند زندگی خود عکس و فیلم نمی‌گیرد! همه سعی دارند بهترین‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. اما این به این معنی نیست که تمام زندگی آن‌ها نیز مانند عکس و فیلم‌هایشان پر زرق و برق، زیبا و بی نقص است.

قطعا آن‌ها نیز در زندگی مشکلات خاص خود را دارند. اما متاسفانه بسیاری از دنبال کنندگان این افراد در اینستاگرام این موضوع را نادیده گرفته، زندگی و شرایط خود را با آن‌ها مقایسه می‌کنند. در حقیقت، آن‌ها «تمام» زندگی خود را با «بهترین» قسمت‌های زندگی دیگران مقایسه می‌کنند. این روند به تدریج باعث از دست دادن اعتماد به نفس، افسردگی و یا حتی خودکشی می‌شود!

 

اینستاگرام همچنین بر روی شخصیت، رفتارهای اجتماعی و حتی خواب کاربران خود اثرات مضری می‌گذارد. متاسفانه این شبکه اجتماعی مانند بسیاری از شبکه‌های اجتماعی دیگر اعتیاد آور نیز هست! کاربران اینستاگرام همیشه نگران این هستند که از اخبار جدید بی خبر بمانند. به همین دلیل، در طی روز بارها به اینستاگرام سر زده و ساعت‌ها در آن به جستجوی تازه‌ها می‌پردازند.

محققان در این زمینه می‌گویند: « از آن جایی که بیشترین کاربران اینستاگرام را جوانان و نوجوانان تشکیل می‌دهند، محافظت از سلامت روانی این افراد بسیار ضروری است».  اینستاگرام، خود قوانینی تنظیم کرده است که تا حدی به حفظ سلامت کاربرانش کمک می‌کند. برای مثال عکس و فیلم‌هایی با محتوای غیر اخلاقی و نامناسب را معمولا نمی‌توان در آن به اشتراک گذاشت.

به علاوه این که کاربران نیز می‌توانند با مشاهده موارد این چنینی، عکس، فیلم و یا حتی صفحه مورد نظر را به اینستاگرام گزارش کنند. با این حال نمی‌توان اینستاگرام را در این زمینه صد در صد موفق دانست؛ چرا که روند حذف موضوعات غیراخلاقی و نامناسب چندان سریع نیست و این باعث می‌شود موضوعات این چنینی تا قبل از اقدام اینستاگرام، بارها و بارها مشاهده و به اشتراک گذاشته شوند.

 

[su_note]

در ادامه بخوانید » فردای فیلتر اینستاگرام چه اتفاقی می‌افتد ؟

[/su_note]

*** ***

اینستاگرام ایران
اینستاگرام ایران

اینستاگرام ، در برخی موارد می تواند به یک ابزار بسیار خطرناک نیز تبدیل شده و برای بسیاری از افراد، مشکلاتی را به وجود آورد. این خطرات برای نوجوانان و کودکان که از این شبکه اجتماعی استفاده می کنند در مقیاس های بزرگ تری می تواند مشکلاتی را ایجاد کند که باید نسبت به آن ها آگاهی داشته باشیم. در این مطلب قصد داریم در رابطه با خطرات اینستاگرام برای نوجوانان و کودکان، نکاتی را مطرح کرده و بررسی کنیم که چرا این شبکه اجتماعی به عنوان بدترین شبکه اجتماعی در جوامع اروپایی، مطرح شده است. همراه بنیانا باشید

 

خطرات اینستاگرام برای نوجوانان و کودکان

همانطور که اشاره شد، مدت زیادی از اعلام این خبر از سوی Royal Society for Public Health و Young Health Movement که در آن، اینستاگرام به عنوان بدترین و مضرترین شبکه اجتماعی پرکاربرد در دنیا لقب گرفته است، نمی گذرد.

طبق این تحقیقات، شبکه اجتماعی اینستاگرام در صدر مضرترین شبکه های اجتماعی پرطرفدار قرار گرفت.  همانطور که می دانید در ابتدای ورود اینستاگرام به کشور، زمزمه هایی از فیلترینگ این شبکه اجتماعی شنیده می شد، اما متاسفانه اینستاگرام هنوز فیلتر نشده است …

طبق آخرین بررسی هایی که روی نوجوانان و جوانان صورت گرفته است اینستاگرام به عنوان مضرترین سایت شناخته شده است. اما شاید با خود بیاندیشید که چرا اینستاگرام باید در رده بدترین شبکه های اجتماعی قرار گیرد؟ برای پاسخ به این سوال باید به معرفی خطرات اینستاگرام برای نوجوانان و جوانان بپردازیم که در ادامه تعدادی از مهمترین این خطرات آورده شده اند.

 

نارضایتی از زیبایی اندام

اولین خطری که متوجه کاربران اینستاگرام، بخصوص نوجوانان و جوانان می باشد، عدم رضایت از زیبایی و اندام خود می باشد. بسیاری از کاربران اینستاگرام، هر روزه اقدام به انتشار تصاویری از خود می نمایند تا نشان دهند که از زیبایی اندام و چهره برخوردارند. این مساله به خصوص در دختران جوان نمود پیدا می کند که بیشتر از دیگران به دنبال مسائل زیبایی هستند.

از آنجا که کاربران اینستاگرام فقط جنبه های زیبایی خود را به نمایش می گذارند، این مساله ممکن است برای بسیاری دیگر از نوجوانان که از زیبایی خاصی برخوردار نیستند، باعث ایجاد حس حسادت و عدم رضایت از خود گردد.

این مورد از خطرات اینستاگرام ، به حدی مشکل آفرین است که حتی بسیاری از نوجوانان را به سمت افسردگی سوق می دهد و این مساله که آن ها از به زیبایی دیگر کاربران این شبکه اجتماعی نیستند ممکن است آن ها را آزار دهد.

 

انتشار تصاویر نامعقول

علاوه بر این موضوع، بسیاری از نوجوانان و جوانانی که عضو این شبکه اجتماعی می باشند، همه روزه اقدام به انتشار تصاویری از خود می نمایند که خارج از عرف اجتماعی بوده و گاها موجب شرمساری خانواده ها نیز می گردد. انگیزه این افراد از آپلود چنین تصاویری در فضای مجازی، تنها جذب بیشتر مخاطبین و افزایش تعداد فالوور هایشان می باشد.

البته که داستان به همین جا ختم نشده و برخی از افراد سودجو با استفاده از همین عکس ها، اقدام به سوء استفاده می نمایند. این افراد با استفاده از تصاویر خصوصی اشخاص که در صفحات شخصی آن ها وجود دارد، گاها اقدام به ایجاد صفحات جعلی و فیک نموده و تصاویر خصوصی افراد را برای جذب فالوور به صورت همگانی منتشر می نمایند.

 

نارضایتی از امکانات و نوع زندگی

احتمالا تاکنون عباراتی مانند سلبریتی و یا لاکچری بودن را شنیده اید. این ها عباراتی است که امروزه در شبکه های اجتماعی بیش از هر چیز دیگری کاربرد دارد. لاکچری ها و یا سلبریتی ها، افرادی هستند که از لحاظ مالی مشکلاتی نداشته و دائما برای نشان دادن امکانات رفاهی خود، تصاویر و ویدیوهایی را از نوع زندگی و یا اموال و دارایی خود در اینستاگرام انتشار می دهند.

این موضوع سبب می شود که افرادی که آن ها را دنبال می کنند، خصوصا نوجوانان و جوانان به طرز زندگی آنان حسادت کرده و دائما از امکانات رفاهی و نوع زندگی خود احساس نارضایتی داشته باشند.

 

نوجوانان معمولا در مواجهه با چنین مسائلی نمی توانند به سادگی کنار بیایند و این موضوع سبب بگو مگو ها و جر و بحث های فراوانی در محیط خانواده می گردد. باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که معمولا افراد از خوشی ها و لحظه های شاد خود در اینستاگرام، تصویر قرار می دهند و همین موضوع سبب می شود که ما از مسائل و درگیری شخصی آنان اطلاعی نداشته و زندگی آن ها را در رفاه کامل ببینیم.

از خطرات اینستاگرام همین است که افراد نسبت به زندگی دیگران حسادت کرده و دائما خود را به جای آن ها تصور نمایند و مقایسه کنند….

 

خطرات اینستاگرام در صفحات غیر اخلاقی

صفحات غیر اخلاقی و باز بودن این صفحات برای همگان، از دیگر خطرات اینستاگرام است که متوجه بسیاری از نوجوانان و جوانان است. ذهن نوجوانان به دلیل وارد شدن به سنین بلوغ معمولا در این روابط بسیار کنجکاو بوده و همین موضوع سبب می شود که دائما در این شبکه ها، به دنبال صفحات و پیج هایی باشند که اقدام به انتشار تصاویر و ویدیوهای غیر اخلاقی و مبتذل می نمایند.

از آنجا که نظارت قابل توجهی بر انتشار محتوای غیر اخلاقی و مبتذل در اینستاگرام وجود ندارد، این صفحات به راحتی قابل دسترس بوده و با یک سرچ و جستجوی ساده در محیط اینستاگرام می توان به بسیاری از این صفحات دسترسی داشت که می تواند ضربه های زیادی به نوجوانان و کودکان ما وارد آورد و زشتی گناه کردن را از بین ببرد 

 

کم شدن زمان استراحت

از دیگر خطرات اینستاگرام که نه تنها در نوجوانان و جوانان، بلکه در همه آحاد جامعه وجود دارد، کم شدن میزان استراحت و تایم خواب افراد می باشد.

اینستاگرام از آنجا که یک شبکه اجتماعی با بهره گیری از هوش مصنوعی می باشد، با استفاده از الگوریتم های متنوع خود، دقیقا محتوایی را به شما نمایش می دهد که شما به آن علاقه مند هستید و ممکن است ساعت ها وقت خود را در آن صرف کنید بدون اینکه حتی متوجه گذر زمان شوید.

همین موضوع سبب می شود که یکی دیگر از خطرات اینستاگرام ، کاهش شدید میزان استراحت و خواب باشد که در نوجوانان می تواند بسیار خطرناک ظاهر شده و حتی روی عملکرد تحصیلی آنان نیز تاثیر گذار باشد و ذهن آن ها را ضعیف کند

 

ایجاد روابط خطرناک و خارج از عرف

یکی دیگر از خطرات اینستاگرام که متوجه همه کاربران آن می باشد، ایجاد روابط خطرناکی است که ممکن است به آزار و اذیت های اینترنتی منتهی شود. در محیط اینستاگرام به سادگی می توان به پروفایل افراد دسترسی پیدا کرده و سپس برای آن ها پیام های با مضامین مختلف ارسال نمود.

خیلی از افراد سودجو از این موقعیت استفاده کرده و اقدام به برقراری روابط خارج از عرف با دیگران که اکثرا دختران، جامعه هدفشان را تشکیل می دهد، می کنند. در برخی موارد نیز این افراد اقدام به مزاحمت های مختلف در محیط اینترنت نموده و تا جایی پیش می روند که افراد، مجبور به پاک کردن اکانت اینستاگرام خود می شوند.

 

این ها تنها بخشی از خطرات اینستاگرام می باشد که متوجه همه افراد جامعه می باشد. باید گفت که ما به عنوان والدین و سرپرست کودکان و نوجوانان خود، وظیفه داریم فرزندان خود را از این خطرات آگاه کرده و اقدامات لازم را برای حفظ امنیت آنان در فضای مجازی انجام دهیم.

 

اینستاگرام به عنوان مرجع ارزیابی محبوبیت افراد دیده می شود.

فرهنگ افراد در اینستاگرام به این صورت است که هر شخصی که تعداد follower های بیشتری داشته باشد یا تعداد like های بیشتری داشته باشد، نشان از محبوبیت اوست و یک امتیاز محسوب می شود. بنابراین نوجوانان یا می بایست برای بالا بردن تعداد فالور های خود، درخواست دوستی هر شخص غریبه ای را بپذیرند و اطلاعات خصوصی پروفایل خود را با آنها به اشتراک بگذارد که این امر موجبات تهدید و آزار و اذیت آنها را فراهم می کند و یا باید این افراد را رد کنند که نشان می دهد افراد محبوبی نیستند و احساس نا امیدی می کنند. از طرفی دیگر کم بودن فالور ها و لایک ها باعث کاهش خود باوری و اعتماد به نفس در آنها می شود.

روابط شبکه های اجتماعی روی روابط واقعی اثر می گذارد.

ماهیت اینستاگرام اینگونه است که به افراد اجازه می دهد تا بتوانند با افرادی در هر کجای دنیا ارتباط عاطفی برقرار کنند و اغلب این دوستی ها، دوستی های عمیق و واقعی نیستند. در این میان دختران نوجوان که در این سن سرشار از عاطفه و محبت هستند و روحیات پاک و لطیفی دارند، ممکن است مورد فریب و آزار و اذیت عاطفی از طرف افراد غریبه قرار بگیرند و متعاقبا ضزبات جبران ناپذیری به آنها وارد می شود. متاسفانه بعضی از این نوجوانان در روابط واقعی خود حتی با دوستان و آشنایان نزدیک در مدرسه و خانواده دچار مشکل و بی اعتمادی می شوند.

متاسفانه باید بدانیم که اینستاگرام می تواند باور ها، فرهنگ و عقاید کودکان و نوجوانان را تغییر دهد و آنها را به سمت و سوی خودنمایی و خودشیفتگی یا از طرفی دیگر به سوی افسردگی و انزوا سوق دهد.

توصیه به والدین این است که با کودکان و نوجوانان خود در مورد مزایا و معایب این شبکه اجتماعی صحبت کرده و آنها را آگاه نمایند و حتما خود والدین یکی از follower های فرزندانشان باشند تا بتوانند ارتباطات و روابط آنها را در این فضا رصد کنند.

*** ***

[su_note note_color=”#C8E6C9″] 

حواسمان باشد

شیطان هم دم و دستگاه و دولت را الکترونیکی کرده است !!

شیطان بروز شده … 

. . .

#تقوا_در_دنیای_مجازی

[/su_note]

 

ویدیو » آیا میدانستید گوگل چه دسترسی هایی به اطلاعات شما دارد؟!
واقعیت های وحشتناکی که مدیر گوگل هم اقرار کرد …
#امنیت_اطلاعات

دریافت ویدیو 8 مگابایت

ویدیو » استاد حسن رحیم پور ازغدی:
بعضی دختر و پسرهای حزب اللهی توی فضای مجازی برای هم کامنت میذارن؛ خواهر، بردار قرار ما بین الحرمین؟!

دریافت ویدیو 4 مگابایت

 

ویدیو » مضرات اینستاگرام برای دوست دختر و دوست پسرها !! 

دریافت ویدیو 2 مگابایت

 

ویدیو »  به #حجاب زنان انگلیسی توجه کنید.
 این فیلم حدوداً صد سال پیش ضبط شده. پیش از آن‌که پروژه صهیونیستی برهنه‌سازی زنان در جهان اجرا شود پیش از انکه زشتی برهنگی توسط اینستاگرام از بین برود … 

دریافت ویدیو 6 مگابایت

 

[su_note note_color=”#BBDEFB”]

نوموفوبیا چیست؟ آیا شما هم گرفتار آن هستید؟

نوموفوبیا (Nomophobia)، اصطلاحی است که برای نخستین بار توسط محققان انگلیسی و از سال ۲۰۱۰ رواج پیدا کرده است و به عنوان مخفف عبارت No Mobile Phobia به کار می‌رود. نوموفوبیا  نوعی از بیماری فوبیا است که فرد مبتلا به آن، در صورت دور بودن از گوشی موبایل، اضطراب و نگرانی شدید را تجربه می‌کند.

در بین روانشناسان، در مورد اینکه آیا واقعاً باید این اضطراب شدید را فوبیا دانست یا خیر، اختلاف نظر وجود دارد. اما به نظر می‌رسد که لااقل با تعریفی که در استاندارد DSM-IV در مورد فوبیا ارائه شده، اضطراب ناشی از دور بودن از موبایل را بتوان به عنوان نوعی از فوبیاهای خاص (Specific Phobia = SP) دانست که ترس‌ و اضطراب غیرطبیعی ناشی از قرار گرفتن در شرایط و موقعیت‌های خاص را شامل می‌شود.

به هر حال، مستقل از اینکه روانشناسان چه طبقه‌بندی‌هایی انجام می‌دهند و چه نامی بر روی این وضعیت می‌گذارند، یک واقعیت وجود دارد و آن اینکه بسیاری از ما، هنگامی که از موبایل خود دور هستیم، نگرانی و اضطراب شدیدی را تجربه می‌کنیم و احساس خوبی نداریم.

بر اساس مطالعات انجام شده در آمریکا، ۶۵ درصد مردم موبایل خود را هنگام خواب نزدیک خود نگه می‌دارند. اگر چه در ایران آماری در این زمینه وجود ندارد، اما به نظر نمی‌رسد که تفاوت جدی در این زمینه وجود داشته باشد.

اگر چه میزان استرس دور بودن از موبایل یا جاگذاشتن موبایل در خانه، بسته به شرایط می‌تواند بسیار متنوع باشد،‌ اما بررسی‌ها نشان داده است که شدت آن می‌تواند با استرس ناشی از رفتن به مطب دندانپزشک یا حتی استرس ناشی از دغدغه‌های مرتبط با ازدواج برابری کند!

[/su_note]

منابع »
سایت kivimag.com
سایت motamem.org
سایت superfamilyprotector.com
کانال @jebheh در سروش 

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سیدحسام علوی

از سیدحسام علوی

سید حسام هستم . یک جنوبی خون گرم . دوست و همراه همیشگی من کتاب های تاریخی هستن . کلا به تاریخ بی نهایت علاقه مندم .با همکاری دیگر نویسندگان سایت بنیانا درباره سبک زندگی اسلامی خبر و مقاله منتشر میکنم . یا علی مدد.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات