دسته‌ها
کیوسک

عکس های حرم مطهر حضرت حجر بن عدی (ع) [ +نکاتی درباره بازسازی کامل حرم ]

یکی از کانال های مشهور این روزها به اسم ” سنگر نوشته ” ” @sangar_neveshteh ” با انتشار عکس های از حرم حضرت حجربن عدی از صحابی پیامبر اکرم (ص) مطالبی را متذکر شده است که در ادامه می خوانیم (این مطلب 24 اردیبهشت 97 در این کانال منتشر شده است) :

حرم مطهر حضرت حجر بن عدی علیه السلام
حرم مطهر حضرت حجر بن عدی علیه السلام

حرم مطهر حضرت حجر بن عدی علیه السلام از اصحاب رسول الله و امیرالمومنین علیه السلام و ۷ تن از اصحاب دیگر که مدت ها تخت اشغال تروریست های تکفیری بود و در سال ۲۰۱۶ میلادی به برکت خون شهدا آزاد شد ، این روزها به بازسازی کامل رسیده و حرم بار دیگر شاهد حضور زوار است

به کوری چشم دشمنان اهل بیت علیه السلام 

در خصوص اخباری که آن روزها منتشر میشد مبنی بر نبش قبر و انتقال پیکر مطهر باید گفت نبش قبر به مقدار کمی (تقریبا ۳۰ سانتی متر) صورت گرفته بود و خبر دسترسی به پیکر کاملاً دروغ از طرف تروریست ها برای جنگ روانی بر علیه شیعه بود

زیارت به نیابت از شهدا و همه عشاق و سنگر نوشته ای ها

پایان 

تصاویر »» 

***

درباره حضرت حجر بن عدی 

حُجْر بن عَدی بن جَبَله کندی، صحابی پیامبر(ص) و از یاران خاص امام علی(ع) و از بزرگان کوفه بوده است.

وی در جنگ‌های مختلف از جمله جمل، صفین و نهروان نقش بسزایی داشت. او در راه دفاع از ولایت حضرت علی(ع) توسط معاویه به شهادت رسید.

به روایت مسعودی، وی نخستین مسلمانی بود که در زمان فتوحات وارد مرج عذراء شد و آنجا را فتح کرد و نخستین مسلمانی بود که به دستور معاویه در آنجا به شهادت رسید. قتل حجر و یارانش انتقاد امام حسین(ع)، مردم کوفه و اعتراض برخی از نزدیک‌ترین یاران معاویه مانند مالک بن هبیره را نیز برانگیخت.

در دوازدهم اردیبهشت سال ۱۳۹۲ه‍.ش مزار و قبر حجر توسط جبهه النصره از مخالفان دولت سوریه تخریب و ویران شد.

حجر و برادرش، هانی، در زمان پیامبر اکرم(ص) اسلام آوردند و حجر از بزرگان بود.

حجر بن عدی از اصحاب صاحب منزلت پیامبر اسلام(ص) بود که در زهد و تقوا و عبادت اشتهار داشته است. به نقل اهل تاریخ و حدیث، او را “حجرالخیر” می‌خواندند و مستجاب الدعوة بود. حجربن عدی را موثق و عابد دانسته‌اند. وی فقط از علی(ع) روایت کرده است.

شهادت

چون حجر و یارانش به قریه مرج عذراء در دوازده میلی دمشق رسیدند، معاویه فرمان قتل آنان را صادر کرد، اما به شفاعت کسانی به حجر و شش نفر دیگر فرصت داده شد تا جان خود را با سَبّ علی علیه‌السلام نجات دهند، اما آنان نپذیرفتند و تن به کشته شدن دادند. هفت تن از یاران حجر نجات یافتند؛ یعقوبی، که عده مقتولان را هفت نفر نوشته، اما فقط از شش تن، نام برده که حجر نیز یکی از آنهاست.

مرقد حجر ویارانش(شریک بن شداد الحضرمی، صیفی بن فیل الشیبانی، قبیسة ابن ضبیعة العبسی، محرز بن شهاب السعدی و کدام بن حیان العنزی، عبد الرحمن ابن حسان العزب)

به روایت مسعودی،هفت تن از آنان بیزاری جستن از علی را پذیرفتند و جان به در بردند و هفت تن دیگر کشته شدند. کشتگان را کنار قبرهایی که کنده و کفن‌هایی که گشوده بودند، به شهادت رساندند، سپس بر آنها نماز گزاردند و اجسادشان را به خاک سپردند.

شب قبل از شهادت

حجر و یارانش شب قبل از شهادت را به نماز خواندن گذراندند و حجر قبل از شهادت نیز دو رکعت نماز گزارد.

نخستین شهید مرج عذراء

به روایت مسعودی، حجربن عدی نخستین مسلمانی بود که دست بسته و به اسارت کشته شد. او نخستین مسلمانی بود که در زمان فتوحات وارد مرج عذراء شد و آنجا را فتح کرد و نخستین مسلمانی بود که در آنجا کشته شد.

زمان شهادت

درباره تاریخ شهادت او اختلاف است. طبری و ابن اثیر، سال ۵۱ هجری، یعقوبی سال ۵۲ هجری، و ابن قتیبه و مسعودی سال ۵۳ هجری را زمان شهادت وی ذکر کرده‌اند. در روایتی ضعیف، قتل حجر در سال ۵۰ ذکر شده است عبدالله و عبدالرحمان از فرزندان حجر بودند که در سال ۶۷ق همراه مختار بن ابی عبید ثقفی توسط مصعب بن زبیر کشته شدند.

منبع کامل متن : سایت ویکی شیعه (لینک+) 

در ادامه بخوانید »» ماجرای دختر تازه مسلمان فرانسوی و حفظ حجاب

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
عباس رازی

از عباس رازی

پنج دهه از عمر من می‌گذرد و در تمام این سال‌ها دنبال رضای خدا و راه انداختن کار مردم بودم .بیشتر مطالبی که از من توی سایت بنیانا می‌خوانید در حوزه قرآن و سبک زندگی اسلامی هست.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات