دسته‌ها
مقاله

کسانی که به هنر بی‌اعتنا هستند، تیشه به ریشه انقلاب می‌زنند [سخنی از استاد جلیلی درباره به وقت شام]

کسانی که به هنر بی‌اعتنا هستند؛ تیشه به ریشه انقلاب می‌زنند / در پیوند انقلاب و هنر، بحث مرگ و زندگی است.

 سخنان #وحید_جلیلی در جمع اعضای دبیرخانه #جشنواره_عمار

 در شرایطی که یک عده که خودشان از هم پاشیده‌اند؛ از فروپاشی! و بن‌بست  و بحران… حرف می‌زنند، وقتی به واقعیت نگاه می‌کنید در سینما  که عرصه تسخیر شده توسط روشنفکرها و غرب‌زده‌ها تلقی می‌شد، چهارتا فیلم همزمان اکران شده. هر چهار تا هم پرفروش و هر چهارتا هم ذیل گفتمان انقلاب. #مصادره در بیست سال اخیر اولین فیلم سینمایی است که ساواک و سلطنت‌طلبها را زده. #لاتاری غیرت ملی را مطرح کرده. #به_وقت_شام و #فیلشاه هم یک جور دیگر.

 در علم مدیریت، #استراتژی یعنی کشف و استحصال #مزیت_نسبی پایدار در شرایط رقابتی. فیلشاه این مزیت انحصاری را نسبت به فیلم‌های غرب زده  دارد که در 800 #نماز_جمعه کشور معرفی شود و برایش بلیط فروخته شود. بله یکسری امکانات هم آن‌ها دارند و ما نداریم. آن‌ها در رسانه قوی هستند، ما ضعیف‌تریم. ولی ما هم امکاناتی داریم که آن‌ها ندارند. مثل همین انگیزه‌های داوطلبانه، همین شور جوانانه‌ی نسل جدید انقلاب که در یک نماز جمعه ۴۰۰ بلیت می‌فروشد. در #صومعه‌سرا دیروز فیلشاه سه و نیم میلیون فروخته است.

 مثل اینکه عملیات #والفجر_هشت در جریان باشد، ولی مساجدِ پشت جبهه؛ بی‌اعتنا باشند. «کأن لم یکن شیئا مذکورا». در دفاع مقدس، وقتی عملیاتی می‌شد بلافاصله سر چهارراه‌ها و جلوی مسجدها بلندگو می‌گذاشتند، صندوق کمک به جبهه در مساجد راه می‌افتاد، شوری ایجاد می‌شد. الان این عملیات شروع شده است. چهارتا اسکادران سینمای انقلاب فیلم ساخته‌اند. باید پشتیبانی کنیم. بالاخره ما یک  وُسعی داریم. انگار درکی نداریم چه اتفاق بزرگی  افتاده.

 بلیط‌فروشی در نماز جمعه #سبزوار بهترین مثال است. چرا در #بیرجند و #اهواز و #تبریز و #مشهد نشده است؟ این مشکل #جشنواره_عمار است. نه ربطی به تهیه‌کننده دارد، نه کس دیگری. در تبریز #امام_جمعه هم پای کار آمده است. باید فقط دراستان های آذری؛ سه چهار میلیاردتومن فروش می‌کرد.

 ما باید در لحظه؛ تشخیص بدهیم چه کنیم. شماها باید افسران جنگ نرم باشید. همه می‌گویند «ما همه سرباز توییم خامنه‌ای». آقا می‌گوید من می‌خواهم #افسر باشید!

ما می‌گوییم نه، می‌خواهیم #سرباز باشیم! می‌گوید من افسر می‌خواهم که خودش بفهمد، #اجتهاد کند که چه کند. افسر جنگ نرم باید بفهمد که اگر به وقت شام 30 میلیارد بفروشد انقلابی در سینمای ایران به وجود خواهد آمد. اگر به وقت شام 30 میلیارد فروش کند یعنی تیر خلاص به #نه_غزه_نه_لبنان. و شوق این را داشته باشید که این هدف محقق شود. و این خیلی دور از دسترس نیست و شدنی است.

 ما الان می‌توانیم خودمان را معطل  آسیب‌شناسی ستادها کنیم، ولی می‌توانیم هم بگوییم #آتش_به_اختیار. این را متناسب با فرصت‌های فوری و از دست‌رونده، هدف عملیاتی خود قرار دهید. بعد ساز و کارهایش را بچینید و ابتکار کنید. اگر قرار است به وقت شام 30 میلیارد بفروشد باید چه کار کنیم. بعد دیگر به معنای واقعی کلمه؛ کار  شبانه‌روزی و جبهه‌ای می‌شود. امروز #اوج یک کار خوبی کرده است. همه برویم زیر علمش سینه بزنیم تا این پرچم برافراشته شود.

 همین تجربه صومعه‌سرا را گسترش دهید. مشابه صومعه‌سرا ما حداقل 300 تا شهر داریم. به راحتی همین اکران‌های مردمی می‌تواند  میلیاردها تومان به فروش فیلم اضافه کند. جریان روشنفکری این را ندارد، این همه آدم داوطلب و با انگیزه ندارد. از نظر کمّی هم ما بیشتریم.

 این جمله‌ی آقا را که در زمان ریاست جمهوری گفته‌اند و پس نگرفته‌اند باید سر در #حسینیه_هنر بزنیم که هیچ انقلابی اگر با هنر آمیخته نشود ماندگار نخواهد شد. یعنی در  پیوند انقلاب و هنر، بحث مرگ و زندگی است. بحث مستحب نیست که به شعر و موسیقی و گرافیک و داستان انقلاب اعتنا کردی یا نکردی، به سینمای انقلاب اعتنا کردی یا نکردی؛ فرقی نمی‌کند و ربطی به انقلابی بودن ندارد! کسانی که وسعش را دارند اما به هنر  بی‌اعتنا هستند دارند تیشه به ریشه انقلاب می‌زنند.

 مصداقش چه است؟ در همین سه چهار سال این همه فیلم خوب آمده است، چند تا  از بچه‌بسیجی‌ها احساس وظیفه کرده‌اند؟ حداکثر در حد یک کار مستحب دیده‌اند! گفته‌اند اگر اعتکاف یا راهیان‌نور برویم بهتر است. #واجب_عینی که هیچ، واجب کفایی هم نمی‌بینند. از 80 میلیون، حداکثر دومیلیون می‌روند سینما. 78 میلیون نفر به هر دلیلی سینما نمی‌روند. اگر ما در کنار دو میلیون فعلی، دو میلیون نفر را به هنر انقلاب علاقه‌مند کنیم؛ برده‌ایم. 

کاری که با وجود این همه آثار خوب و جذاب اما به‌قدرناشناخته و بی‌پشتیبان؛ سخت هم نیست و فقط همت لازم دارد. 

 نشانی کانال وحید جلیلی در پیام‌رسان‌های ایتا، آی‌گپ، بله و سروش »» 

در تلگرام » https://t.me/jalili_vahid

http://splus.ir/jalili_vahid

http://profile.igap.net/jalili_vahid

http://ble.ir/jalili_vahid

https://eitaa.com/jalili_vahid

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
رخداد از
guest

2 نظرات
قدیم ترین
جدیدترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات
ناشناس
ناشناس
5 سال قبل

آقا چرا به این حرفا عمل نمیشه خدا میدونه مشابه همین حرفا رو پیج به پیج رفتیم زدیم به ملت… حتی یه پستم نمیذارن هی هر روز با افکت جدید عکس شهید مدافع حرم میذارن یه پست نمیذارن راجع به فیلم به وقت شام… این حماقت نیست؟ این بیهودگی نیست؟ نمی فهمن اولویت چیه بارها براشون پیام فرستادم… بارها کامنت… هی دم از احترام به شهدا میذارن بعد نمی فهمن که فروش این فیلم و تلاش برای فروشش چقدر اهمیت داره… دچار یک نوع حماقت و از مرحله پرت بودن هستن… به یه کار پر هزینه فرهنگی بزرگ بی توجهن… ادامه متن »

حسام
حسام
پاسخ به  ناشناس
5 سال قبل

سلام . خدا خیرتون به که تلاش میکنید . من به نوبه خودم شما تشکر میکنم که زحمت میکشید و وقت میزارید برای این کار . خداخیرتون بده . ان شاالله شهید بشید .
ما خودمون هم کلی حرص می خوریم اما ان شاالله کم کم و مرور همه چی درست میشه . همین تلاش های جوانان انقلابی در فضای مجازی و فضای مسجد و… به مرور باعث اتفاقات خوبی میشه . و کار رو برای مراحل بعد جلو میبره .