دسته‌ها
کتاب الکترونیک

دانلود رایگان کتاب روشنای علم ، مروری بر بیانات امام خامنه ای درباره دانش و تولید علم

کتاب روشنای علم
کتاب روشنای علم

کتاب روشنای علم ، شامل بیانات رهبر انقلاب در مقوله تولید علم، تحقیق و پژوهش از ابتدای رهبری معظم له است که با همکاری جمعی از طلاب و محققان حوزه علمیه قم و طی حدود سه سال کار مستمر تدوین شده است.

بدون تردید کتاب روشنای علم می‌تواند علاوه بر پاسخگویی به سوالات و تبیین موضوعات مختلف مربوط به علم و تولید علم می‌تواند به عنوان یک منبع و مرجع علمی تاثیرگذار و هماهنگ کننده علوم و مراکز علمی در فضای رو به پیشرفت علم و دانش جامعه اسلامی ایران ایفای نقش نماید.

 

کتاب روشنای علم در 7 بخش تحت عناوین: اسلام و علم، غرب و علم، ایران و علم، دانشگاه و مراکز تحقیقاتی، حوزه‌ها، جنبش نرم‌افزاری و متفرقه  تهیه و تدوین شده است و با ارایه فهرست‌نامه کاملی از آیات و روایات، اعلام و اماکن، زمان‌ها و دوران‌ها، علوم و کتاب‌ها و کتابنامه به پایان می‌رسد.

در ادامه مقدمه این کتاب مراحل تدوین این پروژه اینگونه توضیح داده شده است:

«مطالعه اولیه بیانات و تعریف بیش از 50 کلیدواژه طی دو مرحله، گزینش اولیه بیانات بر اساس کلیدواژه‌ها، مطالعه دقیق سخنرانی‌های گزینش‌شده و جداسازی مطلب مرتبط با موضوع، نمایه‌زنی و ایجاد چکیده مطالب، تدوین نهایی، چند دوره بازبینی نمایه‌ها و نسخه‌های مدون نهایی، استخراج فهرست در چند موضوع.»

 

در یکی از فصول این کتاب و ذیل بیانات در دیدار نخبگان استان سمنان آمده است:

«استعدادهای انسانی، عنصر انسانی و ظرفیت انسانی، خیلی خیلی بالاست. هدف، باید همان چیزی باشد که من بارها گفته‌ام. کشور باید در علم، در دانش و به تبع علم و دانش، در آنچه که مترتب بر علم است، در رتبه‌های اول جهان قرار بگیرد.

 

نمی‌گویم پنج سال دیگر، ده سال دیگر؛ نه، هدف را بگیرید پنجاه سال دیگر؛ اما باید برویم و برسیم و این، به همت احتیاج دارد و من به شما عرض بکنم: مطمئن باشید این ملت، آن ملتی است که اگر این حرکت را بکند، خواهد رسید.

 

همهٔ ملتها این‌طور نیستند؛ بعضی ملتها این استعداد را ندارند؛ بعضی ملتها این موقعیتِ جغرافیایی را ندارند؛ بعضی ملتها این گذشتهٔ فرهنگی را ندارند؛ این میراث عظیم و غنی را ندارند؛ بعضی ملتها استعداد انسانی‌شان اینقدر نیست.

 

ملتها همه یک‌جور نیستند؛ اما این ملت از همهٔ این جهات تواناییهایی دارد که اگر این همت را بکند و این تصمیم را بگیرد، خواهد رسید. این ایران نمی‌تواند ایرانِ دورهٔ قاجار و پهلوی بماند.

این ایران، ایرانِ دورهٔ اسلامی است؛ باید بتوانیم در قلهٔ تمدن بشری قرار بگیریم که حق ماست؛ به خاطر اسلاممان، به خاطر ایمانمان، به خاطر استعدادمان، به خاطر ایرانی بودنمان.»

 

کتاب روشنای علم” که یکی از جدیدترین محصولات موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی است به کوشش موسسه فرهنگی حدیث لوح و قلم در مدت سه سال تحقیق و تدوین شده است.  این کتاب با شمارگان 5000 نسخه در 832 صفحه روانه کتابفروشی‌ها شده است

برای خرید نسخه چاپی از سایت book-khamenei.ir روی این لینک کلیک کنید 

 

[su_note note_color=”#C8E6C9″]

فایل PDF کتاب روشنای علم | دانلود | حجم 4مگابایت

[/su_note]

[su_note]

گزیده کتاب شریف «کتاب آه» جناب یاسین حجازی درباره حضرت مسلم (س)

کارنامه سازمان مجاهدین خلق را در کتاب تبار ترور بخوانید [دانلود رایگان]

۳۰ کار که به جای دانشگاه رفتن یا مسافرکشی میتوان انجام داد[کتابچه]

[/su_note]

 

[su_note note_color=”#BBDEFB”]

چند خط از کتاب

ایرانیها؛ مولف بیشترین کتاب دینی و عربی

همین ملت، همین دودمان و سلسلهٔ بشری که در این منطقه زندگی میکنند، روزگاری برترین پرچمهای دانش را در علوم طبیعی، علوم انسانی، علوم نظری، علوم دینی و علوم محض در اختیار داشتند.

در حالی که اسلام از کشورهای عربی به ایران آمد؛ اما بیشترین کتاب دینی، بیشترین تفسیر، بیشترین حدیث، بیشترین کتاب فقه و حتی بهترین کتابهای لغت عربی را ایرانیها نوشتند. این یک واقعیت است.

بهترین کتابهای عربی را ایرانیها نوشته اند. معروف‌ترین کتاب لغت عربی، «قاموس فیروزآبادی» است.

کسانی که خواستند کتاب لغت خوبی در عربی بنویسند، مثلاً شرح این قاموس را نوشتند و از این قبیل. پس، این یک نکته که ملت ایران از لحاظ استعداد، دارای چنین سابقه‌ای است.

 

منبع : “روشنای علم” مروری بر بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون دانش و تولید علم / صفحه ۱۸۰

[/su_note]

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سیدحسام علوی

از سیدحسام علوی

سید حسام هستم . یک جنوبی خون گرم . دوست و همراه همیشگی من کتاب های تاریخی هستن . کلا به تاریخ بی نهایت علاقه مندم .با همکاری دیگر نویسندگان سایت بنیانا درباره سبک زندگی اسلامی خبر و مقاله منتشر میکنم . یا علی مدد.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات