دسته‌ها
کیوسک

نقاط ضعف و قوت سریال سر دلبران از نگاه منتقد حوزوی

سریال سر دلبران
سریال سر دلبران

حجت الاسلام و المسلمین علی قهرمانی با بیان این که سریال سر دلبران ساخته محمد حسین لطیفی، نگاهی نسبتاً متفاوت و تازه به موضوع روحانیت به خصوص نوع و چگونگی حضور امام جماعت مسجد در محله دارد ، اظهار داشت: طبعاً این سریال مثل هر کار دیگری دارای نقاط قوت و ضعفی است به طوری که شروع آن خوب بود چرا که یک شروع خوب و توفانی را شاهد بودیم اما مهم این است که در کنار جذابیت می بایست از کلیشه ها نیز پرهیز کرد.

وی افزود: تعلیقی که در سریال سر دلبران وجود دارد، احساس می شود که یک مقدار طولانی است و در این خصوص می بایست حوصله و کشش مخاطب را هم در نظر گرفت، هر چند که ما در تلویزیون گاه مخاطبان هوشمندی داریم که بسیاری از نکات ریز و جزییات را دقت می کنند.

تعلیق مناسب و به جا؛ عامل جذب مخاطب تلویزیونی 

وی اضافه کرد: در واقع این را باید در نظر بگیریم که تعلیق چقدر باید باشد و این که به قول فیلمنامه نویسان و منتقدان سینما ، چندلایه باشد تا داستان فیلم و سریال را به خوبی به پیش ببرد و باعث ایجاد کسالت و خستگی در مخاطب نشود.

این تحلیلگر سینما و تلویزیون همچنین بیان داشت: در مباحث تلویزیونی نکته حایز اهمیت دیگر این است که سریال قرار است در چه ساعتی از چه شبکه ای و در چه بازه ی زمانی پخش شود و مخاطبان آن عموماً چه کسانی هستند؛ اگر به این مسایل دقت خوبی صورت نگیرد کار خوب هم دیده نمی شود چه برسد به کاری که احیاناً خودش ضعف هایی هم دارد.

وی افزود: به هر حال سریال سر دلبران  ، سریالی است که در ماه مبارک رمضان پخش می شود و از این حیث انتخاب مناسبی است و به نظر می رسد که بهترین سریال در بین سریال های رمضانی امسال باشد.

موفقیت نسبی در شخصیت پردازی 

مدیر موسسه ندای فطرت همچنین در خصوص نوع شخصیت پردازی و روایت قصه از این منظر نیز بیان داشت: در این جا هم به طور نسبی نویسنده و کارگردان موفق بوده اند هر چند که گاهی اوقات در ایجاد و گشودن گره های تعلیقی احساس می شود که بهتر می شد عمل کرد.

وی افزود: سازمان رسانه ای اوج با حمایت از این کارها ، روند خوبی شروع کرده اما اگر نظرخواهی و مشورت بیشتری صورت گیرد، به خصوص از شخصیت های دینی و حوزویان، قطعاً نتیجه بهتری حاصل می شود؛ نقد و ارزیابی سریال چه قبل از به روی آنتن رفتن و چه در حین پخش بسیار مهم است و نباید از آن غفلت کرد.

نمره قبولی بازیگران و لزوم توجه به خلاقیت بیشتر

حجت الاسلام قهرمانی همچنین با تاکید بر این که یکی از مولفه های موفقیت در سریال سازی به خصوص سریال های مناسبتی همچون ماه مبارک رمضان، توجه به اصل خلاقیت و نوآوری در بیان داستان و پیشبرد کار است، گفت: بازیگرانی که در این کار بودند، نسبتاً خوب و موفق بودند

و در این بین باید به این مساله هم توجه داشت که اساساً در بازنمایی امر قدسی از انبیا و اولیا گرفته تا علما و شهدا باید کسی به عنوان بازیگر انتخاب شود که قبلاً در فیلم های دیگر و در سطح جامعه ، چهره منفی نداشته باشد؛ متاسفانه گاهی اوقات این مساله مورد توجه واقع نمی شود.

وی افزود: ایرادی که بنده به سریال پرده نشین با وجود همه نقاط قوت آن داشتم این بود که دو چهره اصلی فیلم که نقش روحانی را ایفا می کردند در نقش های کمدی ظاهر شده بودند آن هم بیشتر کمدی ای که به لودگی می زند، اما انصافاً در سریال سر دلبران افراد بهتری انتخاب شده بودند که خوب بود.

وی بیان داشت: با این وجود مثلاً در انتخاب بازیگری که نقش همسر روحانی مسجد را ایفا می کرد، می شد ، انتخاب بهتری داشت به این معنا که کسی باشد که مخاطب عام تلویزیون تصاویر و فیلم های بهتری از او قبلاً دیده باشد و ذهنیت مناسب تری داشته باشد.

برخی بازی ها ، تصنعی و تئاتری است

این منتقد حوزوی سینما و تلویزیون ادامه داد: در کل بازی ها نسبتاً یک دست و روان است و کارگردان به طور نسبی توانسته بازی های خوبی از آن ها بگیرد اما یک جاهایی احساس می شود که سریال و نوع بازی ها تصنعی می شود  که البته فضا و میزانسن هم در این قضیه موثر است؛

به نظر بنده رویکرد واقع گرایی خوب است و باید مورد توجه باشد اما در سریال سر دلبران گاهی اوقات برخی بازی ها تصنعی می شود و حالت تئاترگونه به خود بگیرد که چندان جالب نیست آن هم برای مدیوم پرمخاطب تلویزیون که اقتضائات و شرایط خاص خود را دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سوال که به شخصه بازی کدام یک از بازیگران را در این سریال پسندیده اید، گفت: شخصیت سید با بازی برزو ارجمند خوب از کار درآمده و بازی محمد کاسبی نیز به عنوان خادم مسجد هم انصافاً خوب است اما بیش از حد تکرار کردن عبارت ” خدا رحمتت کنه حاج فتح الله ” یا ” آخوند فقط حاج فتح الله” کار رو خراب کرده  چرا که بیش از حد گفتن یک مساله برای مخاطب جالب نیست

بازنمایی زندگی شخصی روحانی قصه و یک ایراد مهم

حجت الاسلام قهرمانی همچنین افزود: یکی از ایراداتی که به سریال می توان گرفت این است که شاید لازم نبود این قدر تنش ها و دعواهای خانوادگی شخصیت اصلی قصه با مادر و همسرش را نشان داد؛ به این خاطر که مردم هنوز هم نسبت به یک مساله روحانیت شناخت لازم را ندارند.

وی اضافه کرد: بنده خیلی از محلات تهران که رفته ام ، افرادی به من مراجعه کرده و گفته اند که از فاصله چهارمتری آخوندی از نزدیک ندیده اند. تازه جالب این است که تهران محل رفت و آمد روحانیون و مسئولانی است که ملبس به این لباس هستند اما این نشان می دهد که شناخت مردم عامه از زندگی روحانیون هنوز کم است و لذا نشان دادن بیش از حد تنش های خانوادگی روحانیون شاید چندان جالب نباشد.

عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب با اشاره به این که تعلیق های بیش از حد دراماتیزه کردن سریال را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: این تعلیق ها و گره گشایی ها باید به اندازه باشد که میزان آن را هم هم مخاطب تعیین می کند؛ این هم بر اساس نیاز و علاقه و ظرفیت است و این که به هر حال ، مخاطب سریال عامه مردم است و بازخوردهایی از عموم گرفته می شود که باید به آن ها توجه کرد.

منبع : خبرگزای حوزه 19 خرداد 

در ادامه بخوانید »»

 کاسبی از جایگاه روحانیت ! [ یادداشت کوتاه استاد زائری درباره سریال سر دلبران ]

دانلود سریال سر دلبران با کیفیت عالی [قسمت ۱۶ اضافه شد]

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
زهرا .

از زهرا .

نویسنده جدید و پرکار سایت بنیانا هستم . . . |
چه صبحی باشد آن صبحی
که تو در قنوتت دعای
" اللهم عجل لولیک الفرج "
می خوانی
و فرشته یک به یک آمین می گویند.... |

اللهم أصلح کل فاسد من امور المسلمین.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات