دسته‌ها
کیوسک

بچه ها در اینستاگرام قربانی طمع جاهلان برای کسب پول [خطر بزرگ در کمین است]

دیده شدن و شهرت و جلب توجه در فضای اینستاگرام و تلگرام باعث شده که برخی خانواده برای نوزاد چند روزه‌ شان صفحه اینستاگرامی بسازند و با خرید فالوئر جعلی و دروغ و جمع کردن افراد زیاد این صفحه را پر مخاطب کنند. این خانواده ها! در صفحات اینستاگرام خود لحظه به لحظه بزرگ شدن […]

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید

دیده شدن و شهرت و جلب توجه در فضای اینستاگرام و تلگرام باعث شده که برخی خانواده برای نوزاد چند روزه‌ شان صفحه اینستاگرامی بسازند و با خرید فالوئر جعلی و دروغ و جمع کردن افراد زیاد این صفحه را پر مخاطب کنند.

بچه ها در اینستاگرام
بچه ها در اینستاگرام

این خانواده ها! در صفحات اینستاگرام خود لحظه به لحظه بزرگ شدن نوزاد را نشان می‌دهند و سعی می کنند تمام لحظات خاص کودک شان را به نمایش بگذارند؛ خندیدن، گریه کردن، تزریق واکسن، لحظه رفتن به مهمانی، تولد یک ماهگی، دو ماهگی و یک سالگی و تمام مناسب های خاصش که برای جمع کردن افراد در پیج مناسب است را پست می کنند.

این‌ در حالی است که هیچ‌کس به حریم خصوصی این کودکان توجهی نمی‌کند و ممکن است در آینده این کودک از رفتار والدین خود اصلا راضی نباشد .اگر نگاهی به قوانین کشورهای اروپایی بیندازید کودکان بعد از رسیدن به سن قانونی می توانند از والدین بخاطر انتشار عکس های شخصی شکایت کنند . خلاصه این از قوانین را در ویدیوی انتهای این صفحه تماشا کنید

 

گاهی این خانواده ها و به طور اخص مادران این کودکان، صفحه اینستاگرام ساخته شده برای فرزندشان را با سالن مُد یا اتاق تست لباس اشتباه می‌گیرند و با سلب  آسایش  و راحتی کودک، عکس‌هایی لاکچری گران قیمت از لحظات او ثبت می‌کنند تا آن را با دنبال‌کنندگان صفحه به اشتراک بگذراند. تا بعدا از تبلیغ کرم و پودر های تقلبی کسب پول کنند…

 

لباس های لاکچری و ژست های خاص برای این کودکان تنها راه جذاب کردن مخاطبان است و اشرافی گری در تمام لحظات این خانواده ها موج می زند.

 

اما این صفحات تنها به ارائه حالات یک کودک ختم نمی شود. هنگامی که صفحات بچه ها در اینستاگرام پربیننده شد، پیشنهادات تبلیغاتی برایش مطرح می‌شود و برخی از مادران  و پدران به دلیل جذب تبلیغات بیشتر از کودکانشان بیشتر عکس می‌گیرند و کودک خود را تبدیل به کودک قربانی اینستاگرام و یا به نوعی مدل تبلیغاتی می‌کنند.

در حالی که هیچ نگاهی به آینده این کودک ندارند و عواقب این عمل را در نظر نمی گیرند. اینجاست که می توان گفت کودک این والدین به نوعی تبدیل به «کودک کار» شده است. و مثل یک ابزار از کودک برای کسب پول استفاده میشود . ناراحتی و غم در ویدیوهایی که با اجبار از کودکان در یک فروشگاه برای تبلیغ منتشر میشود قابل مشاهده است…

 

همچنین زمانی که صفحه این کودکان مخاطبان بسیاری داشته باشد، شرکت های تبلیغاتی سعی می کنند با هدف قرار دادن این کودکان برای تبلیغات برای محصولات خود  به سود بیشتری برسد.

موسسات تبلیغاتی با وسوسه  کردن خانواده ها با  پول های هنگفت، این کودکان را قربانی افزایش سود شرکت های خود می کنند و در این شرایط خانواده ها نیز با تبلیغ کردن محصولات بدون پشتوانه آن شرکت به وسیله کودک خود این معامله را قبول می کنند. بسیاری از محصولاتی که در اینستاگرام به فروش میرسد در کارگاه های غیربهداشتی تهران تولید میشود

 

در واقع استفاده از کودکان در صنعت مدلینگ و تبلیغات، کودک را تبدیل به یک «میکرو سلبریتی» می کند که تنها از راه یک صفحه اینستاگرامی به شهرت رسیده است. و هیچ دستاورد دیگری نخواهد داشت و اثر این نوع زندگی و تلاش برای جلب توجه احتمالا تا پایان عمر همراه کودک خواهد بود و نسل بعدی ایرانی ها دچار هنجار غیراخلاقی شوند…

 

شاید تا اینجا و در ظاهر همه چیز خوب به نظر برسد، چون از این تبلیغات نه تنها لباس، کفش، گل سر مارک دار و کرم و پودر گران قیمت نصیب آن کودک شود، بلکه شرکت یا فروشگاه مذکور هم مشتریان بیشتری جذب می کند.

 

اما متاسفانه یکی از عواقبی که این تبلیغات دارد  این است که معرفی محصولات به پوشاک و گل سر ختم نمی‌شود. برخی مادران نیز با پهن کردن لوازم آرایشی برندی خاص در اطراف کودکشان به تبلیغ محصولات آرایشی می‌پردازد

و این در حالی است که کودک را از پایین ترین سنین با این لوازم و فرآیند آرایش آشنا می‌کنند. گروهی از والدین نیز محصولات آرایشی بانوان از جمله رژ لب را برای کودکان استفاده می کنند که می‌تواند سلامت کودک را به خطر بیندازد. در این بار مطلب لاک ناخن , سمی خوش آب و رنگ را بخوانید

***

در این خصوص فرشاد رضایی نامدار روان شناس در گفتگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: کار  کردن به هیچ عنوان  برای کودکان توصیه شده نیست، چرا که کودک باید بچگی کند.

وی با بیان اینکه تبلیغات بچه ها در اینستاگرام توسط والدین باعث می شود کودک فکر کند که همیشه باید به او توجهات خاصی شود، افزود: ممکن است این فرآیند موجب عادت برای کودک شود و او را ناخودآگاه  به یک سلبریتی تبدیل کند.

رضایی نامدار بیان کرد: در این شرایط کودک تصور می کند برای بیشتر دیده شدن باید اعمال خارق العاده انجام شود و حرف های خاصی را با شیرین زبانی بیان کند.

وی با بیان اینکه انجام تبلیغات با استفاده از کودکان آثار مخربی برای آنها  دارد، افزود: قرار دادن کودکان به عنوان وسیله برای اینگونه تبلیغات، باعث بروز  فشارهای روانی و استرس در کودکان می شود.

 

مدل های اینستاگرامی
مدل های اینستاگرامی

زیر پوست اینستاگرام

اغلب مردم از اینستاگرام و لاکچری بازی‌های اکانت‌های پرفالوئر تنها زرق و برق زندگی آنها را می‌بینند. در حالی که زیرپوست اکثر این اکانتها خبرهای دیگری است.

 

یکی از تم‌های ثابت عکس‌های مادر و فرزندی در اینستاگرام، عکس‌هایی با لباس‌های هماهنگ و ست شده است. اکثر این لباس‌ها در واقع تبلیغات مزون‌های دوخت لباس هستند که اسم آن در روی عکس یا انتهای پست اینستاگرامی آمده است.

اغلب جشن‌های پرهزینه هم عکاس حرفه‌ای یا فیلمبرداری هوایی با روش‌های جدید دارند که در واقع اینها هم صرفا تبلیغ یک آتلیه خاص هستند و برای این تبلیغ، به والدین بچه‌ها پول پرداخت شده است.

 

چند وقت پیش حضور خانم‌هایی با پوشش پرنسس‌های کارتون‌های والت دیزنی در یک جشن تولد خبرساز شد. بعدها مشخص شد این افراد برای حضور در جشن تولدها با این پوشش‌های خاص به صورت ساعتی پول دریافت می کنند.

منتشر کنندگان عکس های با ظاهر نامناسب ، کاملا دور از خطوط اخلاقی و عرفی ، شبیه به سلبریتی ها فیلم ها هالیوودی در اینستاگرام نسبت به سال قبل یک قدم جلو آمده اند؛ چرا بقیه مثل ما برهنه نمی پوشند ؟

 

لابه‌لای تمام تصاویر از هزینه‌های نامعقول و نمایش آن به بقیه، مفاهیم شکاف طبقات اجتماعی، نارضایتی مردمی، سرخوردگی جوانان و احساس کمبود و حقارت و… هر روز پررنگ تر می شوند . در این باره مطلب ” اینستاگرام بیش از هر شبکه دیگری، سلامت ذهنی افراد را تهدید میکند ” را بخوانید …

اما شاید نگران کننده تر از همه نکاتی که در بالا گفته شد ؛ از بین رفتن مفهوم اصیل مادرانگی برای تربیت فرزندانی باشد که مابین زرق و برق آرزوهای پدرومادر خود برای بیشتر دیده شدن، گم می‌شوند.

باید به فرزندمان بیاموزم که زیباترشدنش نه الزاما از ارایشگاهها وسالن های مد ؛ بلکه از کتابخانه ها و کتابفروشی ها بدست می آید…

***

ویدیو » سرچشمه کارهای احمقانه اینستاگرام است … عقد آریایی در بعضی نقاط ایران … 
خیلی ها پرسیده بودین عقد آریایی چیه؟ اولاش همه از این کارا خنده شون میگیره ولی کم کم برای یه عده تبدیل به باور میشه و اینجوری ریشه اعتقادات خورده میشه! ( تصویر از فضای عمومی اینستاگرام!)

تماشا در دیدستان | تماشا در روشنگری

 

[su_note]

حتما بخوانید »»

چادر داریم تا چادر !

 الکی مثلا من چادری ام!! استفاده ابزاری از حجاب در اینستاگرام

[/su_note]

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سارا دانشور

از سارا دانشور

سلام . سارا دانشور هستم . نویسنده و گردآورنده مطالب سایت بنیانا . . . | . . . چه تصویر قشنگی‌ست که در صحنه‌ی محشر ؛ما دور حسینیم و بهشت است که مات است . . .

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات