دسته‌ها
مقاله

20 ایده برای جذب جوانان و نوجوانان [ تجربه های یک امام جماعت موفق ]

تجربه‌ها آن وقت که بازگو می‌شوند، فهم جدید و متفاوتی از مسائل به شما ارائه می‌دهند و فکرهای خام را از هراس اشتباه و از دست دادن فرصت‌های موجود رها می‌سازند. تجربه‌ها آن هنگام که میان افراد به اشتراک گذاشته می‌شوند، فصل تازه‌ای از همراهی و همدلی را می‌گشایند که در آن نیل به آرمان و ساخت مدینه فاضله آسان‌تر و هوشمندانه‌تر خواهد بود.

حجت‌الاسلام عظیمی امام جماعت مسجد موسی بن جعفر(ع) هم تجربه‌های موفق و موثر خود را برای جذب جوانان و نوجوانان به مسجد انجام داده که مطمئنا شنیدن آنها برای هر فعال مسجدی، مفید و البته قابل اجرا خواهد بود . در ادامه همراه بنیانا باشید 

جذب جوانان و نوجوانان
جذب جوانان و نوجوانان

الف : ایده‌ها : 

۱. تلاش برای جذب جوانان و نوجوانانی که به هر علت با مسجد فاصله گرفته‌اند و شاید بعضا در ایام خاص مثل محرم حضور پیدا می‌کنند.

۲. تکریم  و دعوت از همهٔ پیشکسوتان که قبلا با مسجد ارتباط داشته و به دلایلی حضور ندارند و یا فعال نیستند.

۳. برقراری انس و الفت بیشتر بین اعضای امنا وکنار گذاشتن سلایق و حساسیت‌های سیاسی و احیانا کدورت‌ها…

۴. تقویت بسیج و خارج کردن پاس از رکود با دعوت از نخبگان سیاسی و فرهنگی و انقلابی

۵. طرح تقویت و اجرا و کمک به برنامه‌های اعتقادی بیشتر مثل برپایی اقامهٔ یک شبانه‌روز  نماز قضا در هفته( شنبه‌ها)  و اختصاص روز جمعه به بحث مهدویت و روز یکشنبه به بحث احکام و چهارشنبه به تفسیر قرآن که این طرح‌ها از قبل رمضان شروع و با استقبال روبه‌رو گشته است.

۶.تقویت  برنامه‌های عمیق و غیرسطحی مثل حفظ قرآن خواهران به جهت زمینه‌ای که وجود دارد و جذب خانواده‌های آنان به مسجد که با زحمت مربیان و حافظان قرآنی تا پایان آذر تعدادی حافظ کل قرآن( خانم‌های میان سال) و حفظ قرآن، تعدادی نو نهالان دختر همراه با مفاهیم که  بدون هیچ هزینه‌ای برای مسجد و قرآن آموزان به جامعهٔ قرآنی تحویل خواهد شد.

۷. ایجاد یک سامانه  نظرسنجی در خصوص برنامه‌ها ومیزان رضایت آنها و یا موضوع از طریق توزیع  برگهٔ نظرسنجی بین نماز گزاران؛ قطعا این کار به بهبود برنامه‌ها ورفع نواقص کمک کرده و آمار جذب جوانان و نوجوانان را بالا می‌برد.

۸. تقسیم کار بین اعضا و حتی پیشکسوتان  جهت برداشتن فشار کار از دوش هیئت امنا که قطعا آن موقع وظایف محوله به ایشان و دیگر افراد به نحو احسن انجام خواهد شد.

۹.معرفی بانیان  اطعام و دیگر امور مسجد  به دوستان با نفوذ کلام و تاثیرگذار از جمله امنا تا هم تکریم بیشتر انجام گردد و هم در صورت لزوم با آنها صحبت گردد تا به جای هزینه در  بعضی موارد غیر ضرور٬ اعتبارات خود را به برنامه‌های عمیق فرهنگی و اعتقادی صورت دهند.

۱۰. دعوت از سخنرانان اخلاقی٬ انقلابی٬ ارزشی٬ با بصیرت و ولایی در مراسمات که این بایستی از جمله وظایف ائمه جماعات باشد و برای آن تلاش نمایند.

۱۱. پرهیز از اجرای برنامه‌های سطحی و پرداختن صرف به شور٬ بلکه انتخاب برنامه‌های عمیق وکاربردی همراه با شعور و درخور نیاز دینی و اعتقادی و واجبات مردم به خصوص جوانان و بسیجیان.

۱۲.تقویت وکمک به برپایی بهتر نماز صبح و زیارت هر روزهٔ عاشورا مثل برقراری امنیت برای حضور در مسجد در ساعات نیمه شب که با خطرات همراه است٬ خوشبختانه حضور کارکنان کلانتری محله  بیشتر سحرها مقداری امنیت بر قرار کرده ولی باید مثل ماه رمضان که بسیاری از مردم محل در نماز صبح حضور داشتند، بقیه سال هم نمازصبح را در مسجد اقامه کنند.

۱۳. هم‌افزایی و ارتباط بیشتر بین مسجد و مساجد محله٫ سرای محله و استفاده بیشتر از کانون سیمای ساجدین که متعلق به مسجد است در راستای برنامه‌های مسجد

۱۴. کمک و تبلیغ و تقویت مراسمات اثرگذار در زمان‌های خاص مثل دعای ندبه در صبح جمعه‌ها  به جهت اینکه این برنامه در منطقه و محله و مساجد کمتر اجرا می‌شود که مورد استقبال نماز گزاران قرار گرفته و برای بانی شدن صبحانه باید در نوبت بمانند.

۱۵.به کار گرفتن ابزار نوین و الکترونیکی جدید مثل ویدئو  پروژکتور ثابت جهت پخش کلیپ در ایام مختلف و حتی استفاده سخنران از آن در منبرها. + اطلاع رسانی مراسم ها و … در پیام رسان های ایرانی و…

۱۶تقویت زیر ساخت نصب تلویزیون مدار بسته به جهت بهره‌وری بیشتر طبقات دوم سوم از مداحی و سخنرانی و رفع سر و صدا ضروری است.

۱۷برطرف کردن مشکل صوت و تنظیم آن در خور متراژ مسجد و رفع نور در مواقع مختلف.

۱۸.منظم‌تر شدن پخش اذان در سه وعدهٔ نماز بخصوص نماز صبح، باصدای نسبتا ملایم و قابل شنود برای همهٔ اهل محل

۱۹.ارتباط  بیشتر با همه نمازگزاران به خصوص در ایام بیماری و زیارتی آنها و اطلاع از احوال نمازگزاران  بیمار و دیدار از آنها

۲۰- کمک به مشکل اشتغال جوانان مسجد و معرفی به ارگان‌ها البته به صورت مستمر و پی‌گیر تا رفع مشکل آنها.

بیشتر بخوانید »» ایده های مسجدی ؛ برگ برنده امت حزب الله در انتخابات

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
زهرا .

از زهرا .

نویسنده جدید و پرکار سایت بنیانا هستم . . . |
چه صبحی باشد آن صبحی
که تو در قنوتت دعای
" اللهم عجل لولیک الفرج "
می خوانی
و فرشته یک به یک آمین می گویند.... |

اللهم أصلح کل فاسد من امور المسلمین.

رخداد از
guest

13 نظرات
قدیم ترین
جدیدترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات
سجاد
سجاد
5 سال قبل

تجربه ها کلی بود

ایرج قلطه ابو حیدر
ایرج قلطه ابو حیدر
4 سال قبل

زندگی، يڪ آينه است؛
و ما در رفتار ديگران،
بازتاب ڪارهاے خودمان را می بينيم..!
التماس دعاء

امین
امین
4 سال قبل

سلام به نظر بنده جذب به مسجد تعبیر غلطیه که از مبنای اشتباهی شکل می گیره
ببینید مگر کسی مردم را جذب بیمارستان و آرایشگاه وووو می کند خیر این نیازهای مردم است که آنجا مرتفع می شود پس حضور مردم ضروری میشود ، پس آن چیزی که به یک مکان هویت و اعتبار می دهد کارکردهای آن محل است که البته برخی نیازها عمومی است وبرخی خصوصی هر محله است.
پس بیشتر و عمیق تر بیاندیشیم…..

ادمین
بنیانا
پاسخ به  امین
4 سال قبل

سلام . درست می فرمایید . حق با شماست . سپاس

رحیم
رحیم
پاسخ به  امین
2 سال قبل

آفرين با شما موافقم

علی313
علی313
4 سال قبل

خوب نبود.چیز جالب تری بگید

مهدی
مهدی
3 سال قبل

ایده باید کاربردی وبه روز باشد نه حرف های کلیشه ای .پیشنهادهای بهتروعمیق تا فکری کاملی درجامعه امروز را بیان کنید

بنیانا
بنیانا
پاسخ به  مهدی
3 سال قبل

بله درست می فرمایید .
اگر با متن بهتر و ایده جدیدتر روبرو شدید لطفا ارسال بفرمایید تا به این صفحه اضافه شود…

ناشناس
ناشناس
2 سال قبل

بسیار عالی خدابه شما خیر بدهد بنده حقیر هم در کانال تمار مطالبی از این دست کار می کنم با موضوع مسجد – هیات و تشکل خوشحال می شم ببینید@osveh- t تلگرام
و @ masjedheiattashkulat در ایتا

بنیانا
مدیر
پاسخ به  ناشناس
2 سال قبل

ممنونیم که کانال خوبتون رو به ما معرفی کردین …. در کانال تون در تلگرام https://t.me/Osveh_T عضو شدیم. اما شناسه ای که برای ایتا گذاشتین نتونستیم پیدا کنیم و عضو بشیم….

وحید
وحید
2 سال قبل

سلام
کاش جزییات کارهاتون رو می گفتید که ما هم بتونیم الگوبرداری کنیم

خداخیرتان بده ان شاءالله

بنیانا
مدیر
پاسخ به  وحید
2 سال قبل

سلام. در گوگل جستجو کنید. بررسی کامل سایت های مسجدنما masjednama.ir و سایت امور مساجد masjed.ir را حتما فراموش نکنید. نکته ریز : بهترین تجربه ها و الگوها از فعالیت مستمر در میان نوجوانان و جوانان مسجدی به دست می آید. همچنین مرور سایت نوجوانیا را هم فراموش نکنید. این وبسایت به مرور تکمیل میشود.

مبین
مبین
5 ماه‌ها قبل

بنظر بنده حضور کسایی ک در تدریس بعضی دروس موفق هستن بعنوان معلم جهادی در مسجد حضور داشته باشن وبرای دانش آموزان کم بضاعتی ک مشکل تمالی دارن تدریس کنن