دسته‌ها
اخبار

درباره طرح رجیستری موبایل ها [+کانال های اطلاع رسانی طرح رجیستری] +روش شناسایی موبایل قاچاق

درباره طرح رجیستری موبایل ها
درباره طرح رجیستری موبایل ها

طرح رجیستری موبایل چیست؟

طرح رجیستری موبایل که به منظور مبارزه با قاچاق تلفن‌همراه طراحی شده، قرار است با ثبت شماره سریال (IMEI) موبایل‌هایی که پس از انجام تشریفات قانونی و از طریق گمرک به کشور وارد شده اند، خدمات مخابراتی را تنها برای آنها امکان پذیر نماید.

چنانچه شماره سریال موبایل‌هایی که وارد ایران می شود در سامانه گمرک ثبت نشده باشد، تلفن‌همراه قاچاق تلقی شده و امکان فعال‌سازی در شبکه مخابراتی کشور را نخواهند داشت.

به گزارش بنیانا به نقل از سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا، فاز مانیتورینگ شبکهٔ موبایل به‌منظور اجرای طرح رجیستری گوشی آغاز شده است.

بر اساس گزارش سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، طرح رجیستری گوشی موبایل از امروز با آغاز مانیتورینگ شبکه اجرا شد و فعلًا در این مرحله هیچ محدودیتی برای مشترکان اعمال نمی‌شود تا اوایل آبان که یک یا چند مدل از گوشی‌های قاچاق، غیر مجاز اعلام خواهند شد.

در فاز اول اجرای این طرح از امروز تنها مانیتورینگ شبکه آغاز می‌شود و در چند روز آینده به اعمال محدودیت روی یک یا چند مدل گوشی آغاز خواهد شد. بنابراین تا چند روز آینده که هنوز گوشی‌های مورد نظر اعلام نشده‌اند، هیچ محدودیتی برای مشترکان موبایل ایجاد نخواهد شد.

در روزهای آینده که چند مدل گوشی منتخب برای اعمال محدودیت‌ها اعلام می‌شود مقابله با گوشی قاچاق و فعال نشدن تجهیز قاچاق در شبکه اپراتوری موبایل به این ترتیب به‌صورت رسمی آغاز می‌شود. حمیدرضا دهقانی‌نیا، معاون فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با تأکید بر اجرای رجیستری از روز ۲۸ مهر، گفت:

مدل‌های ممنوعه با یک فرصت زمانی کوتاه یک یا دو روزه اعلام می‌شوند که امکان سوء استفاده برای قاچاقچیان فراهم نشود.

در این شرایط برخی فروشندگان گوشی موبایل به خریداران خود اعلام کرده‌اند که اگر قصد خرید گوشی دارند عجله کنند یا گوشی‌های خریداری‌شده را قبل از ۲۸ مهر فعال کنند که در غیر این صورت شاید قابل استفاده نباشد؛ اما به گفته دهقانی‌نیا از جمعه تنها مانیتورینگ شبکه آغاز می‌شود و قرار نیست هیچ گوشی حتی اگر قاچاق باشد، غیر فعال شود.

به گفتهٔ معاون فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از روز جمعه تنها مانیتورینگ شبکه آغاز می‌شود و فعلاً نیازی به استعلام‌گیری نیست که در آینده سامانه‌ای پیامکی برای استعلام شماره سریال گوشی توسط کاربران اعلام خواهد شد.

سخنگوی ستاد کمیته راهبری طرح رجیستری در نشست دیگری در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به مردم توصیه کرده است اگر هر فروشنده‌ای برای طرح رجیستری از آن‌ها هزینه طلب کرد، فروشگاه را ترک کند.

بنا بر اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از نیاز سالانه کشور به ۱۰ تا ۱۲ میلیون گوشی تلفن همراه تنها ۱۰ درصد آن از طریق واردات قانونی انجام می‌شود که این میزان علاوه‌بر اینکه حقوق گمرکی و مالیات دولت را محقق نمی‌کنند، ممکن است به دلیل میزان جذب اشعهٔ بالا سلامت کاربران را نیز به خطر بیاندازند. همچنان که در مواردی میزان جذب اشعه در برخی گوشی‌های قاچاق تا ۱۴ برابر حد استاندارد گزارش شده است.

با اجرای طرح رجیستری گوشی تلفن همراه هر گوشی با یک شناسهٔ منحصربه‌فرد در شبکه معرفی می‌شود و از این رو پیگیری موبایل‌های سرقتی تسهیل خواهد شد. علاوه‌بر این به دلیل واردات رسمی و مشخص بودن واردکننده و شرکت گارانتی‌کننده، کیفیت خدمات پس از فروش موبایل در کشور ارتقاء خواهد یافت.

برای اطلاع‌رسانی دربارهٔ طرح همتا-طرح ثبت تلفن همراه – کانال‌های ارتباطی در شبکه‌های اجتماعی در طرح رجیستری آغاز به کار کرده‌اند و به سه گروه مردم، اصناف و بازرگانان اطلاع‌رسانی می‌کنند. وی گفت:

[su_note note_color=”#C8E6C9″]

کانال های اطلاع رسانی طرح رجیستری

کانال HAMTA_NTSW@ در سه شبکهٔ اجتماعی سروش، تلگرام و گپ به مردم اطلاع‌رسانی می‌کند و کانال HAMTA_ASNAF@ و کانال HAMTA_BAZARGAN@ به ترتیب به اصناف و بازرگانان اطلاعات لازم را ارائه می‌کنند.

[/su_note]

مزیت‌های ۵ گانه اجرای رجیستری 

ممانعت از ورود گوشی‌های تلفن همراه قاچاق به کشور
سهولت پیگیری جرایم قضایی
عدم توجیه اقتصادی سرقت تلفن‌های همراه
افزایش بودجه عمومی کشور
اطمینان از خرید تلفن همراه از حیث کیفیت، اصالت و خدمات پس از فروش

ویدیو : هیچ توجیهی برای افزایش قیمت گوشی های تلفن همراه به بهانه اجرای طرح رجیستری وجود ندارد 

دریافت mp4

ویدیو : رجیستری طرحی دردسرساز برای قاچاقچی ها و بی دردسر و بدون هزینه برای مردم

دریافت mp4 

ویدیو »  در هنگام خرید گوشی تلفن همراه به چه نکاتی باید توجه کرد ؟

دریافتmp4

 «صادق بشیری»، عضو «مجمع عمومی انجمن ملی» و کارشناس حمایت از حقوق مصرف‌ کنندگان درباره طرح رجیستری می گوید : 

اجرای طرح رجیستری اگر درست انجام شود می تواند پایانی برای آشفتگی بازار موبایل باشد. امروزه پس از گذشت 24 سال از واردات موبایل شاهد 151 میلیون سیم کارت از سوی اپراتورهای کشور به متقاضیان هستیم که بیش از 80 میلیون این تعداد فعال هستند.

سالیانه حدود 10 میلیون دستگاه موبایل به صورت قاچاقی وارد کشور می‌شود که بی قانونی را در رویه بازار موبایل تثبیت کرده است. مسئله رجیستری خیلی پیش‌تر باید صورت می‌گرفت تا از مافیای قاچاق که امروزه بسیار قدرتمند شدند و به نوبه‌ای باعث انحراف در اقتصاد کشور شدند‏، جلوگیری می‌کرد.

اجرای هوشمندانه و مدیریت‌شده این طرح‏، درگاه‌های درآمدی دولت همچون مالیات و حقوق گمرکی و … را افزایش داده و علاوه بر‌آن باعث به وجود آمدن بانک اطلاعاتی عظیمی از آمار کمی و کیفی موبایل‌ها و کاربرانشان را به ارمغان می‌آورد که البته امکان ردیابی، کنترل و همچنین مسائل امنیتی را برای دولت به وجود می‌آورد.

اما چه مواردی به نفع مردم خواهد بود؟ حق برخورداری از موضوعاتی چون اصل بودن صد در صدی کالا، کیفیت بالای محصولات، حق آگاهی های مقدم بر مصرف (تاریخ تولید جنس و قیمت شفاف و…)، خدمات بهینه پس از فروش و… از مصادیقی است که مصرف کنندگان به آن دست پیدا می‌کنند. 

به طور کلی دیگر خبری از فروش موبایل دست دوم به جای نو و گارانتی‌هایی که مسئولیتی قبول نکنند و مواردی از این قبیل نخواهد بود.

[su_note]

سه اقدام برای شناسایی موبایل قاچاق

 اگر می خواهید بدانید که گوشی شما به صورت قاچاق وارد کشور شده است یا قانونی، اقدامات زیر را انجام دهید:

گام اول: #06#* را شماره گیری کنید تا کد 15 رقمی گوشی تلفن همراه مخصوص خود (IMEI) را دریافت کنید.

گام دوم: کد پانزده رقمی (IMEI) خود را به سامانه پیامکی 30008887 ارسال کنید یا در این لینک آن را وارد کنید.

گام سوم: پیامی در رابطه با ثبت یا عدم ثبت شناسه استعلام شده از پنجره واحد تجاری گمرک برای شما ارسال می‌شود که کد شناسه گوشی شما در گمرک ثبت شده است یا خیر. در صورتی که ثبت نشده گوشی شما به صورت قاچاق وارد کشور شده است.

[/su_note]

با دکمه‌های زیر این صفحه را برای دیگران ارسال کنید
سیدحسام علوی

از سیدحسام علوی

سید حسام هستم . یک جنوبی خون گرم . دوست و همراه همیشگی من کتاب های تاریخی هستن . کلا به تاریخ بی نهایت علاقه مندم .با همکاری دیگر نویسندگان سایت بنیانا درباره سبک زندگی اسلامی خبر و مقاله منتشر میکنم . یا علی مدد.

رخداد از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات