دسته‌ها
مقاله

کاخ نشینی و اشرافی گری گناه است [ بررسی سخنان امام خمینی (ره) ]


امام : آن‌هایی که در کاخ‌ها هستند سعادتمند نیستند!

تذکر و هشدار نسبت به رفتارهایی که خلاف روح انقلاب اسلامی است و خطر انحراف و درون‌تهی شدن را متوجه جمهوری اسلامی می‌کند امری لازم و واجب است. امام خمینی(ره) که خود بنیان‌گذار این نظام بوده است همیشه در صد هشداردهنگان نسبت به این خطرات بوده و با صراحتی مثال زدنی این خطرات را گوشزد می‌کردند.
مذمت خوی کاخ‌نشینی و اشرافی‌گری یکی از این تهدیدات بوده است که سخنان امام پر است از هشدار نسبت به آن…

حال که برخی اتفاقت و رفتارهای وابستگان دولتی خبرساز شده است، لازم است یک‌بار دیگر گوشه‌ای از آن سخنان بازخوانی شود تا یادمان نرود بلای اشرافیت و کاخ‌نشینی چه تهدیداتی را متوجه این ملت و کشور می‌کند…

بخش اول : آن‌هایی که در کاخ‌ها هستند سعادتمند نیستند
ما وقتی که ملاحظه می‌‏کنیم و سعادت‌ها را سنجش می‌‏کنیم، می‌‏بینیم که سعادتمند‌ها آن‌هایی بودند که در کوخ‌ها بودند. آن‌هایی که در کاخ‌ها هستند سعادتمند نیستند. آن مقداری که برکات از کوخ‌ها در دنیا منتشر شده است هیچ در کاخ‌ها پیدا نمی‌‏شود.

…طبع قضیهٔ کاخ‌نشینی، توجه به عیش و عشرت و توجه به دنیا و توجه به مال و منال است و نمی‌‏تواند شهوت و شکم، این طبقه را مهلت بدهد که در یک امر تفکری وارد بشوند و فکر بکنند. آن‌هایی که اختراع کرده‏اند، آن‌هایی که زحمت کشیده‏اند و کتابهای ارزنده تحویل جامعه داده‏اند در هر رشته‏ای، این کوخ ‏نشینان بوده‏اند. طبع کاخ‌نشینی منافات دارد با تربیت صحیح، منافات دارد با اختراع و تصنیف و تألیف و زحمت.( ۰۱/۰۱/۱۳۶۲)
#امام_خمینی
#اشرافی‌_گری
#کاخ_نشینی

امام مخالف کاخ نشینی بودند.

امام  کاخ‌نشینی و اشرافی‌گری : کاخ‌نشینی خوی کاخ‌نشینی می‌آورد

ما باید کوشش کنیم که اخلاق کاخ‏نشینی را از این ملت بزداییم. اگر بخواهید ملت شما جاوید بماند و اسلام را به آن طوری که خدای تبارک و تعالی می‌‏خواهد، در جامعهٔ ما تحقق پیدا کند، مردم را از آن خوی کاخ‏نشینی به پایین بکشید، خود کاخ‏نشینی این خوی را می‌‏آورد، ممکن است که در بین آن‌ها هم کسی پیدا بشود لکن نادر است.

توجه کنید که این ملتی که الآن کوخ‏نشینانش مشغول فعالیت هستند و مشغول به زحمت هستند در جبهه‏‌ها و پشت جبهه‏‌ها، این کوخ‏نشینان را زحمت بکشید که به همین حال خوی کوخ‏نشینی و خوی اینکه توجه به کاخ‌ها نداشته باشند نگه دارید تا بتوانید ادامه بدهید زندگی صحیح اسلامی را. آن خوی کاخ‏نشینی مضر است، خودش مضر نیست، خُویَش مضر است، لکن خود او، این خوی را دنبال دارد.( ۰۱/۰۱/۱۳۶۲)

امام  کاخ‌نشینی و اشرافی‌گری : روزی که رئیس‌جمهور به کاخ‏نشینی توجه بکند روز انحطاط او و اطرافیانش است

بخش سوم : روزی که رئیس‌جمهور به کاخ‏نشینی توجه بکند روز انحطاط او و اطرافیانش است
آن روزی که دولت ما توجه به کاخ پیدا کرد، آن روز است که باید ما فاتحهٔ دولت و ملت را بخوانیم.

آن روزی که رئیس‌جمهور ما خدای نخواسته، از آن خوی کوخ‏نشینی بیرون برود و به کاخ‏نشینی توجه بکند، آن روز است که انحطاط برای خود و برای کسانی که با او تماس دارند پیدا می‌‏شود.

آن روزی که مجلسیان خوی کاخ‌نشینی پیدا کنند خدای نخواسته، و از این خوی ارزندهٔ کوخ‏نشینی بیرون بروند، آن روز است که ما برای این کشور باید فاتحه بخوانیم. ( ۰۱/۰۱/۱۳۶۲)

امام کاخ‌نشینی واشرافی‌گری  : یک موی شما کوخ‌نشینان بر همه کاخ‌نشینان ترجیح دارد

بخش چهارم : یک موی شما کوخ‌نشینان بر همه کاخ‌نشینان ترجیح دارد
من شما طبقهٔ گودنشینان را از آن کاخ‏نشینان بالا‌تر می‌‏دانم؛ اگر آن‌ها لایق این باشند که با شما مقایسه بشوند.

من وقتی که در انقلاب می‌‏دیدم که یک پیرمردی از آن گودنشین‌ها از آن منزل محقر خرابه بیرون می‌‏آمد و می‌‏گفت که ما با بچه‏‌هایمان صبح که می‌‏شود می‌‏رویم برای تظاهرات، [مباهات می‌‏کردم].

یک موی شما بر همهٔ آن کاخ‏نشین‌ها و آن‌هایی که در این انقلاب هیچ فعالیتی نداشتند، بلکه کارشکنی هم تا آن اندازه که می‌‏توانستند می‌‏کردند و الآن هم هر مقدار که بتوانند می‌‏کنند، یک موی شما بر همهٔ آن‌ها ترجیح دارد؛ بلکه مقایسهٔ یک موی شما با آن‌ها نباید صحیح باشد.(سخنرانی در حسینیه جماران)

امام  کاخ‌نشینی واشرافی‌گری : تو که می‌‏گویی من مسلمان هستم، چکاره هستی؟

بخش پنجم : تو که می‌‏گویی من مسلمان هستم، چکاره هستی؟
ملت عدالت می‌‏خواهد، اتاق بزرگ نمی‌‏خواهد. ملت وزارتخانه می‌‏خواهد، وزارتخانهٔ اسلامی، نه آن وزارتخانهٔ کاخ دادگستری، کاخ نخست‏وزیری، کاخ وزارتِ مالی، هی کاخ! کاخ مال ملت است. این تزییناتی که الآن در این کاخ‌ها موجود است، علاوه بر اینکه بسیاری‏اش یا بعضی‏اش از محرّمات است و حتماً باید دولت توجه کند به آن، دولتی که می‌‏گوید دولت اسلامی است و هستند ـ

نباید تحت تأثیر واقع بشود و هر طوری سابق بوده‌‌ همان طوری که در زمان محمدرضاشاه خان بوده است حالا هم‌‌ همان فرم باشد. پس شما چکاره‏اید! تو که می‌‏گویی من مسلمان هستم، چکاره هستی؟ ما یکی‏یکی باید بگوییم؟ دانه‏دانه باید بسپاریم؟ این‌ها باید اصلاح بشود و شما‌ها ـ من می‌‏دانم ـ مسلمانید ـ

من همهٔ افراد این‌ها را بعضی‏شان را می‌‏شناسم، بعضی‏شان را هم معرفی کرده‏اند به من ـ این‌ها همه متعهدند، همه مسلمان‌اند، لکن ضعیف‌النفس‌اند! می‌‏ترسند که مبادا یک وقت میهمانی از اجانب بیاید در کاخ دادگستری یا در کاخ نخست‏وزیری و آنجا ببیند که یک [محیط] محقری است؛ باید حتماً به فرم غرب باشد؟!(۱۵/۱۲/۱۳۵۷)

در ادامه بخوانید »» 

چگونه از ایام عید برای پاسخ به سوالات اقوام استفاده کنیم ؟ [ + ویدیو از استاد قرائتی ]


با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
عباس رازی

از عباس رازی

پنج دهه از عمر من می‌گذرد و در تمام این سال‌ها دنبال رضای خدا و راه انداختن کار مردم بودم .بیشتر مطالبی که از من توی سایت بنیانا می‌خوانید در حوزه قرآن و سبک زندگی اسلامی هست.

رخداد از
guest

1 دیدگاه
قدیم ترین
جدیدترین بیشترین امتیاز
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات
رضایی
رضایی
6 سال قبل

البته همه کاخ نشینان بد وهمه کوخ نشینان خوب نیستند فرق قاتل فراری با صدام حسین دراینست که ان قاتل یک چاقو دارد وبردش همانقدر است ولی صدام با بمب شیمیایی در کمتر از ساعتی 5000 نفررا نابود میکند تفاوت فقط در امکاناتشان است وگرنه نیت یکی است