دسته‌ها
اخبار

گزارشی از بازجویی مدیر عامل فیسبوک در کنگره آمریکا + ویدیو [ ویژه ]

زاکربرگ موسس فیسبوک پس‌از ۱۴ سال کار و جذب مخاطبِ بیش از ۲ بیلیون کاربر، به جرم سرقت اطلاعات ۸۷ میلیون کاربر توسط شرکت سهامی کمبریج آنالیتیکا انگلیسی و دخالت در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا ، چند روز قبل طی بیش از ۴ ساعت سوال و جواب در مقابل گروهی از اعضای سنا و کنگره آمریکا حاضر شد.

زاکربرگ با قبولی اشتباه خود و دادن اطلاعات شخصی ۸۷ میلیون کاربر به شرکت کمبریج آنالیتیکا از مردم عذر خواهی کرد و این درو کردن اطلاعات ۸۷ میلیون کاربر توسط کمبریج آنالیتیکا، شرکتی که با ترتیب داده کاوی و تحلیل داده ها در فرایندهای انتخاباتی و سیاسی، خدماتی مربوط به ارتباطات راهبردی ارائه می دهد را تایید کرد!

در سال ۲۰۱۳ این شرکت به عنوان زیرمجموعه گروه اس سی ال و با هدف شرکت در انتخابات ایالت متحده آمریکا تأسیس شد.(۱) در سال ۲۰۱۴ کمبریج آنالیتیکا در انتخابات آمریکا دخالت داشت.(۲) خانواده رابرت مرسر سرمایه دار محافظه کار آمریکایی، مالک بخشی از این شرکت است. لازم به ذکر است که این خانواده از عمده اهداکنندگان کمک های مالی به نهضت های سیاسی از جمله سوپرپک های وابسته به بولتون، مشاوره امنیت ملی آمریکا است.

فیسبوک دیتاهای جمع آوری شده را مربوط به چند سال پیش خواند و گفت که این دیتاها توسط روانشناس الکساندر کُگان برای اهداف آکادمیک استفاده شده است. اما در سال ۲۰۱۴ این اطلاعات به دست شرکت کمبریج آنالیتیکا افتاد که این شرکت بعدها به استخدام کمپین #ترامپ در آمد.(۳)

زاکربرگ همچنین در بخشی از سوال و جواب امروز تایید کرد که توسط گروه تحقیق و بررسی مشاور ویژه اف بی آی که به دنبال رد پای #روس ها در انتخابات اخیر آمریکا از سال ۲۰۱۷ تا کنون هستند مصاحبه شده است و همکاری می‌کند.(۴)

اصل ماجرا چه بود؟

به طور خلاصه در سال ۲۰۱۴ شرکت کمبریج آنالیتیکا، یک محقق آمریکایی/روسی، الکساندر کگان، را برای جمع آوری اطلاعات پایه کاربران فیسبوک استخدام می‌کند. کاربران فیسبوک پس از اتصال به یک اپلیکیشن با نام “آزمون شخصیت شناسی” از طریق فیسبوک اطلاعات شخصی خود را با سوال و جواب های شخصیت شناسی و سپس اطلاعات دوستان خود را با اتصال به این اپ در اختیار کگان می‌گذارند که در نهایت تعداد کاربران به ۸۷ میلیون نفر میرسد.

و همانطوری که می دانید فیسبوک این امکان را به اپ های خصوصی می دهد تا با اتصال به فیسبوک برای خودشان تبلیغ، تحقیق و… انجام دهند. وقتی شما وارد هر برنامه ای که به فیسبوک متصل است می شوید از شما می‌خواهد که دسترسی به اطلاعات پایه شما داشته باشد. مثل اطلاعات شخصی در فیسبوک و اسامی دوستان فیسبوکی شما.

کگان از طریق اپ شخصیت شناسی به مبلغ ۸۰۰،۰۰۰ دلار دست می یابد و در نهایت یک کپی از تمامی دیتاها برای خود نگه میدارد.(۵)

جرم اصلی فیسبوک این است که پس از مطلع شدن از این کلاهبرداری به مدت ۲ سال کاربران خود را از این موضوع مطلع نمی کند و به اعتراف زاکربرگ “اشتباه کرده است که ادعای شرکت کمبریج آنالیتیکا مبنی بر حذف دیتاها را پذیرفته است.”

اما سوال اساسی این است که آیا می‌توان به این شبکه پرطرفدار اجتماعی اعتماد کرد و اطلاعات خود را در آن منتشر کرد و نگران فاش شدن این اطلاعات نشد؟

***

***

ویدیو : ‏زاکربرگ رفته کنگره و بابت لو رفتن اطلاعات۵۰٬۰۰۰٬۰۰۰کاربر فیس‌بوک و تاثیر گذاری در انتخابات عذر خواهی کرده

۲نکته:
۱-امنیت پیام رسانهای خارجی!
۲-حساب پس دادن پیام رسانها به قانون

دریافت (3مگابایت)

***

ویدیو : در ۳ دقیقه ببینید چطور اطلاعاتی که فیس‌بوک از خلق و خوی کاربرانش به دست آورد روی انتخابات آمریکا تاثیر گذاشت 
تلگرام بهتر از خودمون ما رو میشناسه ؛ بنظرتون چطور روی انتخابات ایران تاثیر گذاشت ؟ 

دریافت (7مگابایت) 

یک خبرنگار مصری این طنز تلخ را نگاشته.
زاکربرگ: اطلاعات اعضای فیسبوک رو میخوای؟ محمد بن سلمان: نه عزیزم! ما که اصلا انتخابات نداریم.

منابع:

  1. https://www.bloomberg.com/news/features/2015-11-12/is-the-republican-party-s-killer-data-app-for-real-
  2. Frances Stead Sellers (19 October 2015). “Cruz campaign paid $750,000 to ‘psychographic profiling’ company”. Washington Post. Retrieved February 7, 2016.
  3. https://edition.cnn.com/2018/03/24/europe/raid-cambridge-analytica—intl/index.html
  4. https://www.cnn.com/2018/04/10/politics/mark-zuckerberg-congress-hearing-special-counsel-robert-mueller/index.html
  5. http://fortune.com/2018/04/10/facebook-cambridge-analytica-what-happened/

6.کانال های kharej2025 و letsthinkaboutit 

در ادامه بخوانید »» رسوایی فیس بوک – کمبریج آنالیتیکا و معامله ” عاقل خائن ” بر سر بیگ دیتای ایرانیان

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
زهرا .

از زهرا .

نویسنده جدید و پرکار سایت بنیانا هستم . . . |
چه صبحی باشد آن صبحی
که تو در قنوتت دعای
" اللهم عجل لولیک الفرج "
می خوانی
و فرشته یک به یک آمین می گویند.... |

اللهم أصلح کل فاسد من امور المسلمین.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات