دسته‌ها
کلمات | مقاله، یادداشت، گزارش

عزم ملی و مدیریت جهادی برای صنعت بهتر

در آستانه روز کارگر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز(چهارشنبه) با حضور در مجموعه صنعتی مپنا در فردیس کرج، از نمایشگاه توانمندی‌های متخصصان، کارشناسان و کارگران این گروه صنعتی در زمینه‌های طراحی و ساخت صنایع نیروگاهی، نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع ریلی بازدید کردند.

ایشان سپس در جمع پر شور کارگران، مدیران، طراحان و برنامه‌ریزان مپنا و صدها نفر از کارگران چند واحد تولیدی دیگر، تکریم و احترام جامعه کارگری و همه نقش‌آفرینان عرصه تولید را ضرورتی برخاسته از متن اسلام خواندند و با اشاره به هوش و استعداد تحسین‌برانگیز ملت ایران تأکید کردند: عزم ملی و مدیریت جهادی، نه فقط شعار سال جاری بلکه شعار همیشگی ما و تجلی هویت و حیثیت و آینده درخشان این کشور است.

در جریان بازدید رهبر انقلاب اسلامی از نمایشگاه گروه مپنا و در آستانه آغاز ماه رجب و میلاد حضرت امام محمدباقر علیه‌السلام، بهره‌برداری از نیروگاه نجف اشرف که به دست متخصصان مپنا طراحی و ساخته شده است، آغاز شد.

شهید

بیانات رهبر انقلاب در جمع کارگران گروه صنعتی مپنا + گزیده

دریافت صوت


رهبر انقلاب اسلامی همچنین به مدت یک و نیم ساعت از نمایشگاه توانمندی‌های مپنا در بخش‌های مختلف بازدید کردند.

در این نمایشگاه توانمندی‌های متخصصان و کارشناسان مپنا در خصوص ساخت و نصب توربین‌ها و نیروگاه‌های بادی، ساخت انواع بویلرهای صنعتی، ساخت و تعمیر توربین‌ها و ژنراتورها، ساخت فشرده‌سازهای صنعتی، ساخت سیستم‌های کنترل، ساخت قطعات چاه‌های نفت و پمپ‌های آن‌ها، ساخت دکل‌های دریایی، طراحی تولید آب شیرین از آب دریا، طراحی و ساخت لکوموتیو و احداث و توسعه و تعمیرات ریلی و روند تحقیق و توسعه در مپنا، به نمایش گذاشته شده بود.

ایشان پس از بازدید از نمایشگاه دستاوردهای این مجموعه «تولیدی، صنعتی و اقتصادی»، در جمع صمیمی حدود هزاران نفر از کارگران و دیگر فعالان عرصه کار و تلاش، با اشاره به نزدیک بودن ماه پربرکت و زیبای رجب، این ماه را ماه بندگی و توجه و تذکر خواندند و ابراز امیدواری کردند ملت ایران در پرتو کمک‌ها و هدایت‌های پروردگار کریم، گام‌های بلندتری بردارد.

ایشان حضور در جمع کارگران را دیداری همیشه جذاب و خرسندکننده خواندند و افزودند: این خرسندی، امروز با بازدید از پیشرفته‌ای مجموعه مپنا، مضاعف شد.

رهبر انقلاب با تأکید مجدد بر اعتقاد عمیق خویش درباره ضرورت تکریم کار و کارگر در فرهنگ عمومی جامعه، افزودند: “اصل کار و تلاش” در اسلام مورد احترام است و توجه اسلام به حقوق و منزلت کارگر و همه فعالان بخش تولید نیز بر همین نگاه مترقی و پیشرو استوار است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نگاه مخاصمه آمیز و مبتنی بر مزاحم و تضاد کارگر و کارفرما را نگاهی مشترک میان مارکسیسم و تفکرات غربی خواندند و با رد این نگرش غلط خاطرنشان کردند: اسلام در همه زمینه با از جمله درباره مسائل کارگری و تولید، اصل را بر احترام و تعامل و تعاون قرار می‌دهد و این نگاه اصیل، باید در همه عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی، ملاک و مبنا قرار گیرد.

دومین نکته‌ای که رهبر انقلاب در جمع کارگران و مسئولان مپنا و چند مجموعه تولیدی دیگر مورد تأکید قراردادند کارآمدی ناشی از تکیه بر “دانش و هوش و پشتکار و ابتکار و عزم راسخ” بود.

ایشان خاطرنشان کردند: این حقیقت زیبا که امروز جلوه‌هایی از آن را در بازدید از مپنا مشاهده کردیم نشان می‌دهد که عزم ملی و مدیریت جهادی، نه فقط شعار امسال بلکه شعاری همیشگی و رمز هویت و حیثیت و آینده درخشان کشور ماست.

ایشان رشد اقتصادی را بدون رشد فرهنگی نه ممکن و نه مفید خواندند و افزودند: به همین دلیل شعار امسال، شعار زندگی و شعار همیشگی ماست.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، اوج گیری اقتصاد و فرهنگ کشور را نیازمند تکیه بر عزم ملی و مدیریت جهادی برشمردند و افزودند: اگر این هدف تحقق یابد هیچ کس جسارت تحقیر این ملت را به خود راه نخواهد داد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تحقیر ملت ایران در دوران قبل از انقلاب، خاطرنشان کردند: روزگاری که اروپا و غرب در جهل واقعی بودند ایران متمدن و پرافتخار، شخصیت‌های عظیم علمی و فرهنگی به جامعه بشری هدیه می‌کرد اما همین غرب غارتگر به واسطه حقارت سردمداران طاغوت، بر اقتصاد و سیاست و مسائل اجتماعی ایران، مسلط شد و این واقعیت تلخ برای ایران برخوردار از تمدن کهن و میراث فرهنگی عمیق، یک تحقیر بزرگ بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به پایان دوران تحقیر ملت پس از پیروزی انقلاب اسلامی تأکید کردند: اگر ملت ایران می‌خواهد به جایگاه والا و شایسته «اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی» خود در جهان دست یابد و به مرجع پیشرفته‌ای علمی بشر مبدل شود باید در همه زمینه با به دانش، هوش، قدرت تحرک، ابتکار و عزم راسخ تکیه کند.

رهبر انقلاب با اشاره به ظهور آثار مبارک خودباوری در بخش‌های مختلف جامعه افزودند: این واقعیت‌های شوق‌آفرین نشان می‌دهد که شعار اساسی امام راحل یعنی «ما می توانیم»، شعاری لفظی نیست بلکه حقیقتاً قابل تحقق است.

?????? ???? ?????? ?? ????????? ???? ????

ایشان با اشاره به تردید برخی افراد درباره قدرت و توانایی جوانان کشور خاطرنشان کردند: دستیابی ایران به رتبه ششم سازندگان نیروگاه‌های گازی، یک مثال کوچک از توانایی‌های عظیم نیروهای انسانی کشور است که در دوران جنگ و تحریم‌های دشوار جوانه زد و اکنون در عرصه‌های فراوان به بار نشسته است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به نقش‌آفرینان و فعالان عرصه‌های مختلف تأکید کردند: توقع از خود را به ده برابر سطح پیشرفت فعلی افزایش دهید که یقیناً این سطح از پیشرفت نیز دست‌یافتنی است.

رهبر انقلاب در بخش دیگری از سخنانشان دستاوردهای مجموعه مپنا را، هم برای کشور و هم برای شاغلان و فعالان این مجموعه، باعث مباهات دانستند و افزودند: بخش‌های مختلف دولتی باید این گونه مجموعه با را پشتیبانی کنند.

ایشان حمایت از تولید داخلی را از ارکان اقتصاد مقاومتی برشمردند و افزودند: در پرتو این سیاست، دستگاه‌های دولتی باید ضمن حمایت از تولیدگران برای محصولات آن‌ها بازار بوجود آورند و واردات محصولات مشابه خارجی را به دقت کنترل کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به یک رکن دیگر اقتصاد مقاومتی یعنی «درون زایی و برون‌گرایی» افزودند: باید از درون رشد کنیم و بجوشیم اما با برون‌گرایی، در بازارهای جهانی نیز فعال و مؤثر باشیم.

ایشان خودباوری، اعتمادبه‌نفس و اعتماد به کمک‌های الهی را عوامل مهم مدیریت جهادی خواندند و افزودند: توکل به پروردگار و درخواست کمک از او، یقیناً عنایت و یاری الهی را حتی از راه‌هایی که در محاسبات قابل پیش‌بینی نیست جلب می‌کند.

رهبر انقلاب، تکیه بر شرکت‌ها و مجموعه‌های دانش بنیان را از دیگر ارکان اقتصاد مقاومتی برشمردند و با اشاره به ضرورت حمایت دولت از این مجموعه با افزودند: پیشرفت‌ها نباید انسان را قانع و متوقف کند بلکه باید مشوق پیشرفته‌ای بیشتر و طی کردن راه‌های نرفته و میان بر شود.

تأکید بر تحقیق و توسعه در مجموعه‌های تولیدی – اقتصادی و مرتبط کردن ظرفیت‌های بخش‌های مختلف کشور از جمله واحدهای صنعتی و دانشگاهی، دو نکته دیگری بود که رهبر انقلاب آن‌ها را ضروری خواندند.

ایشان توانایی در هر بخشی از کشور را موجب از بین رفتن اجباری تحریم با خواندند و خاطرنشان کردند: در هر عرصه‌ای که پیشرفت کنیم، طرف مقابل بیشتر درک می‌کند که تحریم کار لغو و بیهوده‌ای است.

رهبر انقلاب با بیان مثالی برای این واقعیت افزودند: زمانی که برای نیروگاه تحقیقاتی تهران و تولید رادیو داروهای مورد نیاز مردم به اورانیوم غنی‌شده 20 درصد نیاز داشتیم و حاضر بودیم آن را بخریم قلدرهای دنیا و در رأس آن‌ها آمریکا با انواع حیل، اشکال‌تراشی کردند.

ایشان افزودند: هنگامی که جمهوری اسلامی عزم خود را برای تولید اورانیوم 20 درصد جزم کرد، آن‌ها باور نمی‌کردند اما اکنون که دانشمندان جوان میهن توانسته‌اند باهوش و ابتکار خود و در پرتو مدیریت‌های خوب به این فناوری دست یابند و حتی میله و صفحه سوخت تهیه کنند همه قدرت‌های جهان می‌گویند، حاضریم به شما بفروشیم، تولید نکنید.

رهبر انقلاب دنیا را گرفتار بداَدایی با و بازی‌های قدرت‌ها خواندند و تأکید کردند: رفتارهای غیرمنطقی قلدرهای جهان در مقابل جمهوری اسلامی تابعی از ضعف و قدرت ماست و هر جا روی پای خود بایستیم و قوی شویم آن‌ها مجبورند که مؤدبانه و منطقی برخورد کنند که توجه به این واقعیت کلید حل همه مشکلات کشور است.

در این دیدار همچنین آقای ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سخنانی با اشاره به اهمیت حرکت کشور در جهت تولید دانش بنیان گفت: کارگران، سپاهیان رزم اقتصاد مقاومتی هستند و امروز کارگران ایرانی، دانش‌محور شده‌اند.

وی با اشاره به نام‌گذاری امسال به اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی و یادآوری حضور کارگران در صحنه‌های مختلف انقلاب اسلامی اظهار داشت: راهی جز ترجمان همه سیاست‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بر اساس اقتصاد مقاومتی نداریم.

آقای ربیعی تحقق عدالت اجتماعی را از اهداف بنیادین انقلاب اسلامی دانست و افزود: امروز رابطه دولت با گروه با و نهادهای کارگری منسجم است.

در ابتدای این دیدار، رهبر انقلاب اسلامی در جمع تعدادی از مدیران و متخصصان گروه صنعتی مپنا حضور یافتند و مهندس چیت چیان وزیر نیرو گزارشی از توانمندی‌های گروه صنعتی مپنا ارائه کرد.

وزیر نیرو گفت: بیش از یک سوم نیروگاه‌های کشور که ظرفیت آن‌ها بالغ بر 24 هزار مگاوات است، در کارخانه‌ها شرکت مپنا ساخته‌شده‌اند.

آقای چیت‌چیان، تأسیس این شرکت در سال 1371 و توانمندی‌های کنونی آن را نمونه‌ای عینی از مدیریت جهادی برشمرد و افزود: بهره مندی از فناوری‌های جدید و ارتقای فناوری، گسترش فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی، استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و ورود به مرحله ساخت نیروگاه‌های نسل جدید از جمله اقدامات و تلاش‌های این گروه صنعتی بزرگ است.

مهندس علی‌آبادی مدیرعامل شرکت مپنا نیز گزارشی از این شرکت بیان کرد و با اشاره به انحصاری بودن ساخت تجهیزات نیروگاهی، در آمریکا و چند کشور اروپایی، گفت: شرکت مپنا با استفاده از توانمندی متخصصان و کارشناسان داخلی، اکنون ششمین تجهیزات ساز نیروگاه‌ها در جهان است.

وی با اشاره به تحقیق و توسعه در مپنا و استفاده از فناوری‌های نوین، افزود: شرکت مپنا اکنون در بخش‌های برق، نفت و گاز، حمل‌ونقل، تولید آب شیرین و حوزه انرژی‌های تجدید پذیر واردشده و به پیشرفته‌ای زیادی هم دست پیدا کرده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز در سخنان کوتاهی، شکل‌گیری شرکت مپنا و دستیابی آن به توانمندی‌های قابل‌توجه را نتیجه سه عنصر «علم، عزم راسخ و هنر» دانستند و تاکید کردند: باید این سه عنصر حفظ و تقویت شوند.

منبع : تسنیم

در ادامه بخوانید » راهنمای کار فرهنگی در دانشگاه [۲۰ توصیه عملیاتی به دانشجویان]

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
عباس رازی

از عباس رازی

پنج دهه از عمر من می‌گذرد و در تمام این سال‌ها دنبال رضای خدا و راه انداختن کار مردم بودم .بیشتر مطالبی که از من توی سایت بنیانا می‌خوانید در حوزه قرآن و سبک زندگی اسلامی هست.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات