دسته‌ها
عکس

عکس هایی از حرم حضرت عباس علیه السلام بعد از بازگشایی به روی زائران

سنگفرش حرم مطهر حضرت ابوالفضل العباس (علیه السلام) با مرمر طبیعی در مسافتی حدود هزار متر مربع در کمترین زمان ممکن و با کیفیت بسیار بالایی به انجام رسید تا این مکان مقدس میزبان قدمهای زائران بارگاه حضرت ابوالفضل عباس (علیه السلام) باشد.

مهندس «ضیاء مجید الصائغ»، رئیس بخش پروژه های مهندسی آستان مطهر عباسی، در مصاحبه با شبکه الکفیل در خصوص این فاز از پروژه گفت: سنگفرش کردن رواق مطهر حرم حضرت عباس (علیه السّلام) مرحله مهمی از مراحل پروژه سنگفرش کردن حرم مطهر به حساب می آید.

در مرحله اول قسمت مختص به خواهران با مرمر سنگفرش شد و پس از پایان این مرحله، به محوطه اختصاص یافته به برادران پرداخته شد و با پایان این بخش، مراحل مرمر کردن کفپوش حرم حضرت عباس علیه السلام به صورت کامل به انجام رسید و دربهای حرم حضرت ابوالفضل برای استقبال از زائران باز شد.

حرم حضرت عباس علیه السلام
حرم حضرت عباس علیه السلام

بعد از آن نیز فعالیت خود را در صحن مطهر آغاز می کنیم که این امر بر اساس طرح تدوین شده صورت می گیرد. در این راستا، صحن و سرای حرم برای سنگفرش کردن به بخشهایی تقسیم می شود تا تداخلی در روند عبور و مرور زائران ایجاد نشده و مانعی برای حرکت آنها ایجاد نگردد.

وی در ادامه گفت: تلاشهای متعددی برای تکمیل این مرحله صورت گرفته است و بخش پروژه های مهندسی نقش مهم و کارآمدی در تمامی این اقدامات چه از برداشتن کفپوش مرمر قدیمی تا به تکمیل رساندن این طرح داشته است.

الصائغ عنوان داشت: مرمر جدیدی که با آن حرم کفپوش شده است، از نوع «ملتی الاونکس» در سایز ۴۰ در ۶۰ سانتیمتر و با قُطر سه سانتی متر است. چندین بررسی فنی و مهندسی در مورد سطح مقاومت و ثابت بودن رنگ و ضخامت و همچنین ویژگیهای دیگر انجام شد که این امر سنگفرش مرمرهای حرم حضرت عباس علیه السلام علیه السلام را در اوج زیبایی قرار داده است.

وی تصریح کرد: چیدمان این مرمرهای درخشان به سبک و سیاقی هنری و بسیار زیبا انجام شده است و از لحاظ هنری با ضریح حضرت ابوالفضل عباس (علیه السلام) و دیوار حرم آن حضرت همخوانی دارد.

پیش از اجرای پروژه تدابیری اندیشیده شد که سطح رواق با سطح صحن هم اندازه شد و با استفاده از مواد شیمیایی، تدابیری برای مقابله با رطوبت و حشرات در نظر گرفته شد. همچنین از برخی مصالحی استفاده گردید که روند چسباندن این مرمرها به کفپوش حرم را تسهیل می بخشند.

شایان ذکر است که پیش از روند سنگفرش کردن حرم حضرت عباس علیه السلام اقداماتی صورت گرفت که از جمله آنها می توان به این موارد اشاره کرد:

– برداشتن مرمر قدیمی

– برداشتن جزئی از بتن زیر سنگ مرمر قدیمی و تعمیر بخشهای باقیمانده

– اصلاح کفپوش قبلی و شکافهای آن با استفاده از مواد ویژه

– ایجاد کفپوش بتنی که امکان چیدمان سنگ مرمرها را ایجاد کند که این بتن دارای استانداردهای ویژه بوده و این امر با مصالحی صورت گرفت که امکان چسبیدن آن به کف پوش قدیمی را ایجاد می کند و همچنین مانع از رطوبت و مشکلات دیگر می شود.

– قرار دادن آرماتور و بتن ریزی در زیر آن

– ایجاد شبکه های زیر زمینی برای فاضلاب، مخابرات و سیستم ضد حریق و وصل آنها به سیستمهای مرکزی آستان مطهر عباسی

لازم بذکر است؛ حرم و صحن شریف آخرین بار در دهه هفتاد قرن گذشته میلادی با مرمر سنگفرش شده بود.


درباره حضرت عباس علیه السلام

عباس بن علی بی ابی‌طالب (۲۶ – ۶۱ق)، مشهور به ابوالفضل پنجمین پسر امام علی(ع) و اولین فرزند ام البنین است. مهم‌ترین فراز زندگی او حضور در واقعه کربلا و شهادت در روز عاشورا است. در مورد زندگی و احوالاتش تا قبل از محرم سال ۶۱ق اطلاعات چندانی وجود ندارد. جز این‌که بر اساس برخی گزارش‌ها در جنگ صفین حضور داشته است.

او در واقعه کربلا فرمانده و پرچمدار سپاه امام حسین(ع) بود و برای همراهان امام حسین از فرات آب آورد. او به همراه برادرانش دو امان‌نامه از طرف عبیدالله بن زیاد را رد کردند و جزو س‍پاه امام حسین(ع) جنگیدند و شهید شدند. به گفته برخی از کتاب‌های مقتل در روز عاشورا در حالی که دو دستش بریده شده بود و گرز آهنین بر سرش فرود آمده بود شهید شد. برخی گریه امام حسین(ع) بر بالین او را گزارش کرده‌اند.

برخی منابع او را دارای قدی بسیار بلند و چهره‌ای‌ زیبا توصیف کرده‌اند. امامان شیعه در احادیثی مقام بالایی برای حضرت عباس در بهشت بیان کرده‌اند. و نیز کرامات فراوانی از او با مضمون برآورده کردن حاجات همه مردم حتی غیر شیعیان و غیر مسلمانان نقل شده است.

شیعیان برای حضرت عباس جایگاه معنوی بالایی قائلند. او را باب الحوائج می‌خوانند و به او متوسل می‌شوند. حرم حضرت عباس در نزدیکی حرم امام حسین(ع) یکی از مهم‌ترین مکان‌های زیارتی شیعیان است.

هم‌چنین شیعیان از او با تعبیر سقای کربلا یاد می‌کنند و روز تاسوعا، نهم محرم را به یاد حضرت عباس عزاداری می‌کنند این روز در ایران تعطیل عمومی است. هم‌چنین در ایران روز تولد حضرت عباس با عنوان روز جانباز نامگذاری شده است. مکان‌های متعددی همچون سقاخانه، عباسیه و سقانفار به نام حضرت عباس ساخته شده است. 

منبع متن : ویکی شیعه (+) 

عکس هایی از حرم حضرت عباس علیه السلام بعد از بازگشایی به روی زائران را در ادامه مطلب می بینیم 

در ادامه بخوانید »»  « من شاخ اینستا هستم » بررسی مشکلات روانی خودشیفته ها در اینستاگرام

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سیدحسام علوی

از سیدحسام علوی

سید حسام هستم . یک جنوبی خون گرم . دوست و همراه همیشگی من کتاب های تاریخی هستن . کلا به تاریخ بی نهایت علاقه مندم .با همکاری دیگر نویسندگان سایت بنیانا درباره سبک زندگی اسلامی خبر و مقاله منتشر میکنم . یا علی مدد.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات