دسته‌ها
اخبار

بهتر نیست هزینه زیارت امام حسین(ع) را خرج فقرا کنیم؟ [پنج پاسخ به پرسش] +ویدیو حضور خواهران منصوریان در اربعین

فهرست محتوای این صفحه ⬇️ پنهان کردن
بهتر نیست هزینه زیارت امام حسین(ع) را خرج فقرا کنیم؟
بهتر نیست هزینه زیارت امام حسین(ع) را خرج فقرا کنیم؟

سوالات فراوانی پیرامون حماسه باشکوه پیاده روی اربعین پرسیده می شود . پاسخ به یکی از این سوالات درباره اینکه چرا هزینه ها صرف فقیران نمی شود را در ادامه میخوانیم . همراه بنیانا باشید 

سوال  : بهتر نیست هزینه زیارت امام حسین(ع) را خرج فقرا کنیم؟

پاسخ اول: با برگشت هزینه و افزایش روزی، صدقهٔ بیشتری می‌توانید بدهید!

بنا به روایات متعدد، کسی که به زیارت امام حسین(ع) برود، اولا هزینه‌ای که صرف کرده برمی‌گردد، ثانیا رزق و روزیش زیاد می‌شود. بنابراین با رفتن به زیارت حسین(ع)، بیشتر می‌توانیم به فقرا کمک کنیم.

امام صادق(ع): زیارت حسین رزق را زیاد می‌کند، و آن چه برای زیارت هزینه کرده باشد، برمی‌گردد. امام باقر(ع): شیعیان ما را به زیارت قبر حسین امر کنید. زیارت قبر حسین، روزی را زیاد و بلاهای سخت را دفع می‌کند.(تهذیب، ج۶، ص۴۵ و ۴۲)

پاسخ دوم: با شرکت در «اردوی افزایش قدرت و موفقیت»، بیشتر می‌توانید به فقرا کمک کنید!

الف) افراد موفق برای کسب درآمد بیشتر و موفقیت در زندگی، مهارت‌ها و توانایی‌های خود را با شرکت در دوره‌های آموزشی افزایش می‌دهند. آنها می‌دانند چند برابر وقت و هزینه‌ای که برای این دوره‌های صرف می‌کنند، به زودی برمی‌گردد.

ب) از جمله ویژگی‌ها کلیدی برای موفقیت در هر کاری، «حُسن خُلق، خستگی‌ناپذیری و سخت‌کوشی» است. امام صادق(ع): خوش‌خلقی روزی را زیاد می‏کند(الزهد، ص۳۰)

ج) ما در زیارت امام حسین(ع) به بالاترین الگوهای فداکاری و خستگی‌ناپذیری، احترام، توجه، و ابراز محبت می‌کنیم، و اراده و انگیزهٔ ما برای فداکارای و .. تقویت می‌شود و  به این صفات نزدیک می‌شویم.

در اربعین، علاوه به اینها، زیباترین جلوه‌های این صفات را در مسیر پیاده‌روی تماشا می‌کنیم و لذت می‌بریم و کمی هم از خودمان خجالت می‌کشیم؛ آنگاه با انگیزه و ارادهٔ بیشتری برای بهتر شدن تلاش و تمرین می‌کنیم.

پیاده‌روی اربعین یک دورهٔ ویژه برای زندگی و کسب و کار موفق است.  با یک زندگی موفق‌تر، حتماً به دیگران هم بیشتر می‌توانیم کمک کنیم.

درخواست خواندنی از شهید
درخواست خواندنی از شهید

پاسخ سوم: بعد از زیارت مهربان‌تر می‌شوید، و به فقرا بیشتر کمک می‌کنید!

امام حسین(ع) زیباترین و دیدنی‌ترین جلوه و نماد ایثار، ازخودگذشتگی و مهربانی است. حماسه‌های بی‌نظیر ایثار، سخاوت، مهربانی و برادری که در مسیر پیاده‌روی اربعین می‌بینید، ثمرهٔ توجه مردم به حسین(ع) است.

با مطالعات تجربی و نیز تفکر و تحلیل‌های روان‌شناسانه، می‌توان توضیح داد که چرا هیچ چیزی مثل توجه به امام حسین(ع)، موجب کاهش خودخواهی‌ها و افزایش مهربانی و مهرورزی در جامعه و به تبع آن افزایش «از خودگذشتگی و تلاش برای کمک به نیازمندان» نمی‌شود. به خصوص زیارت اربعین که در آن، لذت، شکوه و زیبایی ایثار و بخشندگی را از نزدیک حس می‌کنید.

لذت بردن از تماشای جلوه‎های ایثار، فطرت ایثارگری ما را شکوفاتر می‌کند و در نتیجه، از خدمت به دیگران بیشتر لذت می‌بریم و از خودخواهی بیشتر فاصله می‌گیریم.

با زیارت هرسالهٔ حسین(ع) در اربعین، فرهنگ بخشندگی و خدمت  در خود ما و جامعهٔ ما بیشتر می‌شود. امامان ما بی‌جهت اینهمه تاکید بر لزوم زیارت هر سالهٔ حسین(ع) نکرده‌اند!

پاسخ چهارم: هزینه کردن برای زیارت حسین(ع)، هزینه کردن برای ریشه‌کن کردن فقر است!

یکی از عوامل اصلی فقر و بی‌عدالتی، ظلم زورگویان، قلدرها و مفسدان است؛ چه داخلی، و چه بین‌المللی. سکوت و عافیت‌طلبی در مقابل ظلم و ترس از ایستادگی، مانع از اتحاد علیه زورگویان می‌شود.

هیچ‌چیزی مثل توجه به عالی‌ترین نماد ایستادگی، یعنی حسین(ع)، مردم و نخبگان را برای مقابله با مفسدانِ خودخواه، متحد نمی‌کند. هزینه کردن برای زیارت حسین(ع)، هزینه کردن برای ریشه‌کن کردن فقر است.

از قدیم گفته‌اند: «اگر می‌خواهی کسی را یک وعده سیر کنی، به او ماهی بده، ولی اگر می‌خواهی یک عمر سیرش کنی، به او ماهی‌گیری یاد بده.» افزایش روحیهٔ استقلال، آزادگی و استقامت در مردم، باعث می‌شود جلوی زورگویی بایستند و به حق خودشان برسند.

خودمان هم وقتی به زیارت حسین(ع) می‌رویم، و به یاد شجاعت و فداکارای حسین(ع) و یارانش می‌افتیم، خجالت می‌کشیم که عافیت‌طلبی و ترسو باشیم و در مقابل ظلم به انسان‌ها سکوت کنیم.

چرا امام صادق(ع) فرمودند زیارت حسین(ع) مثل تجهیز ۱۰۰۰ مجاهد به اسب جنگی است؟(کافی، ج۴ ص۵۸۱)، یک وجهش شاید همین باشد که زیارت حسین(ع) فرهنگ ایستادگی در مقابل ظلم را در جامعه ترویج و تقویت می‌کند و باعث تولید هزاران مبارز شجاع علیه ظلم می‌شود.

امام خمینی(ره): «در قضیهٔ امام حسین(ع)، باید این نکته را به مردم بفهمانیم: همه‌اش قضیه این نیست که ما می‌خواهیم ثواب ببریم،  قضیه این است که ما می‌خواهیم «پیشرفت» کنیم!»(صحیفه امام،ج۸، ص۵۲۹)

پاسخ پنجم : زیارت حسین(ع) = هفتاد حج قبول شده! ➕یک حج  بهتر از صدقه دادن یک کوهِ طلا به فقرا

+ فتوای امام خمینی(ره)

در روایات معتبر فراوانی، فضیلت زیارت امام حسین(ع) بیشتر از حج دانسته شده است. از طرف دیگر در روایات متعددی فضیلت حج بیش از صدقه در راه خدا دانسته شده است و مرجعی همچون امام خمینی(ره) نیز به برتری حج از صدقه فتوا داده‌اند. نتیجه اینکه فضیلت زیارت امام حسین(ع) بیش از صدقه است. برخی دلایل این برتری پیشتر توضیح داده شد.

شخصی از رسول خدا(ص) پرسید: امسال مشکلی پیش آمد و نتوانستم به حج مشرف شوم. مال زیادی دارم، چه کنم که به ثواب حج برسم؟ حضرت فرمودند: اگر به اندازهٔ این کوه در راه خدا طلا انفاق کنی، به مرتبهٔ حاجی نمی‌رسی! امام صادق(ع): یک حج مستحبی بهتر است از خانه‌ای پر از طلا که همه را صدقه بدهید.(کافی، ج۴، ص۱۹۵ و ۲۶۰)

#فتوای امام خمینی(ره): «حج نمودن، از صدقه دادن مخارج حج افضل است.» (تحریر الوسیلهٔ امام خمینی(ره)، گفتاری درباره حج مستحبی، مسأله 4)

توضیح ۱: اگر این روایات و فتوا به نظرتان غیرمنطقی می‌آید، مطالب قبلی را ملاحظه کنید تا متوجه آثار عجیب «زیارت حسین(ع)» و «حج ابراهیمی» (که هرکدام نماد و یادآور مجاهدت و فداکاری خوبان هستند)، در رفع و ریشه‎کن کردن فقر، ظلم و بی‌عدالتی بشوید.

توضیح ۲: انسان عاقل، کلان‌نگر، دوراندیش و غیرسطحی‌نگر، به موازات صدقه به فقرا، به فکر درمان پایدار و اساسی فقر هم هست، و علت مهم‌تر و موثرتر بودن هزینه کردن برای زیارت حسین(ع) را می‌فهمد؛ چه خودش به زیارت برود، و چه در ارزان‌ترین زمان برای زیارت، یعنی اربعین، فقرا را به زیارت پیادهٔ حسین(ع) بفرستد که طبق عقل و نقل روزی‌شان افزایش یابد و زندگی‎شان بهتر می‌شود.

توضیح ۳: همیشه ممکن است لباس‌های چرکی پیدا شوند که دیرتر تمیز شوند یا هرچقدر شسته شوند، تمیز نشوند. برخی افراد نیز شاید در زیارت امام حسین(ع) کمتر از بقیه تغییر کنند یا بعد از زیارت هیچ تغییری نکنند و آدم بهتری نشوند، اما اینها اندک‌اند. اغلب انسان‌ها که فطرتشان سالم است، با زیارت حسین(ع) پاک‌تر و مهربان‌تر می‌شوند؛ برخی کمتر و بیشتر.

[su_button url=”https://bayanbox.ir/download/1609477932012458205/pasokh-be-shobhe-arbaeen.pdf” target=”blank” style=”glass” color=”#000000″ size=”8″ center=”yes” icon=”icon: cloud-download”]دانلود PDF ؛ پنج پاسخ عقلی و نقلی به پرسشی فراگیر : بهتر نیست هزینۀ زیارت امام حسین(ع) را خرج فقرا کنیم؟ (یک مگابایت) [/su_button]

ویدیو : #مستند «قهرمان جهان درپیاده روی اربعین» 

[su_note note_color=”#C8E6C9″]

دریافت با کیفیت (پایین(3.4 مگابایت) | (متوسط (17 مگابایت)) | بالا (31 مگابایت)

خواهران منصوریان صاحب مدالهای جهانی در #ووشو که مجددا مدال کسب کردند ازحال هوای ویژه پیاده روی اربعین میگویند

شهربانو منصوریان: لذت اینجا بودن، بیشتر از همۀ کشورهایی است که رفته‌ام

سهیلا منصوریان: اینجا بودن، افتخارش بیشتر از مدال طلایی است که گرفته‌ام

[/su_note]

[su_note]

در ادامه بخوانید »» 

اربعین چطور می‌توانی در خانه بمانی؟! [سخنرانی استاد پناهیان در اجتماع زائران اربعین در قزوین]

تجربیاتی از پیاده روی اربعین [راهنمای حضوری مفید و موثر در اربعین]

[/su_note]

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
عباس رازی

از عباس رازی

پنج دهه از عمر من می‌گذرد و در تمام این سال‌ها دنبال رضای خدا و راه انداختن کار مردم بودم .بیشتر مطالبی که از من توی سایت بنیانا می‌خوانید در حوزه قرآن و سبک زندگی اسلامی هست.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات