دسته‌ها
زنان

نشانگان پیش از قاعدگی در بانوان چیست ؟ [این چند روز هوای همسر را داشته باشید]

بیشتر خانم‌ها نسبت به چند روز ثابت در هر ماه احساس ناخوشایندی دارند. این روزها همان دوره پیش از قاعدگی هستند؛ دوره‌ای که مشکلات روحی-‌روانی و جسمی متعددی به همراه می‌آورد. اما اگر از بیشتر خانم‌ها بپرسید،..

 جنبه روحی‌روانی ماجرا بیشتر آنها را آزار می‌دهد تا جنبه جسمی. البته باید دانست که مشکلات روحی-‌روانی این دوره فقط زن‌ها را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد، بلکه در اکثر قریب به اتفاق موارد، عوارض آن دامنگیر همسران این خانم‌ها هم می‌شود.

در علم پزشکی، مشکلات این دوره با نام نشانگان ( سندرم پی‌ام‌اس یا PMS ) پیش از قاعدگی شناخته می‌شوند و طبق متون علمی، 85 درصد خانم‌ها در دوره نشانگان پیش از قاعدگی حداقل یکی از این علایم را تجربه می‌کنند؛ افسردگی، تحریک‌پذیری، حساسیت بیش از حد به مسایل روزمره، ورم بدن، افزایش اشتها، سردرد و …

مشکلاتی که خانم‌های متاهل در دوره نشانگان پیش از قاعدگی تجربه می‌کنند ابعاد دیگری هم دارد. درواقع نحوه نادرست برخورد آقایان با تغییرات خلقی همسر، یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های روحی‌- روانی خانم‌هاست.

رفتار غلط مردها در چنین موقعیتی، درست شبیه روشن کردن چاشنی یک کوه دینامیت است؛ تا جایی که بعضی روان‌شناسان عقیده دارند ناآگاهی و رفتار غلط شوهر، هنگامی که همسرش دوره نشانگان پیش از قاعدگی را می‌گذراند، می‌تواند به طلاق و جدایی منجر شود!

بیشتر مردانی که با این پدیده آشنا هستند، می‌دانند که حمایت عاطفی آنها از همسرشان بسیاری از مشکلات را حل می‌کند. در واقع، آنها درک می‌کنند که این پدیده در کنترل هیچ‌کس نیست ولی گذراست و با اندکی کمک و همراهی هیچ اتفاق بدی نخواهد افتاد اما افرادی هم هستند که به دلیل ناآگاهی از ماهیت نشانگان پیش از قاعدگی در تله این نشانگان می‌افتند.

این مردها کنترل خود را از دست می‌دهند و بین آنها و همسرشان یک دعوای درست و حسابی به راه می‌افتد.

گاهی هم بعضی شوهرها از بروز این تغییر خُلق در همسرشان احساس ترس می‌کنند و سعی دارند در چنین موقعیتی اکثر وقت خود را در خارج از خانه بگذرانند.

اما اگر همین افراد چند راهکار ساده و مفید را بدانند به خود و همسرشان کمک بزرگی کرده‌ و درواقع، از ماهی یک‌بار نزاع شدید جلوگیری خواهند کرد. در ادامه مطلب این چند راهکار را می خوانیم ، همراه بنیانا باشید 

نشانگان پیش از قاعدگی در بانوان چیست ؟ [این چند روز هوای همسر را داشته باشید]
نشانگان پیش از قاعدگی در بانوان چیست ؟ [این چند روز هوای همسر را داشته باشید]

عذرخواهی: این، مهم‌ترین توصیه است. باید قبول کنید که در این مواقع همیشه مقصر ماجرا شما هستید؛ حتی وقتی کاملا مطمئنید حق با شماست، باز هم باید عذرخواهی کنید. البته این عذرخواهی نباید با مسخره‌بازی و ریشخندزدن همراه باشد؛ چون در این صورت نتیجه معکوس می‌دهد.

بهترین راه، این است که دست‌های خودتان را به نشانه تسلیم بالا ببرید و بلند بگویید: «عزیزم، حق با توست. من اشتباه کردم اما همیشه دوستت دارم.» بعد هم سعی کنید خیلی دور و بر او ظاهر نشوید تا کمی احساس آزادی کند. درواقع عذرخواهی شما مثل از کارانداختن ثانیه‌شمار یک بمب ساعتی است. مطمئن باشید با این کار، جلوی بسیاری از مشکلات دیگر را خواهید گرفت.

شیرینی و شکلات: شاید باور نکنید ولی شکلات در چنین اوضاعی حکم یک معجزه را دارد. البته هیچ شکلات یا شیرینی خاصی مدنظر نیست. از شکلات تلخ گرفته تا شکلات‌های میوه‌ای و شیری و … مهم این است که همسرتان کدام یک را بیشتر دوست دارد. حتی می‌توانید قبل از اینکه مشکلی پیش بیاید شکلات را بخرید و به عنوان یک نیروی کمکی همراه خودتان نگه دارید.

همدردی کنید، نه نصیحت: اصولا طبیعت مردها به شکلی است که دوست دارند هر چیزی را تعمیر کنند و به شکل اولیه برگردانند.

اما هرگز از یاد نبرید که وقتی همسر شما دوره نشانگان پیش از قاعدگی را می‌گذراند، اصلا نباید به فکر رو‌به‌راه کردن اوضاع باشید. اگر همسرتان گفت بی‌حوصله است و از چیزی شکایت کرد، فقط بگویید: «عزیزم، درست می‌گویی. هر کاری که فکر می‌کنی درست است، بگو تا برایت انجام بدهم.»

بحث را همین جا تمام کنید و کار اضافه‌تری انجام ندهید. بدترین اقدام در چنین موقعیتی این است که همان‌جا بایستید و شروع به گفتن نصیحت‌هایی بکنید که فکر می‌کنید اوضاع را بهتر می‌کنند. اگر چنین اشتباهی از شما سر زد، تقریبا مطمئن باشید که همه شکلات‌های دنیا هم شما را از گرفتاری‌ای که درست کرده‌اید، نجات نخواهد داد!

مشکل را به طرف خودتان برگردانید: گاهی اوقات فقط گفتن جمله «دوستت دارم»، دردی را دوا نمی‌کند. شاید حتی طرف مقابل به شما بگوید: «خب، که چی؟» در چنین موقعیت‌هایی بهتر است جمله‌ای بگویید که احساس محبت همسرتان نسبت به شما برانگیخته شود.

مثلا بگویید: «می‌دانی وقتی تو را اینقدر غمگین و بی‌حوصله می‌بینم، چه عذابی می‌کشم؟» همین جملات بسیار ساده می‌توانند بسیاری از مشکلات را حل کنند و زندگی شادتری برای شما بسازند. درباره این موضوع مقاله معجزه جملات عاشقانه در زندگی را بخوانید 

تاریخ شروع علایم را به خاطر بسپارید:

بهتر است این تاریخ را در تقویمی یادداشت کنید تا بتوانید زمان شروع علایم ماه آینده را پیش‌بینی کنید. حتی اگر در اینترنت جست‌وجو کنید سایت‌هایی را پیدا می‌کنید که این کار را برای شما ساده‌تر می‌کنند. چنین سایت‌هایی پس از گرفتن اطلاعات کافی، در موعد مقرر ایمیلی برای یادآوری موضوع مورد نظر برای شما ارسال می‌کنند .

همراه همسرتان ورزش کنید: ورزش‌های هوازی سبکی مثل پیاده‌روی، اندورفین‌ها را در بدن آزاد می‌کنند. اندورفین ماده‌ای آرامش‌بخش است که باعث بهبود خلق می‌شود. مطمئن باشید اگر همسر شما جزو خانم‌هایی است که اکثر اوقات مضطرب است یا گاهی احساس افسردگی می‌کند، ورزش کردن همراه با شما یکی از بزرگ‌ترین کمک‌ها برای او خواهد بود.

غذای سالم، استراحت کافی: در دوره نشانگان پیش از قاعدگی بخشی از وظایف همسرتان را به عهده بگیرید تا او بتواند استراحت کافی داشته باشد. اگر اهل آشپزی در منزل هستید، در این دوره برای همسرتان غذاهایی کم‌نمک و حاوی پروتئین کم اما کربوهیدرات (قند) ‌زیاد آماده کنید. در این باره حتی تحقیقاتی علمی انجام شده که نشان داده چنین رژیم غذایی میزان ابتلا به افسردگی را پایین می‌آورد.

صبر، صبر و باز هم صبر: دوره نشانگان پیش از قاعدگی(Premenstrual Syndrome) به‌طور معمول 6 روز طول می‌کشد. یعنی می‌توانید مطمئن باشید که همه این بداخلاقی‌ها، پرخاش‌ها و اشک‌ها در کمتر از یک هفته از بین می‌روند. در ضمن از یاد نبرید که درک شرایط روحی و جسمی همسر یکی از وظایف شماست. پس سعی کنید در این دوره کاملا صبور باشید و نشانگان پیش از قاعدگی را به‌عنوان موقعیتی خاص در زندگی بپذیرید.

ترجمه: دکتر یاشا نهرینی- | تنظیم : کهتری | article.tebyan.net

در ادامه بخوانید »» چگونه با کسی که وسواس دارد زندگی کنیم ؟ [همسرداری]

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
زهرا .

از زهرا .

نویسنده جدید و پرکار سایت بنیانا هستم . . . |
چه صبحی باشد آن صبحی
که تو در قنوتت دعای
" اللهم عجل لولیک الفرج "
می خوانی
و فرشته یک به یک آمین می گویند.... |

اللهم أصلح کل فاسد من امور المسلمین.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات